Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelf-afmetende bottelmachine met pomp  (gelezen 26896 keer)

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Land: nl
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
Re: Zelf-afmetende bottelmachine met pomp
« Reactie #125 Gepost op: 18-01-2021 22:34 u »
Het bottelvat, een 10 L jerrycan, staat naast het bottelmachientje op de keukentafel.
Het is ook maar 0,1 sec. of 0,2 sec.
Is op zich de moeite niet waard, doch het scheelt 2 a 3 cm vulhoogte in de fles.
Ik heb zo af en toe een brouwersknecht, die de doppen op de flessen drukt en dan geef ik de voorkeur aan dat de vulhoogte correct is.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #126 Gepost op: 19-01-2021 08:03 u »
Cm of mm? Vult ie zo snel? Op hoeveel sec is flesje dan vol?

• Super lid
« Reactie #127 Gepost op: 19-01-2021 10:11 u »
Iets van 12 seconden is een 30 cm3 flesje vol.

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #128 Gepost op: 25-01-2021 19:47 u »
Ik kreeg vandaag mijn pompje binnen, zit alleen een verkeerde (USA) stekker aan... Heb de verkoper gemaild en zag dat ik 3 gemiste berichten had dat de prijs niet klopt en of ik wel de bestelling wil annuleren. Gewoon negeren dus :D rare verkoper!

• Super lid
« Reactie #129 Gepost op: 25-01-2021 22:48 u »
een verkeerde (USA) stekker aan...
Zo'n voeding kreeg ik ook geleverd met een adaptor.
Werkt niet prettig.
Gegeven moment maakte het ding eens geen kontakt, gewoon vervangen door een andere voeding.

Offline Buggyrene

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #130 Gepost op: 29-01-2021 15:22 u »
Wie heeft er op zijn bottelmachine aan het uiteinde van de slang een bottelpijpje geplaatst om zo de flesjes te vullen? Mijn idee is om het bottelpijpje in het flesje te doen, dan flesje afvullen tot de machine stopt, dan in het volgende flesje, activeren, enz.
Aanzuig wil ik op het kraantje van het vergisting vat zetten.

Ren

• Super lid
« Reactie #131 Gepost op: 29-01-2021 15:55 u »
Mijn idee is om het bottelpijpje in het flesje te doen
Met die manier van vullen kom je het volume van het bottelpijpje tekort in het flesje.
Maw het vloeistofniveau blijft dan een centimeter of 5 onder de rand.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #132 Gepost op: 29-01-2021 16:38 u »
Met die manier van vullen kom je het volume van het bottelpijpje tekort in het flesje.
Ik heb een dunwandig pijpje van een bierkoelinstallatie. Het flesje helemaal vullen en bij wegnemen net voldoende ruimte.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #133 Gepost op: 29-01-2021 19:12 u »
Heb de mijne begin van de week binnen gekregen. Ben er niet tevreden mee, verkeerde adapter, gammele slangen die poreus zijn en het debiet is slechts 1 liter per minuut in plaats van 3,2 liter.
19 seconden om een fles te vullen.
Heb de verkoper gemaild dat ie per direct terug gaat. Met mijn bottelpijpje gaat het 1.5x sneller. Ik blijf bij de oude techniek.

Offline Buggyrene

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #134 Gepost op: 30-01-2021 21:03 u »

Maar dat heb je toch ook als je alleen met een bottelpijpje op het bottelvat vult ?

Rene

• Super lid
« Reactie #135 Gepost op: 30-01-2021 22:24 u »
Maar dat heb je toch ook als je alleen met een bottelpijpje op het bottelvat vult ?
Dat weet ik niet, ik heb mijn bieren nooit rechtstreeks vanuit het bottelvat gebotteld.

• Super lid
« Reactie #136 Gepost op: 02-02-2021 15:33 u »
19 seconden om een fles te vullen.
Gisteren 50 flesjes gebotteld met de bottelmachine.
Tijd varieerd naar mate de grote fles leeg gaat, ik begin met 10,45 seconden en als de bodem in zicht is, wordt het 10,60 seconden.
Vanavond 4 flessen van 5 L koud zetten in de garage en morgen weer bottelen.

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #137 Gepost op: 04-02-2021 20:19 u »
Bij mijn machientje kan hij in 5,5 sec de fles vullen maar dat gaat te hard. Heb hem nu op 8 sec en als ik de tuit schuin houd gaat het mooi!

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #138 Gepost op: 04-02-2021 20:26 u »
Ps had dispuut aangemaakt ivm verkeerde stekker. Vroeg en kreeg 7,50 terug dus heb pompje voor 26,84 incl. Verzendkosten

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #139 Gepost op: 21-03-2021 16:11 u »
Vandaag voor het eerst voor bierafvullen gebruikt: https://youtube.com/shorts/Sun1bJ3li4w met 7.5 sec per fles gaat het super. Geen overmatig schuim, geen geknoei, allemaal even vol. Helemaal tevreden. In de vultijd kan ik precies de vorige fles doppen.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #140 Gepost op: 21-03-2021 17:28 u »
Vandaag voor het eerst voor bierafvullen gebruikt: https://youtube.com/shorts/Sun1bJ3li4w met 7.5 sec per fles gaat het super. Geen overmatig schuim, geen geknoei, allemaal even vol. Helemaal tevreden. In de vultijd kan ik precies de vorige fles doppen.
Krijg je op deze manier niet veel zuurstof inslag? Hoe heb je dit apparaat besteld? invoerrechten betaald?
Volgens mij is het al een stuk beter als je een langer slangetje monteert.
Filmpje bekeken, ziet er wel veelbelovend uit. Nog een vraag; hoe zorg je ervoor dat er geen besmetting plaatsvind?

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #141 Gepost op: 21-03-2021 17:38 u »
Nauwelijks zuurstofinslag aangezien hij langs de rand loopt. De verzending was vanuit Polen, dus geen invoerrechten. Besmetting voorkom ik door eerst ontsmettingsvloeistof en water te verpompen. Dan is volgens mij het risico niet groter dan op een andere manier afvullen. Oh ja, en een langere slang geeft meer lekken zoals eerder in deze draad opgemerkt 😊

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #142 Gepost op: 21-03-2021 17:42 u »
Nauwelijks zuurstofinslag aangezien hij langs de rand loopt. De verzending was vanuit Polen, dus geen invoerrechten. Besmetting voorkom ik door eerst ontsmettingsvloeistof en water te verpompen. Dan is volgens mij het risico niet groter dan op een andere manier afvullen. Oh ja, en een langere slang geeft meer lekken zoals eerder in deze draad opgemerkt 😊
Inderdaad een langere slang geeft meer lekken, misschien in combinatie met een bottelpijpje?
Heb je een link naar het apparaat met verzending vanuit Polen?
Ik gebruik nu een Enolmatic, ook mooi, maar ik baal zo van 'afval' in het expansievat.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #143 Gepost op: 21-03-2021 17:43 u »
Krijg je op deze manier niet veel zuurstof inslag? ... Volgens mij is het al een stuk beter als je een langer slangetje monteert.

Dat leidt ongetwijfeld tot oxidatie zo.

Als je er een slangetje aan maakt (dat moet tot op de bodem van de fles komen) dan moet je zorgen dat het dun genoeg is, anders krijg je de fles niet vol genoeg. Het volume dat het slangetje inneemt moet minder zijn dan de kopruimte in de fles.

Ik moet zeggen dat dat het voordeel t.o.v. een simpel bottelpijpje me een beetje ontgaat, maar dat terzijde.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #144 Gepost op: 21-03-2021 17:45 u »
Ik moet zeggen dat dat het voordeel t.o.v. een simpel bottelpijpje me een beetje ontgaat.
Het voordeel wat ik zie is dat je niet zelf hoeft op te letten tijdens het vullen, zodat je de vorige fles kunt voorzien van een kroonkurk terwijl de volgende zich aan het vullen is.

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #145 Gepost op: 21-03-2021 17:54 u »

Ik moet zeggen dat dat het voordeel t.o.v. een bottelemmer en een simpel bottelpijpje me een beetje ontgaat, maar dat terzijde.

Mij eigenlijk ook. ik vul met een simpel bottelpijpje ook een fles in 10-15 seconden. zowel uit bottelemmer als direct uit cct.
Als de fles vol is dan houd ik nog even het bottelpijpje met het voelertje tegen de binnenkant van de hals van de fles en dan is de fles perfect vol afgevuld.
Heel simpel en altijd goed. zolang het systeem niet bijvoorbeeld meerdere flessen tegelijkertijd vult zie ik er geen voordeel in

stefan

Offline Opaslof

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #146 Gepost op: 21-03-2021 19:28 u »
Het scheelt doptijd. Is op zich wel te overzien, maar het is wel gewoon leuk dat het kan met zon apparaatje. Veel brouwers zijn toch ook wel bouwers heb ik allang in de gaten. Houden van de techniek

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #147 Gepost op: 21-03-2021 19:56 u »
Het voordeel is: ik gebruikte een vulpistool die net te laag afvulde, dat betekent overschenken en knoeierij. Vulpijpje heb ik te vaak gehad dat die blijven hangen of verstopt raken. Bovendien in de tijd dat ik nu een fles vul dop ik ze ook allebei. Dus sneller, minder knoeien en allemaal perfect afgevuld.

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #148 Gepost op: 21-03-2021 20:06 u »
Inderdaad een langere slang geeft meer lekken, misschien in combinatie met een bottelpijpje?
Heb je een link naar het apparaat met verzending vanuit Polen?
Ik gebruik nu een Enolmatic, ook mooi, maar ik baal zo van 'afval' in het expansievat.

Die ik kocht is niet meer leverbaar uit Polen, alleen uit China en is nu 4x zo duur. Er zijn echter heel veel dezelfde te koop

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #149 Gepost op: 21-03-2021 20:19 u »
Die ik kocht is niet meer leverbaar uit Polen, alleen uit China en is nu 4x zo duur. Er zijn echter heel veel dezelfde te koop
Inmiddels heb ik 2 leveranciers op Marktplaats gevonden...

Tags: