Ik ben fan van SMaSH

Gestart door JamMasterJustin, 12-07-2018 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JamMasterJustin

Ik maisch vrijwel altijd langer dan een uur. Ik heb 't wel eens een uur gedaan, maar toen haalde ik m'n streef SG niet.

mijn SMaSH zit op de fles: pale ale met Equinox (althans: dacht ik)

Makkelijk doordrinkbaar, fijn aroma, lekker bittertje.

Ik heb er daarnaast een gemaakt met Nelson Sauvin. Dat blijft toch een prachtige hop

Lange1985

 Mijn eerste recepten waren ook SMaSH met alleen verschil in moutsoort tussen die twee... supersimpel en lekker!  :biersmile:

Snotje

Ik ben nog nergens een fan van en ik sta op het punt mijn eerste bier vanuit mout te brouwen (in een Easybrew 30) maar ik heb nog geen idee wat ik moet doen. Een moutpakket kopen... een simpel recept pakken... smash proberen?  Tis allemaal mogelijk.

marc0871

Citaat van: Snotje op 25-07-2018  15:33 uik ben nog nergens een fan van en ik sta op het punt mijn eerste bier vanuit mout te brouwen (in een Easybrew 30) maar ik heb nog geen idee wat ik moet doen. Een moutpakket kopen... een simpel recept pakken... smash proberen?  Tis allemaal mogelijk

Hou het simpel. De eerste paar brouwsels ben je toch kwijt om het proces te leren.
Hoe minder variabelen je toevoegt (veel mouten en hoppen, ingewikkeld maischschema/hopgiften), hoe minder er fout kan gaan.
Ga gewoon lekker voor SMaSH
1 mout; Pils of Pale Ale, misschien een handje Munich Light
1 maischtemperatuur; een uurtje 63 voor droog/bitter of 67 voor wat zoeter/voller.
1 hop; Cascade is gewoon lekker. Of Citra.
Vergisten met US-05.
Kan bijna niet mis.

Snotje

Citaat van: marc0871 op 25-07-2018  15:54 uHou het simpel. De eerste paar brouwsels ben je toch kwijt om het proces te leren.
Hoe minder variabelen je toevoegt (veel mouten en hoppen, ingewikkeld maischschema/hopgiften), hoe minder er fout kan gaan.
Ga gewoon lekker voor SMaSH
1 mout; Pils of Pale Ale, misschien een handje Munich Light
1 maischtemperatuur; een uurtje 63 voor droog/bitter of 67 voor wat zoeter/voller.
1 hop; Cascade is gewoon lekker. Of Citra.
Vergisten met US-05.
Kan bijna niet mis.

Klinkt best wel goed ... bedankt!

Easywoods

Citaat van: marc0871 op 25-07-2018  15:54 uHou het simpel. De eerste paar brouwsels ben je toch kwijt om het proces te leren.
Hoe minder variabelen je toevoegt (veel mouten en hoppen, ingewikkeld maischschema/hopgiften), hoe minder er fout kan gaan.
Ga gewoon lekker voor SMaSH
1 mout; Pils of Pale Ale, misschien een handje Munich Light
1 maischtemperatuur; een uurtje 63 voor droog/bitter of 67 voor wat zoeter/voller.
1 hop; Cascade is gewoon lekker. Of Citra.
Vergisten met US-05.
Kan bijna niet mis.

Prima advies  :proost:

En dan voor een volgend brouwsel precies hetzelfde, maar dan eventueel met wat suiker erbij en S-33 of T-58 gist en je hebt een "SMaSH Tripel" :brouwen:

marc0871

Citaat van: Easywoods op 25-07-2018  19:16 uPrima advies  :proost:

En dan voor een volgend brouwsel precies hetzelfde, maar dan eventueel met wat suiker erbij en S-33 of T-58 gist en je hebt een "SMaSH Tripel" :brouwen:

Dat.
Of drooghoppen met nog een stoot Cascade, voor een SMaSH IPA. :brouwen: :biersmile:

dirk


Heisenberg

Citaat van: marc0871 op 25-07-2018  15:54 uHou het simpel. De eerste paar brouwsels ben je toch kwijt om het proces te leren.
Hoe minder variabelen je toevoegt (veel mouten en hoppen, ingewikkeld maischschema/hopgiften), hoe minder er fout kan gaan.
Ga gewoon lekker voor SMaSH
1 mout; Pils of Pale Ale, misschien een handje Munich Light
1 maischtemperatuur; een uurtje 63 voor droog/bitter of 67 voor wat zoeter/voller.
1 hop; Cascade is gewoon lekker. Of Citra.
Vergisten met US-05.
Kan bijna niet mis.

Ik heb dit alles zojuist besteld. Straks eens 20 liter brouwen in mijn Brew Monk (wordt de eerste keer)!

Easywoods

Citaat van: marc0871 op 25-07-2018  19:39 uDat.
Of drooghoppen met nog een stoot Cascade, voor een SMaSH IPA. :brouwen: :biersmile:

Precies, zo zie je maar hoe je relatief simpel veel verschillende lekkere bieren kunt brouwen  :biersmile:

Naar mijn ervaring zijn de simpelste recepten vaak ook nog de lekkerste, hoewel dat natuurlijk ook aan mijn trouwkunsten [Nee spellingscontrole] brouwkunsten kan liggen  :weetniet:

Heisenberg

Citaat van: Heisenberg op 17-07-2018  03:08 uGisterenmiddag gebrouwen.
4500 gram Dingemans Pilsen MD mout
2 x 20 gram hopbloemen Hallertau Perle 2016
2 x 6 gram Biergist Brewferm Top

60 minuten gemaischt op 7868 graden, 18 liter water. In een koelbox met een filterhex. Gespoeld met nog eens 12 liter water van 78 graden.
Kooktijd 1 uur.
Eerste hopgift van 20 gram aan het begin van de kook, tweede hopgift tien minuten voor het einde van de kook.
Gekoeld tot 25 graden. SG 1055.

Een week geleden gebotteld. Lekker biertje geworden. Mag nog een paar weekjes blijven staan, denk dat ik dan meer schuim heb.



Het tweede flesje gaf al meer schuim. Denk dat het glas niet goed schoon is geweest of zo...


JamMasterJustin

Ziet er goed uit. Ik heb toevallig afgelopen week een feestje gegeven met (onder andere) 2 SMaSH-bieren. Beiden vielen erg in de smaak bij zowel de 'normale' pils-drinker als de speciaal-bieren-fan: eentje met Aurora en de andere met Nelson Sauvin

Het blijft een dankbare stijl

tdp

Citaat van: JamMasterJustin op 21-08-2018  05:56 uZiet er goed uit. Ik heb toevallig afgelopen week een feestje gegeven met (onder andere) 2 SMaSH-bieren. Beiden vielen erg in de smaak bij zowel de 'normale' pils-drinker als de speciaal-bieren-fan: eentje met Aurora en de andere met Nelson Sauvin

Het blijft een dankbare stijl

Aurora leent zich hier ook uitstekend voor!

JamMasterJustin

Dat klopt, maar ik wil het ook eens met minder voor de handliggende hoppen proberen, zoals bijvoorbeeld Zeus

Of bijvoorbeeld een SMaSH Wheat Ale met Sorachi Ace, maar dan wel met voldoende rijstkaf om filterproblemen tegen te gaan

Heisenberg

Een week of 3 verder. Smaak is super. Staat gekoeld op 12 graden.


Heisenberg

Mijn tweede batch, morgen bottelen.


Ik heb er 100 gram aurora hop bij gedaan. Meteen vanaf het begin van het koken. Ben benieuwd wat hieruit komt  :) :D

WouterD

Gisteren mijn eerste Smash gebrouwen. Heb het zo simpel mogelijk gehouden.

Doel: een doordrinkbaar hoppig Engels biertje

5 kg maris otter pale mout
75 min 67 graden maisch
100 g east kent goldings verdeeld over 4 giften
S-04 gist

Begin SG 1044

Ben benieuwd!

Mark GA

Citaat van: Heisenberg op 06-09-2018  21:35 uMijn tweede batch, morgen bottelen.


Ik heb er 100 gram aurora hop bij gedaan. Meteen vanaf het begin van het koken. Ben benieuwd wat hieruit komt  :) :D
Op welke temperatuur vergist je?
En je foto's zijn superklein... Heb je nou bijna geen kopruimte?

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 10-09-2018  10:38 uOp welke temperatuur vergist je?
En je foto's zijn superklein... Heb je nou bijna geen kopruimte?

Nou ja, superklein? Fotootjes zijn inderdaad klein.
Ja, weinig kopruimte. Ik gebruik de petflessen om te lageren.
Vergisten doe ik op 23-24 graden.
Deze batch toevallig zojuist gebotteld  :proost: :proost:
De vorige batch SMaSH smaakte voortreffelijk trouwens.

emiel1

Citaat van: Mark GA op 10-09-2018  10:38 uheb je nou bijna geen kopruimte?
En geen gistafzetting langs de rand. Als je een paar keer ' enhance', 'enhance', 'enhance' zegt, zul je zien dat ie op 1 september heeft overgeheveld ;)

Heisenberg

Citaat van: emiel1 op 10-09-2018  10:51 uEn geen gistafzetting langs de rand. Als je een paar keer ' enhance', 'enhance', 'enhance' zegt, zul je zien dat ie op 1 september heeft overgeheveld ;)
Goed opgelet Emiel.  ;)

Mark GA

Citaat van: emiel1 op 10-09-2018  10:51 uEn geen gistafzetting langs de rand. Als je een paar keer ' enhance', 'enhance', 'enhance' zegt, zul je zien dat ie op 1 september heeft overgeheveld ;)
Kon dat dus niet goed lezen op een groot scherm. Inzoomen maakte er een Minecraftshow van.

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 10-09-2018  11:18 uKon dat dus niet goed lezen op een groot scherm. Inzoomen maakte er een Minecraftshow van.
Het is je vergeven hoor.  :) :) ;) ;) :biersmile: :biersmile: :brouwen: :brouwen:

Heisenberg



Simpel brouwseltje. 20 liter water, 4,5 kilo Pale Ale Mout. Een uurtje gemaischt in een koelbox (67 graden). Vind ik nog steeds de fijnste manier van brouwen. Anderhalf uurtje gekookt. Halverwege 50 gram Hallertau Hersbrucker   hop toegevoegd. Na koelen gist toegevoegd, Liberty Bell Ale M36 - Mangrove Jack's Craft Series - 10 g. Staat nu lekker te pruttelen in mijn vergistingskast op 21 graden. Begin SG was 1074.

Het was al behoorlijk laat toen ik klaar was. De ketel wel al schoongemaakt, nu aan de rest beginnen.

brouwmus

Ook ik heb een paar keer een SMaSH gebrouwen met prima resulaten, o.a. een pale ale van 5 kg Golden Promise met 100 gram Centennial, verdeeld over meerdere hopgiften (geen koudhop, wel vlamuit).

Zeker een aanrader voor een beginnende brouwer!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.