Bevroren hop

Gestart door neeqr, 09-07-2018 21:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

neeqr

Mijn ouders hadden een hop plant in hun tuin staan, en heb daar de bellen vanaf gehaald toen deze oogstrijp waren. Deze heb ik in kleine zakjes gedaan met zo min mogelijk lucht, en ze in de vriezer gelegd.
Nu vroeg ik mij af; Wat is de verhouding tussen bevroren en niet bevroren hop in de mate dat je deze moet toevoegen tijdens het brouwen? Ik kan mij voorstellen dat er wat meer vocht in de bevroren hop zit, dus wat zwaarder is, dus dat ik meer bevroren hop zou moeten toevoegen dan gedroogde hop. Kan iemand dit bevestigen? Is hier een vuistregel voor?

emiel1

Dat hebben je ouders verstandig gedaan, natte hop is buiten de vriezer maar kort houdbaar. De verhouding is in dit geval niet die tussen bevroren en niet bevroren hop (want als je de mogelijkheid ertoe hebt moet je hop altijd in de vriezer bewaren), maar tussen gedroogde en niet gedroogde hop (niet mierenneukerig bedoeld, meer om misverstanden te vermijden). Het blijft altijd een benadering, maar over het algemeen kom je aardig goed uit als je 5x meer natte hop gebruikt ten opzichte van gedroogde.

neeqr

Citaat van: emiel1 op 09-07-2018  22:48 uDat hebben je ouders verstandig gedaan, natte hop is buiten de vriezer maar kort houdbaar. De verhouding is in dit geval niet die tussen bevroren en niet bevroren hop (want als je de mogelijkheid ertoe hebt moet je hop altijd in de vriezer bewaren), maar tussen gedroogde en niet gedroogde hop (niet mierenneukerig bedoeld, meer om misverstanden te vermijden). Het blijft altijd een benadering, maar over het algemeen kom je aardig goed uit als je 5x meer natte hop gebruikt ten opzichte van gedroogde.

Dus stel ik pluk op mijn brouwdag de hop; ook dan gebruik ik dus 5x zoveel van deze hop dan als het recept aangeeft dat er gedroogde hop in moet?

En hoe zit het met de verhouding pellets en gedroogde hop? Ik heb hier nog niet zoveel over gezien, maar de prijzen in webshops geven veelal dezelfde prijzen aan voor een bepaald gewicht (bv € 9 voor 200 gram pellets, maar ook € 9 voor gedroogde hop). Is de verhouding hier 1 op 1, en is het puur een smaak-dingetje of je pellets of gedroogde hop gebruikt?

emiel1

Citaat van: neeqr op 10-07-2018  20:18 uDus stel ik pluk op mijn brouwdag de hop; ook dan gebruik ik dus 5x zoveel van deze hop dan als het recept aangeeft dat er gedroogde hop in moet?

Ja, precies.

Citaat van: neeqr op 10-07-2018  20:18 uEn hoe zit het met de verhouding pellets en gedroogde hop? Ik heb hier nog niet zoveel over gezien, maar de prijzen in webshops geven veelal dezelfde prijzen aan voor een bepaald gewicht (bv € 9 voor 200 gram pellets, maar ook € 9 voor gedroogde hop). Is de verhouding hier 1 op 1, en is het puur een smaak-dingetje of je pellets of gedroogde hop gebruikt?

Pellets en gedroogde hop (bellen) ontlopen elkaar veel minder. Van bellen gebruik je ongeveer 10% meer dan van pellets. Dus bij dezelfde prijs zijn pellets financieel gezien een betere keus. Of je liever pellets of bellen gebruikt is vrij persoonlijk (ik verkies ze zelf boven bellen, omdat ze minder ruimte innemen, voor minder ketelverlies zorgen en beter passen in mijn hopspider [filter]), qua smaak is er heel erg weinig verschil.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.