Zesde jaar fruitbieren

Gestart door jan le mercier, 10-07-2018 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan le mercier

Het is weer zo ver: fruitbierenseizoen.

Voor het zesde jaar is het nu dat ik dit zal doen. De vorige jaren had ik altijd 5 kilo krieken gebruikt met "iets erbij". Dat is tot dusver geweest: bramen, pruimen, aardbei, perzik, rabarber, blauwe bes, rode biet en druiven.

Dit jaar ga ik proberen om een frambozenbier te maken. Maar ik zoek nog een fruit of vrucht. Heeft iemand een tof idee waar hij al leuke ervaringen mee heeft gehad?

Alvast bedankt,

Jan.

seed7

Eigenlijk wilde ik je op de peervormige lijsterbes (Sorbus Domestica) afsturen, maar helaas staan er maar twee bomen in België en maar een in Nederland.
Kwetsen misschien, Abrikozen, Reine Claude, kruis/klapbessen of de kruising daarvan met de zwarte bes de Jostabes, Mahoniabessen, de besjes van de krentenboom, vlierbes en natuurlijk kan de gewone lijsterbes.

Ingo

El Pastor Belga (MaJa)

Ik zou zeggen aguaymanto (zoals dit hier heet in Peru) of in Nederland en België  -goudbes, ananaskers of incabes-.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Goudbes

ashaworunner

Citaat van: seed7 op 10-07-2018  16:25 uEigenlijk wilde ik je op de peervormige lijsterbes (Sorbus Domestica) afsturen, maar helaas staan er maar twee bomen in België en maar een in Nederland.
Kwetsen misschien, Abrikozen, Reine Claude, kruis/klapbessen of de kruising daarvan met de zwarte bes de Jostabes, Mahoniabessen, de besjes van de krentenboom, vlierbes en natuurlijk kan de gewone lijsterbes.

Ingo
Ik gebruik soms incabes in gedroogde vorm....

jan le mercier

En als ik anders een sinaasappels en citroenen gebruik? 5 kilo krieken zoals gezegd en 7 kilo sinaasappels, mineola's en een paar citroenen.

Ik zou wel niet goed weten hoe ik het moet doen met de schil? Moet die erbij? Of moet ik die eerst efkens (in het wort) koken?

Wat denken jullie?

Alvast bedankt,

Jan

Markiej87


Dund

Citaat van: jan le mercier op 11-07-2018  13:03 uEn als ik anders een sinaasappels en citroenen gebruik? 5 kilo krieken zoals gezegd en 7 kilo sinaasappels, mineola's en een paar citroenen.

Ik zou wel niet goed weten hoe ik het moet doen met de schil? Moet die erbij? Of moet ik die eerst efkens (in het wort) koken?

Wat denken jullie?

Alvast bedankt,

Jan

Ik zou ze uitpersen ik heb wel eens grapfruit bier gebrouwen met stukken grapefruiit en dat viel tegen. Met puree en sap haal ik betere resultaten. Alleen kersen en framboos gaan er bij mij geheel in. Mango, ananas passievrucht etc allemaal als puree.

lier

Citaat van: Dund op 11-07-2018  20:57 uIk zou ze uitpersen ik heb wel eens grapfruit bier gemaakt met stukken grapefruiit en dat viel tegen. Met puree en sap haal ik betere resultaten. Alleen kersen en framboos gaan er bij mij geheel in. Mango, ananas passievrucht etc allemaal als puree.

Grapefruit kan wel maar dan alleen de schil gebruiken. de vrucht maakt je bier zuur

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.