Schoonmaken met de vaatwasser

Gestart door Haagse Wouter, 13-07-2018 12:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Haagse Wouter

Ik heb nu recentelijk een vaatwasser en ben aan het experimenteren wat je nou allemaal goed schoon krijgt hierin en op welke manier.

Wat ik tot nu toe met succes heb gedaan:
- Bieretiketten afweken
- Beugelflessen schoonmaken. Het lijkt mij een van de betere manieren om de beugelrubbers goed schoon te krijgen.
- Slangen schoonmaken (erna doorspoelen op de normale manier)
- Klein materiaal schoonmaken
- Ketel van 20 liter
- Hevelfilter en koelspiraal van koper (zonder vaatwasblokje of glansspoelmiddel. Enkel water op 65 graden vol programma). Van te voren heb ik dit getest met een oud stukje koper wat ik voor de helft goed opgepoetst heb. Geeft geen enkel probleem. Met vaatwasblokje heb ik niet geprobeerd. Maar het lijkt eigenlijk goed schoon te worden. Een vol programma krijgt het koper goed schoon. Ik vermoed afdoende voor het hetgeen waarvoor we het gebruiken.

Matig succes:
- Ketels van 70 Liter (het past erin, maar is wel veel werk. Want er past maar één ketel in. Wat ik heb gedaan is programma aanzetten en tussendoor ketelverwisselen. Heb er als nog een klein doekje doorheengehaald omdat je toch het sop moet afspoelen. Is het werk niet echt waard denk ik. Een vol programma draaien duurt te lang daarvoor.)

Andere ideeën:
Gebruik van Chemipro Oxi of Chemipro caustic in de vaatwasser. Ik ben er redelijk verzekerd van dat dit wel werkt. Maar ik vraag mij wel af of dit niet funest is voor de rubbers e.d.

Hebben jullie nog andere dingen die met gemak in de vaatwasser gaan? Of dingen waar jullie nieuwsgierig naar zijn?

Biertje1985

Kan je vertellen dan Oxi prima gaat, maar Caustic durf ik ook niet.

Leuk onderwerp, "Schoonmaken met de vaatwasser" want daar is dat ding toch voor?? :nut:

Mark GA

Je kunt er zelfs lasagne in maken als je wilt. Ik spoel zelf altijd mijn flesjes uit na het uitschenken en zet ze dan onder water. Na een paar dagen gaan ze de vaatwasser in.
Wel even starsannen voor het bottelen voor de zekerheid.

hopjesvla

Van slangen en je hevelfilter vraag ik me af hoe goed dit aan de binnenkant schoon wordt? Als je ze daarna toch nog doorspoelt kan je ,zou ik zeggen,  net zo goed meteen de buitenkant meenemen? Heb je weer plek in je vaatwasser voor andere dingen.

Haagse Wouter

Citaat van: hopjesvla op 13-07-2018  15:05 uVan slangen en je hevelfilter vraag ik me af hoe goed dit aan de binnenkant schoon wordt? Als je ze daarna toch nog doorspoelt kan je ,zou ik zeggen,  net zo goed meteen de buitenkant meenemen? Heb je weer plek in je vaatwasser voor andere dingen.

De hevelfilter haal ik uit elkaar, dus dat wordt zeker goed schoon.

Slangen kunnen inderdaad niet schoon worden van binnen op die manier, is puur voor de buitenkant.
Qua schoonmaken geld het voor alles, je kunt het handmatig doen.
Slangen heb ik vooral geprobeerd vanuit het principe "waarom niet". Ik heb toch een half lege vaatwasser tijdens brouwen.

Jedoka

Ik gooi elk leeg bierflesje erin met de dagelijkse vaat, op de botteldag de benodigde flesjes nog ff in de caustic en dan kort programma voor schoonspoelen, dat werkt super. Verder gaat alleen klein spul van de brouwdag de vaatwasser in, de ketels e.d. was ik met de hand, dat vind ik wel zo zuinig, vaatwassers gebruiken nogal wat energie, water en veel tijd.

Jelle

Haagse Wouter

Citaat van: Jedoka op 13-07-2018  16:06 udat vind ik wel zo zuinig, vaatwassers gebruiken nogal wat energie, water en veel tijd.

Meestal een stuk minder dan een handwas! Mensen gebruiken vaak best wat water. Een volle was met een vaatwasser is nog geen 5 liter water.
Ik vermoed dat ik zelf per ketel inclusief sop en doorspoelen wel meer water gebruik. Wellicht wel minder energie omdat ik niet zo heel erg heet dan was.

CeesM

Citaat van: Haagse Wouter op 13-07-2018  16:33 uMeestal een stuk minder dan een handwas! Mensen gebruiken vaak best wat water. Een volle was met een vaatwasser is nog geen 5 liter water.
Ik vermoed dat ik zelf per ketel inclusief sop en doorspoelen wel meer water gebruik. Wellicht wel minder energie omdat ik niet zo heel erg heet dan was.
Daar gebruik ik mijn koelwater voor. ;)

Knobby

Ik doe ook een hoop in de vaatwasser:
-Brouwketel van 50 l, bottel/filter emmer. Voor deze moet ik wel het bovenste rek eruit halen en steek ik een stop in de water toevoer van dat rek zodat alles door de onderste sproeier gaat.
-30 l en 20 l gistvaten.
-bakken waarin ik mout heb afgewogen en geschroot
-erlenmeyers waarin ik starters heb gemaakt
-flesjes om van de etiketten af te komen
Dit alles met vaatwasblokjes zonder glansspoelmiddel.

Veel andere dingen laat ik weken in de Enzybrew. Eigenlijk het enige waar ik op sta te boenen is de keuken zelf...

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 13-07-2018  14:14 uJe kunt er zelfs lasagne in maken als je wilt. Ik spoel zelf altijd mijn flesjes uit na het uitschenken en zet ze dan onder water. Na een paar dagen gaan ze de vaatwasser in.
Wel even starsannen voor het bottelen voor de zekerheid.
Mark, joh, ik doe het precies zo. Hebben we toch wat gemeen...   :nut:

Heb ik een lege krat, dan zet ik ze als ze uit de vaatwasser komen er op zijn kop in. Heb ik geen lege krat, dan zet ik ze in een doos die ik dicht kan maken. Zo komt er geen stof in mijn met zorg schoongemaakte flessen. Heb ik geen doos, dan zet ik ze weg met een losse kroonkurk erop. Ik heb zo´n 1800 kroonkurken liggen...

Neetje

Citaat van: Heisenberg op 14-07-2018  22:26 u...
Heb ik geen doos, dan zet ik ze weg met een losse kroonkurk erop. Ik heb zo´n 1800 kroonkurken liggen...

Zorg wel dat ze 100% droog zijn omdat vocht de basis is voor ongewenste beestjes groei.

Heisenberg

Citaat van: Neetje op 15-07-2018  13:00 uZorg wel dat ze 100% droog zijn omdat vocht de basis is voor ongewenste beestjes groei.
Uiteraard zijn ze hartstikke droog voordat ik ze opberg of afdek.

Anton

Ik spoel alleen de flessen in de vaatwasser. Hiervoor heb ik een rek gemaakt dat in de plaats van het officiële in de wasser gaat.
En hierin zit een rooster met gaten van 30 X 30 mm. Daar passen de flessen mooi op de kop in. Dat in een patroon van 2, 4. 6. 6. 4 en weer 2 rondom het midden van de vaatwasser. 24 flessen per keer gewoon met een afwastablet en met het korte programma van 30 min. gaat het perfect, ook al doordat er in de hals geen pin o.i.d. meer zit, ruimte voor de spoeling.

HopSwiers

Ik was alles er in. Gewoon met de klassieke tabletten er in. ooit al een aangeslagen koper in een vaatwasser gestoken? Dat komt er brandschoon uit.
Zelf de flesjes was ik enkel in de vaatwasser. Niets extra. Werkt perfect nog nooit problemen mee gehad.

JAVAL

Ik heb ook een keer of 5 mijn flesjes gewassen in de vaatwasser. Rechtop geplaatst op de onderste lade op de metalen staafjes waartussen je normaal gesproken de borden plaatst. Ze kwamen er mooi schoon en droog uit... aan de buitenkant. Hoe het vanbinnen gegaan is kan ik niet zo goed inschatten. Ik denk dat de ronddraaiende sproeier niet alle flesjes evengoed vanbinnen besproeit. Heb toen wat nagedacht over een beter systeem in de vaatwasser: een vierkant matrixframe van horizontale buizen, in het midden aangesloten op de sproeipijp na het uitnemen van de draaiende sproeiarm. Op die horizontale buizen allemaal verticale buisjes van plm. 10 cm. waarop je dan de flesjes zet (bv. onderdelen van een irrigatiesysteem). Dan heb je een gegarandeerd goede reiniging vanbinnen en de buitenkant wordt gedaan door de bovenste sproeiarm. Maar ja, nog niet aan begonnen... wie durft?
Jaap 

Esterenbrouw

Niet het wiel opnieuw uitvinden, kijk eens op: vaatwasser als flessen schoonmaker

Joreb

Vaatwasser lijkt me niet echt de oplossing om flessen schoon te maken (althans niet binnen in) wel zo dat de temperatuur in de vaatwasser wellicht iets kan doen.

Zelf spoel ik de flessen eerst na gebruik met water en dan met een speciekuip met Caustic om de flessen te reinigen (meestal avond voordat je gaat bottelen). Uiteraard naspoelen onder kraan en flessen omgekeerd in krat leggen (opening fles beneden). Bij het bottelen nog een keer spoelen met Acid en gelijk doorspoelen met water (met flessenspoelapparaat vastgezet op kraan) Uiteraard de kroonkurken alvast in een bad Acid leggen voor het bottelen.

Heisenberg

Wanneer ik een fles leeg heb spoel ik die grondig uit onder de kraan. Daarna gaan ze de afwasmachine in (70 graden programma). Als de machine klaar is inderdaad op zijn kop in een krat. Voordat ik ga bottelen desinfecteer  ik ze met Star San. Tot nu toe gaat dat prima...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.