Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelf-afmetende bottelmachine met pomp  (gelezen 13096 keer)

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
Zelf-afmetende bottelmachine met pomp
« Gepost op: 16-07-2018 21:02 u »
Ik kwam dit tegen. Iemand dit wel eens voor bier geprobeerd te gebruiken? Lijkt mij ideaal. Zuigt je bier aan en je kunt de hoeveelheid instellen. Alleen het slangetje even verlengen tot op de bodem.

UPDATE: Even een link toegevoegd waar ik em besteld heb.

https://m.nl.aliexpress.com/item/32820364405.html?spm=a2g0n.orderlist-amp.item.32820364405&aff_trace_key=b3135126291c45e4ba89fe99384b0f26-1515326125596-01225-UneMJZVf&aff_short_key=UneMJZVf&aff_platform=msite

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
Re: Zelf-afmetende bottelmachine met pomp
« Reactie #1 Gepost op: 16-07-2018 21:16 u »
Zoiets?

Te koop bij o.a. Braumarkt.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #2 Gepost op: 16-07-2018 21:18 u »
Zoiets?
Te koop bij o.a. Braumarkt.
Ik denk dat we die inmiddels wel kennen ;)

Offline bierinjisp

• Senior lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl
« Reactie #3 Gepost op: 17-07-2018 09:16 u »
ik heb hier ook wel eens naar gekeken (volgens mij ook wel in een draadje geplaatst hier ergens). deze werd toen afgeraden ivm met oxidatie...
Machientje zelf zag / ziet er wel goed uit en prijstechnisch ook nog eens interessant.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #4 Gepost op: 17-07-2018 12:30 u »
ik heb hier ook wel eens naar gekeken (volgens mij ook wel in een draadje geplaatst hier ergens). deze werd toen afgeraden ivm met oxidatie..
Machientje zelf zag / ziet er wel goed uit en prijstechnisch ook nog eens interessant.

Ik heb hem gewoon besteld. Ik zie wel hoe het loopt.

Offline bierinjisp

• Senior lid
    • QBier.nl
« Reactie #5 Gepost op: 17-07-2018 14:09 u »
Ik heb hem gewoon besteld. Ik zie wel hoe het loopt.

Vraag wel even aan de chinese vrienden of ze de waarde van het pakket op ca 20 zetten, scheelt een hoop extra kosten.

Ben wel benieuwd of het bevalt

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 17-07-2018 14:15 u »
Vraag wel even aan de chinese vrienden of ze de waarde van het pakket op ca 20 zetten, scheelt een hoop extra kosten.

Ben wel benieuwd of het bevalt
De douane hier is niet gek hoor. Als ze het controleren kan je buiten de invoerrechten en BTW een flinke boete krijgen.

Offline Puck

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 17-07-2018 16:28 u »
De douane hier is niet gek hoor. Als ze het controleren kan je buiten de invoerrechten en BTW een flinke boete krijgen.

Je krijgt geen boete, alleen de naheffing van invoerrechten en BTW omdat je boven een bepaald bedrag zit.

Offline bierinjisp

• Senior lid
    • QBier.nl
« Reactie #8 Gepost op: 08-08-2018 16:02 u »
En Mark, de bottelmachine al binnen?

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #9 Gepost op: 08-08-2018 20:05 u »
Hij is binnen, ik heb keurig invoerrechten betaald want zo ben ik. Die mensen doen goed werk en we moeten allemaal belasting betalen, ik doe dus gewoon mee.

Ik was zojuist van plan hem te gaan uittesten. Ik zal straks een update plaatsen :) Met water werkt ie in ieder geval perfect ;)

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #10 Gepost op: 08-08-2018 20:37 u »
Oke. Werkt dit apparaat vlekkeloos? Nee, dat niet. Vult hij de flesjes op gelijke hoogtes? Best wel. Gaat prima. Werkt het nog wat rommelig? Jazeker. Maar dat had ik ook dat ik voor het eerst ging bottelen met een afvulpijpje. Ik denk dat dat een stukje handigheid is.

Ik merk dat het apparaat niet super geschikt is om bier mee te bottelen. Het werkt echter wel oke. Ik denk dat er wel wat zuurstof-inslag in het bier is, ik vraag me tegelijkertijd af hoeveel impact dat heeft op de smaak. Een enolmatic heeft ook zuurstofinslag en die wordt toch redelijk veel gebruikt. Ik denk dat ik er morgen een quadrupel mee ga proberen te bottelen. Vandaag had ik gewoon even een testje gedraaid met wat blond bier waarvan ik toch genoeg had ;)

Wat denken jullie?

Offline luc b

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 08-08-2018 21:18 u »
Die zuurstofinslag kan je toch vermijden door het slangetje dat in het flesje komt te verlengen, niet?

Heb jij daar een linkje van?

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 08-08-2018 21:19 u »
Wat kost het apparaat excl. invoerrechten en btw.

Offline luc b

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 08-08-2018 21:20 u »
De zuurstofinslag moet je relativeren, want door de hergisting wordt ook zuurstof verbruikt.

Wat mij meer zorgen baart in deze is het overmatig schuimen.

Offline RCJH

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 09-08-2018 09:32 u »
Oke. Werkt dit apparaat vlekkeloos? Nee, dat niet. Vult hij de flesjes op gelijke hoogtes? Best wel. Gaat prima. Werkt het nog wat rommelig? Jazeker. Maar dat had ik ook dat ik voor het eerst ging bottelen met een afvulpijpje. Ik denk dat dat een stukje handigheid is.

Ik merk dat het apparaat niet super geschikt is om bier mee te bottelen. Het werkt echter wel oke. Ik denk dat er wel wat zuurstof-inslag in het bier is, ik vraag me tegelijkertijd af hoeveel impact dat heeft op de smaak. Een enolmatic heeft ook zuurstofinslag en die wordt toch redelijk veel gebruikt. Ik denk dat ik er morgen een quadrupel mee ga proberen te bottelen. Vandaag had ik gewoon even een testje gedraaid met wat blond bier waarvan ik toch genoeg had ;)

Wat denken jullie?

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen.
Volgens 2 verkopers die ik heb gecontact, is het apparaat niet geschikt om bier mee te bottelen.
Echter mochten jouw bevindingen dit weerleggen, wil ik ook nog wel eens een poging gaan wagen..

Cheers!

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #15 Gepost op: 10-08-2018 15:24 u »
Die zuurstofinslag kan je toch vermijden door het slangetje dat in het flesje komt te verlengen, niet?

Heb jij daar een linkje van?

Dit had ik ook geprobeerd, het "probleem" is echter dat het tuutje wat erop zit ervoor zorgt dat het bier niet terugloopt de leiding in waardoor je maatvoering blijft kloppen. Ik ga nu proberen aan het uiteinde van dat tuutje een stuk slang te bevestigen.

Wat kost het apparaat excl. invoerrechten en btw.
Ongeveer 50 en 50 verzendkosten.

De zuurstofinslag moet je relativeren, want door de hergisting wordt ook zuurstof verbruikt.

Ik maak me dan weer minder zorgen over het schuimen, dat valt best wel mee.

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen.
Volgens 2 verkopers die ik heb gecontact, is het apparaat niet geschikt om bier mee te bottelen.
Echter mochten jouw bevindingen dit weerleggen, wil ik ook nog wel eens een poging gaan wagen..

Cheers!
Ik had contact met drie verkopers en die gaven alle drie aan dat dit apparaat geschikt was om bier mee te bottelen. Zelf had ik al mijn twijfels maar ik heb zo'n intense hekel aan bottelen dat ik het wel wilde proberen :) Ik ga ervanuit dat ik hem nog wel verkocht krijg aan een wijnmaker oid, als het echt niet werkt.

De volgende test is met een verleng-slangetje op de uitvoer en ik ga coldcrashen om te zien of het dan allemaal wat minder wild wordt. Bij aanvang even koud water er doorheen laten pompen en dan gewoon weer een poging wagen! :)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #16 Gepost op: 10-08-2018 15:30 u »
Wat is dat toch met die intense afkeer tegen bottelen ;). Ik moet zeggen dat ik het altijd wel therapeutisch vind werken, 1,5u flesjes vullen. Muziekje erbij, verstand op 0, prima!

(en ja, ook ik ben aan het kijken naar vaatjes ;))

Offline Rene Haring

• Vol lid
  • Lid Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #17 Gepost op: 10-08-2018 15:38 u »
Over dat "tuutje" is dat een terugslagklep?  Als ik het geluid zo hooor van de machine, dan denk ik dat daar een membraanpomp in zit. Ik heb laatst met een membraanpomp en een timertje een afvuller gemaakt maar het bier loopt soms iets uit de slang en daardoor ongelijkmatige afvulling. Als het "tuutje" dat tegengaat, en het is een soort van terugslagklep, dan ben ik waarschijnlijk geholpen. Op Ali express zie ik nl. terugslagklepjes staan. Alvast dank voor je reactie.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #18 Gepost op: 11-08-2018 12:05 u »
Over dat "tuutje" is dat een terugslagklep?  Als ik het geluid zo hooor van de machine, dan denk ik dat daar een membraanpomp in zit. Ik heb laatst met een membraanpomp en een timertje een afvuller gemaakt maar het bier loopt soms iets uit de slang en daardoor ongelijkmatige afvulling. Als het "tuutje" dat tegengaat, en het is een soort van terugslagklep, dan ben ik waarschijnlijk geholpen. Op Ali express zie ik nl. terugslagklepjes staan. Alvast dank voor je reactie.
Klopt, dat tuutje is zit een terugslagklepje in.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #19 Gepost op: 12-08-2018 13:16 u »

Hergistende gist gebruikt maar weinig zuurstof en komt ook langzaam op gang terwijl de oxidatie al lekker bezig is. Vooral bij hele hoppige bier ga je dat echt wel merken.
Schuim is daarentegen juist goed want waar schuim is is geen zuurstof! (zolang er wat CO2 in het bier zat voordat je ging bottelen)
Echter wanneer er door de hoeveelheid schuim weer niet genoeg bier in de fles zit dan is dat natuurlijk ook weer niet goed.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #20 Gepost op: 18-08-2018 21:50 u »
Ik heb vandaag de machine voor het eerst echt gebruikt om te bottelen.

Wat een genot! Dit apparaat kan ik echt iedereen aanraden! Ik heb een klein stukje siliconenslang aan de uitloop bevestigd waardoor de slang niet leegloopt. Het bier schuimt 0,0 in de fles. Pompt zonder zuurstof aan te trekken dus. Ik ben echt onwijs blij dat ik dit ding gekocht heb. Ik heb vandaag 4 batches van gemiddeld 20 liter in ongeveer 3 uur gebotteld inclusief klaarzetten en schoonmaak. Vroeger had me dat 2x zoveel tijd gekost. TOPAANKOOP! En echt een tip voor andere hobbybrouwers! :)

Offline Richard3

• Vol lid
  • Kunnen wij het brouwen?? Nou en of !!
« Reactie #21 Gepost op: 19-08-2018 06:54 u »
Heb je een link waar je het gekocht hebt?

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #23 Gepost op: 19-08-2018 15:28 u »
Op zich een mooi apparaat, best wel de moeite waard om zoiets te proberen:

Is het mogelijk om het debiet wat terug te schroeven, zodat er minder dynamiek / werveling is in de fles?
en kun je dat zwarte ding (met terugslagklep erin) er niet gewoon afhalen en het slangetje tot onder op de bodem houden?
 :brouwen:

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #24 Gepost op: 19-08-2018 15:49 u »
Hmm, ik heb wat rond gekeken bij Ali.
Ik vind het een machtig interessant aparaat, kan het bottelen behoorlijk versnellen.
Die vulmachines gaan rond de 100,-  incl. verzendkosten weg.
Volgens http://invoercalculator.nl/ komt er nog vanaf zo'n 35,- aan btw en inklaringskosten bij.
Bovendien heeft iedere vervoerder aparte inklaringskosten, dus daar ook opletten!
Ik vind ook wat berichten over Free shipping dat de vervoerder naderhand nog verzendkosten berekend.
Ik heb dat zelf nog niet ontdekt, omdat ik vrijwel altijd onder 22,- blijf.

Tags: