Brouwblog: Overleeft ons bier de droogte?

Gestart door Adrie, 17-07-2018 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Neetje

Citaat van: Dirtbag op 18-07-2018  20:47 uJa, mijn bericht is bot. Het is ook een zwengel. Toch ben ik niet van mening dat het alleen maar gezwets is.

- Als je 6 miljard mensen hebt die allemaal een zelfde levensstijl wil hebben zoals wij inmiddels gewend zijn kom je grond te kort.

- Om de wereld te redden zal het aantal mensen op de wereld moeten verminderen.


Ben het grotendeels met je eens.

Wat minder vlees eten is voor mij zoiets als : zachte dokters maken stinkende wonden. Maar kan wel wat bijdragen.
Om op korte termijn winst te boeken is minder verspilling en verandering levensstijl mss wel nodig.

Een kwart van Afrika kan nog opgekrikt worden naar bos / akkers enz. Maar niemand gaat dit doen.


tdp

Ik probeer, buiten het brouwen om, zo bewust mogelijk te leven, zonder concessies te doen. Groente, fruit en veel van de overige dagelijkse boodschappen haal ik bij de biologische teler in ons dorp, vlees tot een minimum teruggebracht (van 7x per week boeren porties naar 1x per week een goed stuk, 'lokaal' vlees).

Gooi weinig weg, doe netjes afvalscheiding, etc.

Maar ik ben ook een hobbybrouwer... En laten we eerlijk zijn, dat is een hobby met erg veel waterverbruik. Net 22 liter blond in de gistkast gezet. Hiervoor 35 liter brouwwater nodig zo ongeveer, en ruim 100 (!) liter koelwater. Ik heb het dit keer, meer uit nieuwsgierigheid opgevangen, maar normaal gaat dit gewoon het putje in. Ik ga hier toch eens over nadenken, of het koelen niet efficiënter kan!

Mooie blog verder Adrie, ik vind dit een mooi startpunt om na te denken over een meer duurzame manier van brouwen.

brouwerwaldonk

Ja ik denk dat het koelen efficiënter kan. Ik brouw in de maanden november tot maart en maak telkens 44L waarbij ik ook 100L koelwater verbruik. Die gaan niet in het putje maar worden 100% opgevangen om nadien een 2de maal gebruikt te worden, vloer poetsen in huis door de poetsvrouw.
Ik koel met een dompelkoeler en tijdens het koelen wordt het wort zachtjes rondgeroerd. Ruim 44L kokend wort afkoelen tot 23°C. duurt ongeveer 20 minuten.

tdp

Citaat van: brouwerwaldonk op 19-07-2018  15:48 uJa ik denk dat het koelen efficiënter kan. Ik brouw in de maanden november tot maart en maak telkens 44L waarbij ik ook slechts 100L koelwater verbruik. Die gaan niet in het putje maar worden 100% opgevangen om nadien een 2de maal gebruikt te worden, vloer poetsen in huis door de poetsvrouw.

Hergebruik is een goed startpunt inderdaad. Ik zie ook nog wel mogelijkheden om koelen verder te optimaliseren.

Adrie

Koelen is nu natuurlijk erg lastig. Het koelwater nadert de 20 graden, probeer dan maar eens een bier af te koelen naar die temperatuur. Kost veel water en lukt niet helemaal. Gelukkig kunnen de planten in de tuin wel wat litertjes gebruiken. Tijdens minder droge perioden vang ik het koelwater op en gebruik het om mee schoon te maken en het toilet door te spoelen.

In Australië is de hoeveelheid beschikbaar water op veel plekken een probleem en daar doen ze al aan "no chill" brouwen. Schijnt uitstekend te werken, mits je het goed aanpakt.

Koen S

Wanneer ik ga koelen gebruik ik het eerste hete water om te poetsen en af te wassen.
Ik overweeg een constructie met een tuinslang die ik vast ga monteren tegen het plafond van de kelder.  Dan kan ik een gardena-koppeling op mijn dompelkoeler aansluiten en de andere kant van de tuinslang buiten laat uitkomen in mijn regenton, dan gaat de rest van het water toch niet het riool in.

seed7

Citaat van: Adrie op 20-07-2018  09:51 uKoelen is nu natuurlijk erg lastig. Het koelwater nadert de 20 graden [...]

Hoe meer zon(licht), hoe beter je kunt koelen.

Eerst koel je gewoon conventioneel tot ca. 25°C. Dan vul je een grote pan met ijsblokjes uit de zonnepaneelgestookte vriezer en wat water. Twee spiraalkoelers, een in het wort een in de pan en een pompje. Je kunt zelfs precies uitrekenen hoeveel kg ijs je nodig hebt voor het terugkoelev van x liter van y°C tot z°C. IJsbanken werken net zo.

Discussie bij oosterburen

Reken gereedschap


Ingo

Koen S

Citaat van: Koen S op 20-07-2018  10:21 uWanneer ik ga koelen gebruik ik het eerste hete water om te poetsen en af te wassen.
Ik overweeg een constructie met een tuinslang die ik vast ga monteren tegen het plafond van de kelder.  Dan kan ik een gardena-koppeling op mijn dompelkoeler aansluiten en de andere kant van de tuinslang buiten laat uitkomen in mijn regenton, dan gaat de rest van het water toch niet het riool in.
Waarom uitstellen? Ik heb deze namiddag dit projectje eventjes aangepakt. Ik had nog een extra tuinslang en wat gardena-koppelingen en op een uurtje was het gefikst. Mijn koelwater gaat in het vervolg naar mijn planten via de regenton.Het leven kan toch zo simpel en mooi zijn. :proost:

tdp

Citaat van: Koen S op 20-07-2018  17:46 uWaarom uitstellen? Ik heb deze namiddag dit projectje eventjes aangepakt. Ik had nog een extra tuinslang en wat gardena-koppelingen en op een uurtje was het gefikst. Mijn koelwater gaat in het vervolg naar mijn planten via de regenton.Het leven kan toch zo simpel en mooi zijn. :proost:

Goed bezig!

Jacques

Citaat van: Ronnie op 18-07-2018  09:10 uJacques zal zich die dorstige zomers ook nog goed herinneren!  :proost:

Ik brouwde toen nog niet. Maar de grote dorst naar bier heeft mij wel gestimuleerd om daar over na te denken. Ik maakte in die tijd al reisjes naar brouwerijen.

seed7

Citaat van: Ronnie op 18-07-2018  09:10 uHet is krak hetzelfde weer als in die lange hete zomer van 1976 [...]

Haha Ronnie, ja, klinkt gek maar die herinner ik mij als "de echte zomer". De verstilde hitte boven de graanvelden hier, overdag, met echte korenbloemen. De koeien in de schaduw van de eiken in de houtwallen. Ik weet niet meer hoeveel oogsten hooi er va het land kwamen, maar in de hooimiet was het wel "cool". 's Nachts de Leeuweriken die niet ophielden.

Twee jaar later zat het eerste bier in de pot en zag de wereld er heel anders uit,

Ingo

Broeky

Erg leuk geschreven en zeker weer stof tot nadenken, wat de mening ook is. Zelf probeer ik ook een (klein) steentje bij te dragen aan duurzaamheid. Dit doe ik aankomende week en de week erop door 24 zonnepanelen en een warmtepomp te installeren. Geen gas meer in mijn huis en verwarmen (ook het water voor het brouwen) met en vanaf de warmtepomp.

Berend Postema

Ikzelf zat te denken om high gravity te gaan brouwen om zo de laatste paar graden makkelijker te kunnen bereiken.  Misschien het gistvat met aan aantal liter water tot rond het vriespunt voor te koelen in de gistkast? Dat dan wel op zonne-energie.

Biertje1985

Citaat van: Adbrouwt op 18-07-2018  16:16 uWordt tijd dat we zoutwater makkelijk en efficiënt kunnen omzetten in drinkwater. Hmmm dan kunnen we nog simpeler een zoute gose brouwen
Dat kunnen we al jaren redelijk efficient dmv omgekeerde osmose (hyperfiltratie) alleen niet zo efficiënt als de Nederlandse manier van drinkwater maken dmv bijvoorbeeld oppompen uit de Biesbosch, en het is dan ook niet zout meer uiteraard.

Vroeger deed men zeewater, omzetten naar zoetwater met een (vacuum)verdamper, dit was niet zo efficiënt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.