Bidons en emmers

Gestart door bello, 11-07-2018 18:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bello

Beste,

Ik maak wijn voor mezelf en zocht naar vaten of bidons.

Nu heb ik deze gratis mogen afhalen bij reinigingszaak van serres.

Maar ik zou graag weten of de bidons waar reduclean in is geweest of de emmers van krijtkalk mogen gebruikt worden voor wijn in te maken?

Er staat wel dat het biologisch afbreekbaar is.

Maar toch graag zekerheid.

billiebob

Al zit er zoutzuur in: als je het goed schoonmaakt, kun je er alles in bewaren ;)

CeesM

Citaat van: bello op 11-07-2018  18:35 uMaar ik zou graag weten of de bidons waar reduclean in is geweest of de emmers van krijtkalk mogen gebruikt worden voor wijn in te maken?

Er staat wel dat het biologisch afbreekbaar is.
Wat is biologisch afbreekbaar? De vaten of het spul wat er in zat?
In kunststof blijft lang de reuk van wat er in zat hangen. Dat wil je toch ook niet in je wijn hebben.

Sander van Dijk

Staat er een voedselveiligheid symbool op de emmers? Zo niet, dan sowieso niet gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: bello op 11-07-2018  18:35 uBeste,

Ik maak wijn voor mezelf en zocht naar vaten of bidons.

Nu heb ik deze gratis mogen afhalen bij reinigingszaak van serres.

Maar ik zou graag weten of de bidons waar reduclean in is geweest of de emmers van krijtkalk mogen gebruikt worden voor wijn in te maken?

Er staat wel dat het biologisch afbreekbaar is.

Maar toch graag zekerheid.
Als ik het opzoek dan is reduclean een 1.4% natronloog oplossing. Als er dus geen andere gekke stoffen in zitten is het geen probleem, maar gaat er ook om wat voor plastic het is waar het in zit. 

bello

Ik denk als het zuur of de reduclean er in kan bewaard worden moet het toch al bestendige plastiek zijn?

hansHalberstadt

Dat zal het punt niet zijn. Het gaat erom of het geschikt is voor levensmiddelen. Misschien staat er ergens iets op over welk materiaal het is? https://wetenschap.infonu.nl/diversen/121527-de-soorten-plastic.html
   

brouwerwaldonk

De meeste plastiek vaten of emmers worden gemaakt door het plastiek half vloeibaar te maken en dan onder hoge druk in een vorm te persen zodat er een vat ontstaat. Met die techniek onstaan er minuscule spleetjes en gleufjes in de wand waarin het oorspronkelijke product kan in doordringen. Vandaar dat een geur lang tot heel lang blijft hangen.

Als je er nadien wijn gaat in doen, die alcohol bevat, kan die alcohol die restanten terug in oplossing brengen in uw wijn.
Dus ik zou het nooit doen, en zeker niet als het vorige product niet in voeding mag gebruikt worden. 
 

bello

Denkt u dat er nog veel restjes in die scheurtjes zullen achterblijven als alles met water tot 10 keer toe is uitgespoeld en geklutst?

bello

PS ik krijg nooit mail als er een nieuw bericht is, hoe komt dat?

brouwerwaldonk

Citaat van: bello op 12-07-2018  11:35 uDenkt u dat er nog veel restjes in die scheurtjes zullen achterblijven als alles met water tot 10 keer toe is uitgespoeld en geklutst?
Dat is volledig afhankelijk van de oppervlaktespanning van uw spoelwater, dat bepaalt hoe diep uw waswater kan doordringen in de hele smalle V gleufjes.

Jacques

Citaat van: bello op 12-07-2018  11:36 uPS ik krijg nooit mail als er een nieuw bericht is, hoe komt dat?

Dat is een kwestie van het aanzetten van notificaties bij een bericht.

bello

Dat begrijp ik niet hoor? ER ZIT TOCH GEEN SPANNING OP HET WATER als je het in de bidon hebt gedaan, bv 10 cm. Alleen op de leiding zit spanning.
Dat product last op in water en is biologisch afbreekbaar,alcohol is toch ook ontsmettend en zoveel zal er in die kleine barstjes nu ook niet zitten denk ik.

Easywoods

Citaat van: bello op 12-07-2018  14:26 uDat begrijp ik niet hoor? ER ZIT TOCH GEEN SPANNING OP HET WATER als je het in de bidon hebt gedaan,bv 10 cm.Alleen op de leiding zit spanning.
Dat product last op in water en is biologisch afbreekbaar,alcohol is toch ook ontsmettend en zoveel zal er in die kleine barstjes nu ook niet zitten denk ik.

Deze spanning; https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oppervlaktespanning :brouwen:

bello

Dank u, maar dat is chinees voor mij. U bent blijkbaar van die dingen op de hoogte? Bent u scheikundige?

Ik zal de bidons maar best niet gebruiken zeker volgens u redeneringen. Zou het voor drinkwater voor mijn dieren kwaad kunnen?

Neetje

Citaat van: bello op 12-07-2018  15:01 uDank u, maar dat is chinees voor mij. U bent blijkbaar van die dingen op de hoogte? Bent u scheikundige?

Ik zal de bidons maar best niet gebruiken zeker volgens u redeneringen. Zou het voor drinkwater voor mijn dieren kwaad kunnen?

Kijk eens of er een recycle teken in de bodem staat en of er een voedselveiligheid tekentje op staat.

Jacques

Citaat van: Neetje op 12-07-2018  22:26 uKijk eens of er een recycle teken in de bodem staat en of er een voedselveiligheid tekentje op staat.

Die recycle tekens zijn niet altijd duidelijk. Ik vind codering qua voedselveiligheid niet logisch.

Zie
https://www.ahealthylife.nl/plastic-welke-soorten-zijn-veilig/
https://blog.greenjump.nl/post/2010/10/10/Plastic-nummer-1-7-PET-HDPE-PVC-LDPE-PP-PS-PC.aspx

Neetje

Citaat van: Jacques op 12-07-2018  22:41 uDie recycle tekens zijn niet altijd duidelijk. Ik vind codering qua voedselveiligheid niet logisch.

Zie
https://www.ahealthylife.nl/plastic-welke-soorten-zijn-veilig/
https://blog.greenjump.nl/post/2010/10/10/Plastic-nummer-1-7-PET-HDPE-PVC-LDPE-PP-PS-PC.aspx

Het voedselveiligheidsteken zit er niet voor niets in. Wil je zekerheid, dan zal je naar RVS of glas moeten.
Maar ik geloof niet dat iemand ziek wordt als er zo'n tekentje in zit.

Betreffende het recycle teken PP of HDPE ben ik niet zo bang als er weinig kleur in zit. Naturel en wit worden veel gebruikt in een voedsel of medische wereld. Zodra rommel/regrind wordt gebruikt, wordt dit vaak van een kleurtje voorzien om er visueel beter uit te zien

Jacques

Wat ik bedoel is dat er in de codering geen volgorde in zit qua voedselveiligheid. Dat maakt dat je de betekenis van de code steeds moet opzoeken.

bello

Ja er staat denk ik een recyclage teken, dat zijn drie ronddraaiende pijltjes zeker in kring? En er staat PE  HD bij.

Ook staat er zo te zien een cirkel met uurwerk of toch boven 12 en onder 6 en daar staat dan onder de 12 in het midden wel omgekeerd een grote 15 met er tussen een P wat dit betekent is mij een raadsel?

Neetje

Citaat van: bello op 12-07-2018  23:36 uJa er staat denk ik een recyclage teken, dat zijn drie ronddraaiende pijltjes zeker in kring? En er staat PE  HD bij.

Ook staat er zo te zien een cirkel met uurwerk of toch boven 12 en onder 6 en daar staat dan onder de 12 in het midden wel omgekeerd een grote 15 met er tussen een P wat dit betekent is mij een raadsel?

Productiedatum. jaar 2015 - pijltje wijst naar de maand.

Neetje

In principe is HDPE voedselveilig.
Uit ervaring weet ik dat er vaak geen toevoegingen worden gedaan bij het blazen van vaten.
Soms worden er stoffen toegevoegd om de inhoud te beschermen tegen ontleding door licht of voorkomen van verkleuring van het vat zelf. Deze kunnen naar het oppervlak migreren.
Daarom mijn voorkeur naar naturel of wit.

bello

Het zijn  natural of witte plastic, niet echt doorzichtig maar je ziet wel het water er in.

Heisenberg

Ik zou het niet gebruiken. Voor +/- 12 euro koop je een 30 liter emmer compleet met deksel en waterslot. Dan weet je zeker dat het goed is.

brouwerwaldonk

Citaat van: Neetje op 12-07-2018  23:51 uIn principe is HDPE voedselveilig.
Uit ervaring weet ik dat er vaak geen toevoegingen worden gedaan bij het blazen van vaten.
Soms worden er stoffen toegevoegd om de inhoud te beschermen tegen ontleding door licht of voorkomen van verkleuring van het vat zelf. Deze kunnen naar het oppervlak migreren.
Daarom mijn voorkeur naar naturel of wit.
HDPE plastiek is niet altijd voedselveilig en meestal wel met toevoegingen om een mooi gevormd vat te bekomen. Toevoegingen om tegen lichtafbraak te beschermen zijn soms heel giftig. Je bent pas zeker als er voedsel emblemen (een glas met een vork) op het vat staan.
Dit zijn de gevaren betreffende het vat zelf maar ook de vorige inhoud die in wand is ingedrongen kan ziekmakend zijn.

hansHalberstadt

Steriel maken kun je altijd doen met stoom. Dan is alles dood, ook wat in evt porien zit. Qua voedselveiligheid denk ik dat het wel mee zal vallen.  Voordeel van uitstomen is tevens dat je ook de ongewenste stoffen uit het plastic stoomt. als er nog restanten gif in zouden zitten (wat in dit geval waarschijnlijk niet zo is) dan stoom je die er ook uit. Kun je eens een foto posten van een vat, dan kun je ook misschien de oorsprong achterhalen en op de site van de fabrikant meer info vinden.

Neetje

Citaat van: bello op 12-07-2018  23:57 uHet zijn  natural of witte plastic, niet echt doorzichtig maar je ziet wel het water er in.

Niet echt doorzichtig is naturel. Is de originele eigenschap van HDPE.
Gezien de vorige inhoud vermoed ik dat deze gemaakt zijn van virgin granulaat zonder toevoeging. Lekkage zou niet goed zijn.
Dit ter voorkoming van zwakke plekken en wanddikteverschillen en zo meer. Ook verontreiniging zou direct zichtbaar zijn.
(Als je bv tuincentrum een gieter oid koopt, is deze vaak wel van hergebruikt granulaat omdat de eisen erg laag liggen. Kleurtje erin en goedkoop aanbieden.)

Een aantal uren in een heet sopje en goed spoelen lijkt mij voldoende.
Meer en beter reinigen is natuurlijk nooit verkeerd.


bello

Op het vat staan ook nog n en daarover omgekeerde n maar verder staan er nummers op, van wat wil je een foto?

Wij reinigen altijd met sulfiet 2 g op 10 liter water, naar het schijnt dood dat ook alles.

bello

Op de bidons staat dat het van bedrijf mardrenkro komt de emmers met redusol kalk en de bidons met reduclean. Verder staan er naast de n in het plastic nog nummers gedrukt, ik neem aan dat dit productie nummers zijn?

Neetje

Gezien dat Reducol Xtra blijkbaar goed verwijderbaar is met Reduclean en al UV bestendig is van zichzelf zou ik de spuitgietemmer best durven gebruiken voor vergisting.
Het geblazen vat voor Reduclean idem.
Gezien Reduclean is product is voor reiniging zou ik deze wel meermaals goed spoelen en een nachtje gevuld met water/zeep laten staan.
Zou je twijfelen, dan even de spec's van beide inkijken.

Ook is het mogelijk bij een patatzaak enkele emmers te vragen. De mayo-emmers zijn prima en worden daaro weggegooid zodra ze leeg zijn.

bello

Zou je twijfelen, dan even de spec's van beide inkijken.

Wat bedoel je met spec's?

Neetje

spec. afkorting van specificatie => technische fiche.

Deze geeft bijzonderheden over de inhoud (zoals giftig / veiligheid / invloeden en veel meer)

hansHalberstadt

Citaat van: bello op 13-07-2018  14:25 uOp het vat staan ook nog n en daarover omgekeerde n maar verder staan er nummers op, van wat wil je een foto?

Wij reinigen altijd met sulfiet 2 g op 10 liter water, naar het schijnt dood dat ook alles.
Eigenlijk meer om een algemene indruk te krijgen, maar als je iets interessants ziet zoals een logo ook handig om even te posten.

Jacques

Citaat van: bello op 13-07-2018  14:25 uWij reinigen altijd met sulfiet 2 g op 10 liter water, naar het schijnt dood dat ook alles.

Sulfiet altijd gebruiken in combinatie met citroenzuur. Hierdoor komt het gas zwaveldioxide (SO2)vrij. Dat is de werkzame stof. Wel oppassen met SO2[/sub omdat het je luchtwegen kan aantasten. Beter is het een ander desinfectiemiddel te gebruiken.

bello


bello


bello


bello


bello

Ik gebruik altijd sulfiet alleen? Men zei me dat dat zuur niet hoefde?

hansHalberstadt

Zijn volgens mij dezelfde vaten die ik thuis heb staan als watertank voor kamperen. vrijwel zelfde codering.
nadeel van plastic en zeker van LDPE is de zuurstofdoorlaatbaarheid. https://www.alertisolatie.nl/wp-content/uploads/Alert_Isolatie_Data-sheet_LDPE_HDPE.pdf
voor bier en wijn betekent het dat er langzaam zuurstof door de wand komt en dat proces gaat door tot de zuurstofconcentratie gelijk is aan de evenwichtconcentratie (ca 9mg/l) volgens bijgaande tabel kom je dan bij 2mm dik plastic op ca 25mg per m2 per dag. het oppervlak van zo'n tank is ca 0.4m2 dus dan heb je 10mg per m2 per dag. Met 20 liter bier of wijn betekent het dat je al na 20 dagen al 60% van de evenwichtsconcentratie hebt bereikt, dus zul je snel last krijgen van oxidatie en veroudering. Voor bier en wijn wil je dat niet denk ik. of je moet genoegen nemen  met een kortere houdbaarheid. Daarom vergisten velen in RVS. Maar dat is wel weer duur natuurlijk.     

brouwerwaldonk

Citaat van: bello op 14-07-2018  01:58 uik gebruik altijd sulfiet alleen? Men zei me dat dat zuur niet hoefde?
Bij wijnmaken of most is het belangrijk dat uw grondstof niet oxideerd. Daarvoor wordt sulfiet of zwaveldioxide gedoseerd toegevoegd. Bij het verwerken van het sap vóór het gisten kan de zwavel de wilde gisten tijdelijk lamleggen
Dit product is heel onderhevig aan verval door het aanwezige CO2 in de lucht (wat een zuur is) waardoor het nogal snel zwavel verliest en niet meer doeltreffend is. In wijn en most komt de zwavel komt vrij als een gas door te binden met het aanwezige zuur in uw wijn of sap. Zonder dat zuur gebeurt er vrijwel niets dus ook geen bescherming tegen het oxideren of de wilde gisten.
Uw sap bevat meestal meer dan genoeg zuur om de zwavel te laten binden met de zuurstof.
In water waarmee je wil onstmetten zit nul komma nul zuur daarom voor elke 5 gram sulfiet ook 1 gram citroen-, appel-, wijnsteen- of een ander zuur toevoegen.
Om recipiënten te ontsmetten zijn veel betere producten beschikbaar dan sulfiet
 

Heisenberg

Ik zie nergens staan dat ie voedselveilig is. Ik zou het risico niet lopen in ieder geval, hoe goed ie ook schoongemaakt wordt. Sowieso niet voor brouwdoeleinden.

bello

Ja sulfiet wordt in de wijn makerij toch gebruikt dacht ik? Overal lees je dat? Welke producten gebruiken jullie dan ?

Dan zal ik de bidons beter niet gebruiken voor wijn, enkel voor sap te vervoeren.ik wist niet dat plastic lucht doorliet? IK DACHT DAT DIT DICHT WAS?

brouwerwaldonk

Ja, in de wijnmakerij wordt sulfiet algemeen gebruikt, maar met mate.
En ja er bestaan plastiek vaten die zuurstof doorlaten, dat is dan weer afhankelijk van de samenstelling van het gebruikte plastiek.

bello

J 1 g op 10l wijn en voor ontsmetten 2 grof zelfs 5 g

Maar dus deze bedons zijn dus niet geschikt zo te lezen.
Dan zal het bij Brouwland toch andere pvc emmers en bidons zijn anders kun je daar toch ook geen wijn of bier mee maken?

Neetje

Citaat van: bello op 14-07-2018  13:52 uJ 1 g op 10l wijn en voor ontsmetten 2 grof zelfs 5 g

Maar dus deze bedons zijn dus niet geschikt zo te lezen.
Dan zal het bij Brouwland toch andere pvc emmers en bidons zijn anders kun je daar toch ook geen wijn of bier mee maken?

Vrijwel alle vaten zijn van HDPE (niet van PVC). Hans heeft wel gelijk maar toch gebruiken de helft van de hobbybrouwers HDPE, incl mijzelf. (Vind mijn bieren perfect  :))
Zolang de vergisting plaats vindt, is er een lichte overdruk en migreert (volgens mij) minder zuurstof.

Neetje

Citaat van: bello op 14-07-2018  01:47 u
Een UN-kenmerk wordt toegekend aan verpakking. Het kenmerk geeft aan dat verpakking overeenkomt met een prototype dat getest is en voldoet aan de voorschriften voor vervoer van gevaargoed voor wat betreft de vervaardiging.

brouwerwaldonk

Die bidons zijn gemaakt en ooit gekeurd voor het product waar ze voor bedoeld zijn, nooit om wijn of bier in te laten gisten, ze bevatten dan ook het keurmerk voor die klasse van producten.

Ik heb in 1980 ook wijn gemaakt en heb destijds ooit afgedankte lege plastiek HDPE vaten gekocht in de voedingsindustrie. Helemaal in het begin waren de binnenkant van die vaten heel glad en gaaf. Na 2 jaar gisten niet meer zo glad en zelf grof te noemen.
Toen ik overschakelde op bier brouwen ben in begonnen met vergisten in afgedankt inox biervaten. Lageren en bottelen heb ik altijd in glas gedaan en ook nu nog.

Bij mij zal er niets meer vergist of gelagerd worden in plastiek vaten of bidons wegens het gevaar van langzaam een infectie te krijgen. De vrij lage oppervlakte spanning van bier er zal voor zorgen dat er minuscule deeltjes bier achterblijven in de hele smalle spleetjes van de plastiekwand die langzaam ontbinden en voor infectie zullen zorgen. Iedereen die vergist in plastiek zal vroeg of laat geïnfecteerd en bedorven bier bekomen. 

Jacques

Citaat van: bello op 14-07-2018  01:58 uIk gebruik altijd sulfiet alleen? Men zei me dat dat zuur niet hoefde?

Sulfiet kan gebruikt worden om oxidatie tegen te gaan en als ontsmettingsmiddel.

Voor het gebruik als anti-oxidant voeg je geen zuur toe. Voor het gebruik al ontsmettingsmiddel is dit wel noodzakelijk.

bello

SPIJTIG, zo'n mooie bidons, maar als de wijn oxideert ben ik er ook niet vet mee. Maar is dat zo dat er wijn verdampt dan? Dat kan ik altijd aanvullen, of gewoon zuur wordt?

Johan_vL

In plastic gemaakt van elastomeren (thermo-zachte plastic) zitten weekmakers, zoals phenol. Phenol is een giftige stof en  dus niet voedsel veilig, zoals hierboven ook al is beschreven. Kijk of de vaten voedselveilig zijn, of kijk naar wat 2e hands mandflessen die zijn van glas en altijd voedsel veilig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.