Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bidons en emmers  (gelezen 1925 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Bidons en emmers
« Reactie #25 Gepost op: 13-07-2018 07:42 u »
Steriel maken kun je altijd doen met stoom. Dan is alles dood, ook wat in evt porien zit. Qua voedselveiligheid denk ik dat het wel mee zal vallen.  Voordeel van uitstomen is tevens dat je ook de ongewenste stoffen uit het plastic stoomt. als er nog restanten gif in zouden zitten (wat in dit geval waarschijnlijk niet zo is) dan stoom je die er ook uit. Kun je eens een foto posten van een vat, dan kun je ook misschien de oorsprong achterhalen en op de site van de fabrikant meer info vinden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #26 Gepost op: 13-07-2018 13:59 u »
Het zijn  natural of witte plastic, niet echt doorzichtig maar je ziet wel het water er in.

Niet echt doorzichtig is naturel. Is de originele eigenschap van HDPE.
Gezien de vorige inhoud vermoed ik dat deze gemaakt zijn van virgin granulaat zonder toevoeging. Lekkage zou niet goed zijn.
Dit ter voorkoming van zwakke plekken en wanddikteverschillen en zo meer. Ook verontreiniging zou direct zichtbaar zijn.
(Als je bv tuincentrum een gieter oid koopt, is deze vaak wel van hergebruikt granulaat omdat de eisen erg laag liggen. Kleurtje erin en goedkoop aanbieden.)

Een aantal uren in een heet sopje en goed spoelen lijkt mij voldoende.
Meer en beter reinigen is natuurlijk nooit verkeerd.

Offline bello

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 13-07-2018 14:25 u »
Op het vat staan ook nog n en daarover omgekeerde n maar verder staan er nummers op, van wat wil je een foto?

Wij reinigen altijd met sulfiet 2 g op 10 liter water, naar het schijnt dood dat ook alles.

Offline bello

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 13-07-2018 14:37 u »
Op de bidons staat dat het van bedrijf mardrenkro komt de emmers met redusol kalk en de bidons met reduclean. Verder staan er naast de n in het plastic nog nummers gedrukt, ik neem aan dat dit productie nummers zijn?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 13-07-2018 15:11 u »
Gezien dat Reducol Xtra blijkbaar goed verwijderbaar is met Reduclean en al UV bestendig is van zichzelf zou ik de spuitgietemmer best durven gebruiken voor vergisting.
Het geblazen vat voor Reduclean idem.
Gezien Reduclean is product is voor reiniging zou ik deze wel meermaals goed spoelen en een nachtje gevuld met water/zeep laten staan.
Zou je twijfelen, dan even de spec's van beide inkijken.

Ook is het mogelijk bij een patatzaak enkele emmers te vragen. De mayo-emmers zijn prima en worden daaro weggegooid zodra ze leeg zijn.

Offline bello

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 13-07-2018 18:40 u »
Zou je twijfelen, dan even de spec's van beide inkijken.

Wat bedoel je met spec's?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 13-07-2018 18:59 u »
spec. afkorting van specificatie => technische fiche.

Deze geeft bijzonderheden over de inhoud (zoals giftig / veiligheid / invloeden en veel meer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #32 Gepost op: 13-07-2018 19:51 u »
Op het vat staan ook nog n en daarover omgekeerde n maar verder staan er nummers op, van wat wil je een foto?

Wij reinigen altijd met sulfiet 2 g op 10 liter water, naar het schijnt dood dat ook alles.
Eigenlijk meer om een algemene indruk te krijgen, maar als je iets interessants ziet zoals een logo ook handig om even te posten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 13-07-2018 22:54 u »

Sulfiet altijd gebruiken in combinatie met citroenzuur. Hierdoor komt het gas zwaveldioxide (SO2)vrij. Dat is de werkzame stof. Wel oppassen met SO2[/sub omdat het je luchtwegen kan aantasten. Beter is het een ander desinfectiemiddel te gebruiken.

Offline bello

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 14-07-2018 01:47 u »

Offline bello

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 14-07-2018 01:51 u »

Offline bello

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 14-07-2018 01:53 u »

Offline bello

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 14-07-2018 01:55 u »

Offline bello

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 14-07-2018 01:58 u »
Ik gebruik altijd sulfiet alleen? Men zei me dat dat zuur niet hoefde?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #39 Gepost op: 14-07-2018 09:18 u »
Zijn volgens mij dezelfde vaten die ik thuis heb staan als watertank voor kamperen. vrijwel zelfde codering.
nadeel van plastic en zeker van LDPE is de zuurstofdoorlaatbaarheid. https://www.alertisolatie.nl/wp-content/uploads/Alert_Isolatie_Data-sheet_LDPE_HDPE.pdf
voor bier en wijn betekent het dat er langzaam zuurstof door de wand komt en dat proces gaat door tot de zuurstofconcentratie gelijk is aan de evenwichtconcentratie (ca 9mg/l) volgens bijgaande tabel kom je dan bij 2mm dik plastic op ca 25mg per m2 per dag. het oppervlak van zo'n tank is ca 0.4m2 dus dan heb je 10mg per m2 per dag. Met 20 liter bier of wijn betekent het dat je al na 20 dagen al 60% van de evenwichtsconcentratie hebt bereikt, dus zul je snel last krijgen van oxidatie en veroudering. Voor bier en wijn wil je dat niet denk ik. of je moet genoegen nemen  met een kortere houdbaarheid. Daarom vergisten velen in RVS. Maar dat is wel weer duur natuurlijk.     

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #40 Gepost op: 14-07-2018 10:35 u »
ik gebruik altijd sulfiet alleen? Men zei me dat dat zuur niet hoefde?
Bij wijnmaken of most is het belangrijk dat uw grondstof niet oxideerd. Daarvoor wordt sulfiet of zwaveldioxide gedoseerd toegevoegd. Bij het verwerken van het sap vˇˇr het gisten kan de zwavel de wilde gisten tijdelijk lamleggen
Dit product is heel onderhevig aan verval door het aanwezige CO2 in de lucht (wat een zuur is) waardoor het nogal snel zwavel verliest en niet meer doeltreffend is. In wijn en most komt de zwavel komt vrij als een gas door te binden met het aanwezige zuur in uw wijn of sap. Zonder dat zuur gebeurt er vrijwel niets dus ook geen bescherming tegen het oxideren of de wilde gisten.
Uw sap bevat meestal meer dan genoeg zuur om de zwavel te laten binden met de zuurstof.
In water waarmee je wil onstmetten zit nul komma nul zuur daarom voor elke 5 gram sulfiet ook 1 gram citroen-, appel-, wijnsteen- of een ander zuur toevoegen.
Om recipiŰnten te ontsmetten zijn veel betere producten beschikbaar dan sulfiet

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #41 Gepost op: 14-07-2018 11:07 u »
Ik zie nergens staan dat ie voedselveilig is. Ik zou het risico niet lopen in ieder geval, hoe goed ie ook schoongemaakt wordt. Sowieso niet voor brouwdoeleinden.

Offline bello

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 14-07-2018 11:10 u »
Ja sulfiet wordt in de wijn makerij toch gebruikt dacht ik? Overal lees je dat? Welke producten gebruiken jullie dan ?

Dan zal ik de bidons beter niet gebruiken voor wijn, enkel voor sap te vervoeren.ik wist niet dat plastic lucht doorliet? IK DACHT DAT DIT DICHT WAS?

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #43 Gepost op: 14-07-2018 11:46 u »
Ja, in de wijnmakerij wordt sulfiet algemeen gebruikt, maar met mate.
En ja er bestaan plastiek vaten die zuurstof doorlaten, dat is dan weer afhankelijk van de samenstelling van het gebruikte plastiek.

Offline bello

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 14-07-2018 13:52 u »
J 1 g op 10l wijn en voor ontsmetten 2 grof zelfs 5 g

Maar dus deze bedons zijn dus niet geschikt zo te lezen.
Dan zal het bij Brouwland toch andere pvc emmers en bidons zijn anders kun je daar toch ook geen wijn of bier mee maken?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #45 Gepost op: 14-07-2018 16:55 u »
J 1 g op 10l wijn en voor ontsmetten 2 grof zelfs 5 g

Maar dus deze bedons zijn dus niet geschikt zo te lezen.
Dan zal het bij Brouwland toch andere pvc emmers en bidons zijn anders kun je daar toch ook geen wijn of bier mee maken?

Vrijwel alle vaten zijn van HDPE (niet van PVC). Hans heeft wel gelijk maar toch gebruiken de helft van de hobbybrouwers HDPE, incl mijzelf. (Vind mijn bieren perfect  :))
Zolang de vergisting plaats vindt, is er een lichte overdruk en migreert (volgens mij) minder zuurstof.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #46 Gepost op: 14-07-2018 16:59 u »

Een UN-kenmerk wordt toegekend aan verpakking. Het kenmerk geeft aan dat verpakking overeenkomt met een prototype dat getest is en voldoet aan de voorschriften voor vervoer van gevaargoed voor wat betreft de vervaardiging.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #47 Gepost op: 14-07-2018 22:09 u »
Die bidons zijn gemaakt en ooit gekeurd voor het product waar ze voor bedoeld zijn, nooit om wijn of bier in te laten gisten, ze bevatten dan ook het keurmerk voor die klasse van producten.

Ik heb in 1980 ook wijn gemaakt en heb destijds ooit afgedankte lege plastiek HDPE vaten gekocht in de voedingsindustrie. Helemaal in het begin waren de binnenkant van die vaten heel glad en gaaf. Na 2 jaar gisten niet meer zo glad en zelf grof te noemen.
Toen ik overschakelde op bier brouwen ben in begonnen met vergisten in afgedankt inox biervaten. Lageren en bottelen heb ik altijd in glas gedaan en ook nu nog.

Bij mij zal er niets meer vergist of gelagerd worden in plastiek vaten of bidons wegens het gevaar van langzaam een infectie te krijgen. De vrij lage oppervlakte spanning van bier er zal voor zorgen dat er minuscule deeltjes bier achterblijven in de hele smalle spleetjes van de plastiekwand die langzaam ontbinden en voor infectie zullen zorgen. Iedereen die vergist in plastiek zal vroeg of laat ge´nfecteerd en bedorven bier bekomen. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 14-07-2018 23:44 u »
Ik gebruik altijd sulfiet alleen? Men zei me dat dat zuur niet hoefde?

Sulfiet kan gebruikt worden om oxidatie tegen te gaan en als ontsmettingsmiddel.

Voor het gebruik als anti-oxidant voeg je geen zuur toe. Voor het gebruik al ontsmettingsmiddel is dit wel noodzakelijk.

Offline bello

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #49 Gepost op: 16-07-2018 20:33 u »
SPIJTIG, zo'n mooie bidons, maar als de wijn oxideert ben ik er ook niet vet mee. Maar is dat zo dat er wijn verdampt dan? Dat kan ik altijd aanvullen, of gewoon zuur wordt?

Tags: