First Wort Hopping

Gestart door Gerb, 02-11-2002 17:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Hallo brouwers

In het recept van de Ipso Facto wordt er gesproken over First Wort Hopping. Ik heb nu gezocht op Internet maar ik snap niet helemaal hoe dit in zn werk gaat.
Volgens mij laat men het filtraat over de hop(bellen) heen spoelen (wort temperatuur 76-80°C) en daarna worden de normale bitter -en aroma hoppen toegevoegd.
Ik begrijp dat je daar dus een hele lekker hopsmaak van krijgt?

Kan iemand hierover iets zinnigs zeggen of aanmerken?

GerB

Jacques

Hoi Gerb,

Ik heb veel ervaring met FWH (first wort hopping) en ben er van overtuigd dat FWH positieve invloed heeft op de hopsmaak van een bier. Zodra ik het eerste wort gewonnen heb voeg ik daar een gedeelte van de hop toe (meestal 1/4 deel). Daarvoor gebruik ik altijd aromahop en geen bitterhop. Bitterhop voeg ik toe als het wort aan de kook is. Vaak voeg ik de laatste 10 minuten nogmaals aromahop toe.

Meer over FWH zie http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/tijdhop.html
http://brewery.org/library/1stwort.html
http://www.paddockwood.com/guide_hop_usage.html

 :degroeten: Jacques

Gerb

Jacques

In een van de artikelen staat dat de hoeveelheid aanbevolen hop voor FWH. op zn minst 30%  van de totale hopgift moet bedragen voor het beste resultaat. In het Ipso Facto recept bedraagd dit maar 17%.
Is er een bepaalde voorkeur voor bepaalde bieren die je het beste kunt FWH-en (bv blonde, zware) of maakt dat niet uit?

Dankjewel, GErb

Jacques

Hoi Gerb,

FWH kun je het beste toepassen bij bieren die gebaat zijn bij een fijn hopkarakter. Dus geen witbier maar wel een Indian Pale Ale of een bitter.

 :degroeten: Jacques

Herman


CiteerIn een van de artikelen staat dat de hoeveelheid aanbevolen hop voor FWH. op zn minst 30%  van de totale hopgift moet bedragen voor het beste resultaat. In het Ipso Facto recept bedraagd dit maar 17%.
Hoi Gerb,

Denk je er wel aan dat hopgift ook IBU gerelateerd is? 10g op 60g is inderdaad 16,67, maar die 10g is wel aardig bitter. Reken je met deze bitterheid dan kom je ineens uit op 21,9(21,9+43,9)= 33%!

Verder ben ik met Jacques een dat je dit het beste bij bieren met hopkarakter kunt toepassen, al is experimenteren natuurlijk altijd leuk.

Herman

Adrie

Daarom kun je ook beter een hopsoort met weinig bitterheid toevoegen voor FWH dan een met veel bitterheid. Je percentage hop voor FWH kan dan veel hoger zijn dan 10% zonder dat deze zoveel bijdraagt aan de bitterheid.

Groeten,

A3

Herman

Yep, klopt. Ik vind zelf de Perle echter toch wel interessant, ook als aromahop. Maar zou ik het recept met alleen Hersbrucker  doen, dan ook met ca 30%.

Herman

Adrie

Brouwers,

2 vragen:

Heeft 1 van jullie wel eens mash-hopping geprobeerd (toevoegen van aromahop bij het maischen)? Wat waren de resultaten? Zijn er verschillen in smaak te merken in vergelijking met FWH?

In Promash kun je instellen in hoeverre de hopbitterheid in het bier opgenomen wordt bij mash-hopping (MH) en FWH. Hiervoor staan standaard de waarden -30% en -10%. Zijn deze waarden in jullie ogen correct of niet? In deze link http://www.promash.com/proboard/messages/2104.html stelt Marc Sedam dat voor MH de waarde op -50% gezet moet worden. Wat zijn jullie ervaringen?

Groeten,

A3

Adrie

Hallo hoppers,

Omdat niemand mijn vragen nog heeft beantwoord ben ik zelf maar even op zoek gegaan op internet.

De resultaten:
Over de utilisatie van de hopbitterheid bij beide technieken is alleen proefondervindelijk iets bekend. Sommigen houden voor MH een bitterheid aan analoog aan toevoeging van hop de laatste 5 minuten van het koken, anderen gebruiken als analogie 10 minuten. FWH geeft meer bitterheid, volgens 1 persoon zelfs meer dan toevoegen van hop bij het begin van het koken, maar dit lijkt me gezien andere berichten overdreven.

Verschillen in smaak tussen MH en FWH worden gemeld. MH geeft ongeveer hetzelfde effect als dry-hoppen, terwijl FWH meer een substituut is voor hopgift de laatste 5 minuten van het koken.

MH werkt het best bij gebruik van zacht water en bij een pH van het beslag van 5,4.

Hele hopbloemen toevoegen werkt bij MH niet of nauwelijks. Met pellets krijg je een veel beter resultaat, omdat de hopoliën veel beter in het wort kunnen komen.

Goede resultaten met bestaande recepten krijg je door bij toepassing van MH anderhalf keer de hoeveelheid aromahop te gebruiken. Met aromahop wordt bedoeld de hop die je 30 minuten voor het eind van het koken toevoegt voor de hopsmaak en die je 5 minuten voor het einde toevoegt voor de hoparoma's.

Tenslotte meldt nog iemand, dat bij MH het wort helderder uit de filterkuip komt, dat de eiwitten beter uitvlokken bij het koken en dat de efficiëntie hoger is.

Groeten,

A3

Adrie

Nu we met z'n allen toch zo lekker over FWH aan het debatteren zijn heb ik nog een vraag: heeft iemand van jullie wel eens hetzelfde recept twee maal gebrouwen, maar dan 1 maal met toevoeging van de aromahop de laatste 5 tot 10 minuten van het koken en 1 maal als FWH (of MH)? En zo ja, wat waren de verschillen?

Of moet ik zo langzamerhand tot de conclusie komen dat FWH en MH gewoon niet door jullie worden toegepast of dat jullie eigenlijk nooit verschillen met traditionele hopping hebben ontdekt?

Groeten,

A3

Herman

Ha3,

Ik heb alleen ervaring met FWH. Ik heb inderdaad wel eens een bier opnieuw gebrouwen met FWH ipv aromahoppen, voor mijn gevoel gaf dit een mooiere hopgeur. Helaas was het oude brouwsel al lang en breed op, dus een goede vergelijking heb ik niet kunnen maken. Misschien leuk voor een nieuw experimentje: bij het hevelen via een Y-stukje het wort in 2-en splitsen en een brouwsel met FWH en een met aromahop brouwen.

Herman

Adrie

Ha Herman,

Ja, zo'n experiment is sneller bedacht dan uitgevoerd. Je moet maar 2 kookketels en 2 branders hebben.  :P

Jammer dat je de twee bieren niet naast elkaar hebt kunnen proeven. Helaas weten we allemaal dat het geheugen in het algemeen niet erg betrouwbaar is.

Groeten,

A3

Jacques


CiteerNu we met z'n allen toch zo lekker over FWH aan het debatteren zijn heb ik nog een vraag: heeft iemand van jullie wel eens hetzelfde recept twee maal gebrouwen, maar dan 1 maal met toevoeging van de aromahop de laatste 5 tot 10 minuten van het koken en 1 maal als FWH (of MH)? En zo ja, wat waren de verschillen?

Of moet ik zo langzamerhand tot de conclusie komen dat FWH en MH gewoon niet door jullie worden toegepast of dat jullie eigenlijk nooit verschillen met traditionele hopping hebben ontdekt?

Eerste wort hoppen heb ik heel wat keren toegepast. Maischhoppen nog nooit. Ten opzichte van het toevoegen van hop bij het begin van komen krijg je bij eerste wort hoppen duidelijk een veel sterke hopsmaak in je bier. In mijn beleving is ook de bitterheid wat sterker maar dat kan ook suggestie zijn door de associatie die een hoparoma met bitterheid geeft.
Wees er wel op bedacht dat een fijne hopsmaak zeer instabiel is en dat het hopkarakter sterk verminderd met het bewaren van het bier. Na zo'n zes maanden is het hoparoma voor het grootste gedeelte verdwenen.  :huilen:
Bewaar bier nooit te lang, drink het op!  :proost2:

 :degroeten: Jacques

Adrie

Hoi Jacques,

Het valt me op dat jij nooit je recepten en brouwsessies op deze site rapporteert. Gezien jouw ervaring denk ik dat we er een hoop van kunnen leren: zie bijvoorbeeld jouw laatste antwoord op dit onderwerp. Kun je niet eens van jouw brouwsessies verhalen? Of wil je ze liever geheim houden?  ;D

Groeten,

A3

JWVG

H3,

nou, nooit.... Ik heb nog een prima tripel (met helaas voorlopig nog een te erge gistsmaak) staan die van het tegendeel getuigd. Maar natuurlijk zouden meer recepten (van iedereen trouwens) altijd welkom zijn.

 :degroeten: Jan Willem.

Jacques


CiteerHet valt me op dat jij nooit je recepten en brouwsessies op deze site rapporteert. Gezien jouw ervaring denk ik dat we er een hoop van kunnen leren: zie bijvoorbeeld jouw laatste antwoord op dit onderwerp. Kun je niet eens van jouw brouwsessies verhalen? Of wil je ze liever geheim houden?  ;D

Hoi Adrie,

Tja Adrie, dan zou ik nog meer tijd zijn aan het forum. Die tijd besteed ik liever aan zo nu een dan te brouwen. Door mijn drukke werkzaamheden schiet dat er wel eens bij in  :huilen: :echtboos:
In plaats van nieuwe onderwerpen aan te dragen lijkt het mij beter mijn kennis te delen door te reageren op jullie vragen.

 :degroeten: Jacques

Adrie

Een interessante discussie over FWH kwam ik nog mij een ander forum tegen, en wel hier.

Groeten,

A3

Oscar

Even een oude thread oprakelen...

Ik zat gisteren tijdens het brouwen even na te denken over First Wort Hopping, en dan meer over hoer dit nou werkt ?. In de pan doen en de eerste wort over de hop heen "gieten". Simpel...maar nu de werking.

Als ik redeneer zullen er best aromastoffen vrijkomen en oplossen in het wort, echter worden deze ook meegekookt...dus treed er dan geen isomerisatie op van deze stoffen ? En waarom komen deze stoffen tijdens het koken niet vrij dan..? (Aromahop zou je dan ook gewoon tijdens koken kunnen toevoegen.)

Dit zelfde verhaal zou dan naar mijn idee gelden voor maishoppen

Weet iemand misschien hoe dit zit..?  :weetniet:

Groeten en gezondheid
Oscar  :degroeten:

Adrie

Ha Oscar,

Je haalt nu twee dingen door elkaar, volgens mij. Isomerisatie van alfazuren treedt altijd op als je hop meekookt. Hoe langer je kookt, des te meer isomerisatie (tot een bepaald punt, daarna gaat het niet verder. Dat is een van de redenen om niet langer dan 2 uur te koken). De aromastoffen isomeriseren niet, er valt niets te isomeriseren aan aromastoffen.

Waarom aromastoffen bij first wort hopping wel en bij een vroege hopgift niet (of in ieder geval veel minder) in het wort blijven is (nog) niet bekend. De positieve bijdrage aan de hoparoma's bij first wort hopping wordt ook niet door iedere bierwetenschapper onderschreven. De een vindt een duidelijk positief effect, de ander helemaal geen. Feit is dat first wort hopping door professionele en hobbybrouwers wordt toegepast. Het is denk ik meer een kwestie van voorkeur dan van harde wetenschap. Over de vraag waarom hoparoma's eventueel beter in het wort blijven bij first wort hopping, is al veel gespeculeerd. De aromastoffen zouden zich op een of andere manier binden aan stoffen in het wort, maar ik heb hier nog nooit een goed onderbouwd verhaal over gelezen.

Zelf pas ik FWH regelmatig toe, maar ik zou eigenlijk niet weten of het nu echt een positief effect heeft. Om dat te weten zou ik eens twee dezelfde batches moeten brouwen, 1 met en 1 zonder FWH.

Oscar

Bij het googlen vind ik o.a dit :

CiteerFirst Wort Hopping
Another method of using hops is called first wort hopping (FWH). It involves adding hops into the first runnings from the mash.
Essentially, the hops are steeped in ~170¡F wort prior to the boil. The idea behind FWH has been around for years and originally
was conceived of as a way of removing the unique flavor character of each hop
. An article in a German publication a few years ago
suggested FWH beers were preferred over those hopped in the usual fashion. (Noble hops were used in FWH and no late addition hops were
added.) We have tasted numerous FWH beers now and it certainly does impart a unique character. In the case of Hallertau, Tettnang, Saaz
the flavor can be very pleasant. However, in the case of Northern Brewer it results in a powerful Ôpine treeÕ flavor. It is really quite
fascinating how the same hop used in various ways can impart such different character to a beer.

It is believed some German breweries employ FWH although there appear to be no first hand accounts. The first direct confirmation of FWH
at a commercial European brewery came from my personal communications with the brewermaster of Budweiser Budvar. On the other hand, none
of the other Czech breweries of which I have had personal tours employ FWH.

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 06-06-2006  12:00 uBij het googlen vind ik o.a dit :

An article in a German publication a few years ago suggested FWH beers were preferred over those hopped in the usual fashion
Dit heeft in Brauwelt IV:308, 1995 gestaan.
En een (Engelstalige) summary staat op http://hbd.org/brewery/library/FWHsummaryDD0396.html

Hopbier

Jacques

Zie ook dit artikel. Het oorspronkelijke Duitstalige artikel in Brauwelt was dus al uit 1994.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.