Elektrische kookketel van een 50 L fust?

Gestart door hobbyman, 17-07-2018 01:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbyman

Hallo,

De Amerikanen zie ik veel elektrisch brouwen. Zelf heb ik een elektrisch herms systeem, maar kook ik het wort in een 50 L fust op een 15 kW brander. Dat werkt goed verder, maar geeft veel vocht af in het brouw hok. Is een 4000 W element voldoende om een goed gevuld 50 L fust te laten koken? Ik ben niet van plan het fust te isoleren want dan past hij niet meer in het rek.
Het regelen van het vermogen van het element is geen probleem, het laswerk ook niet, dus rest de vraag, is 4000 Watt ruim voldoende om te koken, en moet het ook een low Watt density element zijn, of voldoet een "normaal" element ook zonder kans op aanbranden?

Neetje

Braumeister, 50 liter – 3200 W
Easybrew, 50 liter – 3000 W
Brewmonk, 50 liter – 3000 W

Ivm kans op verkleuring zou ik je low watt density adviseren. Geeft minder warmtebelasting per cm2

Lijkt mij sterk dat je niet een deel kunt isoleren. Kwestie van handigheid.
Staat je ketel tijdens koken in een rek?
In de winter, met lagere omgevingstemperatuur gebruik ik meestal 3800 W voor een dikke 20 liter om snel naar koken te gaan. (Zonder isolatie)

Johan_vL

Bij Brewpi.com verkopen ze elementen van 3200 Watt en 5500 Watt. Als je dit gaat toepassen, post je dan wat foto's hier inclusief terugkoppeling og het naar behoren werkt? Ben wel benieuwd :brouwen:

hobbybob

Braumeister en co hebben toch indirecte verwarming?

Toepassen van een warmte element door de tp wordt directe verwarming maw ik zou het wel aandurven met een 3200 watt low density element.

Het beste bier brouw jezelf


seed7

Je grootste verlies in een metalen ketel is warmtegeleiding naar de lucht en de energie die je kwijt raakt als je zonder deksel kookt. De stralingswarmte/verlies van een rvs ketel is laag en je kunt die nog verder verlagen door het fust aan de buitenkant heel goed schoon te maken of zelfs te polijsten. Als je dan toch wilt isoleren, zaag de bodem uit een passende "menno-pan" en zet die op de kop over je fust heen, de constructie van een gamel zeg maar,

Ingo

brouwerwaldonk

Mijn inox ketels hebben geen warmte verlies door straling, want die zijn geïsoleerd. De alu buitenkant van de elektrisch verwarmde brouwketel blijft gewoon koud. De alu mantel van de kookketel wordt warm van de opstijgende hete verbrande gassen die de zijkant opwarmen.   

Brouwketel met kookketel tijdens het filteren met de hevelfilter

hobbyman

Bedankt voor de informatie. Ik heb een element besteld en een sok om in het vat te lassen. Het gaat nog wel even duren voordat het er is, dus voorlopig nog gewoon op gas. Het volgende element is onderweg:


hobbybob

Let wel op, met 16 ampere kun je niet onbeperkt Wattage gebruiken de 3200 is wel max.

Het beste bier brouw jezelf


hobbyman

Mijn brouwhok is aangesloten met een 2.5 mm2 kabel. Er is met 20 A afgezekerd. Dat is nog steeds minder dan het element vraagt. Het vermogen regel ik met een SSR met potmeter. Voor een maisch ketel zal het niet gaan, die wordt ook met een SSR aangestuurd, maar dan aan/uit dus met vol vermogen. Daar heb ik een 4000 W element voor. Dat gaat prima.

hobbyman

Zo, het elektrisch element zit erin. Heb een testje gedaan met water. Dit is ongeveer de helft van het te koken volume wort. Met 14A opgewarmd wat heel vlot ging. Echter het water bleef tegen het kookpunt aanhangen. Echt goed koken deed het pas met 18A. Terug regelen naar 14A zorgde ervoor dat het koken weer stopte.

Over een paar weken de test met het wort. Voor de zekerheid zet ik de ketel wel op de brander mocht dit niet goed werken.





De whirlpool koppeling is op de foto niet gemonteerd. Het is ook maar de vraag of er met dit element erin nog sprake is van een whirlpool.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.