Vergisting is gestopt

Gestart door SvenHF, 29-01-2019 20:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SvenHF

Hallo,

Ik heb een klein probleem. Ik heb een recept (IPA)met een begin SG 1061. Dat heeft in het vat een kleine week heel goed vergist. (Safale us-05 op 20 graden) Na een week heb ik het in een nieuw vat gedaan met een sg van 1019. (Het doel is 1013) Hier moet het volgens recept 2 weken in blijven (op 15 graden) waarvan de laatste week met dryhop. Echter is de vergisting geheel gestopt, ik heb in het nieuwe vat nog geen gistactiviteit waargenomen. Iemand een idee hoe ik nu het beste kan handelen?

Scorpionrose

Citaat van: SvenHF op 29-01-2019  20:43 uHallo,

Ik heb een klein probleem. Ik heb een recept (IPA)met een begin SG 1061. Dat heeft in het vat een kleine week heel goed vergist. (Safale us-05 op 20 graden) Na een week heb ik het in een nieuw vat gedaan met een sg van 1019. (Het doel is 1013) Hier moet het volgens recept 2 weken in blijven (op 15 graden) waarvan de laatste week met dryhop. Echter is de vergisting geheel gestopt, ik heb in het nieuwe vat nog geen gistactiviteit waargenomen. Iemand een idee hoe ik nu het beste kan handelen?

Was er nog activiteit zichtbaar op het het moment van overhevelen?

Brouwert

Citaat van: Scorpionrose op 29-01-2019  20:47 uWas er nog activiteit zichtbaar op het het moment van overhevelen?
Heb je gecontroleerd of het vat echt helemaal goed is afgesloten?

SvenHF

Ik had het idee dat er al 2 dagen geen tot weinig activiteit was. Ik zal het waterslot eens nakijken maar volgens mij zit hij er goed op. Het vat zelf zit goed dicht. (Het is zo'n groen witte met rubber ring en kraan)

Rickske

Blubt het waterslot niet of bedoel je dat het SG al 2 dagen niet meer daalt?

Koen S

Als je de temperatuur verlaagt van 20 naar 15 graden, is het logisch dat de vergisting stopt. Verlagen doe je pas als je bier is uitgegist en je wil gaan lageren. Best terug naar 20 en geleidelijk zelfs hoger. Eventueel ook het gistingsvat voorzichtig zwenken.

Jacques

Citaat van: SvenHF op 29-01-2019  21:06 uIk had het idee dat er al 2 dagen geen tot weinig activiteit was. Ik zal het waterslot eens nakijken maar volgens mij zit hij er goed op. Het vat zelf zit goed dicht. (Het is zo'n groen witte met rubber ring en kraan)

Meten is weten...

Neem nog eens een monster. Met welk instrument meet je trouwens?

Basje42

Abrupt stoppen van vergisting na overhevelen geloof ik niet zo in.
9 van de 10 keren is het een niet goed sluitende deksel, of vuiltje ertussen etc..

SvenHF

De SG is nog steeds hetzelfde. Ik heb gemeten met een drijvende SG meter en met een refractometer. (Na invoeren in het tooltje in BrouwHulp zegt die ook hetzelfde) Ik zal proberen te zwenken en de temperatuur wat te verhogen. Hopen dat het iets doet.

tdp

Kun je anders je recept eens delen? Wellicht kunnen we op basis daarvan ook nog tips/opmerkingen plaatsen.

Roelof

Het deksel langzaam wat indrukken. Als de vloeistof in het waterslot stijgt, weet je zeker dat je vat luchtdicht is afgesloten.

SvenHF

Het is dit recept:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26853.msg411472.html#msg411472

Hier uit het forum bewezen recepten, met 1 kanttekening dat ik de beoogde begin SG niet heb gehaald maar was blijven steken op 1061.

SvenHF

Er was bier gelekt uit de rubber ring rondom de kraan. Ik heb een ander vat gepakt, kraan getest en het maar weer overgeheveld. Dus hij was inderdaad niet helemaal luchtdicht. Maar dan zou ik misschien geen activiteit zien maar dan zou het SG nog wel moeten dalen toch?

Basje42

Zolang er nog vergistbare suiker aanwezig is, zal het SG nog dalen.
Geduld is het belangrijkste ingrediƫnt...

Scorpionrose

Citaat van: SvenHF op 30-01-2019  11:21 uEr was bier gelekt uit de rubber ring rondom de kraan. Ik heb een ander vat gepakt, kraan getest en het maar weer overgeheveld. Dus hij was inderdaad niet helemaal luchtdicht. Maar dan zou ik misschien geen activiteit zien maar dan zou het SG nog wel moeten dalen toch?

Hoop dat je nu bij het overhevelen wel alles hebt overgeheveld want anders houd je misschien te weinig gist over mochten er nog vergistbare suikers aanwezig zijn

Brouwert

Citaat van: SvenHF op 30-01-2019  11:21 uEr was bier gelekt uit de rubber ring rondom de kraan. Ik heb een ander vat gepakt, kraan getest en het maar weer overgeheveld. Dus hij was inderdaad niet helemaal luchtdicht. Maar dan zou ik misschien geen activiteit zien maar dan zou het SG nog wel moeten dalen toch?

Ja, mits de gist in de temperatuur waarop je het hebt gezet actief is/blijft.

Jacques

Citaat van: SvenHF op 30-01-2019  11:21 uEr was bier gelekt uit de rubber ring rondom de kraan. Ik heb een ander vat gepakt, kraan getest en het maar weer overgeheveld. Dus hij was inderdaad niet helemaal luchtdicht. Maar dan zou ik misschien geen activiteit zien maar dan zou het SG nog wel moeten dalen toch?

Om na te gaan of een bier is uitgegist kijk zowel naar het waterslot als naar de daling van het SG.
Tijdens het laatste staartje van de nagisting kan het zijn dat de daling zo langzaam gaat dat je met je hydrometer/refractometer geen daling ziet. Vandaar ook het advies om pas na een aantal dagen opnieuw te meten. In het verleden adviseerde ik 2 tot 3 dagen te wachten. Dit advies heb ik een tijdje geleden aangepast in 4 tot 5 dagen.

SvenHF

Ik had de temperatuur verhoogd en weer bijna een week gewacht en de SG is nog steeds hetzelfde. Hij blijft dus steken op 1019 a 1018. (Volgens recept moet ik uitkomen 1013) Ik heb gemeten met drijver en refractometer. Ik moet nog dryhoppen.
Ik dacht zelf nu maar de dryhop erbij en dan volgende week bottelen met suiker (6 g per liter) en F2 gist?!  Dan heb ik een IPA van rond de 6% alcohol dat is toch best ok? Of kan dat niet omdat er nog onvergiste suikers in zitten?

tdp

Citaat van: SvenHF op 07-02-2019  13:13 uIk had de temperatuur verhoogd en weer bijna een week gewacht en de SG is nog steeds hetzelfde. Hij blijft dus steken op 1019 a 1018. (Volgens recept moet ik uitkomen 1013) Ik heb gemeten met drijver en refractometer. Ik moet nog dryhoppen.
Ik dacht zelf nu maar de dryhop erbij en dan volgende week bottelen met suiker (6 g per liter) en F2 gist?!  Dan heb ik een IPA van rond de 6% alcohol dat is toch best ok? Of kan dat niet omdat er nog onvergiste suikers in zitten?

De gist leest je recept niet ;). Met andere woorden: het kan dus goed zijn dat je bier niet verder vergist dan 1.018 in deze. Je zou kunnen koudhoppen nu, zou alleen zelf niet direct een week doen, eerder korter.

Bottelgist lijkt me niet nodig, gewoon bottelen zoals je normaal zou doen.

Jacques

Citaat van: SvenHF op 07-02-2019  13:13 uIk had de temperatuur verhoogd en weer bijna een week gewacht en de SG is nog steeds hetzelfde. Hij blijft dus steken op 1019 a 1018. (Volgens recept moet ik uitkomen 1013) Ik heb gemeten met drijver en refractometer. Ik moet nog dryhoppen.
Ik dacht zelf nu maar de dryhop erbij en dan volgende week bottelen met suiker (6 g per liter) en F2 gist?!  Dan heb ik een IPA van rond de 6% alcohol dat is toch best ok? Of kan dat niet omdat er nog onvergiste suikers in zitten?

Dryhoppen (hier op het forum koudhoppen genoemd) kan zorgen voor een daling van je SG. Dit komt doordat er in hop net als in mout zetmeelsplitsende enzymen zitten. Zie ook het topic Test invloed koudhop op de vergistingsgraad.


Net als Teun wijs ik je er op dat het eind SG van heel veel factoren afhankelijk is. Dat je een bepaald recept volgt wil niet zeggen dat je precies op hetzelfde eind SG uitkomt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.