Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zomer IPA recept  (gelezen 992 keer)

Offline HoppyHippo

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Zomer IPA recept
« Gepost op: 14-08-2018 13:38 u »

Ik wil zaterdag dit recept gaan brouwen. Gebaseerd op de dead pony club van Brewdog. Alleen heb ik nog wat hoppen toegevoegd die ik had liggen. De Nelson en Cascade deze wou ik als whirlpool hop toevoegen.

Schroten op 1.2mm
Maishwater 20 liter ( heb een easy 50 en een warmwaterpan van 10)
Spoelwater 10 liter

uitkomende op 25 liter jongbier.

Aangezien dit mijn 2e brouwsel word. Hebben jullie tips toevoegingen? of zal ik de zelf toegevoegde hoppen weglaten?

Alvast dank :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
Re: zomer IPA recept
« Reactie #1 Gepost op: 14-08-2018 14:36 u »
Welke gist gebruik je?

Ik weet niet of je een hoge SVG gist gebruikt (US-05?) Zou je misschien niet wat meer een alfa-amylaserust gebruiken door op een wat hogere temp te maischen? Hij moet rond de 3.9/4% komen dus meer een session IPA achtig iets volgens mij. Wellicht gist hij nu wat te ver door en heb je dus een hoger alcoholpercentage.

Offline HoppyHippo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14-08-2018 14:43 u »
Ik gebruik een smack pack Wyeast 1056. 

Ik twijfel inderdaad of ik niet beter 60 min op 68 C kan maischen.
En dan 10 min uitmaischen op 76 C.

Offline Fractus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #3 Gepost op: 14-08-2018 14:48 u »
Is er een reden dat je geen hopgiften hebt rond een minuut of 5 voor einde kook, en ook niet bij vlamuit? Je ziet bij veel IPA-recepten dat er ook veel hop wordt toegevoegd bij deze stappen en bij de whirlpool. Bij dit recept zou het hoparoma vooral uit de dryhop moeten komen. Misschien is dit bewust, maar anders zou je kunnen overwegen om een deel van je dryhop te veranderen in hopgiften bij vlamuit en/of 5 min voor einde kook. Wel je 60min gift aanpassen om voor de extra bitterheid te compenseren ;)

Offline HoppyHippo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14-08-2018 15:26 u »
http://scottjanish.com/examination-of-studies-hopping-methods-and-concepts-for-achieving-maximum-hop-aroma-and-flavor/

Heb bovenstaand artikel gelezen. En ik een lekker hoppig en fruitig biertje wil proberen te brouwen. (Ook puur experimenteel.)

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #5 Gepost op: 14-08-2018 15:28 u »
Is er een reden dat je geen hopgiften hebt rond een minuut of 5 voor einde kook, en ook niet bij vlamuit? Je ziet bij veel IPA-recepten dat er ook veel hop wordt toegevoegd bij deze stappen en bij de whirlpool. Bij dit recept zou het hoparoma vooral uit de dryhop moeten komen. Misschien is dit bewust, maar anders zou je kunnen overwegen om een deel van je dryhop te veranderen in hopgiften bij vlamuit en/of 5 min voor einde kook. Wel je 60min gift aanpassen om voor de extra bitterheid te compenseren ;)
Mee eens, voor een sterker aroma zou ik ook, 1 first wort hop doen (toevoegen na spoelen) en de rest tussen vlamuit en wirlpool of hooguit nog wat op 5 min zetten.
Er is zoo veel over gesproken maar ik ben zelf tot de overtuiging gekomen dat de andere giften weinig minder doen voor het aroma. Je kan hooguit de "hardheid" van de bittering wat sturen.

Offline HoppyHippo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14-08-2018 15:41 u »
Mee eens, voor een sterker aroma zou ik ook, 1 first wort hop doen (toevoegen na spoelen) en de rest tussen vlamuit en wirlpool of hooguit nog wat op 5 min zetten.
Er is zoo veel over gesproken maar ik ben zelf tot de overtuiging gekomen dat de andere giften weinig minder doen voor het aroma. Je kan hooguit de "hardheid" van de bittering wat sturen.

Oke, en wat zijn jullie ervaringen met dry-hop verhoudingen dan? Kan ik beter meer late hopgiften toevoegen en iets minder dry hop toepassen?

want dat zou best wel tegenspreken op dat artikel wat ik gelezen heb. Begrijp me niet verkeerd wil niet eigenwijs doen, probeer te leren :)

Alvast dank.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 14-08-2018 19:10 u »
Oke, en wat zijn jullie ervaringen met dry-hop verhoudingen dan? Kan ik beter meer late hopgiften toevoegen en iets minder dry hop toepassen?

want dat zou best wel tegenspreken op dat artikel wat ik gelezen heb. Begrijp me niet verkeerd wil niet eigenwijs doen, probeer te leren :)

Alvast dank.
Nee hoor, dry-hop doet veel! Ergens een balans vinden is de truuc. Zelfs hop toevoegen in de fermentatie wordt steeds meer gedaan.
De Dead Pony Club heeft wel een stevige drooghop als ik me herrinner. Je recept ziet er kwa drooghop naar mijn mening prima uit. Ik hou er wel van!
Ik zou de drooghop niet al te lang laten zitten hooguit een dag of 3. De eerste 24 uur bij een temperatuur van 18 graden zal 90% van het aroma al onttrokken zijn. Als je het lang laat staan dan ruikt het wellicht iets te "Grassig". (Heel andere discussie)

BU:GU Ratio van bijna 1, lekker bitter dus! De BU:GU ratio is wel een fijne waarde om mee te sturen.

Hoe dan ook dit gaat echt wel een lekker bier worden, daar ben ik niet bang voor! Maar FWH versterkt ook het aroma (gek genoeg) De late giften naar de wirlpool lijkt mij ook een goed idee.  Daar bedoel ik dan de 30 min en de 1 min giften bij. Echte aromabom!

Het belangrijkste is, doe wat jij wilt het is jouw bier!

Offline HoppyHippo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 15-08-2018 07:20 u »
Nee hoor, dry-hop doet veel! Ergens een balans vinden is de truuc. Zelfs hop toevoegen in de fermentatie wordt steeds meer gedaan.
De Dead Pony Club heeft wel een stevige drooghop als ik me herrinner. Je recept ziet er kwa drooghop naar mijn mening prima uit. Ik hou er wel van!
Ik zou de drooghop niet al te lang laten zitten hooguit een dag of 3. De eerste 24 uur bij een temperatuur van 18 graden zal 90% van het aroma al onttrokken zijn. Als je het lang laat staan dan ruikt het wellicht iets te "Grassig". (Heel andere discussie)

BU:GU Ratio van bijna 1, lekker bitter dus! De BU:GU ratio is wel een fijne waarde om mee te sturen.

Hoe dan ook dit gaat echt wel een lekker bier worden, daar ben ik niet bang voor! Maar FWH versterkt ook het aroma (gek genoeg) De late giften naar de wirlpool lijkt mij ook een goed idee.  Daar bedoel ik dan de 30 min en de 1 min giften bij. Echte aromabom!
Het belangrijkste is, doe wat jij wilt het is jouw bier!

Tof!

FWH ga ik ook toepassen bij dit bier. Mijn (kleine) ervaring met dryhoppen is inderdaad niet te lang. beter korter op 18 graden dan langer op 14 a 15 graden.

Twijfel alleen nog tussen dryhops ( pellets ) zo los in mijn lagervat en dan coldcrashen naar 5 degC. Of een RVS thee-ei gebruiken. Dit kwam ik ook ergens tegen, lijkt me ideaal.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 15-08-2018 09:28 u »
Tof!

FWH ga ik ook toepassen bij dit bier. Mijn (kleine) ervaring met dryhoppen is inderdaad niet te lang. beter korter op 18 graden dan langer op 14 a 15 graden.

Twijfel alleen nog tussen dryhops ( pellets ) zo los in mijn lagervat en dan coldcrashen naar 5 degC. Of een RVS thee-ei gebruiken. Dit kwam ik ook ergens tegen, lijkt me ideaal.

Als je een thee-ei gebruikt dan kan er maar heel weinig hop in. De hop zet uit en dan staat het boeltje strak en komen de aroma's er niet helemaal uit.
Bij kleine hoeveelheden koudhop gebruik ik ook een paar grote thee-eieren, lekker makkelijk. Maar hou daar wel rekening mee, anders is het zonde van al die prijzige hop.

Bij grotere hoeveelheden doe ik de hop er altijd los in. Met het voordeel van een fermentasaurus vat kan ik na het bezinken de hop gewoon aflaten, met de fermentasaurus doe ik ook soms de hop weer in suspensie brengen door via de onderste aansluiting CO2 in het vat te persen. (Slangtule met slang en ball lock)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Zomer IPA recept
« Reactie #10 Gepost op: 15-08-2018 23:21 u »
In plaats van een thee-ei kun je een hop sock gebruiken die je verzwaard met een paar grote glazen knikkers. Die zijn heel praktisch.

Zie https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hoppen/extracten-aroma-s-zakjes/d/the-hop-sock

Offline HoppyHippo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 29-08-2018 20:13 u »
Gisteren het bier gebotteld. 4 punten voor eind SG de dryhop (300 gram) toegevoegd op 27 liter.

3 dagen op 18 graden gedryhopt
2 dagen coldcrash op 5 C.

Klinkt raar maar ik vond de hoppigheid tegenvallen. Hop was van 2016.
Wat me opvalt is dat het bier wel heel moutig zoetig proeft, waar je zal denken dat de hop moet overheersen is dat niet zo. Was bij mijn vorige IPA ook het geval iemand ideen hoe dit kan?

Of zal hergisting op fles nog veel goedmaken?

Kleine aantekening wat misschien de boosdoener is, heb vergist met 1 zakje Wyeast 1056 op 27 liter. Begin SG 1038 eind 1004.

Offline bultje76

• Vol lid
  • GrainFather-er
« Reactie #12 Gepost op: 29-08-2018 21:26 u »
Ik zou (veel) meer hop toevoegen op einde kook/vlamuit en een bak minder cara/crystal mouten gebruiken, 5% max denk ik.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 29-08-2018 23:23 u »
Wat me opvalt is dat het bier wel heel moutig zoetig proeft, waar je zal denken dat de hop moet overheersen is dat niet zo. Was bij mijn vorige IPA ook het geval iemand ideen hoe dit kan?

Of zal hergisting op fles nog veel goedmaken?

Heb je het bier geproefd nadat je de bottelsuiker had toegevoegd? In dat geval zal je meer hop proeven na de hergisting op fles.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 30-08-2018 15:36 u »
Oxidatie, laat ook hop vervliegen, Het verkrijgen van een heel krachtig aroma is niet alleen maar toevoegen van meer hop.
Het is het volledige plaatje, Mout, Gist, Hopsoorten, versheid en niet onbelangrijk je gehele proces van het brouwen tot aan de het bottelen en opslaan.
Ja kan nu dus gaan onderzoeken wat je wilt verbeteren.

Tip : Maak van ieder brouwsel goede complete aantekeningen, beginnend bij je onderzochte bronnen, je  recept tot aan het proeven.

Offline HoppyHippo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 30-08-2018 18:32 u »
Heb je het bier geproefd nadat je de bottelsuiker had toegevoegd? In dat geval zal je meer hop proeven na de hergisting op fles.

Klopt laatste restjes even uit het bottelvat geslurpt.  :)

Trek volgende week eens een dopje eraf, misschien valt het allemaal wel mee.

Nu inderdaad meer brouwen en ervaring opdoen.

Tags: