Dubbel bier

Gestart door fouras, 21-01-2006 14:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fouras

Hallo iedereen,

Na enkele reeds bestaande recepten gebrouwen te hebben, heb ik nu zelf een eerste recept samengesteld. Graag zou ik er eens wat reacties over lezen. Mijn laatste brouwsel heb ik redelijk lang laten lageren en er is een wit vliesje opgekomen, ik heb hier reeds gelezen wat het zou kunnen zijn (kaam) en wat ertegen te doen. Ik kan voorlopig geen giststarter maken omdat ik geen wort heb, vandaar die gist (heb er geen ervaring mee).

Groetjes, Tom

---

Dubbel bier

Verwachte EBC: +/- 66
Verwachte IBU: +/- 26
DoelSG: +/-1066

* Maischen (20l water):
- pilsenmout 3EBC 6kg
- münchenermout 15 EBC 300g
- cara-pils 5EBC 200g
- chocolademout 900EBC 200g

37° 15 min
45° 15 min
52° 30 min
63° 30 min
73° 20 min
78° 1 min

* Spoelwater: 17l

* Koken: 75min
10g Northern Brewer 75 min meekoken
10g Northern Brewer 60 min meekoken
15g Northern Brewer 30 min meekoken

* Gisting: +/-1 week met Safbrew S-33 @ 0.65g/liter
* Lageren: +/- 3 weken
* Rijpen: +/- 3 weken

Adrie

Ha Tom,

Kaam, dat is jammer.

Wat me opvalt aan jouw recept is, dat er geen caramunich of Special-B in zit, terwijl dit in de meeste recepten voor een dubbel  voorkomt. Deze mouten geven  het bier kleur, meer zoetheid en een mooie karamelsmaak. Verder zit er aardig wat chocolademout in, waardoor het bier waarschijnlijk gebrand smaakt. Dit hoort niet echt in een dubbel. De smaak van het bier zal daardoor waarschijnlijk wat meer richting porter gaan.

Verder houd je een ouderwets maischschema aan. De stappen bij 37 en 45 zijn echt niet meer nodig en die op 53 graden (eiwitrust) kan gemakkelijk verkort worden tot 10 minuten of zelfs overgeslagen worden. Bijna iedereen op het forum gebruikt de stappen van 37 en 45 niet meer en heel veel ook geen eiwitrust. De tijd op 63 graden is OK, maar als je een wat zoetere dubbel wilt, kun je die verkorten tot 20 tot 25 minuten. De 72 gradenstap kun je dan het best wat langer doen (30 minuten).

Dan het hopkoken. Een hopgift bij 75 en 60 minuten meekoken is een beetje zinloos. Bij zo lang meekoken verdwijnen nagenoeg alle smaak- en aromacomponenten van de hop, behalve de bitterheid. Voor het beste bitterheidsrendement kun je het best alle bitterhop 75 minuten meekoken. De hop die 30 minuten meekookt zal nog wel wat hopsmaken geven. Wil je meer hoparoma's dan kun je nog een hopgift 10 minuten lten meekoken.

Lageren hoeft meestal geen drie weken. Als de gisting bijna klaar is (zeg nog maar een blobje per 2 minuten of zo), kun je gaan bottelen. Helemaal helder hoeft je bier niet te zijn. Sterker nog: een beetje troebelheid is goed, want dan zit er nog actieve gist in het bier voor de hergisting op fles.

fouras

Bedankt Adrie voor je reactie. Hieronder heb ik het recept met jou verbeteringen gezet. Dit zal dan ook het gebrouwde recept worden als dit in orde is. Reacties zijn nog steeds welkom  :bijdrage_forum:!

Groetjes, Tom

---

Dubbel bier v2

Verwachte EBC: +/- 66
Verwachte IBU: +/- 26
DoelSG: +/-1066

* Maischen (20l water):
- pilsenmout 3EBC 6kg
- Special-B 300EBC 450g
- cara-pils 5EBC 200g
- chocolademout 900EBC 50g

52° 10 min
63° 20 min
73° 30 min
78° 1 min

* Spoelwater: 17l

* Koken: 75min
20g Northern Brewer 75 min meekoken
15g Northern Brewer 30 min meekoken
5g Northern Brewer 10 min meekoken

* Gisting: +/-1 week met Safbrew S-33 @ 0.65g/liter
* hergisting op fles: +/- 3 weken

Edgar

We zijn nu net in een andere thread aan het ontdekken dat de Dubbel der Dubbels (Westmalle Dubbel), helemaal geen kleurmout bevat. Waarom dus niet eens een flesje donkere kandijsiroop opgesnord en dat toegevoegd aan het bier, in plaats van donkere mout. Je kunt dat zelfs nog tijdens de gisting doen, als je het spul niet tijdig zou kunnen vinden.

Het is maar een gedachte; als ze het in Westmalle zo doen zal er wel iets in zitten?


kellermeister

Kleurstof bij te doen, of in bier, brood, kaas, of wat anderes, is meer voor de commerciele sektor.  Die willen iets maken wat anders als het eigenlijk is.  Hobbybrouwers kunnen beter methoden gebruiken of ontwikkelen.  Hoe hebben ze dubbel gebrouwt voor het bestaan van kleurstof?   Waarschijnlijk door verschieden mout roost en brand processen (bruine mouten).  Jammer dat de monniken hebben zo een afkorting genomen op de weg naar een traditionele bier.



MO

ik vind ook dat we "beginners" niet moeten adviseren kleurstof te gebruiken. Thuisgebrouwen bier moet het beste van het beste zijn, dus "echte" ingredienten verdienen wat bij betreft de voorkeur boven goedkopere commerciele alternatieven (lees: gebruik special b/cara300/cara400 in een dubbel voor kleur en geen kleurstof).

Jacques

Citaat van: kellermeister op 21-01-2006  17:11 uKleurstof bij te doen, of in bier, brood, kaas, of wat anderes, is meer voor de commerciele sektor.  Die willen iets maken wat anders als het eigenlijk is.  Hobbybrouwers kunnen beter methoden gebruiken of ontwikkelen.  Hoe hebben ze dubbel gebrouwt voor het bestaan van kleurstof?   Waarschijnlijk door verschieden mout roost en brand processen (bruine mouten).  Jammer dat de monniken hebben zo een afkorting genomen op de weg naar een traditionele bier.

Het gebruik van kleurstof in bier zou wel eens heel wat gebruikelijker kunnen zijn dan je vermoed. Hier in Nederland en België (en ook zelfs in Duitsland) grijpen de professioenle brouwers snel naar kleurstof voor donkere bieren. Ze doen dat om de niet erg populaire smaak van gebrande mout niet in hun bier te krijgen. Stout en porter worden hier niet gedronken.

Bieren waarvan ik bijna zeker weet dat daar kleurstof in wordt gebruikt zijn Westmalle Dubbel, Rochefort, Mc Chouffe, Liefsmans en tal van Nederlandse bokbieren. Veel van deze bieren hebben de naam ambachtelijk gebrouwen te zijn...

Herman

Zit ik per ongeluk Jacques' bericht te editen ipv te reageren  :-[ Afijn, weer hersteld dankzij de Back toets....

Citaat van: jacbier op 21-01-2006  20:21 uBieren waarvan ik bijna zeker weet dat daar kleurstof in wordt gebruikt zijn Westmalle Dubbel, Rochefort, Mc Chouffe, Liefsmans en tal van Nederlandse bokbieren. Veel van deze bieren hebben de naam ambachtelijk gebrouwen te zijn...
Da's denk ik ook de reden dat ik bij enkele bokkeuringen de opmerking kreeg teveel caramout te hebben gebruikt. Enfin, daar geef ik smaaktechnisch toch de voorkeur aan. Als ik commercieel bier wil drinken, koop ik dat wel.

Ik ben overigens van mening dat je ook met donkere mouten een prima dubbel kunt brouwen. De tip van Kellermeister om zelf sinamar te produceren zal ik overigens wel opvolgen.

Johannes

Citaat van: Herman op 21-01-2006  21:14 uIk ben overigens van mening dat je ook met donkere mouten een prima dubbel kunt brouwen. De tip van Kellermeister om zelf sinamar te produceren zal ik overigens wel opvolgen.


Lijkt me ook een goeie inderdaad, en in zekere zin ook nog ambachtelijk, omdat je flink aan het knoeien bent voordat je het hebt. Waarschijnlijk is het handig om de zelfgemaakte Sinamar in te vriezen als wortblokjes.

:degroeten:

Johannes

Edgar

Deze uitwisseling over kleurstof was kennelijk naar aanleiding van mijn advies om het eens met kandijsiroop te proberen. Ik vind kandijsiroop echter geen kleurstof, al heeft het natuurlijk wel kleur. Kleurmout is ook geen kleurstof. Kleurmout is mout die kleur geeft, kandijsiroop is smaaksuiker die kleur geeft.

Kortom hoe je ook denkt over het toevoegen van kleurstof, het is geen reden om geen gebruik te maken van de kleurende effecten van kandijsiroop.

fouras

Ik heb het nog wat aangepast (op 20 liter):

Verwachte EBC: +/-63

Pilsenmout 3 EBC 5140g
Special-B 300 EBC 550g
Cara-pils 5 EBC 1kg
Chocolatemout 900 EBC 10g

Ik heb tot nu toe altijd met lichte mouten gewerkt en heb wel eens zien in het browuen van een donker bier. Vandaar die chocolate-mout. Indien ik mijn SG nog wat moet opkrikken (doel: 1066), dan voeg ik wat honing toe. Het wordt afwachten wat het wordt!

Groetjes, Tom

kellermeister

Om niet uit te zien als de ayatollah tegen kleurstof, moet ik toegeven dat in mijn dubbel van vorige week zat bruine zuiker erin.  Op het package staat dat het zuiker houd kleurstof in.  Dus ik kan brouwen net als de monniken.

Edgar

11% Special B is naar mijn smaak te veel. Dat is een sterk smakende mout.

MO

indien goed doorvergist heb ik goede ervaringen met een stort van 13% special B, zie bijvoorbeeld onze poging om de Westmalle dubbel na te brouwen, alhier. Smaken verschillen, ik vind het erg lekker, Edgar kennelijk niet.

Edgar

Ik herinner me Adrie's Bok met 7% Special B. Heel veel rozijnensmaak. Maar natuurlijk spelen veel factoren een rol, met smaak op de eerste plaats.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.