Volume wort einde koken in BrouwVisie, wat klopt?

Gestart door Berend Postema, 07-07-2018 21:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Berend Postema

Hallo brouwers!

Hoe moet ik deze waarde zien in BrouwVisie?

10 cm onder de rand is in mijn pan 18 liter bier. Klopt deze waarde als mijn bier nog 100 graden is of is of klopt deze waarde als ik mijn wort heb gekoeld?  Of nog anders...  de berekende hoeveelheid bier in gekoelde toestand, gemeten tijdens de kook.

Verhitting van 20 tot 100 graden Celsius geeft zodoende een volumetoeneming met 4,2%.

18,75 liter kokend bier is afgekoeld tot 20 graden nog maar 18 liter

Zo kun je je ook nog eens afvragen wat word bedoelt met "begin koken."



 :degroeten: Berend

Oscar

Die waarde geldt voor einde koken. En dat is dus niet als je wort gekoeld is. ;)   

En begin koken is dus begin koken. Duidelijker kan niet toch... :) :brouwen:

Berend Postema

Citaat van: Oscar op 07-07-2018  22:25 uDie waarde geldt voor einde koken. En dat is dus niet als je wort gekoeld is. ;)   

En begin koken is dus begin koken. Duidelijker kan niet toch... :) :brouwen:

Hey Oscar!

Betekent dat dan als ik 15 liter wort over wil houden bij 20 graden ik eigenlijk eerst moet uitrekenen hoeveel liter wort ik moet overhouden bij 100 graden alvorens ik begin met koelen?   :weetniet:

 :biersmile: :degroeten: Berend


Oscar

Maak het jezelf nou niet te moeilijk.

15 liter brouwen is ongeveer 15 liter bier bottelen... :-)  Dus stel je verliezen juist in en dan komt het helemaal goed... :-)

Berend Postema

Ik maak het mij ook niet moeilijker dan het is... Met een liter minder kan ik prima leven alleen was ik benieuwd wat de ontwikkelaar van dit programma er mee bedoelde aangezien ik vaak op dit forum tegen kom met welke verliezen je rekenschap moet houden.  Neem aan als je een bepaald hoeveelheid liter bier wilt hebben dat je dat dan ook werkelijk wilt overhouden. Wie 100 liter brouwt heeft toch al gauw een verschil van 4 liter tussen kook en afgekoeld bier.

 :degroeten: :degroeten: :degroeten: :degroeten:

Oscar


haicoterbeek

Voor diegenen die het precies willen weten.



haicoterbeek


Berend Postema

Hoe kan het dan zijn als je 100,4 liter kokend water koelt tot 20 graden je dan 100.4 liter in je gistvat zit volgens BrouwVisie?
Werkelijk zit je op 96,2 liter.  Je stuurt op 100 liter, alle ingrediënten is bedoeld voor 100 liter, en je krijgt 96,2.  dan klopt je rekentool toch niet?

Ik wil je niet sarren hoor Oscar, van dat verschil lig ik echt niet wakker alleen dacht ik een fout te vinden in je rekentool of ik maak hier zelf een grote fout  :weetniet:



hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 08-07-2018  01:01 uIk bedoel dus deze.

Het verschil in gemeten volume in een ketel via maataanduiding is naast dichtheid van water ook afhankelijk van dichtheid van het materiaal waar je kookketel van is gemaakt. Immers stel dat het water evenveel zou uitzetten als je ketel dan zie je aan de maatverdeling nog steeds geen verschil. 
RVS heeft een lineaire uitzettingscoefficient van 16x10^-6/ ºC, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettingsco%C3%ABffici%C3%ABnt
De kubieke uitzettingscoefficient is dan 3 x zo groot dus 48*10^-6/grC. bij 80 ºC verschil is dat dus 3.8 x 10^-3 = 0.384%.
Volgens de grafiek water link  haicoterbeek:
20 graden SG = 0.9982
100 graden SG = 0.9584 
Dus factor 100 -> 20 = 0.9601
Samen dus 96.8%

Ansius


Oscar

Citaat van: Berend Postema op 08-07-2018  09:38 uIk wil je niet sarren hoor Oscar, van dat verschil lig ik echt niet wakker alleen dacht ik een fout te vinden in je rekentool of ik maak hier zelf een grote fout  :weetniet:

Dat doet ie bij jou iets niet goed...


Berend Postema

Citaat van: Oscar op 08-07-2018  11:59 uDat doet ie bij jou iets niet goed...



De vraag staat natuurlijk los van het ingestelde ketelverlies.





Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.