Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Worden comments door admins aangepast om spelling te verbeteren?  (gelezen 2789 keer)

Offline Erick

• Super lid
  • Land: sy
    • erickslobbe.nl
Re: Worden comments door admins aangepast om spelling te verbeteren?
« Reactie #25 Gepost op: 05-07-2018 17:30 u »
Verder mag dit allemaal naar kletsen en kunnen we beter gaan brouwen. De mods doen hun best en het is een fijn forum, er gebeurt wat mij betreft niets om ons over op te winden. Relax, have a homebrew.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Green Anchors Crew
« Reactie #26 Gepost op: 05-07-2018 17:34 u »
Kom op zeg. Laten we deze discussie niet voeren svp?
Ik begrijp dat voor de zoekfunctie het soms beter is als een woord gecorrigeerd wordt.
Maar.
Dan zou dat woord z belangrijk moeten zijn voor het topic dat het meermaals in dat topic gebruikt wordt. Eenmalig een woordje in een topic dat daar niets mee te maken heeft heeft ook geen vindwaarde.
(Uiteraard gaan mensen nu pleiten dat dat wl relevant is maar die negeer ik op voorhand).

Ik heb een voorstel:
Wanneer een mod/admin iets wijzigt in een post zijn zij verplicht om dat kenbaar te maken in die post, middels een redactionele edit. Zij het in rood geschreven, of dik gedrukt, als het maar herkenbaar is. En dan graag met een uitleg waarm.
Discussie daarover kan dan via PM geschieden met de betreffende admin/mod.
Is dat een idee waar iedereen vrede mee kan hebben?

Offline emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #27 Gepost op: 05-07-2018 17:38 u »
Kom op zeg. Laten we deze discussie niet voeren svp?
Ik begrijp dat voor de zoekfunctie het soms beter is als een woord gecorrigeerd wordt.
Maar.
Dan zou dat woord z belangrijk moeten zijn voor het topic dat het meermaals in dat topic gebruikt wordt. Eenmalig een woordje in een topic dat daar niets mee te maken heeft heeft ook geen vindwaarde.
(Uiteraard gaan mensen nu pleiten dat dat wl relevant is maar die negeer ik op voorhand).

Ik heb een voorstel:
Wanneer een mod/admin iets wijzigt in een post zijn zij verplicht om dat kenbaar te maken in die post, middels een redactionele edit. Zij het in rood geschreven, of dik gedrukt, als het maar herkenbaar is. En dan graag met een uitleg waarm.
Discussie daarover kan dan via PM geschieden met de betreffende admin/mod.
Is dat een idee waar iedereen vrede mee kan hebben?
Als ik nou voortaan gewoon alle termen die geen vindwaarde hebben zo aanpas dat ze niet goed gespeld zijn, dan raken de zoekresultaten ook niet vervuild  :proost: :proost: :proost:

(Verder hebben we natuurlijk wel wat beters te doen dan iedere aanpassing toe te lichten. Brouwen bijvoorbeeld)

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #28 Gepost op: 05-07-2018 17:41 u »
Er zit ook in de software iets dat direct van bepaalde afkortingen de voluit geschreven versie vervangt.
Even uitproberen of dit inderdaad gebeurt

Edit: ja dus, inderdaad hier boven had ik afgekort als i.d.d. zonder punten.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 05-07-2018 18:16 u »
Verder mag dit allemaal naar klesen en kunnen we beter gaan brouwen. De mods doen hun best en het is een fijn forum, er gebeurt wat mij betreft niets om ons over op te winden. Relax, have a homebrew.

*beleefd
klesen
geurberen

Het zou wel wat schelen als degene die een bericht plaatst dit na plaatsing even naleest en zonodig aanpast.

Hopbier

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #30 Gepost op: 05-07-2018 19:00 u »
Ik zit op diverse fora (forums) en ik kan alleen maar vertellen dat het hier een stuk aangenamer toeven is dan ergens anders. Natuurlijk zitten hier alleen maar brave lieden, dat scheelt natuurlijk een hoop. Maar ik denk ook dat het veel aan de beheerders ligt. Wat maakt het uit wanneer ze af en toe een spellingfoutje corrigeren? Heren beheerders, ga vooral zo door! Een dikke pluim!!!

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #31 Gepost op: 05-07-2018 19:19 u »
Het zou wel wat schelen als degene die een bericht plaatst dit na plaatsing even naleest en zonodig aanpast.
Dat zou al een heleboel schelen!

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #32 Gepost op: 05-07-2018 19:24 u »

Er wordt nu zelfs zo heftig gemodereerd dat posts verdwenen zijn en de veer up the mods bottoms zelfs dubbel weergegeven wordt.
Wow.

Offline Emanuel

• Vol lid
  • Oefening baart kunst.
« Reactie #33 Gepost op: 05-07-2018 19:37 u »
Heren, het is veel te warm voor een discussie. Een lekker koud homebrew lijkt me een betere optie met zulk weer.  :proost:

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 05-07-2018 20:24 u »
...
Zal wel weer als negatief en agro gezien worden, dit.

:) :)
Gelukkig is je aandeel met positieve bijdrage vl groter dan ...

Maar ben het met je eens.
(edit : met wat geschreven was waar nu puntjes staan)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #35 Gepost op: 05-07-2018 20:41 u »
Ik denk niet dat het goed zou zijn als tekst veranderd wordt anders dan door degene die het heeft geschreven. Je bent namelijk ook verantwoordelijk voor wat je schrijft en iemand anders kan niet weten wat je precies met een text bedoelt en kan zelfs theoretisch tot gevolg hebben dat het iets gaat betekenen wat negatieve gevolgen heeft voor de schrijver. Ik heb zelf trouwens nog niet gemerkt dat iemand mijn posts ooit heeft veranderd anders dan de spellingschecker op het moment dat ik iets typ, maar dat gaf soms wel heel onacceptabele effecten. 

Offline Johan_vL

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #36 Gepost op: 05-07-2018 20:48 u »
Opvoedkundig of niet, het is bij wet verboden om reacties zomaar aan te passen of te verplaatsen op een Nederlands forum!!
Zelfs al gaat het maar om een simpele spellingcorrectie, of het vertalen van een Engelse term naar het Nederlands.

Mij stoort het regelmatig dat er wijzigingen gebeuren aan dingen die je post of dat deze zomaar verwijderd of verplaatst worden.

Het mag in de eerste plaats niet volgens de letter van de wet, en het is alles behalve beleeft om dit zomaar te doen zonder de betrokkene hier op voorhand van in te lichten.

http://www.iusmentis.com/maatschappij/juridisch/forums/

pfff, dat het juridisch gezien niet mag, vind ik ook best heftig, maar hopen dan dat 'moderaters' (goed engels woord) zich aan de wet houden :brouwen: :=)

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #37 Gepost op: 05-07-2018 20:51 u »
Merk alleen dan m[komma]n steeds wordt veranderd in mijn, ik zie niet helemaal waarom het eerste niet toegestaan zou zijn maar storen doet het me niet... nou ja, een klein beetje wel dan  :biersmile:  :police:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 05-07-2018 21:03 u »
Ja, berichten worden soms aangepast als duidelijk is dat er verkeerd gespeld is.

Dat is in overeenstemming met de forumregels waarmee je instemt als lid van het forum.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5539.0.html

Citaat
Aanpassen/verwijderen van een bericht

Een beheerder kan een bericht aanpassen als hij/zij vindt dat de inhoud ongeschikt is of in strijd is met de regels van het forum. Ook kan een bericht aangepast in verband met een incorrecte spelling of een andere taalkundige onjuistheid. De essentie van het bericht wordt daarbij intact gehouden. Deze laatste correcties worden uitgevoerd zonder het lid daarin te kennen

Een beheerder kan een draad sluiten of berichten verwijderen als hij/zij meent dat de inhoud ongeschikt is of in strijd is met de gebruikersovereenkomst. Weinig inhoudelijke berichten kunnen worden verwijderd als dit de lezing van de betreffende draad ten goede komt. Richt je met klachten op een normale en respectvolle manier tot de beheerders, niet tot het forum.

Doordat leden hiermee instemmen is er geen sprake van overtreden van een wettelijke regel. Ik zou ook niet weten om welke wet het zou moeten gaan. Berichten worden niet inhoudelijk aangepast. Er is daarom geen sprake van inbreuk op het auteursrecht.

De voornaamste reden is een betere leesbaarheid van het forum en ook het verbeteren van de vindbaarheid voor zoekmachines.

Offline Johan_vL

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #39 Gepost op: 05-07-2018 21:15 u »
Bedankt voor de uitleg Jacques, ik vertrouw jullie volledig. Lekker doorgaan, dit is een heel goed forum!!!

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
Worden comments door admins aangepast om spelling te verbeteren?
« Reactie #40 Gepost op: 05-07-2018 21:23 u »
Ik zou het als forumlid wel prettig vinden als er op zn minst een vermelding staat dat een moderator iets heeft aangepast.
Dat schept meer duidelijkheid.
Regels zijn er soms om aangepast te worden.
Als een moderator tijd steekt in het aanpassen van iemands tekst of spelling, dan is een klein tekentje als e-J (Edit-Jacques) zo gezet. Of alleen (edit) ...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 05-07-2018 21:36 u »
Ik zou het als forumlid wel prettig vinden als er op zn minst een vermelding staat dat een moderator iets heeft aangepast.
Dat schept meer duidelijkheid.
Regels zijn er soms om aangepast te worden.
Als een moderator tijd steekt in het aanpassen van iemands tekst of spelling, dan is een klein tekentje als e-J (Edit-Jacques) zo gezet. Of alleen (edit) ...

Dat komt heel belerend over. En komt de sfeer niet ten goede. Daarnaast is het extra werk. Nu bestaat de correctie vaak uit enkel een klik op de muis dankzij de spellingcorrectie die gekoppeld is aan mijn browser.

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
Worden comments door admins aangepast om spelling te verbeteren?
« Reactie #42 Gepost op: 05-07-2018 21:39 u »
Edit: pffff laat maar ook.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #43 Gepost op: 05-07-2018 22:33 u »
Natuurlijk ga ik er vanuit dat beheerders geen dingen willen wijzigen die de betekenis van de boodschap kunnen veranderen op welke manier dan ook. Maar het punt is of je dat altijd kunt overzien. Misschien heb je een woord wel bewust fout gespeld met een bepaalde bedoeling en dat wijzigen kan dan een raar effect geven.  En je voelt dat dingen van jou zijn gewijzigd dus niet helemaal meer van jou zijn. Het is net zoiets als dat je je auto ergens parkeert op een parkeerterrein en de beheerder van het parkeerterrein hem toch maar even ergens anders heeft neergezet met een voor hem hele goede reden. Even verplaatst met de takelwagen. Sommige mensen voelen zich daar niet zo prettig bij misschien.

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #44 Gepost op: 05-07-2018 22:47 u »
Natuurlijk ga ik er vanuit dat beheerders geen dingen willen wijzigen die de betekenis van de boodschap kunnen veranderen op welke manier dan ook. Maar het punt is of je dat altijd kunt overzien. Misschien heb je een woord wel bewust fout gespeld met een bepaalde bedoeling en dat wijzigen kan dan een raar effect geven.
Als ik een woort verkeert spell, izdat niet alteit omdad ik da will, mesgien hep ik well een schreifgebreek.  :nut:
Jongens, alle gekheid op een stokje: doe eens gewoon,  da's al gek genoeg.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #45 Gepost op: 05-07-2018 23:47 u »
Ben wel jaloers.
Ik wou dat mijn thuisbrouwsel zo goed was dat mijn hoofdprobleem was dat op dit forum af en toe een woordje wordt verbeterd.
Helaas moet ik me druk maken over gushers, oxidatie en oude hop.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #46 Gepost op: 06-07-2018 02:34 u »
Mannen, verkeerd bezig. Drukte om niks. Stennismakerij. Ik heb zoiets van: bevalt het je niet, blijf dan gewoon lekker weg. Dit is een top forum. Voor en door brouwers. De beheerders leiden het in goede banen. En ik vind dat ze dat voortreffelijk doen. Nogmaals een DIKKE PLUIM!!!!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: 06-07-2018 07:54 u »
Lijkt me goed plan. Mocht je echt iets geks tegenkomen, meld het dan gewoon even. Nogmaals ik zit al jaren op dit forum en ben mbt mijn berichten nog niets geks tegengekomen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #48 Gepost op: 06-07-2018 08:57 u »
Voor zowel de leesbaarheid en volledigheid van dit forum kan het van belang zijn dat er een bepaalde spellingscontrole is. Volgens mij is dat in ieders belang.

En nu de pannen weer op het vuur en lekker brouwen!

Ik wens jullie een prachtig en zonnig weekend toe!

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #49 Gepost op: 06-07-2018 09:51 u »
Voor zowel de leesbaarheid en volledigheid van dit forum kan het van belang zijn dat er een bepaalde spellingscontrole is. Volgens mij is dat in ieders belang.

En nu de pannen weer op het vuur en lekker brouwen!

Ik wens jullie een prachtig en zonnig weekend toe!
Eindelijk een verstandig antwoord!

Tags: