Gardena (of liever nog 1/2") aansluiten op moderne binnenkraan

Gestart door billiebob, 07-07-2018 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

billiebob

Beste allemaal,

De topictitel zegt het al: ik wil een slangaansluiting maken op mijn binnenkraan (keuken). Ik heb diverse aansluitingen en tussenstukken om zowel een standaard Gardenakop (met 3/4" binnendraad) of een 10 mm slangpilaar/slangtule (met 1/2" binnendraad) op de kraan aan te kunnen sluiten.
Mijn kraan is er eentje met M24 binnendraad met perlator.

Het probleem is nu echter, dat het een moderne kraan is, waarbij de perlator bijna helemaal verdiept in de hals van de kraan wordt geschroefd. Het bij mijn Gardena-kop meegeleverde koppelstukje (M24 buitendraad en 3/4" buitendraad) kan daardoor niet in/op de kraan gedraaid worden. Zie de foto. De boosdoener is de dikke ring in het midden (of: het te korte M24 draad ;) ).

Heeft iemand deze zelfde situatie meegemaakt? Zo ja: hoe is het opgelost? Op internet vind ik meerdere koppelstukjes (o.a. op Ali) en sommigen hebben de dikke rand niet. Het manco blijft dan de geringe lengte van het koppelstuk zelf (vaak maar 2.5 cm of zo).

Eigenlijk vind ik de gardena voor binnen minder belangrijk en wil ik voor de slangtule gaan. Ik zoek dus eigenlijk een M24 bu-1/2" bu koppelstuk met voldoende lengte en/of zonder verdikte rand.

Alle hulp is welkom (behalve zeggen dat het tijd wordt om een nieuwe keukenkraan te kopen ;) )!





Fermon



Zo heb ik het gedaan. Een knelkoppeling gekocht (22 mm volgens mij) en alleen het stuk met het schroefdraad gebruikt. Deze past precies op mijn moderne kraan en op een verlengstuk voor de Gardena koppeling.

billiebob

Mooie oplossing, maar dat koppelstuk (dubbeldraads) ziet er ongeveer even lang uit als die van mij. En er zit ook zo'n verdikte rand op, waardoor ik waarschijnlijk precies hetzelfde probleem heb ;)

Nick H.

Schroef je eigen uitloop weer in de kraan en zet er dit type verloop op. Die kun je in bouwmarkten vinden en werken prima.




Fermon

Citaat van: billiebob op 07-07-2018  11:30 uMooie oplossing, maar dat koppelstuk (dubbeldraads) ziet er ongeveer even lang uit als die van mij. En er zit ook zo'n verdikte rand op, waardoor ik waarschijnlijk precies hetzelfde probleem heb ;)

O ja, nu zie ik wat je bedoelt. Kan je de verdikking niet weg slijpen met een dremel of iets dergelijks?

billiebob

De oplossing met de 'waterdief' (of hoe noemen ze dat?) werkt niet, want de perlator steekt maar enkele mm's uit de kraan. Die oplossing van Gardena werkt ook niet, want ook dat koppelstuk heeft een 11 na het schroefdraad.

De verdikking wegslijpen met een dremel heb ik ook bedacht en zal waarschijnlijk het meest effectief zijn, maar ik heb geen dremel. Dus ik vind liever een 'makkelijkere' oplossing :)


billiebob

Mooi ding, maar ook dat gaat niet werken, vrees ik. Mijn kraan is binnendraad m24 met vrijwel geen speling daarop. Dat koppelstuk heeft m25 buitendraad...

Het is me nu in ieder geval wel duidelijk dat er geen eenvoudige oplossing is voor mijn probleem! :)

Easywoods

Citaat van: billiebob op 08-07-2018  00:22 uHet is me nu in ieder geval wel duidelijk dat er geen eenvoudige oplossing is voor mijn probleem! :)

En zo?

Draadnippel in de kraan, daar de sok op en daar een slangpilaar in...  :weetniet:







Easywoods

Mmmmm, zie het al denk ik... zou deze tussen moeten maar die heeft weer te kort draad voor in de kraan  :pan:


billiebob

De plaatjes zijn allebei 1/2" en niet M24 ;)
Maar het idee kan op zich werken. Als er een draadnippel en sok M24 bestaat, dan kan ik als het ware mijn kraan verlengen. Dan kan ik daarna alles wat ik nu heb liggen er weer opschroeven... Dan heb ik wel een aansluiting met 4 koppelingen of zo, maar a la! :D

Bedankt voor de input, ik denk nog even door...


billiebob

Citaat van: Dirtbag op 08-07-2018  10:54 uOhhh cool, met kleurtjes, kan werken samen met de gardena waterdief?

Ik denk die bronzen, en dan van daar weer verder met iets anders

ook zonder lichtjes gelukkig

Goedkoper dan dremel wieltjes

misschien dat deze net lang genoeg is?

www.aliexpress.com --> zoekopdracht "M24"


db

Die in de 4e link had ik al op het oog. Beter dan dat wordt het denk ik niet, dus ik heb hem besteld. Nu hopen dat hij ook lang genoeg is, zodat ik voldoende draad over hou om mijn slangpilaar erop te schroeven!

Bedankt allemaal. Ik zal t.z.t. nog even laten weten of het gelukt is. Voor degenen die toevallig zo'n zelfde ***kraan hebben ;)

billiebob

Nou, het is gelukt hoor! 3,20 inclusief verzendkosten en een weekje geduld, maar hij past perfect. Met minimale tussenstukjes een slangtule (of 1/2" Gardena) op mijn kraan.



henkg

Het duurde ruim een maand, maar vandaag heb ik ze ontvangen (wat: zie direct hierboven).
Past perfect op een kraan met binnendraad. De uitgang, de Gardena aansluiting past ook goed. Er wordt geen intern anti spetter broes-zeefje bijgeleverd, maar daar kun je zelf wel wat op verzinnen.


Wat me ook opviel: zo'n ding heeft ook binnendraad. Even uittesten: dat blijkt prima te passen op een kraan met buitendraad. Eén adapter voor 0,88.


I.p.v. een metalen adapter a 8,- met daarbij ook nog een kunststof adapter met Gardena tuutje a 3,- (prijzen: Karwei / Gamma).


Ik ben er blij mee.

Fermon


Broeky

Dit vind ik nou leuk aan dit forum. Al die praktische ideeën en informatie. Leuke oplossing. Ik zocht naar iets vergelijkbaars.  8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.