Ik ben fan van SMaSH

Gestart door JamMasterJustin, 12-07-2018 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JamMasterJustin

Ik brouw nu, pak 'm beet, twee jaar. Ik ben begonnen met moutpakketten (tripels, quadrupels). Redelijk snel ben ik mijn eigen recepten gaan maken. Ik heb kloonbieren gemaakt (De Koninick) maar eigenlijk vind ik veel van die bieren onnodig complex. Op HomeBrewTalk maakte ik kennis met SMaSH. Ik dacht dat dat heel wat voorstelde, maar ik leerde hoe eenvoudig het is: Single Malt and Single Hop. Sindsdien heb ik twee batches SMaSH gemaakt. Ok, één of twee zwaluwen maken nog geen zomer, maar ik ben verkocht. Wat leer je hier veel van: je leert een hop kennen, je proeft verschil tussen pilsmout en pale mout. Lekker bier, goedkope ingredienten. Top!

Ok: je krijgt er geen Stouts, Porters, Barleywines mee, maar voor 7 van de 10 keer te brouwen. Ik ga voor SMaSH. Ik zou dit als nog beginnende brouwer willen aanraden aan andere beginners.

Hoe denken jullie hierover?

Mark GA

Ik heb laatst mijn eerste SMaSH Vienna gemaakt (met Cascade).
Wilde een 5% doordrinker hebben voor de zomer.

En vind er geen flikker aan.
Wat een dodelijk saai vlak bier is dat geworden. Begin en eind SG klopten precies zoals BrouwHulp voorschreef. De vergisting verliep zoals het hoort.
Schenkt prima uit, mooi schuimvast.

Maar wat een teleurstelling. Nul body. En ik moet nog een hele krat wegdrinken.

Jedoka

Pas inderdaad ook een heerlijke smash gebrouwen. 5 kg pilsmout op 25 liter met 100 gram Franse dual purpose aramis hop en saison gist. Super bier geworden, heerlijk bier voor bij mooi weer! Ik houd er van[emoji16][emoji482]

Jelle

Oscar

Citaat van: Mark GA op 12-07-2018  21:29 uWat een dodelijk saai vlak bier is dat geworden. Begin en eind SG klopten precies zoals BrouwHulp voorschreef. De vergisting verliep zoals het hoort.
Schenkt prima uit, mooi schuimvast.

Maar wat een teleurstelling. Nul body. En ik moet nog een hele krat wegdrinken.

Dat ligt dan toch echt aan jou brouwkunsten en niet aan het feit dat het 1 mout en 1 hop is. Een andere gist en andere vergistingstemperatuur kunnen het bier 180° omdraaien  :brouwen:

Ik heb nu een smash staan van palemout, ondergister... jummie!   :proost: :proost:

Brambo

Smash is de manier om je basis ingrediënten goed te leren kennen of een nieuwe soort graan, gist of hop te leren ontdekken.
Ik ben het 100% mee eens dat je als beginnend brouwer geen kruiden, 10 soorten graan en 5 soorten hop moet gebruiken in je eerste recepten. Basiskennis leren en daaruit verdere stappen zetten.


Etn82

Ben zelf ook een groot fan van SMASH brouwsels voor wanneer ik nieuwe ingrediënten in huis heb. Brouw ze dan ook geregeld. Heb nu een heerlijke SMASH Duitse Pils thuis op tap staan met Barke Pils van Weyermann, Hersbrücker en German Lager gist van Bulldog. Is een prachtig bier geworden.


Herman

SMaSHmebC doe ik wel es.

Dat is Smash met een beetje caramout :) Maakt het net even spannender.

Haagse Wouter

Puur smash doe ik eigenlijk nooit.

Wel heel vaak één hop of één moutsoort. Maar eigenlijk niet persé gecombineerd.
Maar eigenlijk wel altijd een simpele hop en een simpele mout samenstelling.
Wat opzich wel in de geest is van SMaSH bier.

lier

Smash is een mooie manier om je hoppen en mouten te leren kennen, ik ben voor.

Oscar

Citaat van: lier op 12-07-2018  22:42 uSmash is een mooie manier om je hoppen en mouten te leren kennen, ik ben voor.

Alleen je basis mouten... ;)  Maar het geeft je dan ook weinig kans voor brouwfouten...Dus brouw een goede smash....en je hebt het redelijk in de vingers... :brouwen:

seed7

De reeks 'basis'mouten die je kunt gebruiken is groot en ik denk dat velen de extremen nooit geprobeerd hebben. Pak eens een distilleerders mout met een recept zoals Etienne hierboven geeft. Mooi granig wordt dat. Andere einde van het spectrum, 100% muenchner II als Dunkles of Bitter, durf je nog een stapje te gaan 100% aromatic 50 of een lichte melanoidine. Converteert nog net. 100% eiken rook tarwe @1030. Maak eens een 100% roggebier met het donkere rogge van Weyermann, niet te zwaar want dan kan spoelen lastig zijn. Donkere tarwe is ook zo'n miskende mout, erg leuk met een expressieve Belgische gist en een stevige bitterheid.
Dat is nog alleen maar de mout. Pak een mout en een hop en varieer over meerdere brouwsels de hopgift, alles heel vroeg of juist heel laat.
Proces, deel van het wort inkoken tot karmeliseren toe. Decoctie brouwen. Kombinaties van koude en warme maisch om super droge of juist hele volle bieren te maken, of alcohol arm.
Variaties met gist zijn oneindig, zeker als je gisten gaat combineren.
Je kunt bijna een heel brouwersleven met een enkele mout toe.

Tweede stap zoals Herman aangeeft, kleine beetjes van een enkele speciaalmout <3%-5%?

Ingo

jaapz

Laatst nog een "cheater" SMaSH Pale Ale gemaakt met Maris Otter en Mosaic (en een klein beetje Magnum als bitterhop, vind het jammer van de mosaic om het daarvoor te gebruiken, vandaar de "cheater"). Maris Otter (van Fawcett's) leent zich heel goed voor zo'n bier omdat het een tandje meer karakter heeft dan je standaard pils of pale ale mout. Vergisten met de Sigmund's Voss Kveik een binnen anderhalve week een lekker doordrinkbaar hoppig bier op fles. Met Mosaic alleen een hopstand gedaan op 70C en niet eens gedryhopped, en wat een aromatisch bier is dit geworden zeg!

Bij mij is SMaSH een manier om snel een lekker bier te brouwen zonder te veel hoeven na te denken over de receptuur (van de mout) en het samenspel van de verschillende mouten. Ik vind recepten ontwerpen een erg leuk onderdeel van de hobby, maar soms heb ik toch even de tijd niet.

Komt nog eens bij dat ik niet zo'n super groot fan ben van de meeste Cara mouten, dus dat komt ook goed uit.

Biertje1985

Citaat van: seed7 op 12-07-2018 &nbsp;23:02 uDe reeks 'basis'mouten die je kunt gebruiken is groot en ik denk dat velen de extremen nooit geprobeerd hebben. Pak eens een distilleerders mout met een recept zoals Etienne hierboven geeft. Mooi granig wordt dat. Andere einde van het spectrum, 100% muenchner II als Dunkles of Bitter, durf je nog een stapje te gaan 100% aromatic 50 of een lichte melanoidine. Converteert nog net. 100% eiken rook tarwe @1030. Maak eens een 100% roggebier met het donkere rogge van Weyermann, niet te zwaar want dan kan spoelen lastig zijn. Donkere tarwe is ook zo'n miskende mout, erg leuk met een expressieve Belgische gist en een stevige bitterheid.
Dat is nog alleen maar de mout. Pak een mout en een hop en varieer over meerdere brouwsels de hopgift, alles heel vroeg of juist heel laat.
Proces, deel van het wort inkoken tot karmeliseren toe. Decoctie brouwen. Kombinaties van koude en warme maisch om super droge of juist hele volle bieren te maken, of alcohol arm.
Variaties met gist zijn oneindig, zeker als je gisten gaat combineren.
Je kunt bijna een heel brouwersleven met een enkele mout toe.

Tweede stap zoals Herman aangeeft, kleine beetjes van een enkele speciaalmout <3%-5%?

Ingo
Ingo je hebt het prefect omschreven.

Probeer eens een 100% Red X mout, das ook heel erg lekker! Nog wat moutiger dan Muchener 1 en een hele mooie kleur ook als je onder de 1060 blijft!
Of een Thomas Fawcett Pearl of Golden Promise als basis.

Gerookte Tarwe kan ook maar dan krijg je Grodziskie/Gratzer.

Je kan echt alle kanten op!

Met hop wil ik ook nog wel eens een beetje Cheaten. ik noem het dan liever een KISS bier.
(KEEP IT SIMPLE STUPID) >:D

https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle


jaapz

Citaat van: Biertje1985 op 13-07-2018 &nbsp;13:48 uMet hop wil ik ook nog wel eens een beetje Cheaten. ik noem het dan liever een KISS bier.
(KEEP IT SIMPLE STUPID) >:D

https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle

Dit is sowieso een principe die ik probeer aan te houden in al mijn recepten  :biersmile:

RienP

Citaat van: Biertje1985 op 13-07-2018 &nbsp;13:48 uProbeer eens een 100% Red X mout, das ook heel erg lekker! Nog wat moutiger dan Muchener 1 en een hele mooie kleur ook als je onder de 1060 blijft!

Beetje compenseren met pilsmout en je krijgt ook bij een hoger SG een mooie dieprode kleur.

Peterrr

Ben op de Smash manier al een jaar of 4 de specifieke kenmerken van de verschillende hoppen en gisten te leren kennen  (Citra,Chinook,Challenger,enz. enz.)
Leverde in 9 van de 10 bieren een succes op.
Die ene keer dat hij wat tegen viel was het w.s. dat ik de hopsoort niet kon waarderen.

Dus zeg ik doen zeker als beginnende brouwer  :biersmile:

Grt Peter

stoffel2

Deze week de eerste keer smash geprobeerd. pilsmout van Dingemans, Chinook hop en american ale gist.
Ik hoop dat het lekker wordt...

Juindorper

Ik doe dit ook regelmatig. De simpelste recepten komen vaak de beste bieren uit voort.
Momenteel staat er toevallig eentje te gisten met Vienna mout, Amarillo hop en 2308 Munich lager.  :biersmile:

Heisenberg

Gisterenmiddag gebrouwen.
4500 gram Dingemans Pilsen MD mout
2 x 20 gram hopbloemen Hallertau Perle 2016
2 x 6 gram Biergist Brewferm Top

60 minuten gemaischt op 7868 graden, 18 liter water. In een koelbox met een filterhex. Gespoeld met nog eens 12 liter water van 78 graden.
Kooktijd 1 uur.
Eerste hopgift van 20 gram aan het begin van de kook, tweede hopgift tien minuten voor het einde van de kook.
Gekoeld tot 25 graden. SG 1055.

Waterslot na 10 uur:

Etn82

Citaat van: Heisenberg op 17-07-2018 &nbsp;03:08 u60 minuten gemaischt op 78 graden, 18 liter water. In een koelbox met een filterhex. Gespoeld met nog eens 12 liter water van 78 graden.


Klopt dit? Of is er misschien sprake van een typefoutje?

Heisenberg

Citaat van: Etn82 op 17-07-2018 &nbsp;06:39 uKlopt dit? Of is er misschien sprake van een typefoutje?
Wat klopt er niet?

lier

Ik vind 60 minuten maischen op 78 ºC ook bijzonder.

Heisenberg

Ships, nou ziet ik het: niet 78 graden maar 68 graden... Ik zag het foutje eerst niet... Gepost rond 3 uur vannacht en heb niet goed geslapen, vandaar.

Easywoods

En waarom mogen we je filmpje niet zien?  ;) :neenee: :lol:


Heisenberg

Citaat van: Easywoods op 17-07-2018 &nbsp;10:01 uEn waarom mogen we je filmpje niet zien?  ;) :neenee: :lol:

ik kijk het straks even na als ik thuis ben. Oh gaat ook via de telefoon...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.