First Wort Hopping

Gestart door Gerb, 02-11-2002 17:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Hallo brouwers

In het recept van de Ipso Facto wordt er gesproken over First Wort Hopping. Ik heb nu gezocht op Internet maar ik snap niet helemaal hoe dit in zn werk gaat.
Volgens mij laat men het filtraat over de hop(bellen) heen spoelen (wort temperatuur 76-80°C) en daarna worden de normale bitter -en aroma hoppen toegevoegd.
Ik begrijp dat je daar dus een hele lekker hopsmaak van krijgt?

Kan iemand hierover iets zinnigs zeggen of aanmerken?

GerB

Jacques

Hoi Gerb,

Ik heb veel ervaring met FWH (first wort hopping) en ben er van overtuigd dat FWH positieve invloed heeft op de hopsmaak van een bier. Zodra ik het eerste wort gewonnen heb voeg ik daar een gedeelte van de hop toe (meestal 1/4 deel). Daarvoor gebruik ik altijd aromahop en geen bitterhop. Bitterhop voeg ik toe als het wort aan de kook is. Vaak voeg ik de laatste 10 minuten nogmaals aromahop toe.

Meer over FWH zie http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/tijdhop.html
http://brewery.org/library/1stwort.html
http://www.paddockwood.com/guide_hop_usage.html

 :degroeten: Jacques

Gerb

Jacques

In een van de artikelen staat dat de hoeveelheid aanbevolen hop voor FWH. op zn minst 30%  van de totale hopgift moet bedragen voor het beste resultaat. In het Ipso Facto recept bedraagd dit maar 17%.
Is er een bepaalde voorkeur voor bepaalde bieren die je het beste kunt FWH-en (bv blonde, zware) of maakt dat niet uit?

Dankjewel, GErb

Jacques

Hoi Gerb,

FWH kun je het beste toepassen bij bieren die gebaat zijn bij een fijn hopkarakter. Dus geen witbier maar wel een Indian Pale Ale of een bitter.

 :degroeten: Jacques

Herman


CiteerIn een van de artikelen staat dat de hoeveelheid aanbevolen hop voor FWH. op zn minst 30%  van de totale hopgift moet bedragen voor het beste resultaat. In het Ipso Facto recept bedraagd dit maar 17%.
Hoi Gerb,