Weizen zonder schuim

Gestart door RobinBakker, 06-07-2018 00:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinBakker

Hallo medebrouwers,

Laatst had ik een Weizen gebrouwen (degene van de bewezen recepten: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35090.0.html ). Hierbij heb ik het volledige recept voor 43 liter gebrouwen.

Tijdens het maischen ging er het een en ander fout, de geschrootte mout kon ik niet rondpompen door de HERMS, de geschrootte mout bleef in de filter waardoor er amper nog wat door heen kwam. Dit heet volgens mij een 'stuck sparge'? Hierna heb ik met wat hulp alle mout in een brouwzak weten te krijgen om vervolgens handmatig te spoelen, hierbij heb ik te weinig gespoeld (exact aantal liters weet ik niet meer) waardoor ik na het koken ipv 42 liter rond de 34 liter totaal had.

Dit is verspreid over twee gistvaten, goed belucht en gesaniteerd en daarna de Weihenstephan van Wyeast toegevoegd aan het gekoelde wort. Het SG toen het het vat in ging was netjes 1055 zoals gepland. Na een week hoofdgisting zijn beide gistvaten overgeheveld naar twee schone en daarna een week in de kelder gezet, vervolgens gebotteld met 5,5 g suiker per flesje (330 ml). De flesjes staan nu voor bijna 2 weken te hergisten en heb er 1 een paar dagen koud gezet.

Zodra ik het biertje inschenk komt er een kleine schuimkraag op die je zelfs hoort uit elkaar spatten waarna een dood biertje in het glas staat, wanneer ik het opdrink en bij schenk komt er geen schuim bij maar er zit wel heel wat koolzuur in.

Wat kan de oorzaak hiervan zijn? Als ik wat moet toelichten doe ik dat graag!

Robin

Oscar

Citaat van: RobinBakker op 06-07-2018  00:00 ude geschrootte mout kon ik niet rondpompen door de HERMS,

Je moet het wort rondpompen... niet je mout... :-\ :-[ ??? :( ::) :nut:

RobinBakker

Haha, type foutje  ::). Door het geschrootte mout dat de filter blokkeerde kon ik het wort niet doorpompen  :D

jaapz

Heb je door de problemen met de filter misschien te lang op de 50C rust gezeten? Die schijnt schuimnegatief te werken.

CeesM

Ik had dat ook met mijn laatste brouwsel. Na 2 weken op de fles weinig schuim dat in een paar minuten al weg was. Wel genoeg koolzuur in het bier.
Een maand later had ik een stevige schuimkraag wat na een half uur nog aanwezig was. Misschien nog een maandje laten rijpen.

BrouwMark

5,5 gram suiker per flesje van 33 cl is wel heel erg veel bottelsuiker. Een recept voor ontploffingen! :o

CeesM

Citaat van: BrouwMark op 06-07-2018  10:52 u5,5 gram suiker per flesje van 33 cl is wel heel erg veel bottelsuiker. Een recept voor ontploffingen! :o
Hij zal wel 5,5 g/l bedoelen. Anders had hij inmiddels al een dikke 100 knallen gehoord moeten hebben.  ;)

haicoterbeek

In dit geval is het filtreren en het spoelen anders gegaan als normaal als ik het goed begrijp.
Mijn ervaring is dat hoe beter ik filtreer hoe beter de schuimstabiliteit is! Ook de pH van de maisch vind ik van invloed op de schuimstabiliteit.
Filtreren is afhankelijk van de dikte van het filterbed.
In mijn maischton is de optimale dikte van het filterbed tussen de 12 en 20 cm.
Daaronder gaat er fijnstof mee. Daarboven loop ik het risico van verstopping.
Ik circuleer trouwens niet. Maisch efficiëntie is op dit moment 78%.
Tarwemout (vooral als deze fijn geschroot is) geeft een verhoogd risico voor filtratie problemen.

BrouwMark

Citaat van: CeesM op 06-07-2018  16:11 uHij zal wel 5,5 g/l bedoelen. Anders had hij inmiddels al een dikke 100 knallen gehoord moeten hebben.  ;)

Ik hoop het voor hem...  ???

RobinBakker

Bedankt voor alle reacties. Over het bottelsuiker was dat de oplossing in water, het aantal grams suiker was 3 g per 330 ml oftewel 9 g per liter.

Tijdens het maischen heb ik de 42 ºC en 50 ºC kunnen doen op de voorgeschreven tijd en toen het op 62 ºC was kon er zowat niet meer rondgepompt worden. Ik heb nu een nieuwe filter in de maisch ketel liggen een RVS filterhelix 1000 en daarbovenop een simpele plaat met 2mm gaatjes er in, zou dit wellicht kunnen helpen met de problemen?

Ook heb ik nu een walsenmolen, is dit ook beter aangezien de mout beter geschroot wordt?

RobinBakker

Even een update: Gisteren zelfde recept opnieuw gebrouwen dit keer ging alles wel zoals geplant (aantal liters, SG kwam als verwacht) en goed gespoeld. Het is mooi en heftig aan het vergisten, alleen vraag ik mij altijd af als ik het vat na de nagisting even een week in de kelder moet zetten, is dit gunstig voor het bier of ongunstig?

jaapz

Citaat van: RobinBakker op 09-07-2018  11:27 uEven een update: Gisteren zelfde recept opnieuw gebrouwen dit keer ging alles wel zoals geplant (aantal liters, SG kwam als verwacht) en goed gespoeld. Het is mooi en heftig aan het vergisten, alleen vraag ik mij altijd af als ik het vat na de nagisting even een week in de kelder moet zetten, is dit gunstig voor het bier of ongunstig?

Even kouder zetten als de vergisting voorbij is kan nooit kwaad. Persoonlijk zou ik het bij een Weizen niet doen. Als die uitgegist is kan hij in de fles, Weizen drink ik het liefst zo vers mogelijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.