Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelf-afmetende bottelmachine met pomp  (gelezen 30584 keer)

Offline Rinus

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Zelf-afmetende bottelmachine met pomp
« Reactie #175 Gepost op: 25-11-2021 20:57 u »
Ik heb een vergelijkbare. Het is handig dat je verschillende volumes kunt instellen voor 25, 30 en 33 cl flessen.
Voor die prijs kan je het zelf niet maken, ik overweeg er ook een aan te schaffen. Ben alleen wel nieuwsgierig naar het type pompje wat er in zit, voornamelijk ivm het desinfecteren.
Ik heb nu een Enolmatic in gebruik, maar ik vind dat er daarbij toch nogal wat zuurstof inslag is, voordeel is wel dat de vloeistof niet door een pompje gaat.

@Jacques, heb je hier dan ook een bottelpijpje aan bevestigd? of een langer slangetje? ik neem aan dat je niet het bier van bovenaf in de fles laat kletteren, ivm zuurstofinslag?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #176 Gepost op: 25-11-2021 22:05 u »
@Jacques, heb je hier dan ook een bottelpijpje aan bevestigd? of een langer slangetje? ik neem aan dat je niet het bier van bovenaf in de fles laat kletteren, ivm zuurstofinslag?

Ik gebruik het apparaat zonder bottelpijpje of ander slangetje. Het bier klettert in het fles en vormt veel schuim. Dat verdringt de zuurstof. Het mooie is dat terwijl het bier overschuimt ik een dopje op de fles duwt. Gisteren een flesje gedronken dat op deze wijze gebotteld is. Hierin is geen spoortje van oxidatie in te ontdekken.
Nadeel is wel dat het bier de ene keer wat harder schuimt dan de andere keer. Ondanks dat steeds hetzelfde volume wordt afgemeten is de vulling van de flessen hierdoor verschillend. Ik heb de tijd nog niet genomen om hiervoor een oplossing te verzinnen.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #177 Gepost op: 25-11-2021 23:09 u »
Ik gebruik het apparaat zonder bottelpijpje of ander slangetje. Het bier klettert in het fles en vormt veel schuim. Dat verdringt de zuurstof. Het mooie is dat terwijl het bier overschuimt ik een dopje op de fles duwt. Gisteren een flesje gedronken dat op deze wijze gebotteld is. Hierin is geen spoortje van oxidatie in te ontdekken.
Nadeel is wel dat het bier de ene keer wat harder schuimt dan de andere keer. Ondanks dat steeds hetzelfde volume wordt afgemeten is de vulling van de flessen hierdoor verschillend. Ik heb de tijd nog niet genomen om hiervoor een oplossing te verzinnen.
Ik dacht dat je bier niet mocht laten kletteren, vandaar de bottelpijpjes. Hoe zit dit nou precies? Kan ik dan met bottelen niet beter zonder bottelpijpje werken, en gewoon met het kraantje erin laten kletteren?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #178 Gepost op: 25-11-2021 23:43 u »
Ik dacht dat je bier niet mocht laten kletteren, vandaar de bottelpijpjes. Hoe zit dit nou precies? Kan ik dan met bottelen niet beter zonder bottelpijpje werken, en gewoon met het kraantje erin laten kletteren?

Een bottelpijpje is een goede methode om oxidatie te beperken, zeker als je met een kraantje werkt. Je kunt dan niet zo snel de fles afsluiten als met een doseerapparaat. Het mooie van een doseerapparaat is dat een fles snel gevuld wordt, het bier overschuimt en dat je snel de fles kunt afsluiten terwijl de volgende fles gevuld wordt. Als het gaat om oxidatie is de factor tijd belangrijk.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #179 Gepost op: 26-11-2021 11:47 u »
Als het bier klettert en schuim vormt dan neemt het naar mijn idee ook zuurstof op. Ik ga voor vullen vanaf de bodem. De zuurstof wordt ook verdreven ben ja in de hals is nog ruimte voor zuurstof. Dus wat is wijsheid.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #180 Gepost op: 26-11-2021 12:43 u »
Als het bier klettert en schuim vormt dan neemt het naar mijn idee ook zuurstof op. Ik ga voor vullen vanaf de bodem. De zuurstof wordt ook verdreven ben ja in de hals is nog ruimte voor zuurstof. Dus wat is wijsheid.
Ik voel een vergelijkingstest aankomen :-) met of zonder (bottel)pijpje is gemakkelijk uit te voeren.
Er zit een terugslag klep tussen, dus een bottelpijpje zou niet per se nodig hoeven te zijn en kan een gewoon slangetje ook voldoen.

Qua vulsnelheid: 3.2 L/min is 53 mL/sec dus het van een flesje duurt 6,2 seconden, lijkt mij een prima tijd, ook redelijk snel (echter wel het maximale volgens de spec.)

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #181 Gepost op: 26-11-2021 13:01 u »
Ik heb bottelpijpje geprobeerd, zelfs enolmatic maar voor mijn 15 liter brouwsel heb ik nu een hevel met siliconenslang en RVS pijpje dat in de fles hangt. Flesje vol, knijp ik de slang dicht en zonder te morsen naar volgend flesje. Weinig schoonmaakwerk en werkt vrij snel. Voor weinig liters werkt het prima.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #182 Gepost op: 26-11-2021 22:14 u »

Als er schuim gevormd wordt komt er koolzuur vrij. Het schuim verdrijft de zuurstof. Maar er zal zeker ook een klein beetje zuurstof oplossen in het schuim...

Het grootste voordeel van de doseermachine voor mij is dat ik de flessen kan afsluiten terwijl er boven het bier schuim bevindt. Ik heb een paar extra handen via de machine. Vullen en afsluiten van flessen worden gelijktijdig uitgevoerd. Hierdoor kan ik sneller de flessen afsluiten en heb ik minder kans op oxidatie nadat de flessen gevuld zijn. Wat ik deed was namelijk eerst alle flessen vullen en daarna de kroonkurken op de flessen. Ik deed dit vanwege de effectiviteit. Het bottelen verloopt nu sneller waardoor er ook minder contacttijd is van het bier met zuurstof in de bottelemmer.
Overigens win je maar weinig tijd in totaal. De doseerapparatuur moet vooraf gedesinfecteerd worden en achteraf schoongemaakt. Omdat je reinigings- en desinfecteermiddelen kunt rondpompen kost het je weinig inspanning maar wel de nodige tijd.

Je kunt trouwens de spuitmond schuin tegen de wand van de fles zetten waardoor je bier minder in de fles klettert. Je hebt dan minder schuimvorming. Ik wil iets maken om dit te realiseren. Het voordeel van minder schuim is dat alle flessen beter gevuld zijn. Dat komt wat professioneler over.

Al met al ben ik tevreden over dit apparaat.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #183 Gepost op: 26-11-2021 22:45 u »
Ik ben overtuigd en heb er een besteld, overweeg er nog eentje extra te bestellen (maar dan komt het boven € 150, dus moet wel met twee orders).

Naast het vullen met het jongbier kan hij namelijk ook goed dienen om bottelsuiker toe te voegen.

ben benieuwd..

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #184 Gepost op: 05-12-2021 15:52 u »
Hij is binnen, vandaag getest...

- Vullen met een bottelpijpje is niet handig, als hij namelijk niet openstaat dan bouwt hij zoveel druk op dat de slang eraf schiet.
- vullen met een verlengpijpje of slangetje kan wel, maar als er lucht in schiet dan loopt het pijpje leeg, ook niet ideaal dus want bij de volgende klopt het niveau niet, plus zuurstof erbij...
- Het beste resultaat kreeg ik door tegen de zijkant van de fles te vullen, nog wel iets van luchtbellen zie je maar niet veel meer dan met pijpje
- Niet(!) laten kletteren, dat geeft erg veel schuim / zuurstof inslag.

Ik heb het getest met een beetje puro san omdat dat ook iets schuimt en lijkt dus wat op bier.

Ik vind het een aanrader, enige waar ik mee blijf zitten is het desinfecteren van de pomp (zit ook een beetje tussen mijn oren).
Ik heb het apparaat open geschroefd en vond naast een hele hoop lucht een membraanpompje, goed krachtige pomp en vult met 6 seconden een flesje.

@Jacques; ik begrijp dat jij deze vulmachine ook gebruikt? hoe reinig jij deze en heb je wel eens problemen gehad?

Nogmaals; een prima apparaat voor dat geld.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #185 Gepost op: 05-12-2021 16:51 u »
@Jacques; ik begrijp dat jij deze vulmachine ook gebruikt? hoe reinig jij deze en heb je wel eens problemen gehad?

Het reinigen doe ik door een Enzybrew 10 oplossing door het apparaat te pompen. Voor gebruik pomp ik een Star San oplossing door het apparaat. Tot nu toe heeft dit geen problemen gegeven.

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #186 Gepost op: 05-12-2021 18:11 u »
Heb de mijne van de week ook binnen gehad en moet hem nog testen en instellen.

Zetten jullie hem na gebruik op zijn kant om het water uit de slangen te krijgen?

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #187 Gepost op: 05-12-2021 18:15 u »
Zetten jullie hem na gebruik op zijn kant om het water uit de slangen te krijgen?
Gewoon flink door het slangetje aan de zuigkant blazen en dan op verwarming.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
« Reactie #188 Gepost op: 05-12-2021 20:56 u »
Hij is binnen, vandaag getest...

- Vullen met een bottelpijpje is niet handig, als hij namelijk niet openstaat dan bouwt hij zoveel druk op dat de slang eraf schiet.
- vullen met een verlengpijpje of slangetje kan wel, maar als er lucht in schiet dan loopt het pijpje leeg, ook niet ideaal dus want bij de volgende klopt het niveau niet, plus zuurstof erbij...
- Het beste resultaat kreeg ik door tegen de zijkant van de fles te vullen, nog wel iets van luchtbellen zie je maar niet veel meer dan met pijpje
- Niet(!) laten kletteren, dat geeft erg veel schuim / zuurstof inslag.

Ik heb het getest met een beetje puro san omdat dat ook iets schuimt en lijkt dus wat op bier.

Ik vind het een aanrader, enige waar ik mee blijf zitten is het desinfecteren van de pomp (zit ook een beetje tussen mijn oren).
Ik heb het apparaat open geschroefd en vond naast een hele hoop lucht een membraanpompje, goed krachtige pomp en vult met 6 seconden een flesje.

Nogmaals; een prima apparaat voor dat geld.

Misschien dit iets? (Ik heb goede ervaring mee)

Een afstandsbediening is inmiddels klaar ook aan testen met antioxidatie vuldop

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
« Reactie #189 Gepost op: 05-12-2021 21:09 u »
Ik heb de dop inmiddels geüpdate ben stl file aan zoeken komt zo aan (voor degene met 3d printer kunnen dit printen met tpu)

Groet Ed

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
« Reactie #190 Gepost op: 05-12-2021 21:25 u »
Dit is de stl file die je kan printen

de middelste is het kanaal waar een koperen pijpje in geplaatst kan worden of de vulslang
(zie topic)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #191 Gepost op: 05-12-2021 22:09 u »
Heb de mijne van de week ook binnen gehad en moet hem nog testen en instellen.

Bij mij staat het apparaat wat hoger en laat ik de slangen naar beneden afhangen.

Tags: