Mening gevraagd over recept

Gestart door Guppie, 11-07-2018 16:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guppie

Hallo allemaal.

Graag jullie mening over onderstaand recept, het is gebaseerd op wat ik nog op voorraad heb, deze voorraad wil ik graag opmaken.

Bij voorbaat dank.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0
Naam recepttest 1
Brouwdatum11-07-2018
BierstijlBlond
Volume20,0 l
Begin SG1,053 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)24 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,33 kgCara-pilsWeyermann4 EBC11,1 %
0,17 kgCaramunich IWeyermann90 EBC5,6 %
2,50 kgMoutextract lichtDingemans3 EBC83,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,7 gHallertau Mittelfrühbellen5,0%45 min.11,2 IBU
50,8 gSaazbellen3,3%30 min.12,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
starterBelle Saison ()bovengist


Markiej87

Ik zou een uurtje koken, de Mittelfruh meteen begin koken toevoegen (+15 g Saaz of zo) en de rest van de Saaz de laatste 5 of 10 minuten doen. Verder prima recept.

jaapz

Ik zou de Saaz pas op 10 of 5 minuten toevoegen om nog wel wat IBU'tjes te pakken maar toch nog zoveel mogelijk aroma te behouden
Verder ziet het er prima uit

Guppie

Okey, bedankt alvast, voor deze tips.

Gaat zo mooi om een recept te maken met BrouwHulp, dit zal dan mijn eerste zijn met losse ingrediënten (gekregen van een stoppende brouwer)
Zelf heb ik alleen nog maar gebrouwen met een voorgeschroot pakket.

Guppie

Citaat van: Markiej87 op 11-07-2018  16:52 uIk zou een uurtje koken, de Mittelfruh meteen begin koken toevoegen (+15gr Saaz of zo) en de rest van de Saaz de laatste 5 of 10 minuten doen. Verder prima recept.

Ik heb hem naar je advies aangepast, bedoel je het zo?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0
Naam recepttest 1
Brouwdatum11-07-2018
BierstijlBlond
Volume20,0 l
Begin SG1,053 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)30 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,33 kgCara-pilsWeyermann4 EBC11,1 %
0,17 kgCaramunich IWeyermann90 EBC5,6 %
2,50 kgMoutextract lichtDingemans3 EBC83,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,7 gHallertau Mittelfrühbellen5,0%60 min.12,5 IBU
15,0 gSaazpellets3,3%60 min.8,2 IBU
35,8 gSaazbellen3,3%30 min.9,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
starterBelle Saison ()bovengist


bultje76

Ik zie geen maischschema, hoe ga je de cara-pils en cara-munich gebruiken?

Guppie


bultje76

Ik ben niet zo'n expert met partial mashes, maar zitten er wel genoeg enzymen in die granen om omzetting te krijgen? Of is het vooral om de reeds gevormde gekaramelliseerde stoffen eruit te weken?

Guppie

Ik ook niet, het wordt mijn tweede brouw, maar deze ingrediënten, die heb ik gekregen en lopen tegen hun datum aan, weg gooien is zonde en zo op het eerste oog lijkt het me een prima recept, wat ik lees zijn patial mashen in de USA wel redelijk normaal

Jacques

Citaat van: Guppie op 11-07-2018  19:28 u60 minuten op 65°C

Voor de extractie van caramouten volstaat 15 tot 20 minuten.

Citaat van: bultje76 op 11-07-2018  19:36 uIk ben niet zo'n expert met 'partial mashes',

Graag de Nederlandse term 'minimaischen' gebruiken. Dit is een Nederlandstalig forum.

Guppie

Bedankt, dan zal het maischen 20 minuten wezen op 65 graden, neem aan dat de kook nog wel 60 minuten moet wezen?

Jacques

De kooktijd mag je terugbrengen tot 45 minuten. In die 15 minuten extra krijg je maar weinig bitterheid. En voor het uitdampen van pre-DMS hoeft het ook niet. Je gebruikt immers moutextract.

De laatste hopgifte zou ik doen op 10 minuten voor het einde. Op die manier krijg je wat meer hoparoma.

Guppie

Bedankt,

Kooktijd terug gebracht naar 45 minuten en de laatste hopgift de laatste 15 minuten.
Dan zou het er zo uit zien.
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0
Naam receptminimaischen Zielster Blond
Brouwdatum11-07-2018
BierstijlBlond
Volume20,0 l
Begin SG1,053 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd45 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,33 kgCara-pilsWeyermann4 EBC11,1 %
0,17 kgCaramunich IWeyermann90 EBC5,6 %
2,50 kgMoutextract lichtDingemans3 EBC83,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,7 gHallertau Mittelfrühbellen5,0%60 min.12,5 IBU
15,0 gSaazpellets3,3%60 min.8,2 IBU
35,8 gSaazbellen3,3%15 min.4,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
starterBelle Saison ()bovengist


Jacques

Citaat van: Guppie op 12-07-2018  10:36 uKooktijd terug gebracht naar 45 minuten en de laatste hopgift de laatste 15 minuten.

Waarom de laatste hopgift op de laatste 15 minuten? Hoe later je de hop geeft des te meer hoparoma zal je bier hebben. 5 tot 10 voor het einde is gebruikelijk. Je kunt ook een hopgifte doen nadat je gestopt bent met koken. Een vlamuit hopgifte nomen we dat.

Guppie

Citaat van: Jacques op 12-07-2018  14:12 uWaarom de laatste hopgift op de laatste 15 minuten? Hoe later je de hop geeft des te meer hoparoma zal je bier hebben. 5 tot 10 voor het einde is gebruikelijk. Je kunt ook een hopgifte doen nadat je gestopt bent met koken. Een vlamuit hopgifte nomen we dat.

Dan heb ik je verkeerd begrepen ik dacht dat je zei 10 minuten voor het einde.

Markiej87

Citaat van: Guppie op 11-07-2018  18:26 uIk heb hem naar je advies aangepast, bedoel je het zo?
Nee, zoals ik zei, ik zou Saaz de laatste 5 of 10 minuten doen :)

Jacques

Citaat van: Guppie op 12-07-2018  15:28 uDan heb ik je verkeerd begrepen ik dacht dat je zei 10 minuten voor het einde.

Dat zei ik ook. Maar ik zag dat je er 15 minuten van had gemaakt...

Guppie

Ah, nou snap ik het, ja mijn fout op 1 of andere manier had ik ook 15 in gedachten.

Bedankt allemaal.

Guppie

Ondertussen kan ik melden dat bovenstaand recept op de fles (2e brouw) staat en deze week heb ik het eerste flesje geopend, ik heb 5 gr suiker per liter gebruikt bij het bottelen, dat heb ik bij mijn eerste brouw ook gedaan en dat beviel me prima. Het is een lekker biertje geworden met een hele makkelijke en soepele dronk. Gisteren heeft mijn zwager er één gehad een echte pilsdrinker (lust dat andere spul niet naar eigen zeggen) en zelfs hij was positief ;-)
Afgelopen maandag is 20 liter APA de fles op gegaan (3e brouw) deze zal pas in november opengaan, daar ik door mijn beroep weer 10 weken het land uit ga.

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 11-07-2018  23:19 uDit is een Nederlandstalig forum.
Dan hebben wij nog een eind te gaan, o.a. dry hop en pitchen :nut:

tdp

Citaat van: Biertje1985 op 30-08-2018  15:47 uDan hebben wij nog een eind te gaan, o.a. dry hop en pitchen :nut:

Dry hop -> Koudhoppen
Pitchen -> Toevoegen van gist

 :police:

Jacques

Pitchen -> enten = micro-organisme op voedingsbodem brengen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.