Bidons en emmers

Gestart door bello, 11-07-2018 18:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bello

Beste,

Ik maak wijn voor mezelf en zocht naar vaten of bidons.

Nu heb ik deze gratis mogen afhalen bij reinigingszaak van serres.

Maar ik zou graag weten of de bidons waar reduclean in is geweest of de emmers van krijtkalk mogen gebruikt worden voor wijn in te maken?

Er staat wel dat het biologisch afbreekbaar is.

Maar toch graag zekerheid.

billiebob

Al zit er zoutzuur in: als je het goed schoonmaakt, kun je er alles in bewaren ;)

CeesM

Citaat van: bello op 11-07-2018  18:35 uMaar ik zou graag weten of de bidons waar reduclean in is geweest of de emmers van krijtkalk mogen gebruikt worden voor wijn in te maken?

Er staat wel dat het biologisch afbreekbaar is.
Wat is biologisch afbreekbaar? De vaten of het spul wat er in zat?
In kunststof blijft lang de reuk van wat er in zat hangen. Dat wil je toch ook niet in je wijn hebben.

Sander van Dijk

Staat er een voedselveiligheid symbool op de emmers? Zo niet, dan sowieso niet gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: bello op 11-07-2018  18:35 uBeste,

Ik maak wijn voor mezelf en zocht naar vaten of bidons.

Nu heb ik deze gratis mogen afhalen bij reinigingszaak van serres.

Maar ik zou graag weten of de bidons waar reduclean in is geweest of de emmers van krijtkalk mogen gebruikt worden voor wijn in te maken?

Er staat wel dat het biologisch afbreekbaar is.

Maar toch graag zekerheid.
Als ik het opzoek dan is reduclean een 1.4% natronloog oplossing. Als er dus geen andere gekke stoffen in zitten is het geen probleem, maar gaat er ook om wat voor plastic het is waar het in zit. 

bello

Ik denk als het zuur of de reduclean er in kan bewaard worden moet het toch al bestendige plastiek zijn?

hansHalberstadt

Dat zal het punt niet zijn. Het gaat erom of het geschikt is voor levensmiddelen. Misschien staat er ergens iets op over welk materiaal het is? https://wetenschap.infonu.nl/diversen/121527-de-soorten-plastic.html
   

brouwerwaldonk

De meeste plastiek vaten of emmers worden gemaakt door het plastiek half vloeibaar te maken en dan onder hoge druk in een vorm te persen zodat er een vat ontstaat. Met die techniek onstaan er minuscule spleetjes en gleufjes in de wand waarin het oorspronkelijke product kan in doordringen. Vandaar dat een geur lang tot heel lang blijft hangen.

Als je er nadien wijn gaat in doen, die alcohol bevat, kan die alcohol die restanten terug in oplossing brengen in uw wijn.
Dus ik zou het nooit doen, en zeker niet als het vorige product niet in voeding mag gebruikt worden. 
 

bello

Denkt u dat er nog veel restjes in die scheurtjes zullen achterblijven als alles met water tot 10 keer toe is uitgespoeld en geklutst?

bello

PS ik krijg nooit mail als er een nieuw bericht is, hoe komt dat?

brouwerwaldonk

Citaat van: bello op 12-07-2018  11:35 uDenkt u dat er nog veel restjes in die scheurtjes zullen achterblijven als alles met water tot 10 keer toe is uitgespoeld en geklutst?
Dat is volledig afhankelijk van de oppervlaktespanning van uw spoelwater, dat bepaalt hoe diep uw waswater kan doordringen in de hele smalle V gleufjes.

Jacques

Citaat van: bello op 12-07-2018  11:36 uPS ik krijg nooit mail als er een nieuw bericht is, hoe komt dat?

Dat is een kwestie van het aanzetten van notificaties bij een bericht.

bello

Dat begrijp ik niet hoor? ER ZIT TOCH GEEN SPANNING OP HET WATER als je het in de bidon hebt gedaan, bv 10 cm. Alleen op de leiding zit spanning.
Dat product last op in water en is biologisch afbreekbaar,alcohol is toch ook ontsmettend en zoveel zal er in die kleine barstjes nu ook niet zitten denk ik.

Easywoods

Citaat van: bello op 12-07-2018  14:26 uDat begrijp ik niet hoor? ER ZIT TOCH GEEN SPANNING OP HET WATER als je het in de bidon hebt gedaan,bv 10 cm.Alleen op de leiding zit spanning.
Dat product last op in water en is biologisch afbreekbaar,alcohol is toch ook ontsmettend en zoveel zal er in die kleine barstjes nu ook niet zitten denk ik.

Deze spanning; https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oppervlaktespanning :brouwen:

bello

Dank u, maar dat is chinees voor mij. U bent blijkbaar van die dingen op de hoogte? Bent u scheikundige?

Ik zal de bidons maar best niet gebruiken zeker volgens u redeneringen. Zou het voor drinkwater voor mijn dieren kwaad kunnen?

Neetje

Citaat van: bello op 12-07-2018  15:01 uDank u, maar dat is chinees voor mij. U bent blijkbaar van die dingen op de hoogte? Bent u scheikundige?

Ik zal de bidons maar best niet gebruiken zeker volgens u redeneringen. Zou het voor drinkwater voor mijn dieren kwaad kunnen?

Kijk eens of er een recycle teken in de bodem staat en of er een voedselveiligheid tekentje op staat.

Jacques

Citaat van: Neetje op 12-07-2018  22:26 uKijk eens of er een recycle teken in de bodem staat en of er een voedselveiligheid tekentje op staat.

Die recycle tekens zijn niet altijd duidelijk. Ik vind codering qua voedselveiligheid niet logisch.

Zie
https://www.ahealthylife.nl/plastic-welke-soorten-zijn-veilig/
https://blog.greenjump.nl/post/2010/10/10/Plastic-nummer-1-7-PET-HDPE-PVC-LDPE-PP-PS-PC.aspx

Neetje

Citaat van: Jacques op 12-07-2018  22:41 uDie recycle tekens zijn niet altijd duidelijk. Ik vind codering qua voedselveiligheid niet logisch.

Zie
https://www.ahealthylife.nl/plastic-welke-soorten-zijn-veilig/
https://blog.greenjump.nl/post/2010/10/10/Plastic-nummer-1-7-PET-HDPE-PVC-LDPE-PP-PS-PC.aspx

Het voedselveiligheidsteken zit er niet voor niets in. Wil je zekerheid, dan zal je naar RVS of glas moeten.
Maar ik geloof niet dat iemand ziek wordt als er zo'n tekentje in zit.

Betreffende het recycle teken PP of HDPE ben ik niet zo bang als er weinig kleur in zit. Naturel en wit worden veel gebruikt in een voedsel of medische wereld. Zodra rommel/regrind wordt gebruikt, wordt dit vaak van een kleurtje voorzien om er visueel beter uit te zien

Jacques

Wat ik bedoel is dat er in de codering geen volgorde in zit qua voedselveiligheid. Dat maakt dat je de betekenis van de code steeds moet opzoeken.

bello

Ja er staat denk ik een recyclage teken, dat zijn drie ronddraaiende pijltjes zeker in kring? En er staat PE  HD bij.

Ook staat er zo te zien een cirkel met uurwerk of toch boven 12 en onder 6 en daar staat dan onder de 12 in het midden wel omgekeerd een grote 15 met er tussen een P wat dit betekent is mij een raadsel?

Neetje

Citaat van: bello op 12-07-2018  23:36 uJa er staat denk ik een recyclage teken, dat zijn drie ronddraaiende pijltjes zeker in kring? En er staat PE  HD bij.

Ook staat er zo te zien een cirkel met uurwerk of toch boven 12 en onder 6 en daar staat dan onder de 12 in het midden wel omgekeerd een grote 15 met er tussen een P wat dit betekent is mij een raadsel?

Productiedatum. jaar 2015 - pijltje wijst naar de maand.

Neetje

In principe is HDPE voedselveilig.
Uit ervaring weet ik dat er vaak geen toevoegingen worden gedaan bij het blazen van vaten.
Soms worden er stoffen toegevoegd om de inhoud te beschermen tegen ontleding door licht of voorkomen van verkleuring van het vat zelf. Deze kunnen naar het oppervlak migreren.
Daarom mijn voorkeur naar naturel of wit.

bello

Het zijn  natural of witte plastic, niet echt doorzichtig maar je ziet wel het water er in.

Heisenberg

Ik zou het niet gebruiken. Voor +/- 12 euro koop je een 30 liter emmer compleet met deksel en waterslot. Dan weet je zeker dat het goed is.

brouwerwaldonk

Citaat van: Neetje op 12-07-2018  23:51 uIn principe is HDPE voedselveilig.
Uit ervaring weet ik dat er vaak geen toevoegingen worden gedaan bij het blazen van vaten.
Soms worden er stoffen toegevoegd om de inhoud te beschermen tegen ontleding door licht of voorkomen van verkleuring van het vat zelf. Deze kunnen naar het oppervlak migreren.
Daarom mijn voorkeur naar naturel of wit.
HDPE plastiek is niet altijd voedselveilig en meestal wel met toevoegingen om een mooi gevormd vat te bekomen. Toevoegingen om tegen lichtafbraak te beschermen zijn soms heel giftig. Je bent pas zeker als er voedsel emblemen (een glas met een vork) op het vat staan.
Dit zijn de gevaren betreffende het vat zelf maar ook de vorige inhoud die in wand is ingedrongen kan ziekmakend zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.