Ik ben fan van SMaSH

Gestart door JamMasterJustin, 12-07-2018 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jelle82

Bedankt voor alle fijne recepten.

Voor mijn eerste brouwsel wil ik volgende proberen - (kan alleen Perle hop gebruiken). Is dit wat? Het hoeft niet superlekker bier te worden, wil bij mijn eerste brouwsel eerst het hele process verkennen.

Aantal liters: 10

3 kg Pale Mout maischen voor 60 minuten op 68 graden

Hop: 30 g Perle (5%) op 60, 30 en 5 minuten.

Gist: Safale US05

Begin SG: 1056
IBU: 26

Dan toch nog een andere vraag: hoe verdeel het maischwater en het spoelwater bij dit brouwsel het beste?

marc0871

Citaat van: jelle82 op 08-11-2018  21:56 uBedankt voor alle fijne recepten.

Voor mijn eerste brouwsel wil ik volgende proberen - (kan alleen Perle hop gebruiken). Is dit wat? Het hoeft niet superlekker bier te worden, wil bij mijn eerste brouwsel eerst het hele process verkennen.

Aantal liters: 10

3 kg Pale Mout maischen voor 60 minuten op 68 graden

Hop: 30 g Perle (5%) op 60, 30 en 5 minuten.

Gist: Safale US05

Begin SG: 1056
IBU: 26

Dan toch nog een andere vraag: hoe verdeel het maischwater en het spoelwater bij dit brouwsel het beste?

Met 68 graden zal het eerder moutig dan bitter worden.
Prima als dat de bedoeling is. Anders misschien iets kouder maischen. 65/66 graden geeft vaak wel een aardig gemiddelde.

Ik denk dat ik voor 10 liter maisch- en 7 liter spoelwater zou gaan (3 voor het geabsorbeerde water in het bostel, 4 voor het kookverlies).

Etn82

Citaat van: jelle82 op 08-11-2018  21:56 uVoor mijn eerste brouwsel wil ik volgende proberen - (kan alleen Perle hop gebruiken). Is dit wat?

Zeker, is een mooie Duitse hop met een wat grassig/kruidig aroma waarin zelfs een lichte hint van citrus in te bespeuren valt.

Verder lijkt me jouw recept prima voor een eerste brouw.

Citaat van: marc0871 op 08-11-2018  22:14 uMet 68 graden zal het eerder moutig dan bitter worden.
Prima als dat de bedoeling is. Anders misschien iets kouder maischen. 65/66 graden geeft vaak wel een aardig gemiddelde.

Denk dat moutig nog wel mee valt met een SMASH recept icm met de US-05. In mijn ervaring is 65/66 voor zo'n licht bier met deze gist wat aan de droge kant, dat bewaar ik meer voor zware bieren.


marc0871

Citaat van: Etn82 op 08-11-2018  22:50 uZeker, is een mooie Duitse hop met een wat grassig/kruidig aroma waarin zelfs een lichte hint van citrus in te bespeuren valt.

Verder lijkt me jouw recept prima voor een eerste brouw.

Denk dat moutig nog wel mee valt met een SMASH recept icm met de US-05. In mijn ervaring is 65/66 voor zo'n licht bier met deze gist wat aan de droge kant, dat bewaar ik meer voor zware bieren.



In ieder geval zal die 26 IBU bij 68 graden lang niet zo bitter zijn als bij 65 graden.
Bij mij had een zelfde recept bij 63 graden een vrij droog en bitter bier tot gevolg, waar 65 graden een meer evenwichtig bier tot gevolg had.
Extrapolerend naar 68 graden, lijkt mij dat dan de zoetheid van de mout de overhand gaat krijgen op de bitterheid van de hop.

Verder niks mis met het recept an sich.
Gewoon lekker brouwen.

Etn82

Citaat van: marc0871 op 08-11-2018  23:05 uIn ieder geval zal die 26 IBU bij 68 graden lang niet zo bitter zijn als bij 65 graden.

26 IBU = 26 IBU daar verandert niets aan. Maischtemperatuur heeft geen invloed op bitterheid. Maar ik vermoed dat je doelt op bitterheid beleving. Als er meer restsuikers overblijven, kan dat de beleving van de bitterheid minder sterk maken.


Citaat van: marc0871 op 08-11-2018  23:05 uBij mij had een zelfde recept bij 63 graden een vrij droog en bitter bier tot gevolg, waar 65 graden een meer evenwichtig bier tot gevolg had.
Extrapolerend naar 68 graden, lijkt mij dat dan de zoetheid van de mout de overhand gaat krijgen op de bitterheid van de hop.

De optimale temperatuur voor beta-amylase ligt rond de 62 ºC. Hier worden alleen simpele suikers gevormd die gemakkelijk vergistbaar zijn. Waardoor er dus geen restsuikers gevormd worden.

De optimale temperatuur voor alfa-amylase ligt rond de 72 ºC. Hier worden naast simpele suikers, ook complexe suikers gevormd. Deze complexe suikers zijn door de meeste gisten (m.u.v. var diastaticus gisten zoals saison etc,..) niet vergistbaar en blijven dus als 'restsuikers' achter in het bier.

Dus een maischtemperatuur van 63 ºC  resulteert inderdaad in een droog (en daardoor "bitterder") bier. Want er worden vrijwel geen complexe suikers gevormd. Bij 65 ºC  graden schuif je al iets op richting de optimale temperatuur voor alfa-amylase. Maar zit je nog steeds dichter op de optimale temperatuur voor beta-amylase.

Met 67 ºC zit precies in het midden van de twee punten. Maar bij Apha-amylase ontstaan ook simpele, dus vergistbare suikers. Daarnaast is de Beta-amylase bij deze temperaturen ook nog steeds actief (zij het wat minder dan bij 62 ºC). Mijn ervaring is dan ook, dat je op een best hoge temperatuur moet maischen om daadwerkelijk een stevige body over te houden (denk 70 ºC). Zeker bij een gist zoals de US-05, die behoorlijk ver uit kan gisten.

Wilco Flier

Erg interessant, SMaSH! De paar recepten die hier staan heb ik direct opgeslagen.

Weten jullie goede websites met SMaSH recepten? Ik heb ook eens wat gegoogled, maar vond het wat lastig om (metrische) recepten te vinden.

jelle82

Dank voor alle reacties en de kleine les in maischtemperaturen. :) Ik denk dat ik liever een stevigere body heb, dan een droog bier. Voor mijn eerste brouwsel zal ik op 68 graden maischen en dan kijken wat het wordt. Ik moet de Perle in 100 grammen kopen, dus kan ik voor een volgend brouwsel de maischtemp aanpassen.

Vraagje: mocht ik de IBU nog wat willen opschroeven, dan neem ik toch "gewoon" iets meer hop bij de eerste toevoeging?



 
CiteerWeten jullie goede websites met SMaSH recepten? Ik heb ook eens wat gegoogled, maar vond het wat lastig om (metrische) recepten te vinden.

Dat had ik ook. Heb zelf dus maar wat uitgedacht. :) Het hangt ervan af, of je een uitstekend biertje wil brouwen of het proces willen leren kennen. Mijn gedachtes waren de volgende:

Ik zou een hop gebruiken, die bekend is, makkelijk verkrijgbaar en tegelijkertijd aromatisch en bitter is. Kies eentje uit dit draadje of kijk op: http://www.hopslist.com/hops/ . Of uit de bestseller-lijst van een online shop. Hoeveelheid hop en wanneer? Je moet er op letten dat de IBU niet te hoog (of te laag) is. Hier vind je typische waardes: https://en.wikipedia.org/wiki/Beer_measurement#Bitterness . Die heb ik via https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/calculator berekend onder hop. De hop zelf is niet zo belangrijk, maar meer de alfa-waarde. Met deze bereken je meteen de IBU https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/ .

Voor de mout is een pils of pale ale voldoende, volgens mij. Hoeveelheid is ca. 3kg op 10 liter. Hoe meer mout, hoe hoger het suikergehalte, hoe hoger de begin SG. Mik op 1056-1060.

Voor de gist: Ik had ergens gelezen dat de Safale US05 een neutrale gist is. Daarmee kun je 'niets' fouts doen. :)


PS: Neem dit alles met een korreltje zout, ik moet mijn eerste brouwsel nog brouwen! :D

Etn82

Citaat van: jelle82 op 09-11-2018  10:44 uDank voor alle reacties en de kleine les in maischtemperaturen. :) Ik denk dat ik liever een stevigere body heb, dan een droog bier. Voor mijn eerste brouwsel zal ik op 68 graden maischen en dan kijken wat het wordt. Ik moet de Perle in 100 grammen kopen, dus kan ik voor een volgend brouwsel de maischtemp aanpassen.

Vraagje: mocht ik de IBU nog wat willen opschroeven, dan neem ik toch "gewoon" iets meer hop bij de eerste toevoeging?


Graag gedaan :-) Als je meer IBU's wilt, zou ook de 30 min hopgift kunnen overslaan en deze hop verdelen over de 60 en 5 min.

brouwmus

Nog een tip: download en installeer het shareware-programma BrouwHulp (of de tegenhanger BrouwVisie). Niet alleen heb je dan meteen een heel arsenaal aan beproefde, goede recepten tot je beschikking maar ook kun je je voorraad beheren en vooral ook spelen met eigen recepten; het programma berekent dan waartoe een wijziging theoretisch leidt.

Veel succes en plezier met brouwen!

marc0871

Citaat van: Etn82 op 09-11-2018  08:53 u26 IBU = 26 IBU daar veranderd niets aan. Maischtemperatuur heeft geen invloed op bitterheid. Maar ik vermoed dat je doelt op bitterheid beleving. Als er meer restsuikers overblijven, kan dat de beleving van de bitterheid minder sterk maken.


De optimale temperatuur voor beta-amylase ligt rond de 62 ºC. Hier worden alleen simpele suikers gevormd die gemakkelijk vergistbaar zijn. Waardoor er dus geen restsuikers gevormd worden.

De optimale temperatuur voor alfa-amylase ligt rond de 72 ºC. Hier worden naast simpele suikers, ook complexe suikers gevormd. Deze complexe suikers zijn door de meeste gisten (m.u.v. var diastaticus gisten zoals saison etc,..) niet vergistbaar en blijven dus als 'restsuikers' achter in het bier.

Dus een maischtemperatuur van 63 ºC  resulteert inderdaad in een droog (en daardoor "bitterder") bier. Want er worden vrijwel geen complexe suikers gevormd. Bij 65 ºC  graden schuif je al iets op richting de optimale temperatuur voor alfa-amylase. Maar zit je nog steeds dichter op de optimale temperatuur voor beta-amylase.

Met 67 ºC zit precies in het midden van de twee punten. Maar bij Apha-amylase ontstaan ook simpele, dus vergistbare suikers. Daarnaast is de Beta-amylase bij deze temperaturen ook nog steeds actief (zij het wat minder dan bij 62 ºC). Mijn ervaring is dan ook, dat je op een best hoge temperatuur moet maischen om daadwerkelijk een stevige body over te houden (denk 70 ºC). Zeker bij een gist zoals de US-05, die behoorlijk ver uit kan gisten.

Ik geloof je helemaal ;D

jelle82

Pfoei. Zojuist het gistvat in de vergistingskoelkast gezet.

Het ging best goed. Het maischen was wel een chaos, ik kon moeilijk de temperatuur constant houden, overweeg om een een soort isolatiemat rond de weckketel te zetten. Het filteren met de filterheks ging redelijk goed, het wort was totaal niet helder en het aanzuigen wilde helemaal niet, maar op het einde toch. Geen idee. Ik had er wel een filterzak tussen hangen. Het koken van de hop had ik geen problemen mee. Gefilterd via https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35164.msg531539.html#msg531539 .
 Ging perfect, ik had er wel een een filterzak tussen hangen.  Het ruikt hier in huis nu... interessant.

Recept
Maischen van 3kg Pale Ale voor 60 minuten op een temperatuur ergens tussen 63 en 68. Maischwater 10 L en spoelen met 8 Liter.
Koken met hopgift op 60 minuten van 25 g Perle en 5 minuten voor het einde met 10 g Perle.
Gist US-05 van Safale.

Begin SG 1060. Daar ben ik supertevreden mee!!

Brouwzaalrendement: geen idee. ;)



Heisenberg

Citaat van: jelle82 op 22-11-2018  14:32 uPfoei. Zojuist het gistvat in de vergistingskoelkast gezet.

Het ging best goed. Het maischen was wel een chaos, ik kon moeilijk de temperatuur constant houden, overweeg om een een soort isolatiemat rond de weckketel te zetten. Het filteren met de filterheks ging redelijk goed, het wort was totaal niet helder en het aanzuigen wilde helemaal niet, maar op het einde toch. Geen idee. Ik had er wel een filterzak tussen hangen. Het koken van de hop had ik geen problemen mee. Gefilterd via https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35164.msg531539.html#msg531539 .
 Ging perfect, ik had er wel een een filterzak tussen hangen.  Het ruikt hier in huis nu... interessant.

Recept
Maischen van 3kg Pale Ale voor 60 minuten op een temperatuur ergens tussen 63 en 68. Maischwater 10 L en spoelen met 8 Liter.
Koken met hopgift op 60 minuten van 25 g Perle en 5 minuten voor het einde met 10 g Perle.
Gist US-05 van Safale.

Begin SG 1060. Daar ben ik supertevreden mee!!

Brouwzaalrendement: geen idee. ;)

Hier ook! Maar officieel geen SMaSH brouwsel (2 soorten mout)
20 liter, BIAB methode.
1 kilogram Roggemout, 5 kilogram Pale Ale Mout. handjevol rijsthulzen. Roggemout eerst 20 minuutjes op 40 graden gemaischt, temperatuur verhoogd naar 65 graden, de Pale Ale mout erbij gedaan. Uurtje gemaischt op 65 graden, uitgemaischt op 78 graden voor 10 minuutjes.
Anderhalf uur gekookt. Na een uurtje 50 gram Aurora hopbloemen (2016) erbij in een hopzakje.
Eind SG ook 1060. Gist: Fermentis Safale US-05(56) 11.5 g.
Nu alles aan het reinigen. Staat hier ook al in de vergistingskast.
Zondag staat er weer wat op het programma. Wéér een SMaSH brouwsel. Wát precies? Ik heb nog geen idee.


En nu? Tijd voor een biertje. Proost!!!  :brouwen: :biersmile: :proost: :lekkerbier: :proost2:


El Pastor Belga (MaJa)

Waarom gebruik je rijsthulzen in een biab?

Heisenberg

Citaat van: MaJa op 22-11-2018  18:29 uWaarom gebruik je rijsthulzen in een biab?
Achteraf gezien had dat inderdaad niet gehoeven. Alleen gebruikt i.v.m. roggemout. Maar inderdaad, onnodig.

Heisenberg

Citaat van: Oscar op 12-07-2018  22:46 uAlleen je basis mouten... ;)  Maar het geeft je dan ook weinig kans voor brouwfouten...Dus brouw een goede smash....en je hebt het redelijk in de vingers... :brouwen:
Ik heb er inmiddels een stuk of 10 SMaSH brouwsels op zitten. Allemaal met prima resultaat. Je kunt er vele varianten mee maken. Zo experimenteer ik met verschillende mout, hop en gistsoorten. Op verschillende manieren: BrewMonk, BIAB, met pannen.

Wilco Flier

Citaat van: Heisenberg op 28-11-2018  09:08 uIk heb er inmiddels een stuk of 10 SMaSH brouwsels op zitten. Allemaal met prima resultaat. Je kunt er vele varianten mee maken. Zo experimenteer ik met verschillende mout, hop en gistsoorten. Op verschillende manieren: BrewMonk, BIAB, met pannen.

Zou je daar de recepten eens van willen posten als dat mogelijk is?

Heisenberg

Citaat van: Wilco Flier op 28-11-2018  09:30 uZou je daar de recepten eens van willen posten als dat mogelijk is?
Ik heb je een PM gestuurd.

JamMasterJustin

Recent heb ik deze gebrouwen. Hij is inmiddels heerlijk op smaak. Het aromahopprofiel wordt wel overschaduwd door het gistprofiel (maar dat was niet geheel buiten de verwachting)

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Tripel SMaSH
Brouwdatum30-07-2018
BierstijlTripel
Volume22,6 l
Begin SG1,077 SG
Eind SG1,004 SG
Schijnbare vergistingsgraad94,8%
Alcoholgehalte9,5 vol.%
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement80,5 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,40 lWater uit Heerlen
10,18 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC88,9 %
0,75 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC11,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C2 min.75 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,9 gEquinoxpellets14,0%45 min.10,0 IBU
23,1 gEquinoxpellets14,0%15 min.11,7 IBU
36,9 gEquinoxpellets14,0%0 min.11,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gBelgian Tripel (M31)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting25,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,004 SG
Schijnbare vergistingsgraad94,8%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat de gisttemp goed is ingevuld. Normaliter begin ik op 18 a 20 graden

Ik blijf het een geweldige brouwstijl vinden!

dirk

Leuk, maar dat is natuurlijk geen SMaSH met al dat suiker. Of ben ik nou gek?

marc0871

SMaSH Tripel.
In een Tripel hoort suiker.
Verder een mout en een hop.
Ik zeg; SMaSH.

JamMasterJustin

Citaat van: dirk op 04-12-2018  23:05 uLeuk, maar dat is natuurlijk geen SMaSH met al dat suiker. Of ben ik nou gek?

Ik vond er wisselende antwoorden over op internet, mijn definitie is daardoor ietsje opgerekt :P

jelle82

Zojuist het brouwsel gebotteld. Helaas waren het aantal liters veel minder dan ik had 'gemeten' bij het vullen van het gistvat. (Leermomentje.) Dus ik heb nu veel te veel bottelsuiker toegevoegd. Nuja, we zullen het zien. Met kerst weten we meer. ;)

jelle82

Citaat van: Heisenberg op 28-11-2018  09:08 uOp verschillende manieren: BrewMonk, BIAB, met pannen.

Uit nieuwsgierigheid: Mocht je een BrewMonk hebben staan, waarom brouw je dan toch nog met BIAB en pannen? Ik vraag het, omdat ik toekomstig wellicht ooit misschien zo'n apparaat wil aanschaffen.

Heisenberg

Citaat van: jelle82 op 12-12-2018  20:31 uUit nieuwsgierigheid: Mocht je een BrewMonk hebben staan, waarom brouw je dan toch nog met BIAB en pannen? Ik vraag het, omdat ik toekomstig wellicht ooit misschien zo'n apparaat wil aanschaffen.

Puur omdat traditioneel brouwen nét wat meer toevoegt aan het brouwproces... (roeren bijvoorbeeld)

WouterD

Mijn Smash zit nu 3 maanden in deze fles en erg lekker! Ik heb het mijzelf voor dit brouwsel zo makkelijk mogelijk gemaakt, door alle grondstoffen per aankoophoeveelheid te gebruiken, dus geen restjes in deze vriezer of moutsoort nummer 38 waar nog een paar honderd gram van overblijft.

Dit was mijn recept voor een Engelse pale ale

5kg maris otter pale mout

60min maischen op 67 graden

17 maischwater en 13 spoelwater (was 2 liter teveel. Eindresultaat 22 liter wort ipv 20 en dus lager sg)

25gr ek goldings 75 min 6,5 alfa
25gr ek goldings 30 min
25gr ek goldings 15 min
25gr ek goldings 5 min

Totaal rond 45 ibu

Gist: safale s-04

Begin sg: 1044
Eind sg: 1009

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.