Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fermentasaurus natuurlijke carbonisatie  (gelezen 2031 keer)

Offline RCJH

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Fermentasaurus natuurlijke carbonisatie
« Gepost op: 13-07-2018 13:13 u »
Hi Allen,

Ik ben nieuw op het forum en heb al vele interessante verhalen/tips uit het forum gehaald. Leuk hier nu eindelijk lid te zijn!

Graag begin ik meteen met een vraag, aangezien ik geen antwoord op het forum alsook op het internet heb kunnen vinden.

Ik heb recent van een medeforumlid een Fermentasaurus gekocht en ben nu voornemens om hierin te carboniseren.
Dit wil ik in eerste instantie doen middels de vergisting, door gebruik te maken van een spunding valve ofwel overdrukventiel.
Nu zie ik op Aliexpress verscheidene aanbieders, echter allen tot maximaal 15 PSI, terwijl ik graag tot 30 of 60 PSI zou willen kunnen.
Zijn hier mensen die een dergelijk overdrukventiel hebben (gemaakt) en de site of methode kunnen delen? Nog andere tips voor de Fermentasaurus?

Alvast dank!

Cheers,
Jasper

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Land: nl
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
Re: Fermentasaurus natuurlijke carbonisatie
« Reactie #1 Gepost op: 13-07-2018 13:37 u »
Ik had precies het zelfde, ik kwam deze post tegen :

http://www.homebrewfinds.com/2011/02/build-spunding-valve.html

Dat heb ik nagemaakt, die losse spunding valve die je daar ziet heb ik uit Amerika laten komen, kostte me wel meer dan een chinees alternatief.
Ik geloof iets van 22 euro voor alleen het klepje met verzending.  Let erop dat het een NPT draad is van 1/4", dus koppelingetjes ook NPT bestellen anders krijg je het lastig luchtdicht.

Geen spijt van, want het werkt zoals het zou moeten, al heb je in werkelijkheid niks aan die schaal die erop staat, je hebt die Manometer echt nodig. je vind er gemakkelijk 1 met een schaal van 0-4 Bar voor weinig op Ali.

De afregeling lukt prima op de 10de bar precies.

Zorg wel dat je spunding valve zelf boven je vat hangt zodat er geen vloeistof in kan gaan staan.

Ik ben niet thuis anders had ik even een foto voor je genomen van m,n opstelling.

Succes!

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 13-07-2018 16:03 u »
Volgens Fermentasaurus max. 35 PSI gebruiken.
Goed oplossing Biertje1985

Offline davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
« Reactie #4 Gepost op: 13-07-2018 16:47 u »
Mits je een nc-koppeling kan gebruiken: https://www.candirect.eu/Bung-valves-bunging-apparatus

Offline stoffel2

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 13-07-2018 19:54 u »
Sinds deze week ook een fermentasaurus binnen. Ook een druksetje erbij.
Aangezien ik nog geen kegs heb, heb ik rustig de tijd om mij in te lezen. Ik volg met plezier je evolutie. Post je je bevindingen?

Offline Appiehappie

• Junior lid
  • **
  • Huisbrouwerij de Leidsche Goot
« Reactie #6 Gepost op: 14-07-2018 14:52 u »
Ik vergist wel onder druk maar niet onder hoge druk. Carbonisatie in mijn bier is minimaal omdat ik de carbonisatie op fles of keg laat plaatsvinden met rietsuiker. Ik denk dat je een deel van je CO2 kwijt raakt tijdens het afvullen. De vraag is hoeveel koolzuur je nog over houd in je bier op bijvoorbeeld fles. De kegs carboniseer ik ook nog vlak voor gebruik (4 dagen van te voren). Ik vul wel af met CO2. Ik doe dit bij 2 graden omdat er anders te veel schuim vrijkomt bij het afvullen.
Mijn drukmeter komt ook uit China (Ali) en dit werkt prima. De drukmeter staat ondersteboven omdat ik in de koelkast niet meer ruimte heb. Voor het aflezen van de meter maakt dat niet uit. Op dit moment staat er een Porter in de lager bij 0,3 bar druk.

Ik heb mijn fermentasaurus geplaatst in een normaal formaat koelkast. Ik heb een speciale houder gemaakt van hout om de fermentasaurus in en uit de koelkast te halen. Als jullie foto's willen zien van mijn fermentasaurusmeubel buiten de koelkast en het verwijderen van het gistdepot dan zal ik over een week foto's maken. Dan zit de lagertijd voor deze Porter er op.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #7 Gepost op: 14-07-2018 16:21 u »
Ziet er heel praktisch uit, ik moet eigenlijk ook even aan de knutsel om iets dergelijks te maken. Helaas zit ik ook nog met het compressor huis dat in de weg zit in de koelkast.
Die foto's wil ik graag zien!

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #9 Gepost op: 15-07-2018 22:04 u »
Ik had precies het zelfde, ik kwam deze post tegen :

http://www.homebrewfinds.com/2011/02/build-spunding-valve.html

Dat heb ik nagemaakt, die losse spunding valve die je daar ziet heb ik uit Amerika laten komen, kostte me wel meer dan een chinees alternatief.
Ik geloof iets van 22 euro voor alleen het klepje met verzending.  Let erop dat het een NPT draad is van 1/4", dus koppelingetjes ook NPT bestellen anders krijg je het lastig luchtdicht.

Geen spijt van, want het werkt zoals het zou moeten, al heb je in werkelijkheid niks aan die schaal die erop staat, je hebt die Manometer echt nodig. je vind er gemakkelijk 1 met een schaal van 0-4 Bar voor weinig op Ali.

De afregeling lukt prima op de 10de bar precies.

Zorg wel dat je spunding valve zelf boven je vat hangt zodat er geen vloeistof in kan gaan staan.

Ik ben niet thuis anders had ik even een foto voor je genomen van m,n opstelling.

Succes!

Ik ben wel benieuwd naar de foto van je opstelling... Ik heb nog geen leverancier kunnen vinden die hem naar Nederland wil sturen helaas, lijkt me een mooi klepje inderdaad  ;)

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 15-07-2018 22:34 u »
Ik ben wel benieuwd naar de foto van je opstelling..... ik heb nog geen leverancier kunnen vinden die 'm naar Nederland wil sturen helaas, lijkt me een mooi klepje inderdaad  ;)

Via eBay wel één kunnen vinden, hij is al onderweg vanuit de US  :dansen:

Offline @

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 16-07-2018 18:59 u »
Ik gebruik deze:

https://nl.aliexpress.com/item/DN8-1-4-DN10-3-8-DN15-1-2-DN20-3-4-PT-Male-Air-Compressor/32802992341.html

De DN10 5 kg.

Hoe zie je daarbij op welke druk hij is ingesteld? Of gaat hij altijd bij dezelfde druk open?
Het is een overdrukventiel tenslotte.

@

Offline RCJH

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 17-07-2018 16:01 u »
Dank voor jullie reacties!

Het gaat degene van Aliexpress worden, in de hoop dat die exact genoeg is.
Ik wil wel op voldoende druk gaan carboniseren om direct af te vullen op fles. .
Is dit mogelijk door te koelen tot circa 2 graden of heb ik dan echt een tegendrukvuller nodig?
Zo niet dan ga ik direct vanuit de Fermentasaurus tappen terwijl die in een koelkast staat, dan zal er nog een CO2 fles bij moeten komen.

Cheers!

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #13 Gepost op: 17-07-2018 17:13 u »
Hoe zie je daarbij op welke druk hij is ingesteld? Of gaat hij altijd bij dezelfde druk open?
Het is een overdrukventiel tenslotte.

@
Ik zet mijn luchtcompressorreduceer op bv 2bar, sluit het overdrukventiel er op aan en draai het ventiel uit tot hij gaat afblazen. Het is niet zo dat de druk op 0,01bar nauwkeurig geregeld wordt. De druk valt in een keer terug na plm 0,5 bar. Maar dat geeft niet zoveel omdat ik toch aan het hervergisten ben die druk komt toch wel weer omhoog.

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 26-07-2018 17:52 u »
Ik ben wel benieuwd naar de foto van je opstelling... Ik heb nog geen leverancier kunnen vinden die hem naar Nederland wil sturen helaas, lijkt me een mooi klepje inderdaad  ;)

Via eBay wel één kunnen vinden, hij is al onderweg vanuit de US  :dansen:

En hij is binnen, nu nog "even" wachten op de overige onderdelen uit China  :hoera:

Offline oengabunga

• Boven 10 berichten
  • *
  • Als het gebeurt ...... dan gebeurt het.
« Reactie #15 Gepost op: 08-08-2018 21:43 u »
Heeft er iemand eigenlijk een Fermentasaurus rechtstreeks op een gamko koeler aangesloten?

Als het gebeurt. Dan gebeurt het.

Offline SmellyCrew

• Boven 10 berichten
  • *
  • Cerevisiae Metalloque Confidimus
« Reactie #16 Gepost op: 17-07-2019 17:48 u »
Hoeveel druk wordt eigenlijk opgebouwd tijdens de hoofdvergisting? Geen idee... Wij willen ook met de Fermentasaurus onder druk gaan vergisten en zo natuurlijk carbonisatie tot stand krijgen maar gezien we dit nog nooit gedaan hebben zal het 1 groot experiment worden :-) Ons plan is nu om een Golden ale te brouwen en deze zo'n 2 weken te laten vergisten op 18 ºC, de spunding laat ik op de max staan omdat deze maar 15 psi of 1 bar aankan. Daarna temp aanpassen naar 6 ºC en spunding valve op max 8 psi of 0.55 bar en dan weer een week te laten staan. Volgens de carbonation calc (https://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/) zou ik dan op een carbonisation moeten komen van zo'n 2.0 wat me prima lijkt voor een ale. Tips and tricks zijn altijd welkom :-D

Tags: