Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kan ik een filterheks in een 12 liter Arsegan brouwemmer doen als filteremmer?  (gelezen 1354 keer)

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Land: nl
  • Smallbatch e-Biab
Ik wil een 10 liter batch brouwen. Ik heb een 21 liter Mennopan en een grote witte filteremmer van 30 liter met filterheks. Nu lijkt me die 30 literemmer wat te groot qua doorsnede. Ik heb het idee dat ik daarvoor te weinig beslag/maisch heb met 10 liter. Kan ik de filterheks in een 12 liter Arsegan vat stoppen (zie foto) of zal de 'lus' die de filterheks maakt een probleem zijn? Zijn de
Arsegan brouwemmers sowieso geschikt voor warme wort of alleen voor afgekoelde?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
    • North Brews' facebookpagina
Brouwmarkt zegt dat je geen vloeistof heter dan 65 graden in de emmer kan doen, dus dat maakt hem voor filteren en spoelen niet echt geschikt (tenzij je je wort eerst laat afkoelen tot 65 graden en koud spoelt).

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
Jammer. Dan moet ik toch filteren in de 30 liter emmer. Hopelijk kan de beperkte hoeveelheid maisch van een 10-liter batch daarin toch een voldoende goed filterbed vormen.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
    • North Brews' facebookpagina
Kun je geen ge´mproviseerde hevel fabriceren? Filterheks in je mennopan, slang er aan en hevelen naar je kookpan (of als je daar ook je Mennopan voor gebruikt naar die 30 liter emmer)

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
Ik zie dat nog even niet zo voor me.

Als ik het wel in die 30 liter emmer doe, zal dat problemen geven met 10 a 12 liter denk je?

Het is deze: https://www.Brouwmarkt.nl/filterkuip-met-unieke-rvs-mattmil-filterheks-spiraal.html

Of is het filterbed dan niet 'hoog' genoeg om het kaf goed te laten filteren?

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
ik heb zelf ook die witte emmer die bij de filterheks meegeleverd werd.
Zelf gebruik ik deze als extra filter. Werkt uitstekend maar hoeveel er overblijft op de bodem is misschien teveel als je maar 10 liter wort hebt.
Je kunt inderdaad die 12 literemmer gebruiken maar ook daar heb je met bodemrest te maken Ún loop je het risico dat er niet goed gefilterd wordt vanwege die extra lus.
Gewoon die witte 30L emmer gebruiken. Daarna kantelen zodat je nog meer meepakt. De filterheks werkt goed genoeg om er genoeg uit te kunnen halen.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
Hm, dus het kan op zich wel, alleen zal mijn uiteindelijke hoeveelheid wort die de gistfles ingaat misschien wat kleiner zijn. Misschien moet ik dan vanaf het begin iets meer maischen als 'reserve'. Meer spoelwater zal de oplossing niet zijn denk ik?

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
Meer spoelwater zal de oplossing niet zijn denk ik?
Jawel hoor. Spoelwater aanvullen tot gewenste hoeveelheid.
Je lagere SG kun je dan weer compenseren door vergistbare suiker toe te voegen.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
Misschien kan ik het emmerbodemoppervlakte wat aan de hoeveelheid van de batch aanpassen door vooraf op de bodem van de grote filterkuip een stuk of drie met warm water gevulde (1.5 liter) pet-flessen  neer te zetten. Deze verkleinen het oppervlak, zorgen voor meer 'hoogte' van het bostel eromheen en houden bovendien de boel wat langer warm.

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
Misschien kan ik het emmerbodemoppervlakte wat aan de hoeveelheid van de batch aanpassen door vooraf op de bodem van de grote filterkuip een stuk of drie met warm water gevulde (1.5 liter) pet-flessen  neer te zetten. Deze verkleinen het oppervlak, zorgen voor meer 'hoogte' van het bostel eromheen en houden bovendien de boel wat langer warm.
Ik heb geen idee wat je bedoelt...

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer

Goed overdacht.
Zo creŰer je de juiste hoogte van de bostel zodat je goed kunt spoelen.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
Kun je geen ge´mproviseerde hevel fabriceren? Filterheks in je mennopan, slang er aan en hevelen naar je kookpan (of als je daar ook je Mennopan voor gebruikt naar die 30 liter emmer)
Dit werkt niet volgens Brouwmarkt waar ik de filterhex vandaan heb.

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
Ik vind het niet eens zo'n gek idee... Je kunt het testen met water in de Mennopan, filterhex erbij, door een stuk slang met dezelfde diameter als de filterhex er op aan te sluiten en die aan te zuigen.
Misschien ben je 3 euro kwijt als de test mislukt maar als het wel lukt ben je meteen klaar.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
Dit werkt niet volgens Brouwmarkt waar ik de filterhex vandaan heb.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd eigenlijk. Ben toch eens benieuwd of het wel of niet werkt.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!

Ik geloof dat je dan een probleem krijgt met de helix helemaal op de bodem te krijgen, door de maisch zal dat lastig zijn.

db

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
Ik ga het gewoon met de 30 liter kuip proberen, met drie flessen erin, en aan het eind iets schuin zetten. Ik deed eens een proefrondje met water, er bleef slechts een limonadeglas  aan water achter in de kuip. Te overzien.

Doe ook nog een mini batch ipa van 1 gallon, die filter ik gewoon in een grote huishoudvergiet 😉

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
En? Hoe is het gegaan?

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
En? Hoe is het gegaan?

Deze week eerst nog een 1gallon batchje Ipa gebrouwen uit een Brooklyn Brew navulpakket dat ik van mijn dochter kreeg :) Daarvoor was de 30 liter kuip sowieso overkill, dus stond ik te kl**ien met een huishoudvergiet en een pan. Voor 10 of 12 liter ga ik mijn 30 liter kuip gebruiken, maar voor 1 gallon batches (wat ik verder wÚl een leuk formaatje vind om de techniek wat onder de knie te krijgen) blijft het behelpen. Wordt vervolgd dus.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
Overhevelen met de filterhex, heeft dat nog iemand geprobeerd? Ben eigenlijk best benieuwd of het werkt.

Online EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
Deze week eerst nog een 1gallon batchje Ipa gebrouwen uit een Brooklyn Brew navulpakket dat ik van mijn dochter kreeg :) Daarvoor was de 30 liter kuip sowieso overkill, dus stond ik te kl**ien met een huishoudvergiet en een pan. Voor 10 of 12 liter ga ik mijn 30 liter kuip gebruiken, maar voor 1 gallon batches (wat ik verder wÚl een leuk formaatje vind om de techniek wat onder de knie te krijgen) blijft het behelpen. Wordt vervolgd dus.

Ik zou bij bouwmarkt zo'n BIAB zak kopen, gebruik ik ook in mijn 15 liter pan voor de kleine test batches. Werkt prima en je hebt maar 1 pan vies (en een vergiet om de zaak uit te laten lekken)

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
Goede tip, had ik inmiddels ook al gedaan 👍🏻 Brewbag gekocht voor 21 literpan, isolatiemantel gemaakt, filteremmer en hex (ongebruikt) verkocht, en een Hendi 3500 inductieplaat eronder. Weinig panne (1), weinig schoonmaken, geen vuur, weinig warmte in de keuken, makkelijk! Less is more!

Online EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
Goede tip, had ik inmiddels ook al gedaan 👍🏻 Brewbag gekocht voor 21 literpan, isolatiemantel gemaakt, filteremmer en hex (ongebruikt) verkocht, en een Hendi 3500 inductieplaat eronder. Weinig panne (1), weinig schoonmaken, geen vuur, weinig warmte in de keuken, makkelijk! Less is more!

Goeie actie, veel plezier!

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
O ja, de Mennopan staat nu ook werkloos te wezen, die kon niet op inductie. Gebruik in plaats daarvan nu een Brewtech van dezelfde inhoud. 

Tags: