Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Sander  (gelezen 1851 keer)

Offline sander815

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Even voorstellen: Sander
« Gepost op: 13-07-2018 12:41 u »
Na een tijdje geleden gehoord te hebben van iemand die met bierkits gespeeld heeft, begon het bij mij ook te jeuken.
Een beetje gaan zoeken op internet kwam ik erachter dat pils maken, wat mijn plan was, toch een stuk lastiger is.
Inmiddels na een tijd zoeken nog niks verder gekomen, en wilde ik gaan beginnen met een simpele kit.
Nu zijn die ook tig te koop, wat is voor mij als starter de beste keus?
Ik lag goede recensies over het hema pakket?
Of kan ik beter een starterspakket aanschaffen? Dat is even duur

Het liefs had ik dus pils gebrouwen, maar iets wat daar in de buurt komt is ook goed.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij “Ram”
Re: Even voorstellen: Sander
« Reactie #1 Gepost op: 13-07-2018 12:51 u »
Ik raad je aan een workshop bierbrouwen te volgen. Dit is echt een leerzame ervaring en nog gezellig ook!
Met de opgedane ervaring kun je meteen aan de slag en later je eigen draai geven aan het brouwproces.
Ook is het makkelijker om te bepalen welke middelen je het beste kunt aanschaffen.

Wij organiseren in september in Rheden (omgeving Arnhem) een workshop voor beginners.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 13-07-2018 12:55 u »
Pils is best moeilijk omdat daar brouwfouten sneller opvallen. En je hebt een klimaatkast nodig ivm vergisting-temp. en eventueel lagering.
Best beginnen met bv een saison achtige. Daar is de vergistingstemperatuur minder van belang.
Zodra de temperatuur daalt komen de andere types in beeld.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #3 Gepost op: 13-07-2018 13:00 u »

Het liefs had ik dus pils gebrouwen, maar iets wat daar in de buurt komt is ook goed.

Pils is niet echt een beginners biertje. Zonder gecontroleerde vergisting en voldoende inzicht in het maischproces zou ik hier niet aan beginnen.
Een bier van hoge gisting (vergist met behulp van een bovengist) is mijn advies

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 13-07-2018 13:10 u »
Welkom. Pils is inderdaad wel wat moeilijker om te brouwen, als ik jou was zou ik beginnen met een simpel blond biertje.
Je kan hier op het forum genoeg antwoorden vinden, en succes met je eerste brouwsel :brouwen:

Offline sander815

• *
« Reactie #5 Gepost op: 13-07-2018 13:56 u »
Wat betreft pils was ik daar al achter

Welke kit is dan een van de betere?

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #6 Gepost op: 13-07-2018 16:35 u »
Wat betreft pils was ik daar al achter

Welke kit is dan een van de betere?
Een bierkit is een soort ingedikte wort. Het warme gedeelte van het proces is al voor jou gedaan.
Het enige dat je nog moet doen is de inhoud van het blik oplossen in de voorgeschreven hoeveelheid water.
Het vergistingsproces is in mijn ogen bepalend voor de kwaliteit van je bier. Zeker als je een bierkit gebruikt omdat dit het enige proces is waar jij invloed op hebt.
Hiervoor is het van belang dat je de temperatuur van het gistvat kunt controleren. Kun je dit niet dan is het “plug & pray”. Het maakt dan ook weinig uit welk pakket of merk je gebruikt zolang je de temperatuur niet kunt controleren.
Ongecontroleerde vergisting kan zelfs een “all grain” brouwsel verpesten.
De boodschap van dit verhaal is; maak een sport van het vergistingsproces. Zorg dat als je met een bierkit gaat brouwen dat je ingelezen bent, je materiaal (gecontroleerd vergisten) voor elkaar hebt en dat je spullen waar de afgekoelde wort mee in aanraking komen brand schoon zijn.
Alle tijd en energie die je nu in het vergistingsproces stopt betaald zich terug zodra je “all grain” gaat brouwen.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 13-07-2018 17:19 u »
Veel info.
Samengevat kies de gist die om kan gaan met temperaturen die heersen op de plaats waar je vat staat.
Koele kelder of warme berging bekend andere gist. Daarom mss voor jou een pakket met Saison gist.

De rest is even minder belangrijk. De aandacht zal vooral liggen op hoe verloopt de dag - lukt het allemaal.
Kies voor een donker kleur bier, dan wel lichter, meer of minder alc, net wat jij lekker vindt.

Als je het op jezelf wilt doen met try en error, proberen en hulp van hobbybrouwen is mss de beste volgorde :
1 x met blik. daarna 1 x starterspakket en vervolgens kijken hoe de stand van zaken is.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #8 Gepost op: 13-07-2018 20:58 u »
Blond is ook een allemansvriend vergelijkbaar met pils en makkelijker te brouwen, een starterpakket voor blond is wel te koop. Maar let op je hebt bijvoorbeeld een starterspakket premium pilsner genaamd, maar dan is de gist die erbij zit s-33 en dat is dacht ik, toch echt een ale gist en geen lager, dan krijg je dus een blond bier en geen pils. Of heb ik dat mis medebrouwers? :brouwen:

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #9 Gepost op: 13-07-2018 21:02 u »
Blond is ook een allemansvriend vergelijkbaar met pils en makkelijker te brouwen, een starterpakket voor blond is wel te koop. Maar let op je hebt bijvoorbeeld een starterspakket premium pilsner genaamd, maar dan is de gist die erbij zit s-33 en dat is dacht ik, toch echt een ale gist en geen lager, dan krijg je dus een blond bier en geen pils. Of heb ik dat mis medebrouwers? :brouwen:
https://www.Brouwland.com/nl/pdf/050.002.5.pdf

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #10 Gepost op: 13-07-2018 21:43 u »
https://www.Brouwland.com/nl/pdf/050.002.5.pdf
Inderdaad, een bovengister, waarom ze dat dan als premium pilsner pakket verkopen weet ik niet, maar lijkt me wel uitstekend om als 1e pakket uit te proberen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 14-07-2018 00:00 u »
Pils is best moeilijk omdat daar brouwfouten sneller opvallen. En je hebt een klimaatkast nodig ivm vergisting-temp. en eventueel lagering.
Best beginnen met bv een saison achtige. Daar is de vergistingstemperatuur minder van belang.
Zodra de temperatuur daalt komen de andere types in beeld.

Een saisongist zou ik niet zo snel adviseren voor een beginnende brouwer. Die gaan lang door en kunnen je behoorlijk verrassen. Beter is het een S-33 of US-05 te gebruiken voor een eerste bier.

Offline Ansius

• Super lid
  • Domme vragen bestaan.
« Reactie #12 Gepost op: 14-07-2018 10:21 u »
Een saisongist zou ik niet zo snel adviseren voor een beginnende brouwer. Die gaan lang door en kunnen je behoorlijk verrassen. Beter is het een S-33 of US-05 te gebruiken voor een eerste bier.

Niet zo mee eens.

Bier moet ongeacht de gist toch uitgegist zijn.

Met Saisongist weet je waar je aan toe bent.

En dat het lekker warm is buiten maakt de keuze voor Saisongist een betere denk ik.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #13 Gepost op: 14-07-2018 13:09 u »
Welkom op dit forum Sander.

Je hebt nu al het een en ander kunnen lezen.
Geloof me. Als je al een aantal zelfgebrouwen speciaalbiertjes hebt gedronken, drink je geen pils meer. ;)
Behalve in de zomer op een gezellig terras.

Offline sander815

• *
« Reactie #14 Gepost op: 14-07-2018 14:13 u »
Zag bij de HEMA het pakket van Brooklyn Brew shop staan, met 15% korting. Belgisch blond

Ik heb als koele omgeving een kruipruimte waar de temperatuur stabiel is. De rest van het huis niet

Offline Nick H.

• Vol lid
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #15 Gepost op: 14-07-2018 15:26 u »
Sander,
koop maar gewoon dat pakket en lees de aanwijzingen. Maak je maar niet druk om 1 graad Celsius verschil voor het gisten. Maak dat biertje en geniet van het proces en het eindresultaat. En intussen lees je nog wat op dit forum en als je het prettig vindt zoek je een vereniging in jouw buurt. Van collega brouwers kun je veel leren. Ik heb het allemaal zelf uitgezocht en geprobeerd, maar dat is de persoon die ik nu eenmaal ben.
Gewoon in het diepe springen en doen. In het ergste geval gooi je net als ik je eerste brouwsel weg (ik had meteen een infectie).

Intussen heb ik een aantal goede bieren gebrouwen en sinds mijn laatste (twaalfde of dertiende) durf ik me pas een brouwer te noemen. Mijn wort was goed en helder en het eindresultaat was bijna zoals bedoeld (nog iets hoppiger dan gepland).

Intussen gebruik ik ook een software in plaats van een excel-tabel.
Vandaag had ik nog contact met iemand via dit forum om advies voor mijn volgende bier. En zo leren we we van elkaar en geven de kennis door.
Dus, koop dat pakket en aan de slag! Brouw ze.
 :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 14-07-2018 23:15 u »
Niet zo mee eens.

Bier moet ongeacht de gist toch uitgegist zijn.

Met Saisongist weet je waar je aan toe bent.

En dat het lekker warm is buiten maakt de keuze voor Saisongist een betere denk ik.

Een saisongist is niet de makkelijkste gist om mee te werken. Hij kan een tijdje stokken om vervolgens heel ver door te gaan. Geen gist voor een beginner.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #17 Gepost op: 15-07-2018 09:23 u »
Een saisongist is niet de makkelijkste gist om mee te werken. Hij kan een tijdje stokken om vervolgens heel ver door te gaan. Geen gist voor een beginner.
Gebruik de Belle Saison, dat is een heel makkelijke, stokt niet en gaat ver door.

Online Berend Postema

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 15-07-2018 12:46 u »
Gebruik de Belle Saison, da's een heel makkelijke, stokt niet en gaat ver door.

Zou ik ook doen inderdaad.. het is lekker warm komende dagen.  Ik vergist de belle saison tot wel 30 graden en krijg er lekkere bieren van. Donker en warm weg zetten.  Let wel op je SG te meten!  De laatste ging bij mij door tot 0.994!  Dat in 9 dagen.  Absoluut niet eerder bottelen als dat je SG een dag of 4 hetzelfde is.  Je houdt altijd genoeg gist over voor de hergisting op fles ook al wacht je 2 weken en  begint het al helder te trekken.

Succes met brouwen en laat even weten wat je gedaan hebt!

Tags: