Verschil in kwaliteit tussen flesjes uit zelfde brouwsel

Gestart door eltiedriehoek, 09-07-2018 11:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johan_vL

Citaat van: Koen S op 29-07-2018  09:38 uDe warme suikeroplossing mengt beter in het jongbier,  Met een koude oplossing heb je meer risico op slechte vermenging en dus verschil in de flesjes.
Maar de soortelijke massa van warm water is kleiner dan van koud water, dus in principe zou het warme water dan bovenop het koude water blijven drijven. Net zoals je gaat zwemmen in het kanaal, als je je voeten dieper steekt is het koud :weetniet:
Waarom zou de warme suikeroplossing dan toch beter mengen? :weetniet:

hansHalberstadt

Warm of koud maakt niet zoveel uit volgens mij. waar het om gaat is dat je suikeroplossing voldoende vloeibaar is. Daarvoor moet je minimaal 1 gewichtsdeel suiker oplossen in 2 delen water zodat ook bij kamertemperatuur de oplossing nog vloeibaar is en niet stroperig. oplossen die je het makkelijkst door het even op te koken. Daarna bij het bier en daarvoor hoef je het niet af te koelen als je er maar wel voor zorgt dat evt extra bottelgist  pas toegevoegd wordt als je temperatuur van het geheel onder de 25 graden zit.
 

Johan_vL

Citaat van: hansHalberstadt op 29-07-2018  09:57 uWarm of koud maakt niet zoveel uit volgens mij. waar het om gaat is dat je suikeroplossing voldoende vloeibaar is. Daarvoor moet je minimaal 1 gewichtsdeel suiker oplossen in 2 delen water zodat ook bij kamertemperatuur de oplossing nog vloeibaar is en niet stroperig. oplossen die je het makkelijkst door het even op te koken. Daarna bij het bier en daarvoor hoef je het niet af te koelen als je er maar wel voor zorgt dat evt extra bottelgist  pas toegevoegd wordt als je temperatuur van het geheel onder de 25 graden zit.
Mooi, 1 deel suiker : 2 delen water, dat is exact hoe ik het doe, fijn dat het bevestigd wordt door een ervaren brouwer  :degroeten:

hansHalberstadt

Citaat van: Johan_vL op 29-07-2018  09:28 uIk hevel ook mijn jongbier uit de mandfles naar bottel emmer, dan kan ik zien hoeveel liter er is, maak ik suikeroplossing, die koken en afkoelen. De afgekoelde suikeroplossing roer ik dan rustig door het jongbier.

werkt prima, toch vraag ik mij af waarom sommige brouwers de suikeroplossing er kokend en wel inkieperen? het lijkt met nogal radicaal. Ik snap dat het biervolume meer dan groot genoeg is voor een klein beetje suikeroplossing aan warmte te abosrberen, maar toch....
Dat gevoel had ik ook, maar geeft in de praktijk geen probleem. ik doe eerste de hete suikeloplossing in het bottelvat en daaroverheen hevel ik dan de te bottelen wort zodat de stroming ook gelijk voor menging zorgt. na een liter of 10doe ik dan nog de bottelgist erbij (als ik die stap toepas) aan het einde voor de zekerheid nog alles een keer doorroeren. aan het einde van de slang naar het bottelvat zit bij mij een stuk RVS pijp. Die gebruik ik dan met slang en al om nog wat te kunnen roeren. zonder dat      handen in contact komen met wort.

Jacques

Citaat van: Koen S op 29-07-2018  09:38 uDe warme suikeroplossing mengt beter in het jongbier,  Met een koude oplossing heb je meer risico op slechte vermenging en dus verschil in de flesjes.

Helemaal waar Koen. Door de hogere temperatuur is de oplossing minder viskeus en mengt het daardoor makkelijker.

Daarnaast heb je ook geen infectierisico.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-07-2018  22:28 uDoor de hogere temperatuur is de oplossing minder viskeus en mengt het daardoor makkelijker.

Ja maar dat is schijnzekerheid want zodra het in contact komt met het koude bier koelt het snel af en wordt weer stroperig. Daar moet je dus niet op vertrouwen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-07-2018  00:02 uJa maar dat is schijnzekerheid want zodra het in contact komt met het koude bier koelt het snel af en wordt weer stroperig. Daar moet je dus niet op vertrouwen.

Door te roeren vermengd het snel. Sneller dan een koude oplossing die veel viskeuzer is.

Zedd

Het is niet helemaal on topic, maar toch mijn 2 centen.
Ik voeg de suiker per flesje toe. Ik vind het suiker toevoegen in de bottelemmer nogal bewerkelijk, met name vanwege dat mengen.
Dus gebruik ik een vaccinatiepistool (zoek in eBay maar eens op"continuous needle vaccinator injection gun"). Ik maak een suikeroplossing zo als ik de verhouding wil. Zeg 8 gram/L, voor 40 liter bier betekent dat (8x40=)320 gram suiker, oplossen in (40l / 0,33l x 5ml=)606 ml water.
Ik gebruik een litermaat die niet heel nauwkeurig is, dus kom ik rond de 600 ml uit. Let op, eerst de suiker in de litermaat om het volume van de suiker ook mee te nemen! Ik gebruik kokend water, meteen goed ontsmet.
Roeren, spuiten en in ieder flesje zit exact dezelfde hoeveelheid suiker.
Ik haal dus ook niet altijd het ideaal van 1 gram in 2 ml maar dat heeft me nog nooit problemen opgeleverd.

On topic, koop voor het experiment eens een doosje nieuwe flessen. Niet heel duur en je weet meteen of het probleem in de flessen zit (de nieuwe flessen hebben je probleem niet) of in je methoden (het probleem is er nog steeds). Succes met zoeken en veel plezier!

hansHalberstadt

men zegt vaak dat bier veel minder besmettelijk is dan wort, maar dan hoor je toch zo nu en dan weer verhalen over smaakverschillen tussen flesjes. suiker goed mengen bij bottelen of bottelen met dosering per flesje is een, maar 2 is zorgen dat je flesjes bacterievrij zijn. Daar zijn ook weer vele manieren voor. zelf gebruik ik al jaren stoom. flesjesop zijn kop in een kratje en dan in een opbergkrat met deksel (xenos, action blokker) stoomslang op snelkookpan en kwartiertje stomen tot 100 graden met wat isolatie om de opbergkrat heen.

Johan_vL

Citaat van: Zedd op 30-07-2018  22:12 uHet is niet helemaal on topic, maar toch mijn 2 centen.
Ik voeg de suiker per flesje toe. Ik vind het suiker toevoegen in de bottelemmer nogal bewerkelijk, met name vanwege dat mengen.
Dus gebruik ik een vaccinatiepistool

Ah, doe je dit al lang zo? of heb je dit van Ingo? Op youtube is te zien hoe hij dat doet, als Oscar bij hem langsgaat voor een aflevering van brouwTV.
 :brouwen:

Zedd

De "gun" is nieuw, maar voorheen gebruikte ik 5ml spuitjes, nu zo'n 5 jaar.
Die aflevering van BrouwTV moet ik maar eens opzoeken, volgens mij nog niet gezien!

Overigens, mocht je die spuitjes bestellen, even goed opletten. Ik deed dat niet en moest toen thuis uitleggen waar ik in 's hemelsnaam 100 injectienaalden voor nodig had...  :weetniet:

Coen

Citaat van: Zedd op 31-07-2018  08:49 uDe "gun" is nieuw, maar voorheen gebruikte ik 5ml spuitjes, nu zo'n 5 jaar.
Die aflevering van BrouwTV moet ik maar eens opzoeken, volgens mij nog niet gezien!

Overigens, mocht je die spuitjes bestellen, even goed opletten. Ik deed dat niet en moest toen thuis uitleggen waar ik in 's hemelsnaam 100 injectienaalden voor nodig had...  :weetniet:
Gebruikte 20jaar geleden al een 60ml spuit,  dan 5ml per flesje, afvullen en doppen en op naar de volgende 12.
Gebruik nu al jaren deze, bevalt  prima, en geen naalden nodig
https://www.macrovet.nl/eco-matic-spuit-met-aanzuigslang.html

Gerstenat

Zo'n eco-matic spuit lijkt me heel interessant.

Gebruiken jullie deze met schroef of met luer-lock?

Mvg


knifeman

Raar ik zou je hygiene stappen effe bekijken... Flesjes recupnen goed genoeg gespoeld? Vulpijp ontsmet voor gebruik? Misschein daar een besmetting in geweest?

Groeten

Coen

Citaat van: Gerstenat op 05-02-2019  07:38 uZo'n eco-matic spuit lijkt me heel interessant.

Gebruiken jullie deze met schroef of met luer-lock?

Mvg
Slang zit er aan vast dus geen koppeling nodig. Andere eind in de suiker oplossing hangen en klaar, ding is zelfaanzuigend.

Edit: zie dat ze nu wel een koppeling hebben type zou me niet heel veel kunnen schelen,  luer lock is wat makkelijker uit elkaar te halen.

Edwin brouwt

Citaat van: Coen op 05-02-2019  12:18 uSlang zit er aan vast dus geen koppeling nodig. Andere eind in de suiker oplossing hangen en klaar, ding is zelfaanzuigend.

Edit: zie dat ze nu wel een koppeling hebben type zou me niet heel veel kunnen schelen,  luer lock is wat makkelijker uit elkaar te halen.


En kun je hem gemakkelijk uit elkaar halen om schoon te maken, gezien de suikeroplossing?

Wallie

Citaat van: Jacques op 10-07-2018  22:30 uOok ik koel de suikeroplossing niet voordat ik deze vermeng met het bier.
Het bier gaat bij mij eerst in de bottelemmer. Deze weeg ik daarna zodat ik vrij precies weet hoeveel liter bier ik ga bottelen. Vervolgens weeg ik de suiker af en daarna de benodigde hoeveelheid water. Ik hanteer tegenwoordig 2,5 ml per gram suiker. Na het koken vermeng ik de hete oplossing met het bier. Omdat het om een beperkt volume gaat (ongeveer 2% van het totaal) stijgt de temperatuur van het te bottelen bier niet noemenswaardig.

Vanwaar die verhouding? Om de maximale vermenging en de minimale verhoging totale liters?

PaultjePils

Citaat van: Jacques op 10-07-2018  22:30 uHet bier gaat bij mij eerst in de bottelemmer. Deze weeg ik daarna zodat ik vrij precies weet hoeveel liter bier ik ga bottelen.

Voor het wegen van je bier, doe je dan aantal kilo's delen door het eind SG? Of kan je het soortelijk gewicht zo niet gebruiken?

Erny

Citaat van: PaultjePils op 05-02-2019  17:38 uVoor het wegen van je bier, doe je dan aantal kilo's delen door het eind SG? Of kan je het soortelijk gewicht zo niet gebruiken?
De SG zorgt voor zo n kleine afwijking op laten we zeggen 15 liter bier dat je kunt volstaan met iedere liter is 1 kilo.
Om terug te komen op jouw vraag. Ja, je kunt de SG wel hiervoor gebruiken als je exact wil werken. Je meetinstrumenten moeten dan ook wel zeer nauwkeurig zijn. Over het algemeen is de meting van SG een benadering. Ik zou mij er niet te druk om maken en gewoon de kilo's tellen.

hansHalberstadt

Bottelen bij een eind SG van 1010 a 1020 geeft een afwijking van je volume tov het gewicht van maar 1 a 2%. Dat ga je nooit terugzien in de hoeveelheid koolzuur in je flesjes, want dan zou je een discussie moeten voeren over een verschil tussen 7 g suiker per liter of 7.1 g suiker per liter. Dus voor het bottelen kun je net doen alsof 1 liter gelijk is aan 1 kg. 

Jacques

Citaat van: Wallie op 05-02-2019  17:24 uVanwaar die verhouding? Om de maximale vermenging en de minimale verhoging totale liters?

Je slaat de spijker op zijn kop.

Zambezi Special

Interessant discussie!

Dat koud zetten van bier voor bottelen? Is dat gebruikelijk en aan te bevelen?
En welke temperatuur?
 (Ik ga in een paar dagen cider bottelen en neem aan dat het principe hetzelfde is)

hans_nwk

Citaat van: Zambezi Special op 06-02-2019  12:53 uInteressant discussie!

Dat koud zetten van bier voor bottelen? Is dat gebruikelijk en aan te bevelen?
En welke temperatuur?
 (Ik ga in een paar dagen cider bottelen en neem aan dat het principe hetzelfde is)
Als je het bier koudzet en er geen CO2 op hebt staan zal via het waterslot zuurstof binnengezogen worden. Omdat het bier koud is zal het ook meer op kunnen nemen.
Zonder CO2 op je vat (of terugslagklep) zou ik het niet doen.

Groet,
Hans

Zambezi Special

Duidelijk!
In mijn geval, niet doen dus.
Bedankt

Wallie

Citaat van: Jacques op 05-02-2019  21:51 uJe slaat de spijker op zijn kop.

Ben geen timmerman maar gelukkig :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.