25 liter in 50 liter Speidel zonder verkorte moutpijp

Gestart door Markiej87, 09-07-2018 13:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Vraagje...

Ik wil graag +/- 25 liter van een wat sterker bier brouwen in mijn Braumeister 50. Voor kleine batches heb ik een verkorte moutpijp, alleen die heeft zoals we allemaal wellicht weten (net als de normale moutpijp) zijn beperkingen qua hoeveelheid.

Nu had ik een idee: 9 kilo mout in de grote moutpijp. Vullen met 45 liter maischwater, wat volgens mij het minimum is. Maischema volgen, niet spoelen (dan hou ik volgens mijn berekeningen 36 liter wort over) en dan 10 liter wegkoken (zal iets van 2 uur koken worden). Iemand dat wel eens geprobeerd? Ik vraag me vooral af of dit rendement-technisch een beetje te doen is.

Edwin brouwt

Dat zal zeker een lager rendement opleveren (ik schat zo'n 5%), maar vooral een iets andere smaak en kleur: langer koken veroorzaakt meer Maillard-reactie, dus een donkerder bier.
Daarbij "dun maischen zorgt bijv. voor een hogere eindvergistingsgraad dan dik gemaischte bieren. Mede om deze reden wordt voor zoete (vaak donkere) bieren wel bewust dikker gemaischt en voor blonde bieren dunner gemaischt" (even iemand anders ge-quote zodat ik het niet over hoeft te typen).





Markiej87

Citaat van: EdwinBrouwt op 09-07-2018  14:10 uDat zal zeker een lager rendement opleveren (ik schat zo'n 5%), maar vooral een iets andere smaak en kleur: langer koken veroorzaakt meer Maillard-reactie, dus een donkerder bier.
Daarbij "dun maischen zorgt bijv. voor een hogere eindvergistingsgraad dan dik gemaischte bieren. Mede om deze reden wordt voor zoete (vaak donkere) bieren wel bewust dikker gemaischt en voor blonde bieren dunner gemaischt" (even iemand anders ge-quote zodat ik het niet over hoeft te typen).
Dat iets lagere rendement voorzie ik ook en neem ik voor lief. Ik merk sinds ik mijn Braumeister heb sowieso dat ik veel minder Maillard in mijn bieren heb. Ik weet nog niet of ik daar wel of niet blij mee moet zijn, maar ik moet er in ieder geval aan wennen. Een beetje extra Maillard vind ik dus niet erg en zal denk ik voor wat meer volheid zorgen. Daar ben ik juist naar op zoek.

De theorie is me inmiddels wel bekend. Ik ben meer op zoek naar mensen die dit al eens geprobeerd hebben :)

Thamerdal

Ik heb zo wel BIAB brouwsels gemaakt. Wel gewoon in een pan, maar komt op hetzelfde neer. Ik heb er inderdaad een wat lager rendement mee behaald, maar voor de rest geen nadelen aan ondervonden.

Edwin brouwt

Citaat van: Markiej87 op 09-07-2018  14:15 uDat iets lagere rendement voorzie ik ook en neem ik voor lief. Ik merk sinds ik mijn Braumeister heb sowieso dat ik veel minder Maillard in mijn bieren heb. Ik weet nog niet of ik daar wel of niet blij mee moet zijn, maar ik moet er in ieder geval aan wennen. Een beetje extra Maillard vind ik dus niet erg en zal denk ik voor wat meer volheid zorgen. Daar ben ik juist naar op zoek.

De theorie is me inmiddels wel bekend. Ik ben meer op zoek naar mensen die dit al eens geprobeerd hebben :)


Geprobeerd, maar dan wel met een Grainfather :-)
Donkerder bier dus

Markiej87

Citaat van: EdwinBrouwt op 09-07-2018  17:38 uGeprobeerd, maar dan wel met een Grainfather :-)
Donkerder bier dus
Ha, cool, thnx voor de aanvulling ;)

seed7

Pfff, laat die korf er uit, bouw een hevelfilter, zoek een grote lepel en klaar is Kees.

Ingo

CeesM

Citaat van: seed7 op 09-07-2018  17:58 uPfff, laat die korf er uit, bouw een hevelfilter, zoek een grote lepel en klaar is Kees.

Ingo
Beetje zonde voor zo'n dure ketel. ;)

Jacques

Citaat van: seed7 op 09-07-2018  17:58 uPfff, laat die korf er uit, bouw een hevelfilter, zoek een grote lepel en klaar is Kees.

Ingo

Geen goed idee. Dat zorgt voor het aanbranden van mout op het verwarmingselement.

emiel1

Geen goed idee en ook een beetje flauwe reactie. Mensen kiezen voor een Braumeister voor het gemak, om juist niet meer met een hevel te kloten en de hele tijd te moeten roeren. Maar gemak komt in het geval van brouwketels ook met z'n restricties. Daar kun je je aan overgeven, maar is het niet juist leuker om de grenzen van die restricties op te zoeken en daar op een creatieve manier mee om te gaan, zoals Mark nu doet? In de voorbereiding kost het misschien wat meer energie en denkwerk (en overleg op dit forum), maar het brouwen zelf zal er uiteindelijk niet moeilijker op moeten worden en als het lukt is de voldoening des te groter.

seed7

Een hevel stop je pas in de ketel als je klaar bent met maischen en niet tijdens, dus daarvoor hoef je het niet te laten, die zit je niet in de weg tijdens het verwarmen. Bij mijn weten is het vermogen van de verwarming over een groot oppervlak verdeeld en een beetje maisch is nog steeds redelijk vloeibaar, verbranden doet het niet zo maar.

En ja, als je meer stappen doet zul je moeten roeren. Het gaat toch niet om de dagelijkse situatie maar incidentele brouwsels. Die hevel geeft je wat flexibiliteit die je door alle "technologie" kwijt bent geraakt. Als je niet wilt roeren of echt bang bent voor verbranding dan kun je ook nog een eenstapsmaisch overwegen.

De reactie was op geen enkele manier flauw bedoeld, pffft, meer dat een eenvoudige weg niet gezien wordt (flauw: door de bling) en er binnen de complexiteit van de machine gedacht wordt in plaats van een stapje terug te doen en naar de probleemstelling te kijken.

Ingo

emiel1

Ok, ok, het was de 'pfff' die het hem deed denk ik ;)

Maar goed, denk dat het alsnog geen optie is. In de bodem van een Braumeister zitten gaten, bedoeld voor het rondpompen. Wanneer je geen moutpijp gebruikt gaat al het mout in die gaten zitten. Ik denk niet dat de pompen er op gemaakt zijn mout rond te pompen, dus dan moet je na afloop alles demonteren om het weer schoon te krijgen.

Markiej87

Citaat van: seed7 op 09-07-2018  23:09 uDe reactie was op geen enkele manier flauw bedoeld, pffft, meer dat een eenvoudige weg niet gezien wordt (flauw: door de bling) en er binnen de complexiteit van de machine gedacht wordt in plaats van een stapje terug te doen en naar de probleemstelling te kijken.
Als je gaat maischen in een Speidel zonder moutkorf ga je hele andere "probleemstellingen" creëren. Wel errug kort door de bocht zo :)

Jacques

Citaat van: seed7 op 09-07-2018  23:09 uEen hevel stop je pas in de ketel als je klaar bent met maischen en niet tijdens, dus daarvoor hoef je het niet te laten, die zit je niet in de weg tijdens het verwarmen. Bij mijn weten is het vermogen van de verwarming over een groot oppervlak verdeeld en een beetje maisch is nog steeds redelijk vloeibaar, verbranden doet het niet zo maar.

Uit ervaring weet ik dat je heel snel last krijgt van aanbranden als een elektrisch verwarmingselement in het beslag zit.
(In de loop der jaren heb ik heel wat brouwmethodes uitgeprobeerd...)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.