Verschil in kwaliteit tussen flesjes uit zelfde brouwsel

Gestart door eltiedriehoek, 09-07-2018 11:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eltiedriehoek

We hebben pas geleden weer een batch van 20 Liter pale ale gebrouwen, en de meeste biertjes smaken goed, maar er zitten ook nog vrij veel biertjes bij die mislukt zijn. Deze biertjes bevatten geen of nauwelijks koolzuur, ruiken zuur, en smaken zuur. Ook zijn er biertjes bij die wel goed zijn, maar in smaak afwijken van de andere biertjes die wel goed zijn... (Met goed bedoel ik, drinkbaar...)

Het lijkt mij dat het niet anders kan dan dat er bij het bottelen iets mis gaat, maar de vraag is waar het allemaal aan kan liggen.

Omdat we al vaker onderlinge kwaliteitsverschillen hebben gehad, en als eerst dachten aan vieze flesjes, hebben we dit keer de flesjes extra goed gereinigd. We gebruiken alleen maar gebruikte flesjes, die we eerst spoelen en borstelen met water, vervolgens een tijdje in de Star San HB Five Star laten liggen, en dan nog een keer afspoelen.

Voor het bottelen lossen we het bottelsuiker op in water, laten het afkoelen, voegen het voorzichtig toe in het vat, en roeren het er voorzichtig door. Vervolgens desinfecteren we het kraantje in het vat, en gebruiken dat kraantje om de flesjes te vullen.

Heeft iemand een idee waarom we toch nog mislukte biertjes aantreffen tussen de goeie biertjes uit dezelfde batch?

Alvast bedankt!

Gr.

Teun

Haagse Wouter

Hoi Teun!
Welkom op het forum :). Wellicht nog een voorstel topic? https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,33.0.html

Lastige is dat het veel kan zijn! Vieze flesjes inderdaad, of wellicht kroonkurken er niet goed op.
Je kan ook té voorzichtig roeren, dat het suiker niet goed oplost.

eltiedriehoek

Hoi Wouter,

Dankjewel! Ik zal zo even een voorstelpost typen.

Ik heb wel bij deze batch voor het eerst een flesje gevonden die duidelijk niet goed afgesloten was, want er was wat uitgekomen....

Het roeren doe ik zo voorzichtig omdat ik niet wil dat het uitgezakte gist door het bier heen gaat dwarrelen, maar helemaal voorkomen dat het gebeurt kan ik ook niet. Tijdens het bottelen wordt het steeds troebeler, mede omdat we het vat op een gegeven moment schuin moeten houden..... Is het misschien beter om nog een keer over te hevelen? En dan inderdaad goed het suiker er door te roeren? Dan hoeven we niet te kijken naar het gist wat nog onderin zit....

joenedu

Ik denk dat je beter een losse emmer kunt kopen om het in over te hevelen, zodat de gistkoek in het gistvat achterblijft. Dan kan je de suiker er ook goed doorheen roeren en vanuit die nieuwe emmer bottelen.
Hoe meer je nu onderin je vat komt bij het bottelen komt er meer gist mee, dat zou ook de verschillen onderling kunnen verklaren.

eltiedriehoek

Dankjewel voor je reactie Joenedu!

Dit keer hadden we een paar dagen voor het bottelen al een keer overgeheveld.

Is het dan beter om gewoon pas over te hevelen vlak voor het bottelen? Of zou je dan twee keer overhevelen?

brouwerwaldonk

Als ik jou was zou ik vóór het bottelen het bier overhevelen naar een grondig gereinigde en ontsmette emmer.
Met het droesemkapje om de gist niet mee te nemen.
Natuurlijk alles vooraf goed reinigen en ontsmetten, buisje, slang en droesemkapje



De gekookte suikeroplossing mag je kokend aan toevoegen dan lost het beter homogeen op in het bier bij het traag roeren. Ook uw roerspaan vooraf goed reinigen en ontsmetten.
 
Probeer eens te bottelen met een gewone hevelbuis met silicone slang. Ditmaal zonder het droesemkapje.
Zo doe ik het al 30 jaar en zonder morsen.

Haagse Wouter

Citaat van: eltiedriehoek op 09-07-2018  11:52 uDankjewel voor je reactie Joenedu!

Dit keer hadden we een paar dagen voor het bottelen al een keer overgeheveld.

Is het dan beter om gewoon pas over te hevelen vlak voor het bottelen? Of zou je dan twee keer overhevelen?

Kan allebei.
Het een heeft niet zoveel met het ander te maken.

Ik hevel zelf alleen over direct voor ik ga bottelen.
Zelf zie ik niet zo veel heil in tussendoor overhevelen, maar ik weet dat er ook mensen zijn die dit wel belangrijk vinden.

eltiedriehoek

Citaat van: Haagse Wouter op 09-07-2018  11:55 uKan allebei.
Het een heeft niet zoveel met het ander te maken.

Ik hevel zelf alleen over direct voor ik ga bottelen.
Zelf zie ik niet zo veel heil in tussendoor overhevelen, maar ik weet dat er ook mensen zijn die dit wel belangrijk vinden.

Wij hebben wel gemerkt dat die extra keer overhevelen zorgt voor een helderder bier, dus we gaan bij de volgende batch vlak voor het bottelen een extra keer overhevelen.

Bedankt, en bedankt ook voor de tips brouwerwaldonk!

Haagse Wouter

Citaat van: eltiedriehoek op 09-07-2018  12:11 uWij hebben wel gemerkt dat die extra keer overhevelen zorgt voor een helderder bier, dus we gaan bij de volgende batch vlak voor het bottelen een extra keer overhevelen.

Ik zelf heb een brouwkoelkast waardoor ik het kan afkoelen. Paar dagen voor het bottelen koel ik het bier tot 2 graden ongeveer. Dan slaat alles neer.

joenedu

Citaat van: eltiedriehoek op 09-07-2018  12:11 uWij hebben wel gemerkt dat die extra keer overhevelen zorgt voor een helderder bier, dus we gaan bij de volgende batch vlak voor het bottelen een extra keer overhevelen.

Bedankt, en bedankt ook voor de tips brouwerwaldonk!

Ik hevel ook over vlak voordat ik ga bottelen. De andere tip over het koud zetten werkt ook erg goed.
Met overhevelen heb je wel weer meer kans op oxidatie, omdat je jongbier dan meer in aanraking komt met zuurstof, gaat ook weer ten koste van de smaak.

Zit er trouwens ook verschil in gistdepot in de flesjes? Oftewel zit er in sommige flesjes een dikkere laag gist onderin dan in andere flesjes?

eltiedriehoek

Citaat van: joenedu op 09-07-2018  13:10 uIk hevel ook over vlak voordat ik ga bottelen. De andere tip over het koud zetten werkt ook erg goed.
Met overhevelen heb je wel weer meer kans op oxidatie, omdat je jongbier dan meer in aanraking komt met zuurstof, gaat ook weer ten koste van de smaak.

Zit er trouwens ook verschil in gistdepot in de flesjes? Oftewel zit er in sommige flesjes een dikkere laag gist onderin dan in andere flesjes?

Ik zie nu geen verschil in gistdepot in de flesjes, en dat komt denk ik omdat we nu een extra keer overhevelen een paar dagen voor het bottelen... Er is namelijk geen gist te zien onderin de flesjes... Maar bij onze eerdere brouwsels was er duidelijk verschil in gistdepot in de flesjes. Toen waren de flesjes met veel gistdepot zuurder dan die waar weinig gistdepot in zat.


Jedoka

Ik kook de bottelsuiker altijd met water en giet deze in een goed schoongemaakte emmer die ik gebruik om te bottelen. Dan laat ik het jongbier er rustig oplopen met een slangetje op de bodem en door het gat waar normaal het waterslot in zit. Gelijk daarna bottel ik vanuit die emmer en roer ik nooit. Gaat vooralsnog altijd goed.

Jelle

JamMasterJustin

Zo doe ik het ook, Jedoka. Maar ik laat de suikeroplossing wel eerst afkoelen totdat het niet meer warm aanvoelt (op gevoel, dus zonder thermometer)

chthon

Je kunt beter de hete suilkeroplossing direct op de bodem van je emmer uitgieten. Dit gaat al een deel ontsmetten door hitte. Dan je emmer eventjes kantelen, het uiteinde van de slang er in en beginnen hevelen doorheen de suikeroplossing. Niet laten afkoelen.

Jacques

Citaat van: chthon op 10-07-2018  07:31 uJe kunt beter de hete suilkeroplossing direct op de bodem van je emmer uitgieten. Dit gaat al een deel ontsmetten door hitte. Dan je emmer eventjes kantelen, het uiteinde van de slang er in en beginnen hevelen doorheen de suikeroplossing. Niet laten afkoelen.

Ook ik koel de suikeroplossing niet voordat ik deze vermeng met het bier.
Het bier gaat bij mij eerst in de bottelemmer. Deze weeg ik daarna zodat ik vrij precies weet hoeveel liter bier ik ga bottelen. Vervolgens weeg ik de suiker af en daarna de benodigde hoeveelheid water. Ik hanteer tegenwoordig 2,5 ml per gram suiker. Na het koken vermeng ik de hete oplossing met het bier. Omdat het om een beperkt volume gaat (ongeveer 2% van het totaal) stijgt de temperatuur van het te bottelen bier niet noemenswaardig.

Jedoka

Citaat van: JamMasterJustin op 10-07-2018  07:05 uZo doe ik het ook, Jedoka. Maar ik laat de suikeroplossing wel eerst afkoelen totdat het niet meer warm aanvoelt (op gevoel, dus zonder thermometer)
Wanneer je de suikeroplossing in de emmer giet koelt het door het grote oppervlak al flink af, Dan heb ik mijn bier ten einde altijd wel aardig koud staan dus gaat dat prima.

hansHalberstadt

Citaat van: eltiedriehoek op 09-07-2018  11:15 uWe hebben pas geleden weer een batch van 20 Liter pale ale gebrouwen, en de meeste biertjes smaken goed, maar er zitten ook nog vrij veel biertjes bij die mislukt zijn. Deze biertjes bevatten geen of nauwelijks koolzuur, ruiken zuur, en smaken zuur. Ook zijn er biertjes bij die wel goed zijn, maar in smaak afwijken van de andere biertjes die wel goed zijn... (Met goed bedoel ik, drinkbaar...)

Als het ene flesje zuur is en het andere niet dan kan het haast niet anders zijn dan een besmetting in je flesje. Dus dan moeten er ongewenste micro organismen in hebben gezeten. Verschil in suiker geeft weliswaar drukverschillen en verschil in koolzuur maar niet een zuur bier of geen zuur bier.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2018  18:09 uAls het ene flesje zuur is en het andere niet dan kan het haast niet anders zijn dan een besmetting in je flesje. Dus dan moeten er ongewenste micro organismen in hebben gezeten. Verschil in suiker geeft weliswaar drukverschillen en verschil in koolzuur maar niet een zuur bier of geen zuur bier.

Klopt.

Maar als ik het eerste bericht in dit topic van Teun lees krijg ik de indruk dat het juist de zure bieren zijn die geen koolzuur hebben.
Bij een infectie ligt het voor de hand dat de geïnfecteerde bieren meer koolzuur zouden hebben. Dit hoeft overigens niet altijd het geval te zijn. Er zijn ook melkzuurbacteriën die die geen koolzuur vormen en de bottelsuiker kunnen omzetten in melkzuur. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Lactic_acid_fermentation

Oscar

Citaat van: eltiedriehoek op 09-07-2018  11:15 uVoor het bottelen lossen we het bottelsuiker op in water, laten het afkoelen, voegen het voorzichtig toe in het vat, en roeren het er voorzichtig door. Vervolgens desinfecteren we het kraantje in het vat, en gebruiken dat kraantje om de flesjes te vullen.

Vreemde volgorde... :P :-\ :-[ :-X  En bottelsuiker hoef je niet af te koelen, bij voorkeur niet!  :)

snowdog2006

Citaat van: Jacques op 10-07-2018  22:30 uOok ik koel de suikeroplossing niet voordat ik deze vermeng met het bier.
Het bier gaat bij mij eerst in de bottelemmer. Deze weeg ik daarna zodat ik vrij precies weet hoeveel liter bier ik ga bottelen. Vervolgens weeg ik de suiker af en daarna de benodigde hoeveelheid water. Ik hanteer tegenwoordig 2,5 ml per gram suiker. Na het koken vermeng ik de hete oplossing met het bier. Omdat het om een beperkt volume gaat (ongeveer 2% van het totaal) stijgt de temperatuur van het te bottelen bier niet noemenswaardig.r

Maar dan hevel jij dus 2 keer over met bottelen? Eerst naar het bottelvat om te meten hoeveel je gaat bottelen en dan neem ik aan dat je in een andere emmer de suikeroplossing doet en daar dan het bier in overhevelt? Zelf hevel ik meteen over naar de emmer met suikeroplossing zodat ik niet 2x hoef te hevelen.

Jacques

Citaat van: snowdog2006 op 16-07-2018  10:57 uMaar dan hevel jij dus 2 keer over met bottelen? Eerst naar het bottelvat om te meten hoeveel je gaat bottelen en dan neem ik aan dat je in een andere emmer de suikeroplossing doet en daar dan het bier in overhevelt? Zelf hevel ik meteen over naar de emmer met suikeroplossing zodat ik niet 2x hoef te hevelen.

Nee. Ik heeft maar een keer over. Of beter gezegd ik hevel niet maar laat het bier uit mijn CCT lopen vanuit een kraan die halverwege de conus zit. Op die manier neem ik een minimale hoeveelheid gist mee.

Nadat het bier in de bottelemmer zit weeg ik de emmer om precies vast te stellen hoeveel liter bier ik ga bottelen. Zo kan ik nauwkeurig de hoeveelheid bottelsuiker bepalen.

snowdog2006

Ah oke. Dus als ik je goed begrijp laat jij het vanuit de kraan van de CCT in de bottelemmer lopen. Dit noem jij nog niet overhevelen.
Deze bottelemmer weeg je en vervolgens doe je in een andere emmer de suikeroplossing en die hevel je over. Vandaar maar 1x overhevelen.

Jacques

Citaat van: snowdog2006 op 16-07-2018  12:13 uAh oke. Dus als ik je goed begrijp laat jij het vanuit de kraan van de CCT in de bottelemmer lopen. Dit noem jij nog niet overhevelen.
Deze bottelemmer weeg je en vervolgens doe je in een andere emmer de suikeroplossing en die hevel je over. Vandaar maar 1x overhevelen.

Nee. de suikeroplossing doe ik bij het bier in de bottelemmer. Ik hevel niet over. Vanuit de bottelemmer gaat het bier met een kraantje, slangetje en vulpijpje in het bier.

Johan_vL

Citaat van: JamMasterJustin op 10-07-2018  07:05 uZo doe ik het ook, Jedoka. Maar ik laat de suikeroplossing wel eerst afkoelen totdat het niet meer warm aanvoelt (op gevoel, dus zonder thermometer)
Ik hevel ook mijn jongbier uit de mandfles naar bottelemmer, dan kan ik zien hoeveel liter er is, maak ik suikeroplossing, die koken en afkoelen. De afgekoelde suikeroplossing roer ik dan rustig door het jongbier.

Werkt prima, toch vraag ik mij af waarom sommige brouwers de suikeroplossing er kokend en wel inkieperen? Het lijkt met nogal radicaal. Ik snap dat het biervolume meer dan groot genoeg is voor een klein beetje suikeroplossing aan warmte te abosrberen, maar toch...

Koen S

Citaat van: Johan_vL op 29-07-2018  09:28 uIk hevel ook mijn jongbier uit de mandfles naar bottelemmer, dan kan ik zien hoeveel liter er is, maak ik suikeroplossing, die koken en afkoelen. De afgekoelde suikeroplossing roer ik dan rustig door het jongbier.

Werkt prima, toch vraag ik mij af waarom sommige brouwers de suikeroplossing er kokend en wel inkieperen? Het lijkt met nogal radicaal. Ik snap dat het biervolume meer dan groot genoeg is voor een klein beetje suikeroplossing aan warmte te abosrberen, maar toch...
De warme suikeroplossing mengt beter in het jongbier,  Met een koude oplossing heb je meer risico op slechte vermenging en dus verschil in de flesjes.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.