Hoe SG bepalen/berekenen aan de hand van de receptuur

Gestart door nikkel0007, 12-07-2018 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nikkel0007

Beste brouwers,

Na 2 brouwrecepturen heb ik geleerd dat het alc% bepaald wordt door het begin SG en door de vergiste suikers.
Maar hoe kun je op voorhand bepalen hoeveel SG uw receptuur zal hebben?

Concreet: Ik zou graag zelf een receptuur uitschrijven waarvan het eind alc% tussen de 6 en 6,5 zou mogen liggen.


PS: ik weet niet of dit hier de juiste plaats is voor mijn topic.

ashaworunner

Citaat van: nikkel0007 op 12-07-2018  15:47 uBeste brouwers,

Na 2 brouwrecepturen heb ik geleerd dat het alc% bepaald wordt door het begin SG en door de vergiste suikers.
Maar hoe kun je op voorhand bepalen hoeveel SG uw receptuur zal hebben?

Concreet: Ik zou graag zelf een receptuur uitschrijven waarvan het eind alc% tussen de 6 en 6,5 zou mogen liggen.


PS: ik weet niet of dit hier de juiste plaats is voor mijn topic.
Brouwsoftware kan dat mooi voor je uitrekenen...

emiel1

Ha Nikkel0007,

Je start SG kun je eigenlijk alleen goed berekenen als je weet wat het rendement is van je brouwinstallatie, maar je komt een heel eind door je moutstort in te vullen in brouwsoftware als BrouwHulp of BrouwVisie, die rekent het dan voor je uit.

Als je weet wat je start SG is, kun je aan de hand van je gebruikte gist globaal uitrekenen wat het verwachtte alcoholpercentage gaat worden, maar het blijft altijd een benadering.

Edwin brouwt

Hallo Nikkel,


Hier staat een artikeltje:


http://hobbybrouwen.nl/artikel/samenrec.html


Onder het kopje "Hoeveelheid mout".


Maar ik zou gewoon BrouwHulp op je computer installeren: die berekent dat allemaal prachtig voor je.

Oscar


Easywoods


Neetje

Heel goed dat je onderzoek doet naar alcohol percentage.
Vergeet niet dat een bier in balans moet zijn. Type mout, hop enz.
Het recept dat je zelf wilt ontwerpen kan je beter vanuit een biertype - bestaand recept kopiëren en hier wat mee spelen.
Dit voorkomt mogelijk wat teleurstellingen.

hansHalberstadt

Gratis Brouwsoftware 
(laat ik ook maar een een eenzijdig beeld geven)

seed7

Je uiteindelijke alcoholpecentage hangt af van de hoeveelheid water, suiker en gist. Laten we die laatste weg laten.

Wat je doet is de hoeveelheid suiker bepalen. In de mout spec kun je vinden hoeveel potentieel er aan suikers in zit, b.v. pilsmout 80%. Daarnaast heb je je brouwzaalrendement, stel ook 80%

1 kg pilsmout levert je dan maximaal 1*0.8*0.8 = 0.64 kg suiker op.
Echter, in mout zit ook 4% water, die moet je meenemen, de berekening wordt dan:
(1-(1*0.04)*0.8*0.8 ) = 0,6144 kg suikers.

Je SG of °Plato is dan maar net hoeveel water je bij die hoeveelheid suiker doet, de verhouding suiker/water na het koken.

Je verliest verder in het proces nog wel wat suikers, resten wort in de kookketel, koelers etc.

Ingo

haicoterbeek

Brouwsoftware is al genoemd. Hiermee kom je redelijk in de buurt doordat deze de hoeveelheid mout voor je berekend.
Daarnaast kun je sturen door:
Door te koken dik je in en gaat je OG (begin sg) omhoog. Door te verdunnen (toevoegen van water) kun je je OG verlagen. Beiden tussen bepaalde grenzen.
Je eind sg (FG) is afhankelijk van de verhouding vergistbare/onvergistbare suikers, type gist en proces.

Jaap W

Citaat van: seed7 op 13-07-2018  08:18 u(1-(1*0.04)*0.8*0.8 ) = 0,6144 kg suikers.

Ingo

Als je het zo uit gaat rekenen  klopt het niet, want dan kom je uit op 0,9744

dit is volgens mij de juiste formule;

(1-1*0,04)*0,8*0,8 = 0,6144. Scheelt maar 1 (maar is een wereld van verschil).

vr.gr. Jaap

seed7

Citaat van: Jaap W op 13-07-2018  09:59 uAls je het zo uit gaat rekenen  klopt het niet, want dan kom je uit op 0,9744

dit is volgens mij de juiste formule;

(1-1*0,04)*0,8*0,8 = 0,6144. Scheelt maar 1 (maar is een wereld van verschil).

vr.gr. Jaap

Helemaal gelijk Jaap,

dank je,

Ingo

nikkel0007

Super, ik ga eens uitreken wat jullie me allemaal bijgebracht hebben.

Alvast bedankt voor de mooie uitleg

hansHalberstadt

Ik denk dat het inderdaad goed is om naast brouwsoftware ook af en toe eens wat handberekeningen te doen en kijken of je begrijpt wat er gebeurt. Een rekenmachine is ook erg handig om te rekenen, maar toch leren we op school ook nog om het met de hand uit te rekenen. Geeft je ook een gevoel voor of iets wel of niet kan kloppen, bv als je je ergens vergist in de ingrediënten.

Jaap W

Citaat van: hansHalberstadt op 13-07-2018  19:59 uIk denk dat het inderdaad goed is om naast brouwsoftware ook af en toe eens wat handberekeningen te doen en kijken of je begrijpt wat er gebeurt. Een rekenmachine is ook erg handig om te rekenen, maar toch leren we op school ook nog om het met de hand uit te rekenen. Geeft je ook een gevoel voor of iets wel of niet kan kloppen, bv als je je ergens vergist in de ingrediënten.
Helemaal mee eens, er is niks mis mee om die grijze massa eens aan het werk te zetten en maar niet alles klakkeloos aan te nemen van wat de brouwsoftware ons verteld,.. euh, al moet ik wel toegeven dat brouwsoftware wel erg makkelijk is.  :verbergen: :biersmile: :proost: :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.