Ik ben fan van SMaSH

Gestart door JamMasterJustin, 12-07-2018 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JamMasterJustin

Ik brouw nu, pak 'm beet, twee jaar. Ik ben begonnen met moutpakketten (tripels, quadrupels). Redelijk snel ben ik mijn eigen recepten gaan maken. Ik heb kloonbieren gemaakt (De Koninick) maar eigenlijk vind ik veel van die bieren onnodig complex. Op HomeBrewTalk maakte ik kennis met SMaSH. Ik dacht dat dat heel wat voorstelde, maar ik leerde hoe eenvoudig het is: Single Malt and Single Hop. Sindsdien heb ik twee batches SMaSH gemaakt. Ok, één of twee zwaluwen maken nog geen zomer, maar ik ben verkocht. Wat leer je hier veel van: je leert een hop kennen, je proeft verschil tussen pilsmout en pale mout. Lekker bier, goedkope ingredienten. Top!

Ok: je krijgt er geen Stouts, Porters, Barleywines mee, maar voor 7 van de 10 keer te brouwen. Ik ga voor SMaSH. Ik zou dit als nog beginnende brouwer willen aanraden aan andere beginners.

Hoe denken jullie hierover?

Mark GA

Ik heb laatst mijn eerste SMaSH Vienna gemaakt (met Cascade).
Wilde een 5% doordrinker hebben voor de zomer.

En vind er geen flikker aan.
Wat een dodelijk saai vlak bier is dat geworden. Begin en eind SG klopten precies zoals BrouwHulp voorschreef. De vergisting verliep zoals het hoort.
Schenkt prima uit, mooi schuimvast.

Maar wat een teleurstelling. Nul body. En ik moet nog een hele krat wegdrinken.

Jedoka

Pas inderdaad ook een heerlijke smash gebrouwen. 5 kg pilsmout op 25 liter met 100 gram Franse dual purpose aramis hop en saison gist. Super bier geworden, heerlijk bier voor bij mooi weer! Ik houd er van[emoji16][emoji482]

Jelle

Oscar

Citaat van: Mark GA op 12-07-2018  21:29 uWat een dodelijk saai vlak bier is dat geworden. Begin en eind SG klopten precies zoals BrouwHulp voorschreef. De vergisting verliep zoals het hoort.
Schenkt prima uit, mooi schuimvast.

Maar wat een teleurstelling. Nul body. En ik moet nog een hele krat wegdrinken.

Dat ligt dan toch echt aan jou brouwkunsten en niet aan het feit dat het 1 mout en 1 hop is. Een andere gist en andere vergistingstemperatuur kunnen het bier 180° omdraaien  :brouwen:

Ik heb nu een smash staan van palemout, ondergister... jummie!   :proost: :proost:

Brambo

Smash is de manier om je basis ingrediënten goed te leren kennen of een nieuwe soort graan, gist of hop te leren ontdekken.
Ik ben het 100% mee eens dat je als beginnend brouwer geen kruiden, 10 soorten graan en 5 soorten hop moet gebruiken in je eerste recepten. Basiskennis leren en daaruit verdere stappen zetten.


Etn82

Ben zelf ook een groot fan van SMASH brouwsels voor wanneer ik nieuwe ingrediënten in huis heb. Brouw ze dan ook geregeld. Heb nu een heerlijke SMASH Duitse Pils thuis op tap staan met Barke Pils van Weyermann, Hersbrücker en German Lager gist van Bulldog. Is een prachtig bier geworden.


Herman

SMaSHmebC doe ik wel es.

Dat is Smash met een beetje caramout :) Maakt het net even spannender.

Haagse Wouter

Puur smash doe ik eigenlijk nooit.

Wel heel vaak één hop of één moutsoort. Maar eigenlijk niet persé gecombineerd.
Maar eigenlijk wel altijd een simpele hop en een simpele mout samenstelling.
Wat opzich wel in de geest is van SMaSH bier.

lier

Smash is een mooie manier om je hoppen en mouten te leren kennen, ik ben voor.

Oscar

Citaat van: lier op 12-07-2018  22:42 uSmash is een mooie manier om je hoppen en mouten te leren kennen, ik ben voor.

Alleen je basis mouten... ;)  Maar het geeft je dan ook weinig kans voor brouwfouten...Dus brouw een goede smash....en je hebt het redelijk in de vingers... :brouwen:

seed7

De reeks 'basis'mouten die je kunt gebruiken is groot en ik denk dat velen de extremen nooit geprobeerd hebben. Pak eens een distilleerders mout met een recept zoals Etienne hierboven geeft. Mooi granig wordt dat. Andere einde van het spectrum, 100% muenchner II als Dunkles of Bitter, durf je nog een stapje te gaan 100% aromatic 50 of een lichte melanoidine. Converteert nog net. 100% eiken rook tarwe @1030. Maak eens een 100% roggebier met het donkere rogge van Weyermann, niet te zwaar want dan kan spoelen lastig zijn. Donkere tarwe is ook zo'n miskende mout, erg leuk met een expressieve Belgische gist en een stevige bitterheid.
Dat is nog alleen maar de mout. Pak een mout en een hop en varieer over meerdere brouwsels de hopgift, alles heel vroeg of juist heel laat.
Proces, deel van het wort inkoken tot karmeliseren toe. Decoctie brouwen. Kombinaties van koude en warme maisch om super droge of juist hele volle bieren te maken, of alcohol arm.
Variaties met gist zijn oneindig, zeker als je gisten gaat combineren.
Je kunt bijna een heel brouwersleven met een enkele mout toe.

Tweede stap zoals Herman aangeeft, kleine beetjes van een enkele speciaalmout <3%-5%?

Ingo

jaapz

Laatst nog een "cheater" SMaSH Pale Ale gemaakt met Maris Otter en Mosaic (en een klein beetje Magnum als bitterhop, vind het jammer van de mosaic om het daarvoor te gebruiken, vandaar de "cheater"). Maris Otter (van Fawcett's) leent zich heel goed voor zo'n bier omdat het een tandje meer karakter heeft dan je standaard pils of pale ale mout. Vergisten met de Sigmund's Voss Kveik een binnen anderhalve week een lekker doordrinkbaar hoppig bier op fles. Met Mosaic alleen een hopstand gedaan op 70C en niet eens gedryhopped, en wat een aromatisch bier is dit geworden zeg!

Bij mij is SMaSH een manier om snel een lekker bier te brouwen zonder te veel hoeven na te denken over de receptuur (van de mout) en het samenspel van de verschillende mouten. Ik vind recepten ontwerpen een erg leuk onderdeel van de hobby, maar soms heb ik toch even de tijd niet.

Komt nog eens bij dat ik niet zo'n super groot fan ben van de meeste Cara mouten, dus dat komt ook goed uit.

Biertje1985

Citaat van: seed7 op 12-07-2018 &nbsp;23:02 uDe reeks 'basis'mouten die je kunt gebruiken is groot en ik denk dat velen de extremen nooit geprobeerd hebben. Pak eens een distilleerders mout met een recept zoals Etienne hierboven geeft. Mooi granig wordt dat. Andere einde van het spectrum, 100% muenchner II als Dunkles of Bitter, durf je nog een stapje te gaan 100% aromatic 50 of een lichte melanoidine. Converteert nog net. 100% eiken rook tarwe @1030. Maak eens een 100% roggebier met het donkere rogge van Weyermann, niet te zwaar want dan kan spoelen lastig zijn. Donkere tarwe is ook zo'n miskende mout, erg leuk met een expressieve Belgische gist en een stevige bitterheid.
Dat is nog alleen maar de mout. Pak een mout en een hop en varieer over meerdere brouwsels de hopgift, alles heel vroeg of juist heel laat.
Proces, deel van het wort inkoken tot karmeliseren toe. Decoctie brouwen. Kombinaties van koude en warme maisch om super droge of juist hele volle bieren te maken, of alcohol arm.
Variaties met gist zijn oneindig, zeker als je gisten gaat combineren.
Je kunt bijna een heel brouwersleven met een enkele mout toe.

Tweede stap zoals Herman aangeeft, kleine beetjes van een enkele speciaalmout <3%-5%?

Ingo
Ingo je hebt het prefect omschreven.

Probeer eens een 100% Red X mout, das ook heel erg lekker! Nog wat moutiger dan Muchener 1 en een hele mooie kleur ook als je onder de 1060 blijft!
Of een Thomas Fawcett Pearl of Golden Promise als basis.

Gerookte Tarwe kan ook maar dan krijg je Grodziskie/Gratzer.

Je kan echt alle kanten op!

Met hop wil ik ook nog wel eens een beetje Cheaten. ik noem het dan liever een KISS bier.
(KEEP IT SIMPLE STUPID) >:D

https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle


jaapz

Citaat van: Biertje1985 op 13-07-2018 &nbsp;13:48 uMet hop wil ik ook nog wel eens een beetje Cheaten. ik noem het dan liever een KISS bier.
(KEEP IT SIMPLE STUPID) >:D

https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle

Dit is sowieso een principe die ik probeer aan te houden in al mijn recepten  :biersmile:

RienP

Citaat van: Biertje1985 op 13-07-2018 &nbsp;13:48 uProbeer eens een 100% Red X mout, das ook heel erg lekker! Nog wat moutiger dan Muchener 1 en een hele mooie kleur ook als je onder de 1060 blijft!

Beetje compenseren met pilsmout en je krijgt ook bij een hoger SG een mooie dieprode kleur.

Peterrr

Ben op de Smash manier al een jaar of 4 de specifieke kenmerken van de verschillende hoppen en gisten te leren kennen  (Citra,Chinook,Challenger,enz. enz.)
Leverde in 9 van de 10 bieren een succes op.
Die ene keer dat hij wat tegen viel was het w.s. dat ik de hopsoort niet kon waarderen.

Dus zeg ik doen zeker als beginnende brouwer  :biersmile:

Grt Peter

stoffel2

Deze week de eerste keer smash geprobeerd. pilsmout van Dingemans, Chinook hop en american ale gist.
Ik hoop dat het lekker wordt...

Juindorper

Ik doe dit ook regelmatig. De simpelste recepten komen vaak de beste bieren uit voort.
Momenteel staat er toevallig eentje te gisten met Vienna mout, Amarillo hop en 2308 Munich lager.  :biersmile:

Heisenberg

Gisterenmiddag gebrouwen.
4500 gram Dingemans Pilsen MD mout
2 x 20 gram hopbloemen Hallertau Perle 2016
2 x 6 gram Biergist Brewferm Top

60 minuten gemaischt op 7868 graden, 18 liter water. In een koelbox met een filterhex. Gespoeld met nog eens 12 liter water van 78 graden.
Kooktijd 1 uur.
Eerste hopgift van 20 gram aan het begin van de kook, tweede hopgift tien minuten voor het einde van de kook.
Gekoeld tot 25 graden. SG 1055.

Waterslot na 10 uur:

Etn82

Citaat van: Heisenberg op 17-07-2018 &nbsp;03:08 u60 minuten gemaischt op 78 graden, 18 liter water. In een koelbox met een filterhex. Gespoeld met nog eens 12 liter water van 78 graden.


Klopt dit? Of is er misschien sprake van een typefoutje?

Heisenberg

Citaat van: Etn82 op 17-07-2018 &nbsp;06:39 uKlopt dit? Of is er misschien sprake van een typefoutje?
Wat klopt er niet?

lier

Ik vind 60 minuten maischen op 78 ºC ook bijzonder.

Heisenberg

Ships, nou ziet ik het: niet 78 graden maar 68 graden... Ik zag het foutje eerst niet... Gepost rond 3 uur vannacht en heb niet goed geslapen, vandaar.

Easywoods

En waarom mogen we je filmpje niet zien?  ;) :neenee: :lol:


Heisenberg

Citaat van: Easywoods op 17-07-2018 &nbsp;10:01 uEn waarom mogen we je filmpje niet zien?  ;) :neenee: :lol:

ik kijk het straks even na als ik thuis ben. Oh gaat ook via de telefoon...

JamMasterJustin

Ik maisch vrijwel altijd langer dan een uur. Ik heb 't wel eens een uur gedaan, maar toen haalde ik m'n streef SG niet.

mijn SMaSH zit op de fles: pale ale met Equinox (althans: dacht ik)

Makkelijk doordrinkbaar, fijn aroma, lekker bittertje.

Ik heb er daarnaast een gemaakt met Nelson Sauvin. Dat blijft toch een prachtige hop

Lange1985

 Mijn eerste recepten waren ook SMaSH met alleen verschil in moutsoort tussen die twee... supersimpel en lekker!  :biersmile:

Snotje

Ik ben nog nergens een fan van en ik sta op het punt mijn eerste bier vanuit mout te brouwen (in een Easybrew 30) maar ik heb nog geen idee wat ik moet doen. Een moutpakket kopen... een simpel recept pakken... smash proberen?  Tis allemaal mogelijk.

marc0871

Citaat van: Snotje op 25-07-2018 &nbsp;15:33 uik ben nog nergens een fan van en ik sta op het punt mijn eerste bier vanuit mout te brouwen (in een Easybrew 30) maar ik heb nog geen idee wat ik moet doen. Een moutpakket kopen... een simpel recept pakken... smash proberen?  Tis allemaal mogelijk

Hou het simpel. De eerste paar brouwsels ben je toch kwijt om het proces te leren.
Hoe minder variabelen je toevoegt (veel mouten en hoppen, ingewikkeld maischschema/hopgiften), hoe minder er fout kan gaan.
Ga gewoon lekker voor SMaSH
1 mout; Pils of Pale Ale, misschien een handje Munich Light
1 maischtemperatuur; een uurtje 63 voor droog/bitter of 67 voor wat zoeter/voller.
1 hop; Cascade is gewoon lekker. Of Citra.
Vergisten met US-05.
Kan bijna niet mis.

Snotje

Citaat van: marc0871 op 25-07-2018 &nbsp;15:54 uHou het simpel. De eerste paar brouwsels ben je toch kwijt om het proces te leren.
Hoe minder variabelen je toevoegt (veel mouten en hoppen, ingewikkeld maischschema/hopgiften), hoe minder er fout kan gaan.
Ga gewoon lekker voor SMaSH
1 mout; Pils of Pale Ale, misschien een handje Munich Light
1 maischtemperatuur; een uurtje 63 voor droog/bitter of 67 voor wat zoeter/voller.
1 hop; Cascade is gewoon lekker. Of Citra.
Vergisten met US-05.
Kan bijna niet mis.

Klinkt best wel goed ... bedankt!

Easywoods

Citaat van: marc0871 op 25-07-2018 &nbsp;15:54 uHou het simpel. De eerste paar brouwsels ben je toch kwijt om het proces te leren.
Hoe minder variabelen je toevoegt (veel mouten en hoppen, ingewikkeld maischschema/hopgiften), hoe minder er fout kan gaan.
Ga gewoon lekker voor SMaSH
1 mout; Pils of Pale Ale, misschien een handje Munich Light
1 maischtemperatuur; een uurtje 63 voor droog/bitter of 67 voor wat zoeter/voller.
1 hop; Cascade is gewoon lekker. Of Citra.
Vergisten met US-05.
Kan bijna niet mis.

Prima advies  :proost:

En dan voor een volgend brouwsel precies hetzelfde, maar dan eventueel met wat suiker erbij en S-33 of T-58 gist en je hebt een "SMaSH Tripel" :brouwen:

marc0871

Citaat van: Easywoods op 25-07-2018 &nbsp;19:16 uPrima advies  :proost:

En dan voor een volgend brouwsel precies hetzelfde, maar dan eventueel met wat suiker erbij en S-33 of T-58 gist en je hebt een "SMaSH Tripel" :brouwen:

Dat.
Of drooghoppen met nog een stoot Cascade, voor een SMaSH IPA. :brouwen: :biersmile:

dirk


Heisenberg

Citaat van: marc0871 op 25-07-2018 &nbsp;15:54 uHou het simpel. De eerste paar brouwsels ben je toch kwijt om het proces te leren.
Hoe minder variabelen je toevoegt (veel mouten en hoppen, ingewikkeld maischschema/hopgiften), hoe minder er fout kan gaan.
Ga gewoon lekker voor SMaSH
1 mout; Pils of Pale Ale, misschien een handje Munich Light
1 maischtemperatuur; een uurtje 63 voor droog/bitter of 67 voor wat zoeter/voller.
1 hop; Cascade is gewoon lekker. Of Citra.
Vergisten met US-05.
Kan bijna niet mis.

Ik heb dit alles zojuist besteld. Straks eens 20 liter brouwen in mijn Brew Monk (wordt de eerste keer)!

Easywoods

Citaat van: marc0871 op 25-07-2018 &nbsp;19:39 uDat.
Of drooghoppen met nog een stoot Cascade, voor een SMaSH IPA. :brouwen: :biersmile:

Precies, zo zie je maar hoe je relatief simpel veel verschillende lekkere bieren kunt brouwen  :biersmile:

Naar mijn ervaring zijn de simpelste recepten vaak ook nog de lekkerste, hoewel dat natuurlijk ook aan mijn trouwkunsten [Nee spellingscontrole] brouwkunsten kan liggen  :weetniet:

Heisenberg

Citaat van: Heisenberg op 17-07-2018 &nbsp;03:08 uGisterenmiddag gebrouwen.
4500 gram Dingemans Pilsen MD mout
2 x 20 gram hopbloemen Hallertau Perle 2016
2 x 6 gram Biergist Brewferm Top

60 minuten gemaischt op 7868 graden, 18 liter water. In een koelbox met een filterhex. Gespoeld met nog eens 12 liter water van 78 graden.
Kooktijd 1 uur.
Eerste hopgift van 20 gram aan het begin van de kook, tweede hopgift tien minuten voor het einde van de kook.
Gekoeld tot 25 graden. SG 1055.

Een week geleden gebotteld. Lekker biertje geworden. Mag nog een paar weekjes blijven staan, denk dat ik dan meer schuim heb.



Het tweede flesje gaf al meer schuim. Denk dat het glas niet goed schoon is geweest of zo...


JamMasterJustin

Ziet er goed uit. Ik heb toevallig afgelopen week een feestje gegeven met (onder andere) 2 SMaSH-bieren. Beiden vielen erg in de smaak bij zowel de 'normale' pils-drinker als de speciaal-bieren-fan: eentje met Aurora en de andere met Nelson Sauvin

Het blijft een dankbare stijl

tdp

Citaat van: JamMasterJustin op 21-08-2018 &nbsp;05:56 uZiet er goed uit. Ik heb toevallig afgelopen week een feestje gegeven met (onder andere) 2 SMaSH-bieren. Beiden vielen erg in de smaak bij zowel de 'normale' pils-drinker als de speciaal-bieren-fan: eentje met Aurora en de andere met Nelson Sauvin

Het blijft een dankbare stijl

Aurora leent zich hier ook uitstekend voor!

JamMasterJustin

Dat klopt, maar ik wil het ook eens met minder voor de handliggende hoppen proberen, zoals bijvoorbeeld Zeus

Of bijvoorbeeld een SMaSH Wheat Ale met Sorachi Ace, maar dan wel met voldoende rijstkaf om filterproblemen tegen te gaan

Heisenberg

Een week of 3 verder. Smaak is super. Staat gekoeld op 12 graden.


Heisenberg

Mijn tweede batch, morgen bottelen.


Ik heb er 100 gram aurora hop bij gedaan. Meteen vanaf het begin van het koken. Ben benieuwd wat hieruit komt  :) :D

WouterD

Gisteren mijn eerste Smash gebrouwen. Heb het zo simpel mogelijk gehouden.

Doel: een doordrinkbaar hoppig Engels biertje

5 kg maris otter pale mout
75 min 67 graden maisch
100 g east kent goldings verdeeld over 4 giften
S-04 gist

Begin SG 1044

Ben benieuwd!

Mark GA

Citaat van: Heisenberg op 06-09-2018 &nbsp;21:35 uMijn tweede batch, morgen bottelen.


Ik heb er 100 gram aurora hop bij gedaan. Meteen vanaf het begin van het koken. Ben benieuwd wat hieruit komt  :) :D
Op welke temperatuur vergist je?
En je foto's zijn superklein... Heb je nou bijna geen kopruimte?

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 10-09-2018 &nbsp;10:38 uOp welke temperatuur vergist je?
En je foto's zijn superklein... Heb je nou bijna geen kopruimte?

Nou ja, superklein? Fotootjes zijn inderdaad klein.
Ja, weinig kopruimte. Ik gebruik de petflessen om te lageren.
Vergisten doe ik op 23-24 graden.
Deze batch toevallig zojuist gebotteld  :proost: :proost:
De vorige batch SMaSH smaakte voortreffelijk trouwens.

emiel1

Citaat van: Mark GA op 10-09-2018 &nbsp;10:38 uheb je nou bijna geen kopruimte?
En geen gistafzetting langs de rand. Als je een paar keer ' enhance', 'enhance', 'enhance' zegt, zul je zien dat ie op 1 september heeft overgeheveld ;)

Heisenberg

Citaat van: emiel1 op 10-09-2018 &nbsp;10:51 uEn geen gistafzetting langs de rand. Als je een paar keer ' enhance', 'enhance', 'enhance' zegt, zul je zien dat ie op 1 september heeft overgeheveld ;)
Goed opgelet Emiel.  ;)

Mark GA

Citaat van: emiel1 op 10-09-2018 &nbsp;10:51 uEn geen gistafzetting langs de rand. Als je een paar keer ' enhance', 'enhance', 'enhance' zegt, zul je zien dat ie op 1 september heeft overgeheveld ;)
Kon dat dus niet goed lezen op een groot scherm. Inzoomen maakte er een Minecraftshow van.

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 10-09-2018 &nbsp;11:18 uKon dat dus niet goed lezen op een groot scherm. Inzoomen maakte er een Minecraftshow van.
Het is je vergeven hoor.  :) :) ;) ;) :biersmile: :biersmile: :brouwen: :brouwen:

Heisenberg



Simpel brouwseltje. 20 liter water, 4,5 kilo Pale Ale Mout. Een uurtje gemaischt in een koelbox (67 graden). Vind ik nog steeds de fijnste manier van brouwen. Anderhalf uurtje gekookt. Halverwege 50 gram Hallertau Hersbrucker   hop toegevoegd. Na koelen gist toegevoegd, Liberty Bell Ale M36 - Mangrove Jack's Craft Series - 10 g. Staat nu lekker te pruttelen in mijn vergistingskast op 21 graden. Begin SG was 1074.

Het was al behoorlijk laat toen ik klaar was. De ketel wel al schoongemaakt, nu aan de rest beginnen.

brouwmus

Ook ik heb een paar keer een SMaSH gebrouwen met prima resulaten, o.a. een pale ale van 5 kg Golden Promise met 100 gram Centennial, verdeeld over meerdere hopgiften (geen koudhop, wel vlamuit).

Zeker een aanrader voor een beginnende brouwer!

jelle82

Bedankt voor alle fijne recepten.

Voor mijn eerste brouwsel wil ik volgende proberen - (kan alleen Perle hop gebruiken). Is dit wat? Het hoeft niet superlekker bier te worden, wil bij mijn eerste brouwsel eerst het hele process verkennen.

Aantal liters: 10

3 kg Pale Mout maischen voor 60 minuten op 68 graden

Hop: 30 g Perle (5%) op 60, 30 en 5 minuten.

Gist: Safale US05

Begin SG: 1056
IBU: 26

Dan toch nog een andere vraag: hoe verdeel het maischwater en het spoelwater bij dit brouwsel het beste?

marc0871

Citaat van: jelle82 op 08-11-2018 &nbsp;21:56 uBedankt voor alle fijne recepten.

Voor mijn eerste brouwsel wil ik volgende proberen - (kan alleen Perle hop gebruiken). Is dit wat? Het hoeft niet superlekker bier te worden, wil bij mijn eerste brouwsel eerst het hele process verkennen.

Aantal liters: 10

3 kg Pale Mout maischen voor 60 minuten op 68 graden

Hop: 30 g Perle (5%) op 60, 30 en 5 minuten.

Gist: Safale US05

Begin SG: 1056
IBU: 26

Dan toch nog een andere vraag: hoe verdeel het maischwater en het spoelwater bij dit brouwsel het beste?

Met 68 graden zal het eerder moutig dan bitter worden.
Prima als dat de bedoeling is. Anders misschien iets kouder maischen. 65/66 graden geeft vaak wel een aardig gemiddelde.

Ik denk dat ik voor 10 liter maisch- en 7 liter spoelwater zou gaan (3 voor het geabsorbeerde water in het bostel, 4 voor het kookverlies).

Etn82

Citaat van: jelle82 op 08-11-2018 &nbsp;21:56 uVoor mijn eerste brouwsel wil ik volgende proberen - (kan alleen Perle hop gebruiken). Is dit wat?

Zeker, is een mooie Duitse hop met een wat grassig/kruidig aroma waarin zelfs een lichte hint van citrus in te bespeuren valt.

Verder lijkt me jouw recept prima voor een eerste brouw.

Citaat van: marc0871 op 08-11-2018 &nbsp;22:14 uMet 68 graden zal het eerder moutig dan bitter worden.
Prima als dat de bedoeling is. Anders misschien iets kouder maischen. 65/66 graden geeft vaak wel een aardig gemiddelde.

Denk dat moutig nog wel mee valt met een SMASH recept icm met de US-05. In mijn ervaring is 65/66 voor zo'n licht bier met deze gist wat aan de droge kant, dat bewaar ik meer voor zware bieren.


marc0871

Citaat van: Etn82 op 08-11-2018 &nbsp;22:50 uZeker, is een mooie Duitse hop met een wat grassig/kruidig aroma waarin zelfs een lichte hint van citrus in te bespeuren valt.

Verder lijkt me jouw recept prima voor een eerste brouw.

Denk dat moutig nog wel mee valt met een SMASH recept icm met de US-05. In mijn ervaring is 65/66 voor zo'n licht bier met deze gist wat aan de droge kant, dat bewaar ik meer voor zware bieren.



In ieder geval zal die 26 IBU bij 68 graden lang niet zo bitter zijn als bij 65 graden.
Bij mij had een zelfde recept bij 63 graden een vrij droog en bitter bier tot gevolg, waar 65 graden een meer evenwichtig bier tot gevolg had.
Extrapolerend naar 68 graden, lijkt mij dat dan de zoetheid van de mout de overhand gaat krijgen op de bitterheid van de hop.

Verder niks mis met het recept an sich.
Gewoon lekker brouwen.

Etn82

Citaat van: marc0871 op 08-11-2018 &nbsp;23:05 uIn ieder geval zal die 26 IBU bij 68 graden lang niet zo bitter zijn als bij 65 graden.

26 IBU = 26 IBU daar verandert niets aan. Maischtemperatuur heeft geen invloed op bitterheid. Maar ik vermoed dat je doelt op bitterheid beleving. Als er meer restsuikers overblijven, kan dat de beleving van de bitterheid minder sterk maken.


Citaat van: marc0871 op 08-11-2018 &nbsp;23:05 uBij mij had een zelfde recept bij 63 graden een vrij droog en bitter bier tot gevolg, waar 65 graden een meer evenwichtig bier tot gevolg had.
Extrapolerend naar 68 graden, lijkt mij dat dan de zoetheid van de mout de overhand gaat krijgen op de bitterheid van de hop.

De optimale temperatuur voor beta-amylase ligt rond de 62 ºC. Hier worden alleen simpele suikers gevormd die gemakkelijk vergistbaar zijn. Waardoor er dus geen restsuikers gevormd worden.

De optimale temperatuur voor alfa-amylase ligt rond de 72 ºC. Hier worden naast simpele suikers, ook complexe suikers gevormd. Deze complexe suikers zijn door de meeste gisten (m.u.v. var diastaticus gisten zoals saison etc,..) niet vergistbaar en blijven dus als 'restsuikers' achter in het bier.

Dus een maischtemperatuur van 63 ºC  resulteert inderdaad in een droog (en daardoor "bitterder") bier. Want er worden vrijwel geen complexe suikers gevormd. Bij 65 ºC  graden schuif je al iets op richting de optimale temperatuur voor alfa-amylase. Maar zit je nog steeds dichter op de optimale temperatuur voor beta-amylase.

Met 67 ºC zit precies in het midden van de twee punten. Maar bij Apha-amylase ontstaan ook simpele, dus vergistbare suikers. Daarnaast is de Beta-amylase bij deze temperaturen ook nog steeds actief (zij het wat minder dan bij 62 ºC). Mijn ervaring is dan ook, dat je op een best hoge temperatuur moet maischen om daadwerkelijk een stevige body over te houden (denk 70 ºC). Zeker bij een gist zoals de US-05, die behoorlijk ver uit kan gisten.

Wilco Flier

Erg interessant, SMaSH! De paar recepten die hier staan heb ik direct opgeslagen.

Weten jullie goede websites met SMaSH recepten? Ik heb ook eens wat gegoogled, maar vond het wat lastig om (metrische) recepten te vinden.

jelle82

Dank voor alle reacties en de kleine les in maischtemperaturen. :) Ik denk dat ik liever een stevigere body heb, dan een droog bier. Voor mijn eerste brouwsel zal ik op 68 graden maischen en dan kijken wat het wordt. Ik moet de Perle in 100 grammen kopen, dus kan ik voor een volgend brouwsel de maischtemp aanpassen.

Vraagje: mocht ik de IBU nog wat willen opschroeven, dan neem ik toch "gewoon" iets meer hop bij de eerste toevoeging?



 
CiteerWeten jullie goede websites met SMaSH recepten? Ik heb ook eens wat gegoogled, maar vond het wat lastig om (metrische) recepten te vinden.

Dat had ik ook. Heb zelf dus maar wat uitgedacht. :) Het hangt ervan af, of je een uitstekend biertje wil brouwen of het proces willen leren kennen. Mijn gedachtes waren de volgende:

Ik zou een hop gebruiken, die bekend is, makkelijk verkrijgbaar en tegelijkertijd aromatisch en bitter is. Kies eentje uit dit draadje of kijk op: http://www.hopslist.com/hops/ . Of uit de bestseller-lijst van een online shop. Hoeveelheid hop en wanneer? Je moet er op letten dat de IBU niet te hoog (of te laag) is. Hier vind je typische waardes: https://en.wikipedia.org/wiki/Beer_measurement#Bitterness . Die heb ik via https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/calculator berekend onder hop. De hop zelf is niet zo belangrijk, maar meer de alfa-waarde. Met deze bereken je meteen de IBU https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/ .

Voor de mout is een pils of pale ale voldoende, volgens mij. Hoeveelheid is ca. 3kg op 10 liter. Hoe meer mout, hoe hoger het suikergehalte, hoe hoger de begin SG. Mik op 1056-1060.

Voor de gist: Ik had ergens gelezen dat de Safale US05 een neutrale gist is. Daarmee kun je 'niets' fouts doen. :)


PS: Neem dit alles met een korreltje zout, ik moet mijn eerste brouwsel nog brouwen! :D

Etn82

Citaat van: jelle82 op 09-11-2018 &nbsp;10:44 uDank voor alle reacties en de kleine les in maischtemperaturen. :) Ik denk dat ik liever een stevigere body heb, dan een droog bier. Voor mijn eerste brouwsel zal ik op 68 graden maischen en dan kijken wat het wordt. Ik moet de Perle in 100 grammen kopen, dus kan ik voor een volgend brouwsel de maischtemp aanpassen.

Vraagje: mocht ik de IBU nog wat willen opschroeven, dan neem ik toch "gewoon" iets meer hop bij de eerste toevoeging?


Graag gedaan :-) Als je meer IBU's wilt, zou ook de 30 min hopgift kunnen overslaan en deze hop verdelen over de 60 en 5 min.

brouwmus

Nog een tip: download en installeer het shareware-programma BrouwHulp (of de tegenhanger BrouwVisie). Niet alleen heb je dan meteen een heel arsenaal aan beproefde, goede recepten tot je beschikking maar ook kun je je voorraad beheren en vooral ook spelen met eigen recepten; het programma berekent dan waartoe een wijziging theoretisch leidt.

Veel succes en plezier met brouwen!

marc0871

Citaat van: Etn82 op 09-11-2018 &nbsp;08:53 u26 IBU = 26 IBU daar veranderd niets aan. Maischtemperatuur heeft geen invloed op bitterheid. Maar ik vermoed dat je doelt op bitterheid beleving. Als er meer restsuikers overblijven, kan dat de beleving van de bitterheid minder sterk maken.


De optimale temperatuur voor beta-amylase ligt rond de 62 ºC. Hier worden alleen simpele suikers gevormd die gemakkelijk vergistbaar zijn. Waardoor er dus geen restsuikers gevormd worden.

De optimale temperatuur voor alfa-amylase ligt rond de 72 ºC. Hier worden naast simpele suikers, ook complexe suikers gevormd. Deze complexe suikers zijn door de meeste gisten (m.u.v. var diastaticus gisten zoals saison etc,..) niet vergistbaar en blijven dus als 'restsuikers' achter in het bier.

Dus een maischtemperatuur van 63 ºC  resulteert inderdaad in een droog (en daardoor "bitterder") bier. Want er worden vrijwel geen complexe suikers gevormd. Bij 65 ºC  graden schuif je al iets op richting de optimale temperatuur voor alfa-amylase. Maar zit je nog steeds dichter op de optimale temperatuur voor beta-amylase.

Met 67 ºC zit precies in het midden van de twee punten. Maar bij Apha-amylase ontstaan ook simpele, dus vergistbare suikers. Daarnaast is de Beta-amylase bij deze temperaturen ook nog steeds actief (zij het wat minder dan bij 62 ºC). Mijn ervaring is dan ook, dat je op een best hoge temperatuur moet maischen om daadwerkelijk een stevige body over te houden (denk 70 ºC). Zeker bij een gist zoals de US-05, die behoorlijk ver uit kan gisten.

Ik geloof je helemaal ;D

jelle82

Pfoei. Zojuist het gistvat in de vergistingskoelkast gezet.

Het ging best goed. Het maischen was wel een chaos, ik kon moeilijk de temperatuur constant houden, overweeg om een een soort isolatiemat rond de weckketel te zetten. Het filteren met de filterheks ging redelijk goed, het wort was totaal niet helder en het aanzuigen wilde helemaal niet, maar op het einde toch. Geen idee. Ik had er wel een filterzak tussen hangen. Het koken van de hop had ik geen problemen mee. Gefilterd via https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35164.msg531539.html#msg531539 .
 Ging perfect, ik had er wel een een filterzak tussen hangen.  Het ruikt hier in huis nu... interessant.

Recept
Maischen van 3kg Pale Ale voor 60 minuten op een temperatuur ergens tussen 63 en 68. Maischwater 10 L en spoelen met 8 Liter.
Koken met hopgift op 60 minuten van 25 g Perle en 5 minuten voor het einde met 10 g Perle.
Gist US-05 van Safale.

Begin SG 1060. Daar ben ik supertevreden mee!!

Brouwzaalrendement: geen idee. ;)



Heisenberg

Citaat van: jelle82 op 22-11-2018 &nbsp;14:32 uPfoei. Zojuist het gistvat in de vergistingskoelkast gezet.

Het ging best goed. Het maischen was wel een chaos, ik kon moeilijk de temperatuur constant houden, overweeg om een een soort isolatiemat rond de weckketel te zetten. Het filteren met de filterheks ging redelijk goed, het wort was totaal niet helder en het aanzuigen wilde helemaal niet, maar op het einde toch. Geen idee. Ik had er wel een filterzak tussen hangen. Het koken van de hop had ik geen problemen mee. Gefilterd via https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35164.msg531539.html#msg531539 .
 Ging perfect, ik had er wel een een filterzak tussen hangen.  Het ruikt hier in huis nu... interessant.

Recept
Maischen van 3kg Pale Ale voor 60 minuten op een temperatuur ergens tussen 63 en 68. Maischwater 10 L en spoelen met 8 Liter.
Koken met hopgift op 60 minuten van 25 g Perle en 5 minuten voor het einde met 10 g Perle.
Gist US-05 van Safale.

Begin SG 1060. Daar ben ik supertevreden mee!!

Brouwzaalrendement: geen idee. ;)

Hier ook! Maar officieel geen SMaSH brouwsel (2 soorten mout)
20 liter, BIAB methode.
1 kilogram Roggemout, 5 kilogram Pale Ale Mout. handjevol rijsthulzen. Roggemout eerst 20 minuutjes op 40 graden gemaischt, temperatuur verhoogd naar 65 graden, de Pale Ale mout erbij gedaan. Uurtje gemaischt op 65 graden, uitgemaischt op 78 graden voor 10 minuutjes.
Anderhalf uur gekookt. Na een uurtje 50 gram Aurora hopbloemen (2016) erbij in een hopzakje.
Eind SG ook 1060. Gist: Fermentis Safale US-05(56) 11.5 g.
Nu alles aan het reinigen. Staat hier ook al in de vergistingskast.
Zondag staat er weer wat op het programma. Wéér een SMaSH brouwsel. Wát precies? Ik heb nog geen idee.


En nu? Tijd voor een biertje. Proost!!!  :brouwen: :biersmile: :proost: :lekkerbier: :proost2:


El Pastor Belga (MaJa)

Waarom gebruik je rijsthulzen in een biab?

Heisenberg

Citaat van: MaJa op 22-11-2018 &nbsp;18:29 uWaarom gebruik je rijsthulzen in een biab?
Achteraf gezien had dat inderdaad niet gehoeven. Alleen gebruikt i.v.m. roggemout. Maar inderdaad, onnodig.

Heisenberg

Citaat van: Oscar op 12-07-2018 &nbsp;22:46 uAlleen je basis mouten... ;)  Maar het geeft je dan ook weinig kans voor brouwfouten...Dus brouw een goede smash....en je hebt het redelijk in de vingers... :brouwen:
Ik heb er inmiddels een stuk of 10 SMaSH brouwsels op zitten. Allemaal met prima resultaat. Je kunt er vele varianten mee maken. Zo experimenteer ik met verschillende mout, hop en gistsoorten. Op verschillende manieren: BrewMonk, BIAB, met pannen.

Wilco Flier

Citaat van: Heisenberg op 28-11-2018 &nbsp;09:08 uIk heb er inmiddels een stuk of 10 SMaSH brouwsels op zitten. Allemaal met prima resultaat. Je kunt er vele varianten mee maken. Zo experimenteer ik met verschillende mout, hop en gistsoorten. Op verschillende manieren: BrewMonk, BIAB, met pannen.

Zou je daar de recepten eens van willen posten als dat mogelijk is?

Heisenberg

Citaat van: Wilco Flier op 28-11-2018 &nbsp;09:30 uZou je daar de recepten eens van willen posten als dat mogelijk is?
Ik heb je een PM gestuurd.

JamMasterJustin

Recent heb ik deze gebrouwen. Hij is inmiddels heerlijk op smaak. Het aromahopprofiel wordt wel overschaduwd door het gistprofiel (maar dat was niet geheel buiten de verwachting)

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Tripel SMaSH
Brouwdatum30-07-2018
BierstijlTripel
Volume22,6 l
Begin SG1,077 SG
Eind SG1,004 SG
Schijnbare vergistingsgraad94,8%
Alcoholgehalte9,5 vol.%
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement80,5 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,40 lWater uit Heerlen
10,18 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC88,9 %
0,75 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC11,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C2 min.75 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,9 gEquinoxpellets14,0%45 min.10,0 IBU
23,1 gEquinoxpellets14,0%15 min.11,7 IBU
36,9 gEquinoxpellets14,0%0 min.11,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gBelgian Tripel (M31)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting25,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,004 SG
Schijnbare vergistingsgraad94,8%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat de gisttemp goed is ingevuld. Normaliter begin ik op 18 a 20 graden

Ik blijf het een geweldige brouwstijl vinden!

dirk

Leuk, maar dat is natuurlijk geen SMaSH met al dat suiker. Of ben ik nou gek?

marc0871

SMaSH Tripel.
In een Tripel hoort suiker.
Verder een mout en een hop.
Ik zeg; SMaSH.

JamMasterJustin

Citaat van: dirk op 04-12-2018 &nbsp;23:05 uLeuk, maar dat is natuurlijk geen SMaSH met al dat suiker. Of ben ik nou gek?

Ik vond er wisselende antwoorden over op internet, mijn definitie is daardoor ietsje opgerekt :P

jelle82

Zojuist het brouwsel gebotteld. Helaas waren het aantal liters veel minder dan ik had 'gemeten' bij het vullen van het gistvat. (Leermomentje.) Dus ik heb nu veel te veel bottelsuiker toegevoegd. Nuja, we zullen het zien. Met kerst weten we meer. ;)

jelle82

Citaat van: Heisenberg op 28-11-2018 &nbsp;09:08 uOp verschillende manieren: BrewMonk, BIAB, met pannen.

Uit nieuwsgierigheid: Mocht je een BrewMonk hebben staan, waarom brouw je dan toch nog met BIAB en pannen? Ik vraag het, omdat ik toekomstig wellicht ooit misschien zo'n apparaat wil aanschaffen.

Heisenberg

Citaat van: jelle82 op 12-12-2018 &nbsp;20:31 uUit nieuwsgierigheid: Mocht je een BrewMonk hebben staan, waarom brouw je dan toch nog met BIAB en pannen? Ik vraag het, omdat ik toekomstig wellicht ooit misschien zo'n apparaat wil aanschaffen.

Puur omdat traditioneel brouwen nét wat meer toevoegt aan het brouwproces... (roeren bijvoorbeeld)

WouterD

Mijn Smash zit nu 3 maanden in deze fles en erg lekker! Ik heb het mijzelf voor dit brouwsel zo makkelijk mogelijk gemaakt, door alle grondstoffen per aankoophoeveelheid te gebruiken, dus geen restjes in deze vriezer of moutsoort nummer 38 waar nog een paar honderd gram van overblijft.

Dit was mijn recept voor een Engelse pale ale

5kg maris otter pale mout

60min maischen op 67 graden

17 maischwater en 13 spoelwater (was 2 liter teveel. Eindresultaat 22 liter wort ipv 20 en dus lager sg)

25gr ek goldings 75 min 6,5 alfa
25gr ek goldings 30 min
25gr ek goldings 15 min
25gr ek goldings 5 min

Totaal rond 45 ibu

Gist: safale s-04

Begin sg: 1044
Eind sg: 1009

Heisenberg

Citaat van: WouterD op 29-12-2018 &nbsp;08:41 u17 maischwater en 13 spoelwater (was 2 liter teveel. Eindresultaat 22 liter wort ipv 20 en dus lager sg)
Je had langer kunnen koken totdat die 2 liter verdampt waren.

WouterD

Citaat van: Heisenberg op 29-12-2018 &nbsp;09:00 uJe had langer kunnen koken totdat die 2 liter verdampt waren.

Normaal bepaal je je recept op basis van het bier/wort dat je wilt brouwen. Hier was het precies andersom, vooraf bepaald wat ik ging gebruiken en ik zie wel wat eruit komt. 20 liter was niet een eis, maar als ik het nog een keer ga brouwen  dan zou ik 2 liter minder gebruiken.

Heeft langer koken overigens geen invloed op de hopsmaak? Uiteraard met de hop uit de ketel?

Heisenberg

Citaat van: WouterD op 29-12-2018 &nbsp;09:40 uHeeft langer koken overigens geen invloed op de hopsmaak? Uiteraard met de hop uit de ketel?
Ik neem aan van wel, maar ik heb dat nog niet aan de hand gehad. Ik zorg er voor dat ik precies genoeg wort heb voordat ik ga koken...
Verder brouw ik steeds hetzelfde recept (SMaSH) na wat geëxperimenteer. Ik vind dat lekker bier dus ben er tevreden mee!
Wanneer ik daar op een begeven moment genoeg van heb probeer ik wel weer wat anders...

jelle82

Ondertussen enkele flessen geprobeerd en ook aan vrienden laten proeven. Ze vinden het allen erg interessant en lekker. Enkelen met mij vonden het bier erg/te zoet. Voor mijn tweede brouwsel wil ik proberen het bier minder zoet te maken. Mijn plan is om te maischen op een lagere temperatuur, wellicht helpt dat om het bier droger te maken.

Wat ik vreemd vind, is dat ik aan het einde van de vergisting een SG had van 1010. Had dit bij een zoet bier niet hoger moeten zijn?

(ik post mijn vraag hier maar ipv een nieuw topic aan te maken, aangezien wellicht meer beginnende brouwers dit topic lezen)

Biertje1985

Citaat van: jelle82 op 04-01-2019  09:09 uOndertussen enkele flessen geprobeerd en ook aan vrienden laten proeven. Ze vinden het allen erg interessant en lekker. Enkelen met mij vonden het bier erg/te zoet. Voor mijn tweede brouwsel wil ik proberen het bier minder zoet te maken. Mijn plan is om te maischen op een lagere temperatuur, wellicht helpt dat om het bier droger te maken.

Wat ik vreemd vind, is dat ik aan het einde van de vergisting een SG had van 1010. Had dit bij een zoet bier niet hoger moeten zijn?

(ik post mijn vraag hier maar ipv een nieuw topic aan te maken, aangezien wellicht meer beginnende brouwers dit topic lezen)
De perceptie zoet kan ook gewoon uit de gebruikt mout en gist komen, ondanks dat de afdronk droog kan zijn door het lage eind SG.

Etn82

Bij een lage bitterheid, kan een bier ook sneller als zoet overkomen. Zeker wanneer de gist veel (gele) fruitesters produceert.

Wildor

Calciumgehalte in het water draagt ook bij aan het zoete gevoel. Sulfaat zorgt juist voor een beter beleving van het bitter. Doe jij aan waterbehandeling?

In bijv. Brewfather vind je profielen om het water daarop aan te passen. Ik houd meer van bitter, en richt mij dan ook op het verhogen van de Sulfaat.

William

jelle82

Citaat van: Biertje1985 op 04-01-2019  09:11 uDe perceptie zoet kan ook gewoon uit de gebruikt mout en gist komen, ondanks dat de afdronk droog kan zijn door het lage eind SG.

Het gebruikte gist is de US-05, die heeft naar ik heb gelezen een 'neutrale smaak'.

Citaat van: Wildor op 04-01-2019  13:03 uCalciumgehalte in het water draagt ook bij aan het zoete gevoel. Sulfaat zorgt juist voor een beter beleving van het bitter. Doe jij aan waterbehandeling?

In bijv. Brewfather vind je profielen om het water daarop aan te passen. Ik houd meer van bitter, en richt mij dan ook op het verhogen van de Sulfaat.

William

Aan waterbehandeling doe ik niets (ik woon in Leverkusen, Duitsland), maar ik zal eens ergens navragen wat de samenstelling van het water hier is.

Citaat van: Etn82 op 04-01-2019  09:39 uBij een lage bitterheid, kan een bier ook sneller als zoet overkomen. Zeker wanneer de gist veel (gele) fruitesters produceert.

Volgens een IBU rekenaar heb ik er eentje van 25-30. Uiteindelijk waarschijnlijk hoger, omdat ik ben uitgegaan van 10 liter en niet van de 7,5 liter die ik uiteindelijk kreeg.

Ik zal verder experimenten en eens kijken wat er gebeurt met een lagere maischtemperatuur. Voor de rest moet ik ook het filteren van het wort beter doen EN op een juist eindvolume komen. Genoeg te leren dus. ;)

Jacques

Citaat van: jelle82 op 04-01-2019  09:09 uWat ik vreemd vind, is dat ik aan het einde van de vergisting een SG had van 1010. Had dit bij een zoet bier niet hoger moeten zijn?

Er is er door mij al heel wat keren gewezen hier op het forum: restsuiker geven weinig zoetbeleving omdat restsuiker een lage zoetkracht hebben.

Andere factoren zoals:
- de gist (aanmaak esters);
- mout (gebruik caramout voor een zoet bier);
- bitterheid (lage IBU-waarde zorgt voor meer zoetbeleving);
- pH
zijn veel belangrijker.

Jacques

Citaat van: Wildor op 04-01-2019  13:03 uCalciumgehalte in het water draagt ook bij aan het zoete gevoel. Sulfaat zorgt juist voor een beter beleving van het bitter. Doe jij aan waterbehandeling?

Het calciumgehalte als zodanig is niet van belang. Het gaat er welk ander ion aan het calciumion gekoppeld is.

Calciumchloirde -> zoetige beleving.
Calciumsulfaat -> bitter beleving.

Wildor

Klok en klepel [emoji348]
Maar dat bedoel ik inderdaad Jacques, bedankt voor de correctie.

William

jelle82

Citaat van: Jacques op 04-01-2019  23:37 uEr is er door mij al heel wat keren gewezen hier op het forum: restsuiker geven weinig zoetbeleving omdat restsuiker een lage zoetkracht hebben.

Aha. Is het wel zo dat meer restsuiker een 'voller' bier oplevert, dan minder restsuiker?

Citaat van: Jacques op 04-01-2019  23:37 uAndere factoren zoals:
- de gist (aanmaak esters);
- mout (gebruik caramout voor een zoet bier);
- bitterheid (lage IBU-waarde zorgt voor meer zoetbeleving);
- pH
zijn veel belangrijker.

Het gist dat ik gebruik (US05) is als ik het wel heb meer een neutrale gist voor 'drogere' bieren. Als mout heb ik de basismout Pale Ale. Bitterheid is rond de 25-30. pH-waarde weet ik niet, misschien ligt het wel daaraan. Ik zal ook eens nagaan of het drinkwater hier meer calciumchloride dan wel -sulfaat heeft.


Bedankt Jacques voor de waardevolle inzichten. Geeft weer genoeg stof tot nadenken en info opzoeken.

Jacques

Citaat van: jelle82 op 06-01-2019  12:46 uAha. Is het wel zo dat meer restsuiker een 'voller' bier oplevert, dan minder restsuiker?

Het gist dat ik gebruik (US05) is als ik het wel heb meer een neutrale gist voor 'drogere' bieren. Als mout heb ik de basismout Pale Ale. Bitterheid is rond de 25-30. pH-waarde weet ik niet, misschien ligt het wel daaraan. Ik zal ook eens nagaan of het drinkwater hier meer calciumchloride dan wel -sulfaat heeft.


Bedankt Jacques voor de waardevolle inzichten. Geeft weer genoeg stof tot nadenken en info opzoeken.

Restsuikers geven inderdaad een vollere en 'dikkere' smaak.

Op basis van de bitterheid en het eind SG (ik weet niet wat je begin SG was) verwacht je geen zoet bier. Het zou kunnen dat je vrienden de moutige smaak die palemout geeft verwarren met zoet. Had je ook andere mouten gebruikt buiten palemout?

jelle82

Citaat van: Jacques op 06-01-2019  13:56 uRestsuikers geven inderdaad een vollere en 'dikkere' smaak.

Op basis van de bitterheid en het eind SG (ik weet niet wat je begin SG was) verwacht je geen zoet bier. Het zou kunnen dat je vrienden de moutige smaak die palemout geeft verwarren met zoet. Had je ook andere mouten gebruikt buiten palemout?

Mijn begin SG was ~1060. Ik heb alleen palemout gebruikt. Het zou inderdaad kunnen dat ze moutig en zoet met elkaar verwarren (het zijn meer bierliefhebbers dan bierproevers ;) ).

Ik mikte qua begin SG meer op 1058 - maar voor mijn eerste brouwsel was ik met 1060 best tevreden. Hoewel ik de volgende keer probeer om lager uit te komen, zodat het alcoholpercentage op ~5% komt te zitten.

Jacques

Je hebt een vergistingsgraad gehaald van zo'n 83%. Dat is niet ongebruikelijk met US-05.
Het hoger alcoholgehalte (6,6% vol alcohol) kan ook hebben bijgedragen aan de zoetbeleving bij je vrienden.

Oosterling

Zojuist de kast eens even opgeruimd. Twee kilo munichmout van Dingemans gevonden. Ach, wat maakt het uit. Een ongekookt brouwsel van gebrouwen. Bij de maisch de hop toegevoegd, 70 gram Hallentauer Mittelfruh, uurtje op 67 graden, 10 minuten naar 75 graden. Daarna met koud water afgespoeld, en in het vergistingsvat. 8 gram US-05 er bij in. We gaan het wel zien, nog nooit op deze manier gebrouwen.

BillieGroothuizen

Dit is al een oud topic, maar voor mij als leek/beginner klinkt alles best interessant.

tdp

Citaat van: BillieGroothuizen op 20-06-2022  11:18 uDit is al een oud topic, maar voor mij als leek/beginner klinkt alles best interessant.

Je kunt hier best veel van leren, inderdaad! Zelf vind ik onderstaand filmpje ook wel een mooi vertrekpunt, 'Brewing by the ones':


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.