Mijn eerste brouw met Klarstein Mundschenk XXL (oftewel Easybrew 50 liter)

Gestart door ajcave, 04-07-2018 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ajcave

Om mijn Klarstein uit te proberen heb ik afgelopen weekend een eenvoudig Weizen recept gebrouwen vanuit Beersmith. Ik heb deze geschaald op basis van mij Klarstein Equipment Profiel om een batch te kunnen maken van 20l.

Overigens de eerste keer dat ik Beersmith gebruik en mijn 3e brouwsel die ik brouw. De vorige brouwsels in de pannen op het gasfornuis en succesvol een Belgisch Blond en IPA all grain geproduceerd.

Hieronder het recept waarbij ik ben vast gelopen op het maisch proces. Met 11,45 liter maischen en 20,72 fly sparge. Met het toevoegen van 4,2 kg aan mout op 11,45 liter water begon ik te twijfelen. Mijn inziens te weinig water. Ik heb toen maar last-minute water op temperatuur toegevoegd en met minder water gespoeld. Begin SG uiteindelijk nog op 1040 uitgekomen na wat inkoken maar alles behalve een goede eerste ervaring met mijn brouwsysteem.

Wat heb ik hier fout gedaan en hoe moet ik dit maischschema in Beersmith interpreteren?

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: Weizen
Brewer: Antonio Cave
Asst Brewer:
Style: Weizen/Weissbier
TYPE: All Grain
Taste: (42.0) Inspired by my trip to Bavaria for Octoberfest…Greate balance, smooth taste, great bannana and clove flavor, straw color - a great Weizen!

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 27.46 L
Post Boil Volume: 24.06 L
Batch Size (fermenter): 20.00 L   
Bottling Volume: 18.00 L
Estimated OG: 1.049 SG
Estimated Color: 7.2 EBC
Estimated IBU: 15.1 IBUs
Brewhouse Efficiency: 74.00 %
Est Mash Efficiency: 85.5 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt              Name                                             Type          #          %/IBU         Volume       
2.33 kg          Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)                        Grain         1          55.6 %        1.52 L       
1.87 kg          Pale Malt (2 Row) Bel (5.9 EBC)                  Grain         2          44.4 %        1.22 L       
16.38 g          Tettnang [4.40 %] - Boil 60.0 min                Hop           3          8.5 IBUs      -             
16.38 g          Tettnang [4.40 %] - Boil 30.0 min                Hop           4          6.6 IBUs      -             
1.1 pkg          Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) [125.00 Yeast         5          -             -             


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 4.20 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time     
Mash In           Add 11.45 L of water at 74.1 C          67.8 C        60 min       

Sparge: Fly sparge with 20.72 L water at 75.6 C
Notes:
------
A great beer - needs to be aged for at least a month for the strong yeast to smooth out a bit.  Sparge slowly to avoid a stuck sparge (lots of wheat).  Prost is the traditional German toast - like saying “Cheers!”

Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com
-------------------------------------------------------------------------------------

JoepH

Citaat van: ajcave op 04-07-2018  21:46 uOm mijn Klarstein uit te proberen heb ik afgelopen weekend een eenvoudig Weizen recept gebrouwen vanuit Beersmith. Ik heb deze geschaald op basis van mij Klarstein Equipment Profiel om een batch te kunnen maken van 20l.

Osverigens de eerste keer dat ik Beersmith gebruik en mijn 3e brouwsel die ik brouw. De vorige brouwsels in de pannen op het gasfornuis en succesvol een Belgisch Blond en IPA all grain geproduceerd.

Hieronder het recept waarbij ik ben vast gelopen op het maisch proces. Met 11,45 liter maischen en 20,72 fly sparge. Met het toevoegen van 4,2 kg aan mout op 11,45 liter water begon ik te twijfelen. Mijn inziens te weinig water. Ik heb toen maar last-minute water op temperatuur toegevoegd en met minder water gespoeld. Begin SG uiteindelijk nog op 1040 uitgekomen na wat inkoken maar alles behalve een goede eerste ervaring met mijn brouwsysteem.

Wat heb ik hier fout gedaan en hoe moet ik dit maischschema in Beersmith interpreteren?

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: Weizen
Brewer: Antonio Cave
Asst Brewer:
Style: Weizen/Weissbier
TYPE: All Grain
Taste: (42.0) Inspired by my trip to Bavaria for Octoberfest…Greate balance, smooth taste, great bannana and clove flavor, straw color - a great Weizen!

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 27.46 L
Post Boil Volume: 24.06 L
Batch Size (fermenter): 20.00 L   
Bottling Volume: 18.00 L
Estimated OG: 1.049 SG
Estimated Color: 7.2 EBC
Estimated IBU: 15.1 IBUs
Brewhouse Efficiency: 74.00 %
Est Mash Efficiency: 85.5 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt              Name                                             Type          #          %/IBU         Volume       
2.33 kg          Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)                        Grain         1          55.6 %        1.52 L       
1.87 kg          Pale Malt (2 Row) Bel (5.9 EBC)                  Grain         2          44.4 %        1.22 L       
16.38 g          Tettnang [4.40 %] - Boil 60.0 min                Hop           3          8.5 IBUs      -             
16.38 g          Tettnang [4.40 %] - Boil 30.0 min                Hop           4          6.6 IBUs      -             
1.1 pkg          Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) [125.00 Yeast         5          -             -             


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 4.20 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time     
Mash In           Add 11.45 L of water at 74.1 C          67.8 C        60 min       

Sparge: Fly sparge with 20.72 L water at 75.6 C
Beersmith Zal best goed zijn. Mijn advies is met BrouwHulp te starten en over een stuk of 6 brouwsels te beslissen of je het Beersmith aan de slag wilt. Bij mij en mijn brouwende vrienden merk ik dat ze binnen enkele brouwsels de praktijk met de theorie van BrouwHulp synchroon hebben.

@

Hoi,

Ik zie niet echt iets verkeerds aan je recept. Je zit op een maischdikte van plm 2,5 L/kg dus dat is niet echt te weinig water. Ik zit zelf ook altijd tussen de 2.5 tot 2.8.
Maar ik snap je reactie van te weinig water wel. Ik heb zelf een Easybrew 50, en als ik een batch van een liter of 20 brouw heb ik ook altijd het idee dat ik veel te weinig water heb toegevoegd. Maar uiteindelijk komt alles wel goed.
Dat toevoegen van extra water had volgens mij dus niet echt nodig.

Wat begrijp je niet aan het maischschema? Als ik het lees staat er dat je moet inmaischen bij een temperatuur van 67.8 graden en daarna de maisch daar een uur op die temperatuur houden. Niks bijzonders volgens mij.

Grt,
@.

Nick H.

Zelf brouw ik met een Easybrew 30. De eerste keren ging het spoelen véél te snel. Misschien kun je aangeven hoelang je over het spoelen deed? Ik vermoed 10 tot 15 minuten?
Als dat zo is... langzamer spoelen. Tips daarvoor zijn ook beschikbaar.
 :degroeten:

ajcave

Dank voor jullie reacties, allemaal waardevol.
Wat ik niet begreep aan het maischschema waren voornamelijk de verhoudingen van maisch en spoelwater, maar dat heeft @ goed toegelicht.
Ik heb uiteindelijk met veel minder water gespoeld en dat binnen ongeveer 10-15 minuten.

Ben benieuwd of met het gegoochel met mijn waterverhoudingen er toch nog een lekkere Weizen uit gaat komen.

Bedankt!

Hay

Ik heb weliswaar niet de 50 liter versie maar ik vind 2.5 l/kg veel te weinig.
Ik maisch altijd in met zo'n 3.5 tot 4 l/kg.

hobbybob

Precies ik had ook ingemaischt met 20 liter en gespoeld met 12 ipv andersom

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.