Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Worden comments door admins aangepast om spelling te verbeteren?  (gelezen 2788 keer)

Offline thezewery

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Worden comments door admins aangepast om spelling te verbeteren?
« Reactie #50 Gepost op: 06-07-2018 10:51 u »
Toch nog ff  :pan:
Aanpassen/verwijderen van een bericht

Een beheerder kan een bericht aanpassen als hij/zij vindt dat de inhoud ongeschikt is of in strijd is met de regels van het forum. Ook kan een bericht aangepast worden (e-M) in verband met een incorrecte spelling of een andere taalkundige onjuistheid.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Erick

• Super lid
  • Land: sy
    • erickslobbe.nl
« Reactie #51 Gepost op: 06-07-2018 11:38 u »
Doordat leden hiermee instemmen is er geen sprake van overtreden van een wettelijke regel. Ik zou ook niet weten om welke wet het zou moeten gaan. Berichten worden niet inhoudelijke aangepast. Er is daarom geen sprake van inbreuk op het auteursrecht.

De voornaamste reden is een betere leesbaarheid van het forum en ook het verbeteren van de vindbaarheid voor zoekmachines.

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #52 Gepost op: 06-07-2018 11:57 u »
Voor zowel de leesbaarheid en volledigheid van dit forum kan het van belang zijn dat er een bepaalde spellingscontrole is. Volgens mij is dat in ieders belang.

En nu de pannen weer op het vuur en lekker brouwen!

Ik wens jullie een prachtig en zonnig weekend toe!
En dat de  Belgen deze avond mogen winnen tegen BraziliŽ.  :duimop:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #53 Gepost op: 06-07-2018 11:59 u »

Mocht dat zo zijn, drink ik er een pint op! Succes gewenst!

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #54 Gepost op: 06-07-2018 12:18 u »
Mocht dat niet zo zijn dan drink ik daar een Heineken op.

Offline Erick

• Super lid
  • Land: sy
    • erickslobbe.nl
« Reactie #55 Gepost op: 06-07-2018 12:20 u »
Ik offer 2 homebrews...

Offline Koen S

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 06-07-2018 12:25 u »
Mocht dat niet zo zijn dan drink ik daar een Heineken op.
Volgens mij kan je Heineken perfect gebruiken als Brazilian Wax.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #57 Gepost op: 06-07-2018 13:05 u »
Is er iets te doen dan?  :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 06-07-2018 14:22 u »
Doordat leden hiermee instemmen is er geen sprake van overtreden van een wettelijke regel. Ik zou ook niet weten om welke wet het zou moeten gaan. Berichten worden niet inhoudelijke aangepast. Er is daarom geen sprake van inbreuk op het auteursrecht.

De voornaamste reden is een betere leesbaarheid van het forum en ook het verbeteren van de vindbaarheid voor zoekmachines.

Helemaal goed. Ook ik maak regelmatig spellings- en taalfouten. Het zou fijn zijn dat iemand die in stilte corrigeert.
Het probleem is namelijk dat een ander een foutje eerder opmerkt dan dat je zelf doet. En gewezen worden dat een foutje gemaakt is wil eigenlijk niemand...

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #59 Gepost op: 06-07-2018 14:27 u »

En gewezen worden dat een foutje gemaakt is wil eigenlijk niemand...
Dat klopt en als de inhoud niet wijzigt is dat geen probleem.  Maar dat kan soms heel subtiel zijn.

Offline Koen S

• Senior lid
« Reactie #60 Gepost op: 06-07-2018 14:32 u »

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #61 Gepost op: 07-07-2018 01:56 u »
Ja, berichten worden soms aangepast als duidelijk is dat er verkeerd gespeld is.

Dat is in overeenstemming met de forumregels waarmee je instemt als lid van het forum.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5539.0.html

Doordat leden hiermee instemmen is er geen sprake van overtreden van een wettelijke regel. Ik zou ook niet weten om welke wet het zou moeten gaan. Berichten worden niet inhoudelijk aangepast. Er is daarom geen sprake van inbreuk op het auteursrecht.

Zonder er op in te gaan of het in dit geval nou wel of niet uitmaakt of erg is, een dergelijke gebruiksovereenkomst gaat zeker niet boven de wet! Een winkel kan in de voorwaarden wel zetten dat je 1 jaar garantie hebt, maar ze zijn gewoon verplicht tot de wettelijke 2 jaar.
'De directie stelt zich niet aansprakelijk...' Geeft niet, dat doet de wet!
Een werknemer kan wel een verklaring tekenen dat hij het niet erg vindt om te werken waar gerookt wordt (horeca), maar dat blijft nog steeds verboden. etc. etc.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #62 Gepost op: 07-07-2018 09:05 u »
Zonder er op in te gaan of het in dit geval nou wel of niet uitmaakt of erg is, een dergelijke gebruiksovereenkomst gaat zeker niet boven de wet! Een winkel kan in de voorwaarden wel zetten dat je 1 jaar garantie hebt, maar ze zijn gewoon verplicht tot de wettelijke 2 jaar.
Een werknemer kan wel een verklaring tekenen dat hij het niet erg vindt om te werken waar gerookt wordt (horeca), maar dat blijft nog steeds verboden. etc. etc.

Het forum is geen werkgever, winkel of bedrijf. Je kunt je vrijwillig aanmelden en gaat akkoord met de forumregels. Op dat moment weet je waar je aan begint. Dus mensen doe niet zo ingewikkeld zeg..

Tuurlijk... de wet blijft de wet... en die moeten we niet overtreden want dan ben je strafbaar.
Ik denk alleen dat je op het moment dat een moderator een punt op de I of een volledig verkeerd gespeld woord aanpast dit helemaal niet zo'n probleem moet zijn. Zolang jouw bericht aan de normale omgang-/fatsoensnormen voldoet zal de tekst inhoudelijk nooit veranderen of verwijderd worden. Hoe dan ook is het weer een vermoeiende discussie die, naar mijn mening, nergens toe zal leiden buiten een opeenhoping van allerlei verschillende meningen en waarheden. Lekker belangrijk... ga toch brouwen.  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 07-07-2018 09:49 u »

Maar... Om welke wet gaat het dan?

In de link van Serge wordt geen wettelijke bepaling genoemd. Daar wordt vermeld dat het twijfelachtig is als de strekking van een bericht wordt gewijzigd. Dat gebeurt niet op dit forum. Aan de strekking wordt niets veranderd.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #64 Gepost op: 07-07-2018 18:51 u »
Het forum is geen werkgever, winkel of bedrijf. Je kunt je vrijwillig aanmelden en gaat akkoord met de forumregels. Op dat moment weet je waar je aan begint. Dus mensen doe niet zo ingewikkeld zeg..

Tuurlijk... de wet blijft de wet... en die moeten we niet overtreden want dan ben je strafbaar.
Ik denk alleen dat je op het moment dat een moderator een punt op de I of een volledig verkeerd gespeld woord aanpast dit helemaal niet zo'n probleem moet zijn. Zolang jouw bericht aan de normale omgang-/fatsoensnormen voldoet zal de tekst inhoudelijk nooit veranderen of verwijderd worden. Hoe dan ook is het weer een vermoeiende discussie die, naar mijn mening, nergens toe zal leiden buiten een opeenhoping van allerlei verschillende meningen en waarheden. Lekker belangrijk... ga toch brouwen.  ;)
Vrijwillig. Precies. Ben je het er niet mee eens, blijf je hier gewoon weg.
Heren beheerders: ik begrijp niet (ook al staat dat nergens en doen jullie dat normaal niet) dat jullie dit eigenlijk te onnozel voor woorden-topic niet gewoon sluiten of verwijderen.

Offline Berend Postema

• Junior lid
  • **
« Reactie #65 Gepost op: 07-07-2018 19:30 u »
Komkommertijd!?

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #66 Gepost op: 08-07-2018 10:19 u »
Komkommertijd!?

Deze thread is een beetje uit de hand gelopen....

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #67 Gepost op: 08-07-2018 10:38 u »
Deze thread is een beetje uit de hand gelopen....
Nu alleen nog even kijken of er nog spelfouten inzitten  ;)

Offline Nick H.

• Boven 10 berichten
  • *
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #68 Gepost op: 08-07-2018 12:07 u »
Voor brouwers zijn spelfouten minder erg dan speltfouten, toch?

Offline Koen S

• Senior lid
« Reactie #69 Gepost op: 08-07-2018 13:27 u »
in zitten

Offline KooTjoo

• Vol lid
« Reactie #70 Gepost op: 08-07-2018 13:37 u »
Of het wettelijk kan vind ik persoonlijk eigenlijk niet zo relevant. Eerlijk gezegd vind ik het gewoon een beetje onbehoorlijk wanneer er berichten aangepast worden in verband met spelfouten. Argumenten als vindbaarheid, Google etc. sorry hoor maar onzin.

De primaire taak van een beheerder zou moeten zijn het ďon topicĒ houden van leden. Dit zou, zeker op dit forum, het zoeken naar specifieke onderwerpen sterk verbeteren.

Beheerders, het zou wellicht goed zijn jullie ongelijk hierin de bekennen en jullie bezig te houden met belangrijkere zaken.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #71 Gepost op: 08-07-2018 14:05 u »

In een eerdere comment had ik geen hoofdletter gebruikt, die is inmiddels verbeterd  :nut:

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #72 Gepost op: 08-07-2018 18:16 u »
Of het wettelijk kan vind ik persoonlijk eigenlijk niet zo relevant. Eerlijk gezegd vind ik het gewoon een beetje onbehoorlijk wanneer er berichten aangepast worden in verband met spelfouten. Argumenten als vindbaarheid, Google etc. sorry hoor maar onzin.

De primaire taak van een beheerder zou moeten zijn het ďon topicĒ houden van leden. Dit zou, zeker op dit forum, het zoeken naar specifieke onderwerpen sterk verbeteren.

Beheerders, het zou wellicht goed zijn jullie ongelijk hierin de bekennen en jullie bezig te houden met belangrijkere zaken.

Een moderator is geen politieagent die de hele tijd met zijn fluitje mensen on topic moet houden. We mogen met zijn allen verwachten dat iedereen op dit forum volwassen genoeg is om dat zelf voor elkaar te krijgen. Ik zou nl geen moderator willen zijn als dit de primaire taak zou zijn.
Om iets onbehoorlijk te noemen terwijl je vrijwillig akkoord gaat met de regels op dit forum is jammer. Persoonlijk vind ik het namelijk een erg behoorlijk forum waar, in vergelijking met andere fora, het goed toeven is, veel relevante info te vinden is en er over het algemeen netjes met elkaar om wordt gegaan. Daarbij vind ik persoonlijk de leesbaarheid erg prettig zodat je niet het ene na het andere topic door een waterval van slecht taalgebruik of schrijffouten heen moet worstelen.
Dus 'onbehoorlijk????' kom op zeg. Dit is echt wel een belediging aan het adres van een aantal mensen die behoorlijk wat tijd vrijwillig besteden aan het op niveau houden van dit mooie forum.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #73 Gepost op: 08-07-2018 18:38 u »
Volgens wikipedia is een moderator:
Een moderator (vrij vertaald uit het Engels: aanpasser) dient een gesprek, discussie in goede banen te leiden.

Nu, dan hebben we hier meteen een zware dobber. Maar zou beter zijn denk ik om de echte biertopics in goede banen te leiden en minder energie in dit topic te hoeven steken lijkt mij. Dus laten we ons afvragen of het nodig is om zoveel duscussie te voeren over een paar spelfoutjes. volgens mij is het belangrijkste er wel over gezegd.

Offline Johan_vL

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #74 Gepost op: 08-07-2018 18:56 u »
Volgens wikipedia is een moderator:
Een moderator (vrij vertaald uit het Engels: aanpasser) dient een gesprek, discussie in goede banen te leiden.

Nu, dan hebben we hier meteen een zware dobber. Maar zou beter zijn denk ik om de echte biertopics in goede banen te leiden en minder energie in dit topic te hoeven steken lijkt mij. Dus laten we ons afvragen of het nodig is om zoveel duscussie te voeren over een paar spelfoutjes. volgens mij is het belangrijkste er wel over gezegd.

Goed gesproken: @HansHalberstadt !! :groots:

Tags: