Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fermentis SafAle BE-256  (gelezen 1740 keer)

Offline Kassie

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • eentje met de jas aan
Fermentis SafAle BE-256
« Gepost op: 15-10-2018 20:13 u »
Hoi,

Ik heb een zakje BE-256 staan. Ik dacht daar een Tripel mee te gaan vergisten. Is dat verstandig of niet? Op het pakje staat 'zwaardere abdijbieren'. Daaronder valt dan ook een Tripel was mijn aanname. Iemand ervaring met deze gist?

Groet!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Fermentis SafAle BE-256
« Reactie #1 Gepost op: 15-10-2018 20:43 u »
Ik heb een zakje BE-256 staan. Ik dacht daar een Tripel mee te gaan vergisten. Is dat verstandig of niet?

Je kunt ieder bier, met iedere gist vergisten... Of het wenselijk is hangt van het gewenste karakter af, wat je wilt of wilt de gist doet. Als je de gist nog niet kent, zou ik het zekere doen! Dan leer je meteen deze gist kennen...

Tip: voor een mooi Belgisch karakter warm vergisten (rond de 23 - 24 C )   :brouwen:

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #2 Gepost op: 15-10-2018 21:49 u »
Dit is een mooie gist voor een tripel. Gewoon doen en inderdaad: hogere temperaturen aanhouden.
Kijk altijd even op de we site van de leverancier voor de beste informatie.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #3 Gepost op: 16-10-2018 19:34 u »

Tip : voor een mooi Belgisch karakter warm vergisten (rond de 23 - 24 C )   :brouwen:

Als je de ervaringen over deze gist op dit forum leest, dan lees je juist veel tips om bij deze gist de temperatuur juist wat lager te houden, omdat er anders wat teveel velponachtige smaken ontstaan.

Offline j.heesters3

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 16-10-2018 21:00 u »
Ik gebruik deze gist altijd voor een Karmeliet kloon en dat bevalt mij tot op heden toe uitstekend. Heb er ook een quadrupel mee gebrouwen die bij de clubwedstrijd van de Roerstok de eerste prijs heeft gewonnen. Een veelzijdige gist dus.

Succes met het brouwen.

Broudoe

Jos

Offline Kassie

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • eentje met de jas aan
« Reactie #5 Gepost op: 16-10-2018 22:32 u »
Ik gebruik deze gist altijd voor een Karmeliet kloon en dat bevalt mij tot op heden toe uitstekend. Heb er ook een quadrupel mee gebrouwen die bij de clubwedstrijd van de Roerstok de eerste prijs heeft gewonnen. Een veelzijdige gist dus.

Succes met het brouwen.

Broudoe

Jos

Hoi, en op welke temperatuur doe jij de vergisting?

Groet

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 16-10-2018 22:46 u »
Je kunt ieder bier, met iedere gist vergisten....of het wenselijk is hangt van het gewenste karakter af...wat je wilt of wilt de gist doet... Als je de gist nog niet kent, zou ik het zekere doen !!! dan leer je meteen deze gist kennen...

Tip : voor een mooi Belgisch karakter warm vergisten (rond de 23 - 24 C )   :brouwen:

Bij de Wyeast 1214 krijg je dan een enorme bananenbom.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 16-10-2018 22:49 u »
Bij de Wyeast 1214 krijg je dan een enorme bananenbom.

Daar hebben we het nu niet over... en bananen zijn soms best wel lekker... ;D

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #8 Gepost op: 17-10-2018 07:47 u »
Hoi,

Ik heb een zakje BE-256 staan. Ik dacht daar een Tripel mee te gaan maken. Is dat verstandig of niet? Op het pakje staat 'zwaardere abdijbieren'. Daaronder valt dan ook een Tripel was mijn aanname. Iemand ervaring met deze gist?

Groet!

Ja ik heb er ervaring mee. ;)

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28845.0.html

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 17-10-2018 07:50 u »
Ik heb hier een tripel, quadrupel en dubbel mee gebrouwen. Waren niet mijn beste bieren, maar zeker prima te noemen. Ik ben in alle drie de gevallen bij de hoofdgisting op 19-20 C gebleven en bij de na gisting op 22 C. Geeft een enorme rioollucht en ook wel bij bottelen maar de smaak is prima.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 19-10-2018 12:44 u »
Hoi, en op welke temperatuur doe jij de vergisting?

Groet
Heb de quadrupel in de keuken vergist. Temperatuur in de keuken was constant rond de 20 graden. Jammer dat ik nog geen vegistingskast heb. Denk dat de ideale temperatuur voor deze gist en de quadrupel rond de 19 a 20 graden zal liggen. Ben er van overtuigd dat mijn puntentotaal dan hoger zou zijn uitgekomen. Wil je het recept stuur me maar een mail.

Broudoe
Jos

Tags: