Ik ben fan van SMaSH

Gestart door JamMasterJustin, 12-07-2018 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heisenberg

Citaat van: WouterD op 29-12-2018  08:41 u17 maischwater en 13 spoelwater (was 2 liter teveel. Eindresultaat 22 liter wort ipv 20 en dus lager sg)
Je had langer kunnen koken totdat die 2 liter verdampt waren.

WouterD

Citaat van: Heisenberg op 29-12-2018  09:00 uJe had langer kunnen koken totdat die 2 liter verdampt waren.

Normaal bepaal je je recept op basis van het bier/wort dat je wilt brouwen. Hier was het precies andersom, vooraf bepaald wat ik ging gebruiken en ik zie wel wat eruit komt. 20 liter was niet een eis, maar als ik het nog een keer ga brouwen  dan zou ik 2 liter minder gebruiken.

Heeft langer koken overigens geen invloed op de hopsmaak? Uiteraard met de hop uit de ketel?

Heisenberg

Citaat van: WouterD op 29-12-2018  09:40 uHeeft langer koken overigens geen invloed op de hopsmaak? Uiteraard met de hop uit de ketel?
Ik neem aan van wel, maar ik heb dat nog niet aan de hand gehad. Ik zorg er voor dat ik precies genoeg wort heb voordat ik ga koken...
Verder brouw ik steeds hetzelfde recept (SMaSH) na wat geëxperimenteer. Ik vind dat lekker bier dus ben er tevreden mee!
Wanneer ik daar op een begeven moment genoeg van heb probeer ik wel weer wat anders...

jelle82

Ondertussen enkele flessen geprobeerd en ook aan vrienden laten proeven. Ze vinden het allen erg interessant en lekker. Enkelen met mij vonden het bier erg/te zoet. Voor mijn tweede brouwsel wil ik proberen het bier minder zoet te maken. Mijn plan is om te maischen op een lagere temperatuur, wellicht helpt dat om het bier droger te maken.

Wat ik vreemd vind, is dat ik aan het einde van de vergisting een SG had van 1010. Had dit bij een zoet bier niet hoger moeten zijn?

(ik post mijn vraag hier maar ipv een nieuw topic aan te maken, aangezien wellicht meer beginnende brouwers dit topic lezen)

Biertje1985

Citaat van: jelle82 op 04-01-2019  09:09 uOndertussen enkele flessen geprobeerd en ook aan vrienden laten proeven. Ze vinden het allen erg interessant en lekker. Enkelen met mij vonden het bier erg/te zoet. Voor mijn tweede brouwsel wil ik proberen het bier minder zoet te maken. Mijn plan is om te maischen op een lagere temperatuur, wellicht helpt dat om het bier droger te maken.

Wat ik vreemd vind, is dat ik aan het einde van de vergisting een SG had van 1010. Had dit bij een zoet bier niet hoger moeten zijn?

(ik post mijn vraag hier maar ipv een nieuw topic aan te maken, aangezien wellicht meer beginnende brouwers dit topic lezen)
De perceptie zoet kan ook gewoon uit de gebruikt mout en gist komen, ondanks dat de afdronk droog kan zijn door het lage eind SG.

Etn82

Bij een lage bitterheid, kan een bier ook sneller als zoet overkomen. Zeker wanneer de gist veel (gele) fruitesters produceert.

Wildor

Calciumgehalte in het water draagt ook bij aan het zoete gevoel. Sulfaat zorgt juist voor een beter beleving van het bitter. Doe jij aan waterbehandeling?

In bijv. Brewfather vind je profielen om het water daarop aan te passen. Ik houd meer van bitter, en richt mij dan ook op het verhogen van de Sulfaat.

William

jelle82

Citaat van: Biertje1985 op 04-01-2019  09:11 uDe perceptie zoet kan ook gewoon uit de gebruikt mout en gist komen, ondanks dat de afdronk droog kan zijn door het lage eind SG.

Het gebruikte gist is de US-05, die heeft naar ik heb gelezen een 'neutrale smaak'.

Citaat van: Wildor op 04-01-2019  13:03 uCalciumgehalte in het water draagt ook bij aan het zoete gevoel. Sulfaat zorgt juist voor een beter beleving van het bitter. Doe jij aan waterbehandeling?

In bijv. Brewfather vind je profielen om het water daarop aan te passen. Ik houd meer van bitter, en richt mij dan ook op het verhogen van de Sulfaat.

William

Aan waterbehandeling doe ik niets (ik woon in Leverkusen, Duitsland), maar ik zal eens ergens navragen wat de samenstelling van het water hier is.

Citaat van: Etn82 op 04-01-2019  09:39 uBij een lage bitterheid, kan een bier ook sneller als zoet overkomen. Zeker wanneer de gist veel (gele) fruitesters produceert.

Volgens een IBU rekenaar heb ik er eentje van 25-30. Uiteindelijk waarschijnlijk hoger, omdat ik ben uitgegaan van 10 liter en niet van de 7,5 liter die ik uiteindelijk kreeg.

Ik zal verder experimenten en eens kijken wat er gebeurt met een lagere maischtemperatuur. Voor de rest moet ik ook het filteren van het wort beter doen EN op een juist eindvolume komen. Genoeg te leren dus. ;)

Jacques

Citaat van: jelle82 op 04-01-2019  09:09 uWat ik vreemd vind, is dat ik aan het einde van de vergisting een SG had van 1010. Had dit bij een zoet bier niet hoger moeten zijn?

Er is er door mij al heel wat keren gewezen hier op het forum: restsuiker geven weinig zoetbeleving omdat restsuiker een lage zoetkracht hebben.

Andere factoren zoals:
- de gist (aanmaak esters);
- mout (gebruik caramout voor een zoet bier);
- bitterheid (lage IBU-waarde zorgt voor meer zoetbeleving);
- pH
zijn veel belangrijker.

Jacques

Citaat van: Wildor op 04-01-2019  13:03 uCalciumgehalte in het water draagt ook bij aan het zoete gevoel. Sulfaat zorgt juist voor een beter beleving van het bitter. Doe jij aan waterbehandeling?

Het calciumgehalte als zodanig is niet van belang. Het gaat er welk ander ion aan het calciumion gekoppeld is.

Calciumchloirde -> zoetige beleving.
Calciumsulfaat -> bitter beleving.

Wildor

Klok en klepel [emoji348]
Maar dat bedoel ik inderdaad Jacques, bedankt voor de correctie.

William

jelle82

Citaat van: Jacques op 04-01-2019  23:37 uEr is er door mij al heel wat keren gewezen hier op het forum: restsuiker geven weinig zoetbeleving omdat restsuiker een lage zoetkracht hebben.

Aha. Is het wel zo dat meer restsuiker een 'voller' bier oplevert, dan minder restsuiker?

Citaat van: Jacques op 04-01-2019  23:37 uAndere factoren zoals:
- de gist (aanmaak esters);
- mout (gebruik caramout voor een zoet bier);
- bitterheid (lage IBU-waarde zorgt voor meer zoetbeleving);
- pH
zijn veel belangrijker.

Het gist dat ik gebruik (US05) is als ik het wel heb meer een neutrale gist voor 'drogere' bieren. Als mout heb ik de basismout Pale Ale. Bitterheid is rond de 25-30. pH-waarde weet ik niet, misschien ligt het wel daaraan. Ik zal ook eens nagaan of het drinkwater hier meer calciumchloride dan wel -sulfaat heeft.


Bedankt Jacques voor de waardevolle inzichten. Geeft weer genoeg stof tot nadenken en info opzoeken.

Jacques

Citaat van: jelle82 op 06-01-2019  12:46 uAha. Is het wel zo dat meer restsuiker een 'voller' bier oplevert, dan minder restsuiker?

Het gist dat ik gebruik (US05) is als ik het wel heb meer een neutrale gist voor 'drogere' bieren. Als mout heb ik de basismout Pale Ale. Bitterheid is rond de 25-30. pH-waarde weet ik niet, misschien ligt het wel daaraan. Ik zal ook eens nagaan of het drinkwater hier meer calciumchloride dan wel -sulfaat heeft.


Bedankt Jacques voor de waardevolle inzichten. Geeft weer genoeg stof tot nadenken en info opzoeken.

Restsuikers geven inderdaad een vollere en 'dikkere' smaak.

Op basis van de bitterheid en het eind SG (ik weet niet wat je begin SG was) verwacht je geen zoet bier. Het zou kunnen dat je vrienden de moutige smaak die palemout geeft verwarren met zoet. Had je ook andere mouten gebruikt buiten palemout?

jelle82

Citaat van: Jacques op 06-01-2019  13:56 uRestsuikers geven inderdaad een vollere en 'dikkere' smaak.

Op basis van de bitterheid en het eind SG (ik weet niet wat je begin SG was) verwacht je geen zoet bier. Het zou kunnen dat je vrienden de moutige smaak die palemout geeft verwarren met zoet. Had je ook andere mouten gebruikt buiten palemout?

Mijn begin SG was ~1060. Ik heb alleen palemout gebruikt. Het zou inderdaad kunnen dat ze moutig en zoet met elkaar verwarren (het zijn meer bierliefhebbers dan bierproevers ;) ).

Ik mikte qua begin SG meer op 1058 - maar voor mijn eerste brouwsel was ik met 1060 best tevreden. Hoewel ik de volgende keer probeer om lager uit te komen, zodat het alcoholpercentage op ~5% komt te zitten.

Jacques

Je hebt een vergistingsgraad gehaald van zo'n 83%. Dat is niet ongebruikelijk met US-05.
Het hoger alcoholgehalte (6,6% vol alcohol) kan ook hebben bijgedragen aan de zoetbeleving bij je vrienden.

Oosterling

Zojuist de kast eens even opgeruimd. Twee kilo munichmout van Dingemans gevonden. Ach, wat maakt het uit. Een ongekookt brouwsel van gebrouwen. Bij de maisch de hop toegevoegd, 70 gram Hallentauer Mittelfruh, uurtje op 67 graden, 10 minuten naar 75 graden. Daarna met koud water afgespoeld, en in het vergistingsvat. 8 gram US-05 er bij in. We gaan het wel zien, nog nooit op deze manier gebrouwen.

BillieGroothuizen

Dit is al een oud topic, maar voor mij als leek/beginner klinkt alles best interessant.

tdp

Citaat van: BillieGroothuizen op 20-06-2022  11:18 uDit is al een oud topic, maar voor mij als leek/beginner klinkt alles best interessant.

Je kunt hier best veel van leren, inderdaad! Zelf vind ik onderstaand filmpje ook wel een mooi vertrekpunt, 'Brewing by the ones':


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.