Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schoonmaken met de vaatwasser  (gelezen 626 keer)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Schoonmaken met de vaatwasser
« Gepost op: 13-07-2018 12:24 u »
Ik heb nu recentelijk een vaatwasser en ben aan het experimenteren wat je nou allemaal goed schoon krijgt hierin en op welke manier.

Wat ik tot nu toe met succes heb gedaan:
- Bieretiketten afweken
- Beugelflessen schoonmaken. Het lijkt mij een van de betere manieren om de beugelrubbers goed schoon te krijgen.
- Slangen schoonmaken (erna doorspoelen op de normale manier)
- Klein materiaal schoonmaken
- Ketel van 20 liter
- Hevelfilter en koelspiraal van koper (zonder vaatwasblokje of glansspoelmiddel. Enkel water op 65 graden vol programma). Van te voren heb ik dit getest met een oud stukje koper wat ik voor de helft goed opgepoetst heb. Geeft geen enkel probleem. Met vaatwasblokje heb ik niet geprobeerd. Maar het lijkt eigenlijk goed schoon te worden. Een vol programma krijgt het koper goed schoon. Ik vermoed afdoende voor het hetgeen waarvoor we het gebruiken.

Matig succes:
- Ketels van 70 Liter (het past erin, maar is wel veel werk. Want er past maar n ketel in. Wat ik heb gedaan is programma aanzetten en tussendoor ketelverwisselen. Heb er als nog een klein doekje doorheengehaald omdat je toch het sop moet afspoelen. Is het werk niet echt waard denk ik. Een vol programma draaien duurt te lang daarvoor.)

Andere ideen:
Gebruik van Chemipro Oxi of Chemipro caustic in de vaatwasser. Ik ben er redelijk verzekerd van dat dit wel werkt. Maar ik vraag mij wel af of dit niet funest is voor de rubbers e.d.

Hebben jullie nog andere dingen die met gemak in de vaatwasser gaan? Of dingen waar jullie nieuwsgierig naar zijn?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
Re: Schoonmaken met de vaatwasser
« Reactie #1 Gepost op: 13-07-2018 13:59 u »
Kan je vertellen dan Oxi prima gaat, maar Caustic durf ik ook niet.

Leuk onderwerp, "Schoonmaken met de vaatwasser" want daar is dat ding toch voor?? :nut:

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #2 Gepost op: 13-07-2018 14:14 u »
Je kunt er zelfs lasagne in maken als je wilt. Ik spoel zelf altijd mijn flesjes uit na het uitschenken en zet ze dan onder water. Na een paar dagen gaan ze de vaatwasser in.
Wel even starsannen voor het bottelen voor de zekerheid.

Offline hopjesvla

• Junior lid
  • **
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #3 Gepost op: 13-07-2018 15:05 u »
Van slangen en je hevelfilter vraag ik me af hoe goed dit aan de binnenkant schoon wordt? Als je ze daarna toch nog doorspoelt kan je ,zou ik zeggen,  net zo goed meteen de buitenkant meenemen? Heb je weer plek in je vaatwasser voor andere dingen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 13-07-2018 15:17 u »
Van slangen en je hevelfilter vraag ik me af hoe goed dit aan de binnenkant schoon wordt? Als je ze daarna toch nog doorspoelt kan je ,zou ik zeggen,  net zo goed meteen de buitenkant meenemen? Heb je weer plek in je vaatwasser voor andere dingen.

De hevelfilter haal ik uit elkaar, dus dat wordt zeker goed schoon.

Slangen kunnen inderdaad niet schoon worden van binnen op die manier, is puur voor de buitenkant.
Qua schoonmaken geld het voor alles, je kunt het handmatig doen.
Slangen heb ik vooral geprobeerd vanuit het principe "waarom niet". Ik heb toch een half lege vaatwasser tijdens brouwen.

Offline Jedoka

• Vol lid
  • Bier brouwen, t'is net koken!
« Reactie #5 Gepost op: 13-07-2018 16:06 u »
Ik gooi elk leeg bierflesje erin met de dagelijkse vaat, op de botteldag de benodigde flesjes nog ff in de caustic en dan kort programma voor schoonspoelen, dat werkt super. Verder gaat alleen klein spul van de brouwdag de vaatwasser in, de ketels e.d. was ik met de hand, dat vind ik wel zo zuinig, vaatwassers gebruiken nogal wat energie, water en veel tijd.

Jelle

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 13-07-2018 16:33 u »
dat vind ik wel zo zuinig, vaatwassers gebruiken nogal wat energie, water en veel tijd.

Meestal een stuk minder dan een handwas! Mensen gebruiken vaak best wat water. Een volle was met een vaatwasser is nog geen 5 liter water.
Ik vermoed dat ik zelf per ketel inclusief sop en doorspoelen wel meer water gebruik. Wellicht wel minder energie omdat ik niet zo heel erg heet dan was.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #7 Gepost op: 14-07-2018 09:28 u »
Meestal een stuk minder dan een handwas! Mensen gebruiken vaak best wat water. Een volle was met een vaatwasser is nog geen 5 liter water.
Ik vermoed dat ik zelf per ketel inclusief sop en doorspoelen wel meer water gebruik. Wellicht wel minder energie omdat ik niet zo heel erg heet dan was.
Daar gebruik ik mijn koelwater voor. ;)

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #8 Gepost op: 14-07-2018 14:58 u »
Ik doe ook een hoop in de vaatwasser:
-Brouwketel van 50 l, bottel/filter emmer. Voor deze moet ik wel het bovenste rek eruit halen en steek ik een stop in de water toevoer van dat rek zodat alles door de onderste sproeier gaat.
-30 l en 20 l gistvaten.
-bakken waarin ik mout heb afgewogen en geschroot
-erlenmeyers waarin ik starters heb gemaakt
-flesjes om van de etiketten af te komen
Dit alles met vaatwasblokjes zonder glansspoelmiddel.

Veel andere dingen laat ik weken in de Enzybrew. Eigenlijk het enige waar ik op sta te boenen is de keuken zelf...

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #9 Gepost op: 14-07-2018 22:26 u »
Je kunt er zelfs lasagne in maken als je wilt. Ik spoel zelf altijd mijn flesjes uit na het uitschenken en zet ze dan onder water. Na een paar dagen gaan ze de vaatwasser in.
Wel even starsannen voor het bottelen voor de zekerheid.
Mark, joh, ik doe het precies zo. Hebben we toch wat gemeen...   :nut:

Heb ik een lege krat, dan zet ik ze als ze uit de vaatwasser komen er op zijn kop in. Heb ik geen lege krat, dan zet ik ze in een doos die ik dicht kan maken. Zo komt er geen stof in mijn met zorg schoongemaakte flessen. Heb ik geen doos, dan zet ik ze weg met een losse kroonkurk erop. Ik heb zon 1800 kroonkurken liggen...

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 15-07-2018 13:00 u »
...
Heb ik geen doos, dan zet ik ze weg met een losse kroonkurk erop. Ik heb zon 1800 kroonkurken liggen...

Zorg wel dat ze 100% droog zijn omdat vocht de basis is voor ongewenste beestjes groei.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #11 Gepost op: 15-07-2018 23:45 u »
Zorg wel dat ze 100% droog zijn omdat vocht de basis is voor ongewenste beestjes groei.
Uiteraard zijn ze hartstikke droog voordat ik ze opberg of afdek.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #12 Gepost op: Gisteren om 00:28 »
Ik spoel alleen de flessen in de vaatwasser. Hiervoor heb ik een rek gemaakt dat in de plaats van het officile in de wasser gaat.
En hierin zit een rooster met gaten van 30 X 30 mm. Daar passen de flessen mooi op de kop in. Dat in een patroon van 2, 4. 6. 6. 4 en weer 2 rondom het midden van de vaatwasser. 24 flessen per keer gewoon met een afwastablet en met het korte programma van 30 min. gaat het perfect, ook al doordat er in de hals geen pin o.i.d. meer zit, ruimte voor de spoeling.

Tags: