Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SS Brewtech 7 gal CCT BBE overdrukventiel  (gelezen 616 keer)

Offline Viktor

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
SS Brewtech 7 gal CCT BBE overdrukventiel
« Gepost op: 05-07-2018 13:11 u »
Hallo,

Ik heb kort geleden een SS Brewtech 7 gal CCT BBE gistingsvat gekocht. Op deze tank zit een overdrukventiel. Nu is mijn vraag hoe werkt dat? Ik neem aan dat ik er een slang aan moet koppelen en deze slang naaar een bak of emmer moet loodsen. Moet er dan nog water in de emmer zoals bij een waterslot? En als ik bijvoorbeeld een sampel wil nemen of gist af wil tappen dan moet ik neem ik aan eerst de druk er af halen. Hoe kan ik dat het beste doen? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Viktor

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline thezewery

• Senior lid
  • Land: nl
Re: SS Brewtech 7 gal CCT BBE overdrukventiel
« Reactie #1 Gepost op: 05-07-2018 13:32 u »
Is dat ventiel niet bedoeld voor als/wanneer je onder/mbv druk wilt overpompen?

Online haicoterbeek

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-07-2018 18:19 u »
Inderdaad een slang over de slangpilaar schuiven. De slang in een fles of beker gevuld met een star san oplossing plaatsten.
Wil je een waterslot op de cct plaatsen dan kan dit ook. Slangpilaar verwijderen en een juist verloop aanbrengen waar je waterslot in past. (Rubber stop en een paar RvS koppelingen)
Er is ook een blow-off pijp verkrijgbaar. Op de website van ssbrewtech is deze te vinden.
Zelf gebruik ik deze naar alle tevredenheid.
Voor wat betreft het overdruk ventiel. Deze beschermt de cct tegen te hoge druk.
Ik gebruik zelf een CO2 fles.  (Had ik al voor mijn thuistap) om onder druk over te pompen naar een fust of bottelemmer.
Op de plek van de slangpilaar een CO2 koppeling gemonteerd.
Weinig druk is dan voldoende om de cct leeg te pompen via de racking arm.

Offline Viktor

• *
« Reactie #3 Gepost op: 07-07-2018 11:24 u »
Bedankt. Ik ga het eens proberen. Met een waterslot lijkt me ook goed maar heb er momenteel geen passende voor dit vat. Ik ga eerst jouw tip met de Star San oplossing proberen.

Online haicoterbeek

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-07-2018 07:06 u »
Bedankt. Ik ga het eens proberen. Met een waterslot lijkt me ook goed maar heb er momenteel geen passende voor dit vat. Ik ga eerst jouw tip met de Star San oplossing proberen.
Houd er rekening mee dat er onderdruk in het vat kan ontstaan (door afkoelen en aftappen).
Haal dan eerst de slang uit de beker star san. Anders hevel je deze in je bier wat niet de bedoeling is.

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 08-07-2018 21:27 u »
Houd er rekening mee dat er onderdruk in het vat kan ontstaan (door afkoelen en aftappen).
Haal dan eerst de slang uit de beker star san. Anders hevel je deze in je bier wat niet de bedoeling is.

Ik heb om dit probleem op te lossen dit ding nagebouwd:

https://www.norcalbrewingsolutions.com/store/CO2-Carbon-Dioxide-Harvester-Kit.html

Offline Viktor

• *
« Reactie #6 Gepost op: 10-07-2018 19:29 u »
Dit is het resultaat van 1e brouwsel in dit gistvat:

Ik heb het nu zo gedaan dat de slang naar een fles met Starsan oplossing gaat:

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat worden.

Online haicoterbeek

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 11-07-2018 07:14 u »
Dit is het resultaat van 1e brouwsel in dit gistvat:

Ik heb het nu zo gedaan dat de slang naar een fles met Starsan oplossing gaat:

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat worden.
V.w.b. het waterslot is dit een prima oplossing. Slangetje volgende keer even uitkoken en spoelen met star san en je bent weer klaar voor het volgende brouwsel.

Tags: