Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Switch naar hevelfilter gepaard met een heel laag brouwzaalrendement  (gelezen 1147 keer)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Op dit moment ben ik bezig met een groter brouwsystem maken en ben daarvoor overgestapt naar een hevelfilter inplaats van koelboxmaischen met ingebouwd filter.
Tot mijn schrik was het brouwzaalrendement van het eerste kleinere testbrouwsel van 25L onder de 50%!
Is er wellicht iemand die aan de hand van hoe ik filter een idee heeft waardoor dit komt?

Het hevelfilter ziet er zo uit:

Ik heb gekozen voor gaten vanwege gereedschap wat ik bij de hand had. (er mist trouwens een pijpje nu, ik kan die even niet vinden op dit moment.)
De gaatjes plaats ik uiteraard naar onderen in de pan. Ik heb ze zo gekeerd ter illustratie. De pijpjes zitten los geklemd in de laskoppelingen zodat ik het filter uit elkaar kan halen.

Het proces van spoelen doe ik zo:
Voor een doelvolume van 25L ben ik beginnen met 26L maischwater (BrouwHulp berekend dit als 26 maisch staat tot 6L spoelwater). Ik zet de hevelfilter erin en wacht 10 minuutjes zonder te roeren.
Dan hevel ik het wort door de stijgbuis en verzamel de eerste 2 á 3 liter en gooi ik terug (tot het redelijk helder is).
De slang knijp ik af om de stroomsnelheid te regelen. Dan laat ik het wort redelijk langzaam in een andere ketel lopen totdat het vloeistofniveau onder de bovenste moutlaag is en dus net aan droog ligt. Ik voeg nu beetje bij beetje water toe van rond de 90 C via de randen. Terwijl ik dit doe loopt het filter door. De bovenste laag van de mout roer ik af en toe voorzichtig door. Dit blijf ik doen totdat het gewenste kookvolume is bereikt. Dit koste mij circa 45 minuten denk ik.

Echter gaf dit voor mij niet een wenselijk brouwzaalrendement.
Wat doe ik hier zo verkeerd?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
Switch naar hevelfilter gepaard met een heel laag brouwzaalrendement
« Reactie #1 Gepost op: 12-07-2018 22:33 u »
Het lijkt mij in eerste instantie dat het toevoegen van water na de kook te wel is en dat je beter meer spoelwater kunt gebruiken.
6 liter op 25 L vind ik weinig.
Maar dat is even een gok, hang me er niet aan op.

Offline Jedoka

• Vol lid
  • Bier brouwen, t'is net koken!
Re: Switch naar hevelfilter gepaard met een heel laag brouwzaalrendement
« Reactie #2 Gepost op: 12-07-2018 22:39 u »
Even wachten tot dat Oscar erin komt met " spoelen tot gewenst volume voor koken!"

Met andere woorden, je zult waarschijnlijk meer moeten spoelen of je verhouding mout/maischwater aanpassen. Aan de filter zal het niet liggen

Jelle

Offline Jedoka

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 12-07-2018 22:40 u »
En niet langs de randen spoelen maar zo goed mogelijk over het filterbed verdelen...

Ik maisch in de regel voor 25 liter bier in het gistvat met circa 20 liter water en spoel met zo'n 12 a 15 liter spoelwater a 85 graden.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 12-07-2018 22:42 u »
Dank voor de antwoorden heren.

Ik spoel overigens altijd tot gewenst volume. Ik gaf het meer ter indicatie. Ik weet niet zo goed met hoeveel water ik heb gespoeld.
Maar het gekke is dat ik allemaal exact dit al deed met koelboxmaischen. En dat geeft in de 70%.
Met BIAB ook zo iets.

Maar goed het systeem is natuurlijk anders. Wellicht inderdaad dikker maischen, meer spoelen.
Het verbaasd mij gewoon zo dat in dit geval de suikerextractie zo slecht was, en met een ander filtersysteem niet.

Offline Jedoka

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 12-07-2018 22:45 u »
Er is natuurlijk een hoop afhankelijk van je apparatuur en methodes... Ik zelf houd de hoeveelheid spoelwater altijd aardig bij en kom dan in de regel op de juiste volumes en waardes uit... Maar Dat is ook doordat ik nagenoeg altijd het zelfde werk.
Ik spoel overigens altijd tot gewenst volume. Ik gaf het meer ter indicatie. Ik weet niet zo goed met hoeveel water ik heb gespoeld.
Maar het gekke is dat ik exact dit al deed met koelboxmaischen. En dat geeft in de 70%.
Met BIAB ook zo iets.

Maar goed het systeem is natuurlijk anders. Wellicht inderdaad dikker maischen, meer spoelen.
Het verbaasd mij gewoon zo dat in dit geval de suikerextractie zo slecht was, en met een ander filtersysteem niet.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 12-07-2018 23:13 u »
Je ontwerp van je hevelfilter is niet goed.

Ten eerste horen er geen gaatjes te zitten in de afvoerleiding. Dit maakt dat het spoelrendement minder is. Veel van het spoelwater zal snel via de afvoerleiding de ketel verlaten door kanaalvorming. Vervang deze pijp door een pijp zonder gaatjes. Ook in de verbindingspijpen kun je beter geen gaatjes maken.
Ten tweede moet je meer gaatjes maken in de andere pijpen. En sleufjes werken beter dan gaatjes.

Offline haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #7 Gepost op: 13-07-2018 08:10 u »
Was deze keer alleen het hevelfilter anders? Of waren er meerdere zaken anders als voorheen i.v.m. het opschalen van de hoeveelheid?
Ik denk hierbij aan dikte filterbed, recept?
Wat was er nog meer anders als normaal?
Als ik naar de constructie van je filter kijk dan zou ik het volgende aanpassen:
Sleuven i.p.v. gaten.(om de cm een sleufje zagen)
De afvoerpijp centraal plaatsen ivm kanaalvormig.
Het aantal gaten is te laag waardoor je kanaal vorming krijgt en je maisch plaatselijk minder doorstroming heeft.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #8 Gepost op: 13-07-2018 08:20 u »
Je ontwerp van je hevelfilter is niet goed.

Ten eerste horen er geen gaatjes te zitten in de afvoerleiding. Dit maakt dat het spoelrendement minder is. Veel van het spoelwater zal snel via de afvoerleiding de ketel verlaten door kanaalvorming. Vervang deze pijp door een pijp zonder gaatjes. Ook in de verbindingspijpen kun je beter geen gaatjes maken.
Ten tweede moet je meer gaatjes maken in de andere pijpen. En sleufjes werken beter dan gaatjes.
Dat er geen gaatjes in de afvoerpijp horen te zitten is juist maar volgens mij zit het probleem ergens anders.
Hij moet de gaatjes zo plaatsen dat ze over het volledige oppervlak van de bodem verspreid zijn en liefst zo veel mogelijk.
Mijn hevelfilters van 10 mm hebben gaten van 3,2 mm elke 4 cm totaal meer dan 50 aan de onderkant, voor een ketel van 40cm breed. Ik haal steevast een rendement van 67 tot 72% bij een volmoutbier.
De snelheid en de temperatuur van het spoelwater is ook bepalend of je het water de kans geeft om suikers uit het bostel op te nemen.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 13-07-2018 09:13 u »
Ik heb hetzelfde ontwerp als jou, alleen geen gaatjes maar sleuven, deze zijn naar beneden gericht. Ik begin altijd pas te spoelen als ik het bostel begin te zien, er staat dan nog wel een laag wort op van een paar cm (deze komt nooit droog te staan, alleen wanneer ik klaar ben met spoelen). Ik haal een gemiddeld rendement van 83%.
En je verhouding maisch spoelwater is inderdaad ook niet optimaal, ik brouw wat minder maar als ik 13 liter brouw gebruik ik +- ook 12 liter maisch water en spoel ik met 6.5 liter.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 13-07-2018 10:23 u »
Ik haal een gemiddeld rendement van 83%.
Dat kan niet, omdat het onmogelijk is. De industriële brouwerijen kunnen 75% of ietsje meer rendement bekomen. Maar ja bij BrouwHulp kan alles omdat ze een verkeerde benadering gebruiken om het rendement te berekenen.
Reken dit eens uit met uw 83% wetende dat er vaste verhoudingen bestaan in tabellen tussen SG en °Plato
Rendement is bekomen SG X graden Plato / 1000 X Liter wort / kg mout / 100

Wat natuurlijk ook kan, dat je heel veel suiker in je recept doet, maar dan is het geen volmout hé.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #11 Gepost op: 13-07-2018 10:29 u »
Dat kan niet, omdat het onmogelijk is. De industriële brouwerijen kunnen 75% of ietsje meer rendement bekomen. Maar ja bij BrouwHulp kan alles omdat ze een verkeerde benadering gebruiken om het rendement te berekenen.
Reken dit eens uit met uw 83% wetende dat er vaste verhoudingen bestaan in tabellen tussen SG en °Plato

Wat natuurlijk ook kan, dat je heel veel suiker in je recept doet, maar dan is het geen volmout hé.

Niet deze discussie weer...

Is het nog steeds niet duidelijk dat er een verschil is tussen brouwzaalefficientie en maischefficientie? :weetniet: :huilen:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 13-07-2018 11:11 u »

Inderdaad niet weer deze discussie.

Er zijn gewoon twee manieren waarop het rendement berekend kan worden. Maar dat is al meerdere keren uitgelegd naar aanleiding van opmerkingen van jou.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 13-07-2018 11:17 u »
Er wordt nog altijd brouwzaalrendement geschreven, daarom mijn repliek. Juist is juist en foefelen is niet toegestaan.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 13-07-2018 11:17 u »
Rendement is bekomen SG X graden Plato / 1000 X Liter wort / Kg mout / 100
Citaat

Nou nou sorry hoor! Dit is inderdaad de efficiëntie die ik invoer in BrouwHulp. Als ik bereken kom ik met het brouw zaal rendement gemiddeld uit op 65%....zo beter??

Citaat
Citaat

Oh is het dan geen volmout? :nut: :weetniet:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 13-07-2018 11:31 u »
Er wordt nog altijd brouwzaalrendement geschreven, daarom mijn repliek. Juist is juist en foefelen is niet toegestaan.

Jouw antwoord geeft naar mijn idee meer onduidelijk. De meesten van ons zijn gewend aan de rendementen die brouwsoftware berekenen. Die berekening is wat ingewikkelder dan de simpele berekening die volgens jou de enige echte berekening is. De brouwsoftware houdt rekening mee het rendement dat maximaal gehaald kan worden met een bepaalde mout en stelt dat op 100%. Meestal brouw je met meerdere moutsoorten. Brouwsoftware houdt daar rekening mee.

Maar goed dit is al meerdere keren uitgelegd. Het gaat bij beide berekeningen om het brouwzaalrendement alleen is de berekeningsmethode van de bouwsoftware wat moderner dan de oude berekening die geen rekening houdt met de verschillen in opbrengsten van de individuele moutsoorten.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 13-07-2018 12:13 u »
Dank voor de antwoorden heren!

Ik zal nieuwe pijpjes maken zonder gaten voor de afvoerpijpen en dan nog is kijken wat voor rendement wordt gehaald. En eventueel meer gaten maken of een andere in het algemeen maken als het niet werkt. Ik heb helaas geen goed gereedschap ik makkelijk sleuven e.d. te maken, anders had ik dat even gedaan. De gaten heb ik een keer gemaakt bij een kennis met een statiefboor.
Tevens andere hoeveelheden spoelwater pakken. Blijkbaar is dit systeem daar gevoelig voor  :weetniet:.

Irritant als je de tools niet echt hebt  :nut:.

Offline haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #17 Gepost op: 13-07-2018 12:39 u »
Dank voor de antwoorden heren!

Ik zal nieuwe pijpjes maken zonder gaten voor de afvoerpijpen en dan nog is kijken wat voor rendement wordt gehaald. En eventueel meer gaten maken of een andere in het algemeen maken als het niet werkt. Ik heb helaas geen goed gereedschap ik makkelijk sleuven e.d. te maken, anders had ik dat even gedaan. De gaten heb ik een keer gemaakt bij een kennis met een statiefboor.
Tevens andere hoeveelheden spoelwater pakken. Blijkbaar is dit systeem daar gevoelig voor  :weetniet:.

Irritant als je de tools niet echt hebt  :nut:.
Simpel klein ijzerzaagje doet het werk!
Het is het makkelijkste om een lengte koper eerst om de cm in te zagen. Netjes aftekenen met een kraspennetje. Daarna zaag je sleufjes met een lengte van 1 cm. Als dit te weinig is kun je ze altijd nog langer (dus dieper) inzagen.
Zodra je voldoende lengte hebt ingezaagd maak je pas de afzonderlijke pijpjes.

NB.
Er zijn metalen beugeltjes te krijgen om koperen leiding te monteren. Schroef je lengte koper vast op een houten plank. Dat maakt het nog eenvoudiger om te zagen.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #18 Gepost op: 13-07-2018 13:08 u »
Precies met een simpel ijzerzaagje perfect te doen.
En inderdaad niet spoelen langs de rand.

Qua maximaal rendement; als ik maximaal 85% kan halen uit een bepaald soort mout en brouwsoftware rekend dat dan als 100% rendement dan is dat in mijn ogen de enigste juiste berekening ik heb immers de maximale omzetting behaald.

Het beste bier brouw jezelf

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 13-07-2018 14:16 u »
Alleen met een ijzerzaagje vond ik dit bijzonder lastig. Ik heb een sleufje geprobeerd en dat was een hel.
Maar ik had een heel fijn ijzerzaagje. Een pijp doorzagen doe ik een paar minuten over. Sleufjes maken is lastig als je het pijpje niet kan klemmen.
Ik heb geen werkbank of iets dergelijks, dat is het lastige. Maar goed dat is het probleem op dat moment ;).

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #20 Gepost op: 14-07-2018 16:31 u »
Behalve het ontwerp van de hevel moet je ook gewoon veel meer van je totale water als spoelwater gebruiken.
2:1 verhouding van maisch- tot spoelwater is optimaal wat betreft rendement.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 14-07-2018 23:18 u »
Behalve het ontwerp van de hevel moet je ook gewoon veel meer van je totale water als spoelwater gebruiken.
2:1 verhouding van maisch- tot spoelwater is optimaal wat betreft rendement.

Zelf houd ik meestal een verhouding 10 : 7 aan. Dat geeft een prima rendement.

Offline haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #22 Gepost op: 21-07-2018 08:49 u »
Was de “dikte” van je maisch hoger als normaal? Dunner maischen zorgt bij mij voor een hoger rendement. 1:4,5 of 1:3,5 is al een wereld van verschil.
Wat is jullie ervaring?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 21-07-2018 16:57 u »
Was de “dikte” van je maisch hoger als normaal? Dunner maischen zorgt bij mij voor een hoger rendement. 1:4,5 of 1:3,5 is al een wereld van verschil.
Wat is jullie ervaring?

Bij een dunner beslag is het wort minder viskeus. Hierdoor spoelen de suikers makkelijker uit.

Tags: