Zelf-afmetende bottelmachine met pomp

Gestart door Markiej87, 16-07-2018 21:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BertG


Haagse Wouter

Helaas stijgen de kost hard voor meerdere koppen.

Een ander idee voor meerdere koppen is een splittertje met een kraan.
Dan zet je de flessen klaar en dan vul je de fles, verzet het kraantje en vult nog een fles.

Ik kan me voorstellen dat een splittertje zonder kraan makkelijk lijd tot ongelijk vullen van de flessen.

Broeky

Leuk! Hoe lang zou het slangetje kunnen zijn van het gistvat naar de machine? Of eigenlijk is de vraag natuurlijk: Hoe lang mag de afstand zijn tussen het gistvat en het te vullen flesje?

The-Giant-Master

2 meter meen ik ergens gelezen te hebben. Maar als zo flesje vult in circa 5 sec is het toch het makkelijkst twee aansluitingen te hebben. Flesjes gewoon vast houden gaat volgens mij het snelst


RCJH

Goed filmpje!
Hoe zou dit gaan met gecarboniseerd bier? Met lage snelheid en koude flesjes misschien wel te doen toch? Iemand dit al getest?

Cheers!

Heuvinger brouwerij

Vandaag ook maar de bottelmachine en een rvs pijpje besteld.
Brouwen is leuk werk, maar bottelen vind ik een vervelend karwijtje.
Met zo'n bottelmachine gaat het vast efficiënter en sneller.

Heuvinger brouwerij

Het schijnt dat ik morgen mijn vulmachine af mag gaan halen bij een post nl lokatie in mijn wijk.
De bestelling heb ik 13 dagen geleden geplaatst.
De vulmachine kostte € 44,75,  verzendkosten € 18,96, een totaal van € 63,71.
Bij het afhalen moet iknog € 22,21 afrekenen.
Samen wordt dit € 85,91.
Op de pagina van post nl staat dat er € 13 aan afhandelingskosten worden gerekend.
Als ik ea na reken, betaal alleen over de aanschafprijs btw en niet over de verzendkosten.
Een meevaller van € 4,66.

Broeky

Ah, altijd leuk die verrassende verborgen kosten.  :o . Maar wel ben ik heel benieuwd naar de ervaringen met deze machine.

ray81

Ik vraag me af... Zou je dit ook in elkaar kunnen knutselen door gebruik te maken van een solar pompje en een microcontroller?
Het enige dit apparaat effectief doet is een pompje een bepaalde tijd aanzetten... Of mis ik iets?

hansHalberstadt

Mijn ervaring is dat het schoonmaken en de voorbereidingen voor het bottelen veel meer tijd kost dan het bottelen zelf. Dus zie zelf niet zo het nut van dit soort machientjes. (die je daarna ook weer schoon moet maken, kost ook weer tijd) 

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 15-01-2019  22:54 uMijn ervaring is dat het schoonmaken en de voorbereidingen voor het bottelen veel meer tijd kost dan het bottelen zelf. Dus zie zelf niet zo het nut van dit soort machientjes. (die je daarna ook weer schoon moet maken, kost ook weer tijd)

Een gadget maakt het wel weer leuker natuurlijk, maar inderdaad. Ik bottel 2 tot 3 krat per keer. Het bottelen an sich kost een kwartier per krat ongeveer, het klaarzetten en opruimen al vlot een uur (ontsmetten bottelemmer, overhevelen, etc...) Toch zou ik kunnen overwegen om een dergelijke oplossing aan te schaffen :)

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 16-01-2019  08:10 uEen gadget maakt het wel weer leuker natuurlijk
Ja ieder zijn eigen uitdagingen natuurlijk. Zelf ook veel van die uitdagingen gehad, maar uiteindelijk blijven na een tijdje alleen de echt zinvolle dingen in leven. 

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2019  08:47 uJa ieder zijn eigen uitdagingen natuurlijk. Zelf ook veel van die uitdagingen gehad, maar uiteindelijk blijven na een tijdje alleen de echt zinvolle dingen in leven.
Klopt, veel knutselprojectjes voor het brouwen zijn bij mij al redelijk snel weer in de ton beland. Denk alleen nog na over een verbeterde bottelemmer, voor de rest laat ik het denk ik zo.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Broeky op 15-01-2019  22:14 uAh, altijd leuk die verrassende verborgen kosten.  :o .
Ach, dat ik voor een produkt uit China met een waarde van mee dan € 22 btw moest betalen, had ik gewoon verwacht.
Voor de afhandelingskosten van post.nl, zeker die redenen die ze er voor opvoeren, heb ik wel mijn ideeën over, het woord begint meteen o....
Citaat van: Broeky op 15-01-2019  22:14 uMaar wel ben ik heel benieuwd naar de ervaringen met deze machine.
Op aanvraag kreeg ik een handleiding van de handelaar.
Daar kon ik eigenlijk niet zoveel mee.
Dus gewoon maar op een avond aan de keukentafel met een emmer water en wat lege flesjes.
De getallen op het display staan niet in enige relatie tot de verpompte hoeveelheid.
Echter zodra de juiste combinatie is gekozen, blijkt de opbrengst voortdurend hetzelfde te zijn.
Daar er achter het terugslagklepje nog een slangetje moest, opdat het bier tijdens het vullen in de fles niet schuimen, vorige week zaterdag maar even naar Jubbega gereden.
Ach daar nog wat meer dingetjes aangeschaft, oa een zak van 25 kg roggemout.
Vandaag 5 kratten gebotteld met behulp van de vulmachine.
Ik heb de vulmachine ook gebruikt om eerst de lege flessen in de kratten te vullen met schoonmaakmiddel.
Of ik nu tijd bespaar met deze vul machine weet ik nu zo even niet, maar ik heb de flessen wel minder in handen gehad.
Wel fijn is, dat tijdens het vullen van de fles, het vorige flesje van een kroonkurk voorzien kan worden.
Ik heb naar mijn idee weer een efficiency slag gemaakt!

Wildor

De getallen op de display geven misschien het aantal seconden aan dat de fles gevuld wordt? Ik dacht zoiets eens in een promo filmpje gezien te hebben...

William

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 26-01-2019  23:12 uAch, dat ik voor een produkt uit China met een waarde van mee dan € 22 btw moest betalen, had ik gewoon verwacht.
Voor de afhandelingskosten van post.nl, zeker die redenen die ze er voor opvoeren, heb ik wel mijn ideeën over
Hoe kan ik als klant dan van tevoren weten wat voor 'afhandelingskosten' daar dan nog bij komen? Ik weet immers toch ook niet via welke 'afhandelaar' de spullen uiteindelijk bezorgd gaan worden? Mag dat überhaupt wel?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Wildor op 26-01-2019  23:43 uDe getallen op de display geven misschien het aantal seconden aan dat de fles gevuld wordt? Ik dacht zoiets eens in een promo filmpje gezien te hebben...
Hmm, volgens de hanleiding kon je wel eens gelijk hebben.
Citeer1. Filling time: set the motor working time;
1) Press "set/exit" set button to appear digital flash;
2) Press "add/unit" increase key to increase the number, 0-9 cycles;
3) Press the "→" button to move the flashing digit right one digit;
4) Press "set/exit" to complete the setting;
5) Press the "add/unit" unit key to toggle to hold one decimal place or two decimal places.
2. Waiting time: Set stop output time. ( same setting method as filling time)
3. Counter: Record the number of output jobs, press the "reset" key, clear the count data;

Set the number of output stops:
1) Press "set/exit" set button to appear digital flash;
2) Press "add/unit" increase key to increase the number, 0-9 cycles;
3) Press the "→" button to move the flashing digit right one digit;
4) Press "set/exit" to complete the setting;
5) Press the "add/mode" mode key indicator light, switch to automatically stop counting.
4. Manual key: Press the manual key to run the canned time and standby after the operation is completed.
5. Auto key: Press the automatic cycle to run the canned time and waiting time until you press the auto button again to stop working.
6. Fixed point key: press the "fixed point" key to control the output, release the stop, standby after running.
7. Setting: Press "Setting" button to control the output, press again to stop, and automatically record the filling time, and overwrite the original set filling time information. The waiting time will not change.
8. Filling speed: 00-99 adjust the arrow, control PWM duty cycle, drive switching power supply module.

Ik heb deze vulmachine.

Haagse Wouter

Dat is dus een andere dan die van andere in dit topic?

Wat kost zoveel tijd qua schoonmaken?
Schiet je de machine niet gewoon door met wat caustic of zo?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Haagse Wouter op 27-01-2019  12:24 uDat is dus een andere dan die van andere in dit topic?
Inderdaad, deze is wat gunstiger in prijs dan die andere en dan voornamelijk de verzendkosten.

Citaat van: Haagse Wouter op 27-01-2019  12:24 uWat kost zoveel tijd qua schoonmaken?
Weet ik niet, ik heb het ding gekocht om arbeid en tijd uit te sparen.
Citaat van: Haagse Wouter op 27-01-2019  12:24 uSchiet je de machine niet gewoon door met wat caustic of zo?

Ja, ik gebruik warm sodawater, 60° C,  om mijn flessen te spoelen en ik vul die flessen met de vulmachine.
Om een redelijke hoeveelheid te hebben, gebruik ik mijn Vida xl  glühwein / waterkoker.
Voor het bottelen gewoon nog even wat schoon water verpompen.
Na het bottelen weer schoon water verpompen en leeg blazen.

Ik had gisteren iets te weinig flesjes schoon gemaakt, er bleef nog bijna 10 L bier over na 129 flesjes gevuld te hebben.
Zo meteen de rest toch maar bottelen.
Kan ik mooi weer Hendrik's zoere roggebrood brouwen met 46,7% roggemout, het wordt sterke saison vergist Wyeast pc saison met brett.

hapklaar


Van Beers

Ik heb de mijne net binnen, geluk gehad en geen invoer hoeven te betalen  :dansen:

Een buisje of slangetje bevestigen op de tuit dat na vullen toch nog leeg druppelt lijkt me irritant.
Ideetje, wat als ik het flesje in een soort vormpje een beetje schuinzet en de vloeistof lang de binnenwand van de fles naar beneden loopt. Heeft iemand dat al geprobeerd? Of spuit het bier er te hard uit?

Ik hoef pas over een week weer te bottelen, dus dan ga ik het zelf proberen :)

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Van Beers op 19-10-2019  13:21 uIk heb de mijne net binnen, geluk gehad en geen invoer hoeven te betalen  :dansen:
Het gaat een keer goed en dan ben je er de volgende keer bij.
Ik vind die BTW niet zo erg, maar die behandelingskosten van post Nl zijn voor dit soort bedragen veel te hoog.
Ik vind het naar oplichting ruiken.
CiteerEen buisje of slangetje bevestigen op de tuit dat na vullen toch nog leeg druppelt lijkt me irritant.
Na het vullen, het slankie direct in een ander flesje steken.

Van Beers

Schuin afvullen gaat perfect. Geen schuim in het flesje. Geen lekkend slangetje.


Heuvinger brouwerij

Citaat van: Van Beers op 02-11-2019  16:50 uSchuin afvullen gaat perfect. Geen schuim in het flesje. Geen lekkend slangetje.
Perfect!
Volgende keer bij het bottelen toch maar eens proberen met de hand schuin afvullen.
Kan ik tijdens het vullen van het flesje bij het vorige fles de dop er op drukken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.