Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vraag over verhouding  (gelezen 393 keer)

Offline mrbassman1974

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vraag over verhouding
« Gepost op: 30-08-2018 10:00 u »
Hoi allemaal,

Misschien een stomme vraag, maar als ik naar de recepten kijk zijn die voor bijvoorbeeld 10 liter bier.
Als ik het recept wil toepassen voor laten we zeggen 20 liter bier, kan ik dan van alle ingrediŽnten de hoeveelheid x2 nemen of ligt het niet zo simpel?  8)

Ik kan me voorstellen dat dit bij water en mout wel zo is maar dat er voor gist en hop misschien niet.  Misschien denk ik wel gewoon te moeilijk  8)

Groeten,

Danny

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
    • North Brews' facebookpagina
Re: Vraag over verhouding
« Reactie #1 Gepost op: 30-08-2018 10:09 u »
Hoi allemaal,

Misschien een stomme vraag, maar als ik naar de recepten kijk zijn die voor bijvoorbeeld 10 liter bier.
Als ik het recept wil toepassen voor laten we zeggen 20 liter bier, kan ik dan van alle ingrediŽnten de hoeveelheid x2 nemen of ligt het niet zo simpel?  8)

Ik kan me voorstellen dat dit bij water en mout wel zo is maar dat er voor gist en hop misschien niet.  Misschien denk ik wel gewoon te moeilijk  8)

Groeten,

Danny

Ja, dat kan gewoon. Op de kleine schaal waar wij op brouwen zijn die verschillen verwaarloosbaar. Pas bij hele grote hoeveelheden gaan de verschillen echt uitmaken. Op onze schaal zijn de verschillen veroorzaakt door de verschillende gebruikte brouwmaterialen en -methodes zijn veel groter.

(Ik ga volgens mij voor het record 'hoe vaak kan ik het woord verschillen typen in 1 bericht')

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij ďRamĒ
« Reactie #2 Gepost op: 30-08-2018 11:25 u »
Als je alleen naar het recept kijkt dan zijn alle ingrediŽnten  in verhouding. Water, mout, hop en gist. Alle zaken die in verhouding zijn met elkaar zijn simpel te schalen.
Echter er zijn afhankelijk van de methode zaken die niet in verhouding zijn.
Zo is zijn de verliezen vaak vaste hoeveelheden. Denk hierbij aan de hoeveelheid dode ruimte van je maischton, hoeveel liter blijft er achter in je koeler. Hoeveel verlies je tijdens het vergisten en het bottelen. Vaak zijn dit vaste hoeveelheden. Meestal komt het er op neer dat de verliezen in verhouding kleiner worden naarmate het batch volume toeneemt.
De temperatuur van het maisch en vergistingsproces  is stabieler door het toegenomen volume. Een druppel water is nou eenmaal sneller van temperatuur te veranderen als 10 liter. Het filtratie proces is anders omdat de dikte van het filterbed toeneemt. Als je filterbed te dun is dan is je filtratie minder en loopt je wort er makkelijk door. Is je filterbed te dik dan loop je het risico van een gestremde filtratie.
Er zijn dus nogal wat factoren die het eindresultaat beÔnvloeden. Aan jou de taak recept en methode te optimaliseren.
Maar zoals hierboven al is opgemerkt zijn deze invloeden gering. Ik vind ze belangrijk genoeg om toch even te noemen.

Offline Daze

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Make beer, not war
« Reactie #3 Gepost op: 31-08-2018 15:54 u »
Ook iets om over na te denken, terwijl de verhoudingsratio wort/gist hetzelfde blijft bij grotere volumes, dat je wel andere methodes gaat gebuiken.
Korrelgist of activators zijn vaak in standaard verhoudingen tot een X aantal liter berekend. Daarna moet je met meer zakjes gaan rekenen of een giststarter maken.

Tags: