Heeft jouw bier last van de warmte?

Gestart door Mark GA, 13-07-2018 22:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark GA

Ik merk dat nu mijn bieren bovengemiddeld warmer staan op fles, zelfs na een nacht in de koelkast neigen tot gushen...
Niet alleen mijn eigen bier maar ik heb nu ook een paar commerciële bieren gehad die spoten. En ook die kwamen gewoon uit de koelkast.

Komt dat door de aanhoudende hitte?
Hebben jullie daar ook last van misschien?

Heisenberg

Tot nu toe geen last van. Ook al meet ik hier binnen 27 graden.

Haagse Wouter

Vorige week last van gehad bij het koelen.

Kreeg het bier niet goed koud en heb toen tegen beter weten in gist te warm geënt.
Ik had helaas niet de tijd om te wachten tot de gistkast het vat op temperatuur zou brengen.

Mark GA


Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 13-07-2018  23:15 uMaar geen gebottelde spuiters?
Hier niet. Helemaal geen probleem. Heb twee kratten stout in de bijkeuken staan (ongekoeld), de rest in de koelkast op 12 graden. Hier spuit niks.
En het zijn nog wel de flesjes waarvan men dacht dat de kroonkurken er niet goed op zaten:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27963.msg556057.html#msg556057

Nou, als die er niet goed op hadden gezeten waren ze zeker gaan spuiten denk ik...

Jaap W

Ik heb er ook geen last van, terwijl mijn bier gewoon in de garage staat waar het zo rond de 22 a 24 graden is. Bier staat wel onder een kleed (dus donker) en in een hoek op een betonvloer.  :brouwen: :weetniet:

seed7

Citaat van: Mark GA op 13-07-2018  22:55 uKomt dat door de aanhoudende hitte?
Hebben jullie daar ook last van misschien?

Dat komt eerder door niet uitgegist, bier, te vroeg afgevuld, te vroege 'cold crash', flesjes te vroeg gekoeld zijn mogelijkheden. Door de warmte komt de gist weer in de benen en doet nog net een beetje extra. Meet van je eigen spuitend bier nog eens het SG.

Ingo

Ronnie

IK heb last van de warmte in de slaapkamer.
Mijn bier niet, er staat er heel wat in de grote koelkast (mijn gist en lagerkoelkast, is een oude cafékoelkast)  :)

Mark GA

Citaat van: seed7 op 14-07-2018  09:07 uDat komt eerder door niet uitgegist, bier, te vroeg afgevuld, te vroege 'cold crash', flesjes te vroeg gekoeld zijn mogelijkheden. Door de warmte komt de gist weer in de benen en doet nog net een beetje extra. Meet van je eigen spuitend bier nog eens het SG.

Ingo
Het brouw- en gistproces is prima verlopen, alle waardes volgens het boekje. Mooi uitvergist ook.
Vóór deze "hittegolf" was er ook niets raars aan de hand met de batch. Nu volop.
Maar zoals ik al eerder zei: ik heb het ook al twee keer met een commercieel bier gehad de laatste week. De Punk IPA van Brew Dog en een tripel van Het IJ.
En zowaar een op fles doodgeslagen Blonde Anouk van Koperen Kat.

Een vloek?
Heisenberg..?!!
[emoji6]

seed7

Citaat van: Mark GA op 14-07-2018  09:27 uHet brouw- en gistproces is prima verlopen, alle waardes volgens het boekje. Mooi uitvergist ook.

"Assumtion is the mother ...", gist leest geen boekjes.

Serieus, als er weer een eigen brouwsel spuit meet het SG. Als het goed is is het goed, als het niet goed is heb je een idee waar je een oorzaak kunt zoeken. (Houd bij de beoordeling van de meting wel rekening met de hoeveelheid toegevoegde bottelsuiker)

Ingo

Mark GA

Citaat van: seed7 op 14-07-2018  09:48 u"Assumtion is the mother ...", gist leest geen boekjes.

Serieus, als er weer een eigen brouwsel spuit meet het SG. Als het goed is is het goed, als het niet goed is heb je een idee waar je een oorzaak kunt zoeken. (Houd bij de beoordeling van de meting wel rekening met de hoeveelheid toegevoegde bottelsuiker)

Ingo
Ga ik zeker doen.

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 14-07-2018  09:27 uEen vloek?
Heisenberg..?!!
[emoji6]

Er hoeft er maar 1 de schuld te krijgen he? Aan mij zal het niet liggen man! Hahahahaaaaa.
Misschien drink je te langzaam. Je moet ook op tijd je voorraad opdrinken he?

WouterD

Citaat van: Mark GA op 14-07-2018  09:27 uHet brouw- en gistproces is prima verlopen, alle waardes volgens het boekje. Mooi uitvergist ook.
Vóór deze "hittegolf" was er ook niets raars aan de hand met de batch. Nu volop.
Maar zoals ik al eerder zei: ik heb het ook al twee keer met een commercieel bier gehad de laatste week. De Punk IPA van Brew Dog en een tripel van Het IJ.
En zowaar een op fles doodgeslagen Blonde Anouk van Koperen Kat.

Een vloek?
Heisenberg..?!!
[emoji6]

Ik herken dit wel. Ik heb nu een brouwsel (van een splitbatch) waarvan het deel dat is vergist met de S-33 na 3 maanden in de fles ineens veel te veel koolzuur heeft. Het deel dat is vergist met de MJ47 heeft dat niet, beiden toch 4 weken in het vat voor bottelen.

Mark GA

Citaat van: Heisenberg op 14-07-2018  22:16 uEr hoeft er maar 1 de schuld te krijgen he? Aan mij zal het niet liggen man! Hahahahaaaaa.
Misschien drink je te langzaam. Je moet ook op tijd je voorraad opdrinken he?
Ik hou je in de gaten! ;-)
Helaas, er zit maar 24 uur in een dag en die bierbuik van me stretch ook niet veel verder meer tegenwoordig. Rustig aan dus...

Ik hoopte eigenlijk op een "Oh verrek ik dacht dat het aan mij lag!"-reactie van velen... maar het lijkt er op dat het toch niet met de warmte te maken heeft dus. Gisteren weer een fles geopend, die al 3 dagen koud staat in de koelkast. Weliswaar veel minder gushing maar toch wel een beetje.
Kon het netjes uitschenken dus weinig tot geen verlies. Naja, nog een fles of 14 te gaan en die batch is echt op.
Next.

Edwin brouwt

Citaat van: seed7 op 14-07-2018  09:48 uSerieus, als er weer een eigen brouwsel spuit meet het SG. Als het goed is is het goed, als het niet goed is heb je een idee waar je een oorzaak kunt zoeken. (Houd bij de beoordeling van de meting wel rekening met de hoeveelheid toegevoegde bottelsuiker)

Ingo


Uh, even voor de zekerheid Ingo: de toegevoegde bottelsuiker gist toch volledig uit, dus zou geen SG verandering moeten geven?

Mark GA

@Ingo, helaas/gelukkig heb ik mijn brouwspullen tegenwoordig op een aparte locatie liggen dus kon niet meten. Zodra ik daar ben ga ik meten want ik word nu zelf toch ook wel heel benieuwd.

marc0871

Citaat van: Mark GA op 16-07-2018  15:49 uIk hou je in de gaten! ;-)
Helaas, er zit maar 24 uur in een dag en die bierbuik van me stretch ook niet veel verder meer tegenwoordig. Rustig aan dus...

Ik hoopte eigenlijk op een "Oh verrek ik dacht dat het aan mij lag!"-reactie van velen... maar het lijkt er op dat het toch niet met de warmte te maken heeft dus. Gisteren weer een fles geopend, die al 3 dagen koud staat in de koelkast. Weliswaar veel minder gushing maar toch wel een beetje.
Kon het netjes uitschenken dus weinig tot geen verlies. Naja, nog een fles of 14 te gaan en die batch is echt op.
Next.

Nope.
Hier staat het al 3 weken op een vrij warme plaats.
Zelfs het 'warme' bier heeft geen zin om er spontaan uit te komen.

De laatste keer dat ik een spuiter had, vermoed ik een vuil flesje.
Het was er ook maar 1 op een batch van anderhalve krat.

De keren daarvoor was ik nog een ongeduldig groentje (Nog groen, maar iets minder ;D) en had ik te vroeg gebotteld.
Daarom laat ik het nu minimaal 3 weken staan.

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 16-07-2018  16:32 uUh, even voor de zekerheid Ingo: de toegevoegde bottelsuiker gist toch volledig uit, dus zou geen SG verandering moeten geven?

De suiker wordt omgezet in alcohol. Alcohol verlaagt het SG.

seed7

Citaat van: Jacques op 16-07-2018  23:08 uDe suiker wordt omgezet in alcohol. Alcohol verlaagt het SG.

En je voegt wat extra water toe waar de suiker in is opgelost.

Ingo

Edwin brouwt

Citaat van: seed7 op 17-07-2018  08:37 uEn je voegt wat extra water toe waar de suiker in is opgelost.

Ingo


Ik voeg mijn suiker toe per flesje met een  maatschepje (op 2/10 gram nauwkeurig) dus geen water.


Kun je uitrekenen hoeveel het SG zou moeten zakken? Ik heb nu +/- 20 bieren gebouwen en bij 2 had ik gushers. Als ik het SG in het flesje zou meten, kan ik dan berekenen of de vergisting klaar was?

thezewery

Gister voor het eerst kennis gemaakt met dit fenomeen. Denk ik. Niet zozeer dat het bier uit de fles spoot maar dat er gestaag een stromm, vooral schuim, uit kwam... dit is wat verstaan wordt onder gushen?
Wat me opviel is dat bij uitschenken er een wat bruinige 'waas' over/door het schuim zat.
Smaakte verder prima en hetzelfde als andere uit dezelfde batch...

MO

Gushers komen meestal vanwege extra gisting op fles. Als je SG  van het gushende bier dus enkele punten lager is dat het SG tijdens afvullen, dan is het bier te vroeg afgevuld en vrolijk in de fles verder gaan gisten. sWinters gebeurt dit veel langzamer, szomers kan dat veeel sneller gaan als het lekker warm is.

Mark GA

Gisteren een Tripel Karmeliet (Jumbo) geopend en ja hoor: weer een (langzaam stromende) gusher.
En nee, mensen, ik schud ze niet voor ik ze open en de flesjes staan rechtop in de koelkast.

Johan_vL

Soms heb ik ook een fles die dat doet, maar het bier smaakt prima dus geen infectie. Ik wijt het bij mij aan het niet goed mengen van de suikervloeistof in het bottelvat. Daardoor kan er dan meer suiker in de ene fles zitten bij het afvullen dan de andere en daardoor dus meer CO2. Dit is niet onomstotelijk, maar wel logisch  :brouwen:

Jacques

Citaat van: thezewery op 17-07-2018  09:52 uGister voor het eerst kennis gemaakt met dit fenomeen. Denk ik. Niet zozeer dat het bier uit de fles spoot maar dat er gestaag een stroom, vooral schuim, uit kwam... dit is wat verstaan wordt onder gushen?

Gushing wordt verzaakt door kleine deeltjes waarop koolzuur vrijkomt. Vaak zijn sporen van schimmel op de mout het probleem, maar ook vuile flessen.

Het langzaam uit een fles komen komt door overmatig veel koolzuur. Vaak wordt dit verward met gushing.


Filmpjes van echte gushing
De fles gaat nagenoeg helemaal leeg.






Fimpje van te veel koolzuur
De fles schuimt over maar er blijft redelijk veel bier in de fles


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.