Zijn er hier ook wijnmakers? Graag info over pruimen wijn en hoe zuur meten als

Gestart door bello, 16-07-2018 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bello

Ik heb al wat recepten gevonden op internet voor pruimen wijn, zijn er hier ook wijnmaker?

Ik heb met de blauwloog mijn zuur willen meten van aalbessen, ik weet van de tabellen dat dit 27 zuur kan hebben, maar het maatbeertje gaat maar tot 25.
Ik heb dus terug met dezelfde vloeistof waar ik meer bezig was in een ander maatbekertje tot nul gevuld en op 2 kwam de verkleuring naar blauw.Dus had ik 25 en 2,27 zuur, klopt dit?

Thamerdal

Citaat van: bello op 16-07-2018  21:45 uIk heb al wat recepten gevonden op internet voor pruimen wijn, zijn er hier ook wijnmaker?

Ik heb met de blauwloog mijn zuur willen meten van aalbessen, ik weet van de tabellen dat dit 27 zuur kan hebben, maar het maatbeertje gaat maar tot 25.
Ik heb dus terug met dezelfde vloeistof waar ik meer bezig was in een ander maatbekertje tot nul gevuld en op 2 kwam de verkleuring naar blauw.Dus had ik 25 en 2,27 zuur, klopt dit?
Ik denk niet dat veel brouwers begrijpen waar jij het over hebt, Bello. Ik zou even googlen op een wijnmakers forum of zo.

Koen S

Citaat van: bello op 16-07-2018  21:45 uIk heb al wat recepten gevonden op internet voor pruimen wijn,zijn er hier ook wijnmaker?

Ik heb met de blauwloog mijn zuur willen meten van aalbessen, ik weet van de tabellen dat dit 27 zuur kan hebben, maar het maatbeertje gaat maar tot 25.
Ik heb dus terug met dezelfde vloeistof waar ik meer bezig was in een ander maatbekertje tot nul gevuld en op 2 kwam de verkleuring naar blauw.Dus hd ik 25 en 2 ,27 zuur ,klopt dit?
Gewoon je sap verdunnen met even veel water. Dan met blauwloog meten en de waarde die je afleest maal twee.

brouwerwaldonk

Zorg steeds dat je blauwloog niet verlopen is, want het CO2 in de lucht degenereert het blauwloog.
Als je een zeer goede pH meter hebt kan je met blauwloog de kleuromslag meten als het 7 pH is.

Je mag rood sap verdunnen 1:2 of 1:4 of 1:8 om een kleuromslag beter te kunnen zien. Wel rekening houden met de verdunning om de hoeveelheid gram zuur per liter te bepalen

bello

Ja ik had al zo iets gelezen om sap te verdunnen als het te donker is, maar dus dat kun je dan doen ook voor de meting, 1:4 = dan meting x4 doen.

Jacques

Citaat van: bello op 16-07-2018  21:45 uIk heb al wat recepten gevonden op internet voor pruimen wijn, zijn er hier ook wijnmaker?

Ik heb met de blauwloog mijn zuur willen meten van aalbessen, ik weet van de tabellen dat dit 27 zuur kan hebben, maar het maatbeertje gaat maar tot 25.
Ik heb dus terug met dezelfde vloeistof waar ik meer bezig was in een ander maatbekertje tot nul gevuld en op 2 kwam de verkleuring naar blauw.Dus had ik 25 en 2,27 zuur, klopt dit?

Er zijn wijnmakers op dit forum. Echter dit forum is bedoeld voor hobbybrouwers en niet voor wijnmakers. Voor wijnmakers bestaan andere fora zoals
https://druivenwijnmaken.nl/forum/
http://www.wijnforum.nl/
http://forum.bibere.com/viewforum.php?f=2  (volgens mij had je dit forum al gevonden...)


bello

Ja op maar krijg op die wijnforums geen reactie, heel kalm, hier is er te minste reactie als je iets vraagt.

brouwerwaldonk

Citaat van: bello op 16-07-2018  23:07 uJa ik had al zo iets gelezen om sap te verdunnen als het te donker is, maar dus dat kun je dan doen ook voor de meting, 1:4 = dan meting x4 doen.
Dat is juist, bovendien hoef je helemaal niet te meten in een gegradueerd maatglas, ik deed het gewoon in een kleine erlenmeyer, het is de hoeveelheid blauwloog die aangeeft hoeveel gram zuur per liter uw sap heeft.

bello

Hoe bedoelt u de hoeveelheid blauwloog?

Je gaat toch telkens per streepje omhoog en het blauwloog is toch niet afgemeten maar per druppel.

Jacques

Citaat van: bello op 16-07-2018  23:55 uJa op maar krijg op die wijnforums geen reactie, heel kalm, hier is er te minste reactie als je iets vraagt.

Neemt niet weg dat dit forum bedoeld is degenen die bier brouwen en niet voor wijnmakers...

seed7


bello

Dank u Ingo maar de taal is niet zo leuk om te begrijpen en steeds te vertalen.

brouwerwaldonk

Citaat van: bello op 17-07-2018  12:26 uHoe bedoelt u de hoeveelheid blauwloog?

Je gaat toch telkens per streepje omhoog en het blauwloog is toch niet afgemeten maar per druppel.
Zonder gegradueerd maatglasje met streepjes per ml, zoals een gewone bokaal moet je blauwloog toevoegen met een gegradueerde pipet. Elke ml blauwloog staat voor één gram zuur per liter, x2 of x4 afhankelijk van de toegepaste verdunning.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.