Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waarop zet jij je gasbrander  (gelezen 1166 keer)

Offline Hannes

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • op weg naar perfectie, helaas ben ik verdwaald.
Waarop zet jij je gasbrander
« Gepost op: 16-07-2018 20:18 u »
Afgelopen weekend ben ik samen met een kameraad druk bezig geweest met het bouwen van een verrijdbare tafel om straks mijn herms op te bouwen. Daarvoor gebruik ik 2 8,5 kWh gasbranders. Zonder er echt bij na te denken heb ik een plaat wit gemelamimeerd spaanplaat als werkblad geplaatst.

Badend in het zweet werd ik 's nachts wakker (kan ook door de buiten temperatuur komen  >:D >:D) met een nare gedachte. Hoe heet wordt het onder die brander. Spaanplaat, gemaakt van veel lijm en plastic kan natuurlijk slecht tegen hitte (en vuur)

Nu zit ik buiten en ben het aan het testen. Brander op de klinkers en een plaatje hout onder de brander. Brouwen doe ik straks ook/wel buiten, vandaar dat dat ding verrijdbaar moest zijn.

Maar dan nu de vraag; waarop plaatsen jullie je gasbrander. Buiten op stenen, op een metalen frame. Of zijn er net als mij mensen die de brander op een houtenframe hebben gezet.

Ik kan natuurlijk altijd 2 keramische tegels halen in de bouwmarkt en die eronder plaatsen, maar misschien ben ik wel gewoon te bang.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Groeten Hans

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
Re: Waarop zet jij je gasbrander
« Reactie #1 Gepost op: 16-07-2018 20:51 u »
Mijn brander zet ik gewoon buiten op de klinkers, geen centje pijn. Maar wel door schade en schande wijs geworden, want eerst had ik er een houten multiplex (okoume) onder liggen en die blakerde zwart en begon te roken. Dus het wordt toch wel een soort van erg warm onder de brander en spaanplaat lijkt me geen veilige optie  ???

Online marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #2 Gepost op: 16-07-2018 20:55 u »
Ik brouw op een schragentafel met een multiplex plaat, met daarop tegels die over waren van de nieuwe keuken

Offline Hannes

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 16-07-2018 21:20 u »
Oké het wordt serieus warm. Ongeveer 90 graden :o

Maar desalniettemin vraag ik me af hoe jullie het dus doen.

Johan en Marc bedankt voor jullie reactie. Wel lekker tegenstrijdig trouwens ::)

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 16-07-2018 21:31 u »
Op het aanrecht op een tegel van 50 x 50 cm.

Online marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #5 Gepost op: 16-07-2018 21:34 u »

Johan en Marc bedankt voor jullie reactie. Wel lekker tegenstrijdig trouwens ::)

Nou, niet echt.
Op een kale plaat zou ik hem niet zetten, precies om de reden die Johan aangeeft.
Met die tegels isoleer je de plaat van de warmte en de zuurstof en zal hij niet gaan branden.
De tegels worden best warm, de plaat is niet geschroeid.

Offline Hannes

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 16-07-2018 21:53 u »
Nou de bovenkant van de witte plaat is ondertussen best bruin geworden, maar de onderkant is er het slechtste aan toe. De plastic laag laat los en is helemaal gebubbeld. De warmte kan dus niet weg aan de onderzijde.

Ik heb nog oude vloertegels liggen van 30x30, maar die zijn best dun. Een paar keramische buitentegels zijn met 2cm toch dikker en dus voeren ze de warmte wellicht beter af.

Multiplex is qualitatief toch echt beter dan spaanplaat. En ik dacht nogwel dat ik er goed aan deed omdat het zo makkelijk is schoon te maken. :-\ :-\

Toch nog maar eens even goed nadenken.

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #7 Gepost op: 16-07-2018 22:01 u »
Een lage (metalen) bak water onder je brander is een trucje dat ik nog ken van op locatie koken. Het water en het blad eronder worden nooit heter dan 100 graden, en eventueel druipsel valt in de bak in plaats van onder je brander en koekt dus niet meer aan je werkblad. Wel zorgen dat er altijd water in blijft staan.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #8 Gepost op: 17-07-2018 00:54 u »
Als je alufolie met de glimmende kant naar boven legt kun je de brander ook op een xxl snijplank zetten. Jaren goed gegaan bij mij nadat ik die plank de eerste keer heb geblakerd.

db

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 17-07-2018 08:40 u »
Vermiculite plaat, verkrijgbaar bij de kachelhandel,

Ingo

Offline staf

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 17-07-2018 09:29 u »
Wij hebben hout 24 mm met daarop een alu plaat van 6 mm. Onze houten plaat heeft vroeger al eens in de fik gestaan, vandaar de alu erop.

Offline Wijbrouwers

• Boven 10 berichten
  • *
  • Wij Brouwers
    • Wij Brouwers
« Reactie #11 Gepost op: 17-07-2018 09:57 u »
Ik had nog een paar tegels van 60 x 120 over van de badkamer. Deze nu als werkblad en achterwand in gebruik. RVS werktafel en achterwand zijn in de maak.

Beide oplossingen zijn hittebestendig (en makkelijk te reinigen, ook handig).

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #12 Gepost op: 17-07-2018 10:14 u »
Kan behoorlijk heet worden onder zo'n brander, daarom gebruik ik van die isolerende Ytong stenen, werkt perfect en kost geen halve rib uit uw budget.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #13 Gepost op: 17-07-2018 13:17 u »
Bedenk ook het volgende voordeel van die hitte, ik heb vele brouwsels het middageten genuttigd tijdens het koken.

Net voor het spoelen de friteuse aan.

Met de gasbrander op vol tempo een paar sneedjes brood uit de vriezer onder de brander, keertje keren.

Kroketten in de frituur.

Assemblage :)

Smakelijk eten.

Door de alufolie op een Ikea Lampig at ik hierbij dus geen stof en rommel van een vorige keer of het gruis van kalk blokken ;)

(tip: laat het wort niet over koken, word het brood soppig van ;) )

db

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #14 Gepost op: 17-07-2018 21:10 u »

In het kader van de mijne is groter  8) : mijn brander is 9.7 kW van de hobbybrouwshop, hoeveel decibel die produceert weet ik niet (veel), maar in combinatie met de drukregelaar verstelbaar tot 1.5 bar, loopt het vermogen op tot 30 kW.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 17-07-2018 23:53 u »
Aluminiumfolie of stukje aluminiumplaat. Dat kaatst vrijwel alle warmte terug, dus wordt de zaak eronder nauwelijks warm. Evt aluminium plaat een cm boven de ondergrond dan gaat het nog beter.

Offline spostma

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 18-07-2018 09:21 u »
Wij hebben als basis een plaat van betonplex en daarop vuurvaste stenen, waarmee je ook een bijvoorbeeld een vaste BBQ bouwt.

Tags: brander