Brouwblog: Overleeft ons bier de droogte?

Gestart door Adrie, 17-07-2018 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

De droogte die we nu doormaken is extreem, maar zal door klimaatverandering in de toekomst eerder regel dan uitzondering zijn. Dit heeft dramatische gevolgen voor de graan- en hopoogst. Dit jaar zal de graanoogst in veel gebieden volledig mislukken, in andere gebieden 50 tot 60% lager zijn dan normaal. Ook hop kan niet goed tegen droogte. Al jaren daalt de opbrengst in Engeland en Duitsland door klimaatverandering. Ook de VS kent regelmatig misoogsten door droogte.

Wat voor effecten heeft dit op ons bier? Brouwen we over 50 jaar bier met andere zetmeelbronnen en kruiden in plaats van met gerst en hop?

Wat verwacht jij?

Lees de blog: https://www.brouwstore.nl/blog/droogte/

Johan_vL

Op andere locaties in de wereld verandert het weer ook en zullen de omstandigheden verbeteren ten aanzien van graan en hop. Als dat zo is, zal de teelt verplaatsen wellicht, maar niet minder worden. Ik denk dan aan bijvoorbeeld Canada of Rusland als leveranciers.

chthon

Dan liever Canada, maar ook Scandinavië of Schotland komen in aanmerking. Je wil toch niet dat de gerstepijplijn wordt dichtgedraaid door Rusland? :-p

Jacques

Mooie blog Adrie.

Ook ik brouw al een paar jaar elektrisch maar heb nog geen zonnepanelen op mijn dak.

De droogte wordt op dit moment inderdaad een groot probleem.

TeVeHa

Mooi artikel, alles verandert, misschien wordt daardoor ons bier nog béter dan nu.  :proost:

Wolter

Leuk artikel weer om te lezen Adrie. Erg actueel. Ik ben wel benieuwd wat iedereen op kleine schaal doet om de hobby zo klimaatneutraal mogelijk te houden? Zelf probeer ik zo min mogelijk water te verspillen en vang ik het waar mogelijk op om te hergebruiken. Zonnepanelen heb ik niet en ik kook nog wel op gas maar ik zet de vlam niet vol aan tijdens het koken omdat ik die niet nodig heb voor een rollende kook. (Scheelt elke brouwsessie toch weer een liter gas) Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk schoonmaakartikelen te gebruiken die in ieder geval niet al te veel fosfaten bevatten.

Ronnie

Het is krak hetzelfde weer als in die lange hete zomer van 1976, alhoewel 1975 was er ook zo ene. Toen waren de meeste forumleden nog brookies zoals ze dat in Nederland noemen,  :D
Jacques zal zich die dorstige zomers ook nog goed herinneren!  :proost:

Ronnie

Citaat van: chthon op 17-07-2018  19:37 uDan liever Canada...

Brrr... die winters ginder  :-\

Adrie

Citaat van: Johan_vL op 17-07-2018  19:08 uOp andere locaties in de wereld verandert het weer ook en zullen de omstandigheden verbeteren ten aanzien van graan en hop. Als dat zo is, zal de teelt verplaatsen wellicht, maar niet minder worden. Ik denk dan aan bijvoorbeeld Canada of Rusland als leveranciers.

Het vervelende is alleen dat de warmte wel naar het noorden opschuift, maar de daglengtes niet. Planten zijn gevoelig voor de combinatie daglengte (in winter en zomer) en temperatuur. In het noorden zullen voor veel planten de temperaturen gunstiger worden, maar de daglengte in de zomer te lang en in de winter te kort, zodat zij daar niet tot bloei zullen komen. Dat is iets wat niet zo gemakkelijk in te kweken is.

Adrie

Citaat van: Jacques op 17-07-2018  23:46 uOok ik brouw al een paar jaar elektrisch maar heb nog geen zonnepanelen op mijn dak.

Je kunt je ook aansluiten bij een energiemaatschappij die uitsluitend zonne- en windenergie levert. Ik zit nu bij een lokale maatschappij die overal hier in Zutphen zonnepanelen plaatst en bezig is met de realisatie van windturbines. Ik heb maar plaats voor 5 zonnepanelen en dat is niet genoeg (nu wel, maar in de winter niet).

Ronnie

Citaat van: Adrie op 18-07-2018  09:20 uJe kunt je ook aansluiten bij een energiemaatschappij die uitsluitend zonne- en windenergie levert. ..

Kan je bij ons ook doen.
Trouwens mooie oplossing voor mensen die al op leeftijd zitten.
Als ik nu zou laten installeren en 10 jaar nodig heb om de investering terug te winnen ben ik quasi 85   :-\
Min woning welke ik tot bijna 2 jaar geleden had leende zich niet goed, de as van het dak liep zuid-noord.
De bescheiden kleinere woning welke ik nu heb ligt dan wel goed qua richting.

Adrie

Ook gisteren en vandaag extreme hitte in het uiterste noorden van Europa. Bijna 32 ºC op de poolcirkel.


Dirtbag

Ik ben toch vaak wat skeptischer over "klimaatverandering"

Op geen enkel punt zal ik zeggen dat het klimaat niet veranderd. Echter, aangezien de wereld al jaren meegaat en wij uiteindelijk maar een pukkel op haar kont zijn ben ik er van overtuigt dat het met de wereld altijd goed zal komen tot de zon in een supernova uit elkaar klapt.

Specifiek de wereld, dan heb ik het niet over de mensheid. De enige reden dat mensen zich zorgen maken over de wereld is omdat we er op wonen. Als 10% van de doemscenario's werkelijkheid wordt dan zal de pukkel op de kont van de mensheid vanzelf weer wat krimpen wat weer tot gevolg heeft dat het wereld klimaat weer terugkomt in een andere positie.

Als ik ook kijk op https://weerstatistieken.nl/

En ik zoek de gemiddelde temperatuur op van 1 juni t/m 30 juni en dan op volgorde van gemiddelde temperatuur dan staat 2018 op de 6e plek.
Op volgorde: 2017, 1976, 2003, 1917, 1970 en dan komt 2018 aan kakken. We hebben nu dus twee warme jaren achter elkaar. Goed, kan gebeuren. 70 en 76 lagen ook niet ver uit elkaar.

Betreffende Mei:
Ja 2018 was de warmste mei sinds aanvang meting 1901, 2017 staat op de 5e plek, 2016 op 12 en 2015 op de 66e.

Wat denken jullie, als volgend jaar de koudste wordt in de laatste 50 jaar, dat de klimaatverandering dan opeens minder vaak in het nieuws komt? En wat als de komende 10 jaar allemaal koude natte jaren worden. Hebben we dan de klimaatverandering opgelost of is het dan misschien toch mogelijk dat er meer speelt op deze aardkloot dan de mens alleen.

Betreffende of ons bier het zal overleven. Ja hoor. Geen twijfel over mogelijk. Het bier wordt duurder om te maken, geen probleem. Dat er daardoor in diverse regio's op deze planeet mensen zullen verhongeren zodat wij lekker een biertje kunnen drinken, geen twijfel over mogelijk.

db

Wolter

Citaat van: Dirtbag op 18-07-2018  13:14 uEn ik zoek de gemiddelde temperatuur op van 1 juni t/m 30 juni en dan op volgorde van gemiddelde temperatuur dan staat 2018 op de 6e plek.
Op volgorde: 2017, 1976, 2003, 1917, 1970 en dan komt 2018 aan kakken. We hebben nu dus twee warme jaren achter elkaar. Goed, kan gebeuren. 70 en 76 lagen ook niet ver uit elkaar.

Betreffende Mei:
Ja 2018 was de warmste mei sinds aanvang meting 1901, 2017 staat op de 5e plek, 2016 op 12 en 2015 op de 66e.

Pak twee maanden, hussel een beetje, trek je eigen conclusies... en het valt wel weer mee? Ooit was het ook wel een keer warm? 
Volgens mij zijn er heel wat studies gedaan waaruit blijkt dat de temperaturen gemiddeld toch echt wel oplopen in de laatste eeuw. Nee niet met hele graden tegelijk maar voldoende om allerlei problemen te veroorzaken. Mag geen Engelse termen gebruiken hier maar 'het geluk is met de onwetenden' laten we maar zeggen. 

Adbrouwt

Wordt tijd dat we zoutwater makkelijk en efficiënt kunnen omzetten in drinkwater. Hmmm dan kunnen we nog simpeler een zoute gose brouwen

davyd

Citaat van: Dirtbag op 18-07-2018  13:14 uIk ben toch vaak wat skeptischer over "klimaatverandering"

Op geen enkel punt zal ik zeggen dat het klimaat niet veranderd. Echter, aangezien de wereld al jaren meegaat en wij uiteindelijk maar een pukkel op haar kont zijn ben ik er van overtuigt dat het met de wereld altijd goed zal komen tot de zon in een supernova uit elkaar klapt.

Specifiek de wereld, dan heb ik het niet over de mensheid. De enige reden dat mensen zich zorgen maken over de wereld is omdat we er op wonen. Als 10% van de doemscenario's werkelijkheid wordt dan zal de pukkel op de kont van de mensheid vanzelf weer wat krimpen wat weer tot gevolg heeft dat het wereld klimaat weer terugkomt in een andere positie.

Als ik ook kijk op https://weerstatistieken.nl/

En ik zoek de gemiddelde temperatuur op van 1 juni t/m 30 juni en dan op volgorde van gemiddelde temperatuur dan staat 2018 op de 6e plek.
Op volgorde: 2017, 1976, 2003, 1917, 1970 en dan komt 2018 aan kakken. We hebben nu dus twee warme jaren achter elkaar. Goed, kan gebeuren. 70 en 76 lagen ook niet ver uit elkaar.

Betreffende Mei:
Ja 2018 was de warmste mei sinds aanvang meting 1901, 2017 staat op de 5e plek, 2016 op 12 en 2015 op de 66e.

Wat denken jullie, als volgend jaar de koudste wordt in de laatste 50 jaar, dat de klimaatverandering dan opeens minder vaak in het nieuws komt? En wat als de komende 10 jaar allemaal koude natte jaren worden. Hebben we dan de klimaatverandering opgelost of is het dan misschien toch mogelijk dat er meer speelt op deze aardkloot dan de mens alleen.

Betreffende of ons bier het zal overleven. Ja hoor. Geen twijfel over mogelijk. Het bier wordt duurder om te maken, geen probleem. Dat er daardoor in diverse regio's op deze planeet mensen zullen verhongeren zodat wij lekker een biertje kunnen drinken, geen twijfel over mogelijk.

db

Een kleine denkoefening, en het blijkt dat al die nodeloos ingewikkelde statistische modellen van die betweterige en zichzelf bedriegende weerlieden geen enkele voorspellende kracht hebben. Hop de dirtbag in, mutatis mutandis samen met de pessimistische projecties van Adrie. Ik koop alvast een stapel dikke ramsjtruien. En ik leg mij voortaan toe op verwarmende bieren, als imperial stouts met Carolina Reaper, of op whiskyvaten gelagerde quadrupels met kokos en vanillepeultjes. No pasarán!

Koen S

Adrie, leuke blog! Ik was verbijsterd dat het kort bij de noordpool nu zo heet is. Binnenkort leven er alleen nog ijsberen in de zoo.
Ik koop al jaren alleen groene stroom.

Als mensen hun hoofd in het zand steken is dat natuurlijk de schuld van de struisvogels,  die zijn ermee begonnen.  :weetbeter:




Johan_vL

Citaat van: Adrie op 18-07-2018  09:18 uHet vervelende is alleen dat de warmte wel naar het noorden opschuift, maar de daglengtes niet. Planten zijn gevoelig voor de combinatie daglengte (in winter en zomer) en temperatuur. In het noorden zullen voor veel planten de temperaturen gunstiger worden, maar de daglengte in de zomer te lang en in de winter te kort, zodat zij daar niet tot bloei zullen komen. Dat is iets wat niet zo gemakkelijk in te kweken is.

Hah, deze opmerking zat ik op te wachten, dat is inderdaad waar, het groeiseizoen wordt vooral bepaald door zonne-uren, maar niet alleen het klimaat verandert, ook plant wetenschappen en dus zou modificatie een oplossing kunnen bieden. Om op je vraag terug te komen, misschien moeten we dan meer rogge gebruiken om te brouwen, daar heb ik geen enkel probleem mee, want dat is ondanks slechte filtering toch erg lekker in het bier.

Johan_vL

Citaat van: davyd op 18-07-2018  17:13 uEen kleine denkoefening, en het blijkt dat al die nodeloos ingewikkelde statistische modellen van die betweterige en zichzelf bedriegende weerlieden geen enkele voorspellende kracht hebben. Hop de dirtbag in, mutatis mutandis samen met de pessimistische projecties van Adrie. Ik koop alvast een stapel dikke ramsjtruien. En ik leg mij voortaan toe op verwarmende bieren, als imperial stouts met Carolina Reaper, of op whiskyvaten gelagerde quadrupels met kokos en vanillepeultjes. No pasarán!

Klimaat verandering door menselijk toedoen is al  lang geen theorie meer, maar een wetenschappelijk vastgesteld feit !! Het is dus verstandig na te denken hoe we daarmee om moeten gaan, verantwoordelijkheid nemen en dingen naar onze hand zetten. Je kunt namelijk veel destructieve verhalen over de mensheid vertellen, echter de mens is ook ongekend goed in het naar haar hand zetten van de wereld om haar heen.
Oogsten zullen last hebben van de klimaatverandering, dat was altijd al zo en met het extremer worden van het weer, dus ook meer last. nadenken over hoe we onze hobby in ere kunnen houden ook bij een veranderende wereld lijkt misschien nog ver weg, maar alle goede ideeen starten met filosoferen  en regeren is vooruitzien :brouwen:

davyd

Citaat van: Johan_vL op 18-07-2018  19:20 uKlimaat verandering door menselijk toedoen is al  lang geen theorie meer, maar een wetenschappelijk vastgesteld feit !! Het is dus verstandig na te denken hoe we daarmee om moeten gaan, verantwoordelijkheid nemen en dingen naar onze hand zetten. Je kunt namelijk veel destructieve verhalen over de mensheid vertellen, echter de mens is ook ongekend goed in het naar haar hand zetten van de wereld om haar heen.
Oogsten zullen last hebben van de klimaatverandering, dat was altijd al zo en met het extremer worden van het weer, dus ook meer last. nadenken over hoe we onze hobby in ere kunnen houden ook bij een veranderende wereld lijkt misschien nog ver weg, maar alle goede ideeen starten met filosoferen  en regeren is vooruitzien :brouwen:
Het was, voor alle duidelijkheid, ironisch bedoeld hé.

Johan_vL

Citaat van: davyd op 18-07-2018  19:26 uHet was, voor alle duidelijkheid, ironisch bedoeld hé.

Oef, gelukkig.... maar als nerd snap ik ironie niet altijd goed  :o

Dirtbag

Ja, mijn bericht is bot. Het is ook een zwengel. Toch ben ik niet van mening dat het alleen maar gezwets is.

Het volgende artikel vertoond enige overeenstemming met mijn mening.

https://wetenschap.infonu.nl/weer/110522-het-klimaat-in-de-geschiedenis.html

Echter, mijn belangrijkste stelling is dat de huidige norm voor gemiddelde welvaart over de wereld niet te handhaven is. In de "westerse wereld" hebben wij een welvaart die meerdere landen ook proberen te bereiken. (China iemand?) Echter deze planeet kan met de huidige middelen dit niet ondersteunen.

Daar ligt een beetje het probleem. Als je 6 miljard mensen hebt die allemaal een zelfde levensstijl wil hebben zoals wij inmiddels gewend zijn kom je grond te kort.

Om de wereld te redden zal het aantal mensen op de wereld moeten verminderen.

db

dirk

Citaat van: Dirtbag op 18-07-2018  20:47 uOm de wereld te redden zal het aantal mensen op de wereld moeten verminderen.

db


Begin eerst eens minder vlees te eten. Vlees is niet gezond voor mens als aarde, en het vit. B2 tekort lossen we wel op door het depot ook op te drinken.  :proost:

seed7

Citaat van: Dirtbag op 18-07-2018  13:14 uIk ben toch vaak wat skeptischer over "klimaatverandering"

Je kijkt naar een veel te beperkte dataset om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen. Gelukkig doe je dat dan ook niet ;)

Zonder dollen, het jaargemiddelde lag de afgelopen 5 jaar bijna 1°C boven het jaargemiddelde van de afgelopen eeuw(en) (kan de data niet terug vinden :( ) met al decennia een stijgende lijn.

Maar die temperatuurtjes zeggen lang niet alles, b.v. CO2 gehalte ligt momenteel boven de 400 ppm (nulpunt voor calibratie aan de koele avondlucht voor CO2 sensoren) hoger dan ooit (voor zo ver we dat uit brokken oud ijs kunnen na gaan).

Maar wat we vooral zien is de verschuiving van allerhande tijden in de natuur, het eerste sneeuwklokje, krokusje. Het eerste mezenei, de eerste wesp, hommel etc. Dat zijn dingen die al heel erg lang door mensen worden bijgehouden en daar zijn grote verschuivingen te zien waardoor bijvoorbeeld dat mezenjong ineens zonder rupsjes komt te zitten omdat het al vlinders zijn.

Iedere vorm van discussie over het hoe en waarom is m.i. achterhaald, tijd om vooruit te kijken en te zien dat 'we' het overleven.

In aanvulling op het verhaal van Adrie, echt grote brouwerijen zien al een paar jaar dat de verstijfselingstemperatuur van gerst langzaam steeds hoger wordt en er is een zeer sterke correlatie te zien met de stijgende temperatuur.

Ingo

Dirtbag

Citaat van: seed7 op 18-07-2018  21:10 uJe kijkt naar een veel te beperkte dataset om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen. Gelukkig doe je dat dan ook niet ;)

..............

Maar die temperatuurtjes zeggen lang niet alles, b.v. CO2 gehalte ligt momenteel boven de 400 ppm (nulpunt voor calibratie aan de koele avondlucht voor CO2 sensoren) hoger dan ooit (voor zo ver we dat uit brokken oud ijs kunnen na gaan).

....

Iedere vorm van discussie over het hoe en waarom is m.i. achterhaald, tijd om vooruit te kijken en te zien dat 'we' het overleven.

......

Ingo

Dankje :)

Je Weforum link bevestigd zo'n beetje wat ik zeg, 800.000 jaar geleden hadden we evenveel CO2 in de lucht als nu.  :)

Meer CO2 zorgt er trouwens vervolgens voor dat plantjes beter kunnen groeien. Wist je dat?

We overleven.

Dat is dus eigenlijk niet de bedoeling, het meest effectieve is door wat minder mensen te hebben. Als de huidige doemscenario's werkelijkheid worden zal dat vanzelf goed komen. De klimaat veranderingen zalvanzelf extreem genoeg worden. (of ze nu daadwerkelijk 100% door de mens wordt veroorzaakt of niet)

Niet de meest leuke en aardige standpunt echter wel de meest effectieve :)

db

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.