NEIPA troebel houden

Gestart door pim1980, 04-07-2018 14:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pim1980

Heb zin om een keer een mega fruitige IPA te brouwen, beetje NEIPA stijl. Nu vraag ik me alleen af, hoe krijgen ze dat bier zo achterlijk troebel, en daar bovenop, hoe houden ze dat zo troebel...

Ik begrijp dat het vooral komt door de polyfenolen, maar hoe krijg je daarvan genoeg in het bier, en hoe zorg je dat dit in suspensie blijft.

Iemand een idee?

RienP

1) Redelijk wat haver
2) Veel, heel veel late hopgiften.

Verder snel opdrinken of eventueel even zwenken met het flesje. Alles wat je verder toevoegt om de deeltjes in suspensie te houden vind ik persoonlijk niet in bier thuishoren.


Koen S

Voor mijn laatste White IPA (20 liter) voegde ik 50 gram havervlokken toe tijdens het koken, 10 minuten voor het einde.
Best wel in een hopzakje want het wordt een slijmerige prop. Dit zorgt voor een mooie troebelheid.

breda82

Mijn neipa bevatte een deel havervlokken, tarwevlokken en beetje tarwemout. Daarna alleen whirlpool hop, en verder 2x koudhop. In totaal misschien wel 18 gram per liter. Tijdens hoofdgisting en daarna nog een keer.
Vergisten met London ale 3.

Geen ultra moss gebruiken.  Resulteerde in een prachtig troebel maar dan ook echt heel troebel bier zelfs na 4 maanden nog zonder flesje schudden of zo. Mijn andere bieren zijn altijd snel helder.

Koen S

Citaat van: breda82 op 04-07-2018  15:18 uMijn neipa bevatte een deel havervlokken, tarwevlokken en beetje tarwemout. Daarna alleen whirlpool hop, en verder 2x koudhop. In totaal misschien wel 18 gram per liter. Tijdens hoofdgisting en daarna nog een keer.
Vergisten met London ale 3.
Dit is nochtans een gist met hoge flocculatie.  ???

jaapz

Dry hoppen wanneer activiteit van de gist het hoogst is, schijnt te helpen

snowdog2006

Citaat van: jaapz op 04-07-2018  16:22 uDry hoppen wanneer activiteit van de gist het hoogst is, schijnt te helpen

Dus dryhoppen tijdens de hoofdvergisting zorgt voor een meer troebel bier?

breda82

Citaat van: snowdog2006 op 04-07-2018  16:49 uDus dryhoppen tijdens de hoofdvergisting zorgt voor een meer troebel bier?

Dan weet ik niet, die hoeveelheid hop wel.
Koudhop tijdens vergisting is volgens mij wel gebruikelijk bij neipa.  Kan tot andere aromas leiden. Dit was ook mijn beste bier tot nu qua smaak.

 

Super haze.

Wolter

Heb het gedaan met een klein beetje tarwebloem en pectine.
Pectine door een klein beetje groene appel tien tot vijftien minuten mee te koken samen met een snufje tarwebloem. Werkt prefect.

Oscar

Doe eens gek...en brouw hem gewoon lekker helder :-) Doe niet met met de hype, maar creëer hem... ;) :brouwen:

jaapz

Citaat van: snowdog2006 op 04-07-2018  16:49 uDus dryhoppen tijdens de hoofdvergisting zorgt voor een meer troebel bier?

Volgens mij was de redenatie als volgt... Hop en mout introduceren proteïnes en polyfenolen in het wort. Als deze met elkaar reageren ontstaat troebelheid. Hoe meer hop je toevoegt aan je bier, hoe meer polyfenolen er in je wort zullen zitten. Hoe meer proteïnerijke mouten je toevoegt aan je bier, hoe meer proteïnes er in je wort komen, logischerwijs. Alleen zullen deze proteïnes voor een deel uit suspensie gaan en op de bodem van je vergistingsfles vallen, of ze worden gebruikt door de gist. Echter, als je vroeg in de vergisting dryhopt zijn er dus nog meer proteïnes in suspensie en kunnen er dus meer reacties tussen polyfenolen en proteïnes voorkomen waardoor er dus meer troebelheid zou kunnen ontstaan.

In NEIPA heb je vaak granen die wat proteïnerijker zijn dan gerst (haver, tarwe) en ook nog eens moeilijk veel hop, en met die combinatie zou je dus veel polyfenol+proteïne reacties moeten krijgen: meer troebelheid.

Allemaal theoretisch hoor...

Ik heb dit ooit ergens gelezen maar kan het zo snel niet terug vinden. Zal even op zoek gaan.

EDIT: gevonden, in het engels: http://scottjanish.com/researching-new-england-ipa-neipa-haze/

snowdog2006

Cool. Thanks voor de uitleg Jaap!

Die Scott Janish site kende ik al. Alleen het stuk niet gelezen

Markiej87

Citaat van: breda82 op 04-07-2018  18:26 uDan weet ik niet, die hoeveelheid hop wel.
Koudhop tijdens vergisting is volgens mij wel gebruikelijk bij neipa.  Kan tot andere aromas leiden. Dit was ook mijn beste bier tot nu qua smaak.

 

Super haze.
Ziet er geweldig uit. Heb je nog iets bijzonders tegen oxidatie gedaan? Die van mij was na 6 weken rijp voor de gootsteen.

breda82

Citaat van: Markiej87 op 05-07-2018  12:41 uZiet er geweldig uit. Heb je nog iets bijzonders tegen oxidatie gedaan? Die van mij was na 6 weken rijp voor de gootsteen.

Niet echt.
Vergisting in 1 vat gedaan dus niet overhevelen.
Snel gebotteld, meteen na hoofdgisting en kort dryhop contact.( na 2weken in de fles al). Gebruik alleen pellets.

Flesjes ook verder als normaal afgevuld ivm zuurstof kopruimte. En zodra er CO2 op de fles zit koel bewaren.

En over algemeen voorzichtig hevelen en spoelen etc.

Die van mij was na 3.5 maand nog steeds hazy en super qua smaak, amper verkleuring.

Haagse Wouter

Troebele IPA een nieuwe klasse geven  ::)

Naast de NEIPA brouw ik zelf graag de ZHILS (Zuid Holland Pils, een troebele pilsvariant), de Fripel (Tripel, maar dan frieze stijl. Voor je deze bottelt speel je muziek voor je bier) en de InPA (Indonesian Pale Ale, speciale stijl met heel veel hop, en heel veel koudhop. Maar speciaal is dat in het bier de gist super slecht flocculeert).

breda82

Gelukkig is hij in Amerika al als officiële stijl herkend... De juicy/hazy ipa.

Haagse Wouter

Citaat van: breda82 op 06-07-2018  09:27 uGelukkig is hij in Amerika al als officiële stijl herkend... De juicy/hazy ipa.

En pizza als groente  ::)

snowdog2006

@ Haagse Wouter, jij bent geen fan van NEIPA omdat er weinig verschil is vind je of begrijp ik je verkeerd?

Het is toch wel echt een ander bier dan een IPA ook gezien ook de hopgift?

Haagse Wouter

Citaat van: snowdog2006 op 06-07-2018  13:49 u@ Haagse Wouter, jij bent geen fan van NEIPA omdat er weinig verschil is vind je of begrijp ik je verkeerd?

Het is toch wel echt een ander bier dan een IPA ook gezien ook de hopgift?

Ook de hopgift is exact hetzelfde als die je in zat IPA's terug vindt.
Veel late hopgift en soms zelfs geen bitterhop is helemaal niet ongewoon.

Nee hoor ik vind het briljant :). Market je bier onder een andere naam, klein beetje aanpassen en hoppppá!
Wel curieus dat toen Nederlandse brouwers met de "ongefilterde" troebele pilsen om de markt kwam het hele forum riep dat het onzin was etc.
Maar wanneer men in een ander land exact datzelfde doet is het ineens een innovatie.

Biertje1985

Het is ook innovatie want het doet ook andere dingen dan het vertroebelen dan bier.

Het is een proces genoemd biotransformatie. Uit eigen experiment geeft het inderdaad een smaakje mee, (geraniol naar ß-citronellol conversie).
De gist zet stoffen uit de hop om in andere stoffen simpel gezegd. Een bijkomendheid is dat het bier extra troebel kan worden afhankelijk van welke gist je gebruikt.
(Drooghop zelf geeft vaak ook troebelheid mee in de vorm van kleine hopdeeltjes, en de moutstort bepaald ook het eea natuurlijk.)

De uitkomst van dit verhaal, wanneer goed uitgevoerd zou de biotransformatie een extra "Juicy" factor kunnen meegeven aan het bier.

De Conan gist geeft met een drooghop tijdens de vergisting een erg troebel resultaat.

Heeft goed uitgepakt bij de laaste ONK, maar ik heb geen idee of dat te wijten is aan de biotransoformatie. 8)

In ieder geval, zorg dat je de oxidatie weet te beperken, anders kan het wel eens minder goed uitpakken dan gewenst. :proost:

Biertje1985

Citaat van: breda82 op 04-07-2018  15:18 uMijn neipa bevatte een deel havervlokken, tarwevlokken en beetje tarwemout. Daarna alleen whirlpool hop, en verder 2x koudhop. In totaal misschien wel 18 gram per liter. Tijdens hoofdgisting en daarna nog een keer.
Vergisten met London ale 3.

Geen ultra moss gebruiken.  Resulteerde in een prachtig troebel maar dan ook echt heel troebel bier zelfs na 4 maanden nog zonder flesje schudden of zo. Mijn andere bieren zijn altijd snel helder.
Ik denk dat de London Ale III, erg veel betekend heeft voor die blijvende troebelheid. In combinatie natuurlijk.

Haagse Wouter

Citaat van: Biertje1985 op 06-07-2018  15:01 uHet is ook innovatie want het doet ook andere dingen dan het vertroebelen dan bier.

Het is een proces genoemd biotransformatie. Uit eigen experiment geeft het inderdaad een smaakje mee, (geraniol naar ß-citronellol conversie).
De gist zet stoffen uit de hop om in andere stoffen simpel gezegd. Een bijkomendheid is dat het bier extra troebel kan worden afhankelijk van welke gist je gebruikt.
(Drooghop zelf geeft vaak ook troebelheid mee in de vorm van kleine hopdeeltjes, en de moutstort bepaald ook het eea natuurlijk.)

De uitkomst van dit verhaal, wanneer goed uitgevoerd zou de biotransformatie een extra "Juicy" factor kunnen meegeven aan het bier.

De Conan gist geeft met een drooghop tijdens de vergisting een erg troebel resultaat.

Heeft goed uitgepakt bij de laaste ONK, maar ik heb geen idee of dat te wijten is aan de biotransoformatie. 8)

In ieder geval, zorg dat je de oxidatie weet te beperken, anders kan het wel eens minder goed uitpakken dan gewenst. :proost:

En wat binnen dit gebeurt er iets dat nog noooooit in een IPA werd toegepast?
Maar nog belangrijker, waarom is dat genoeg om een andere stijl te zijn? En niet slechts een aanpassing binnen de stijl?

Maar ik zou zeggen aan iedereen. Koop voor de lol een paar flesjes NEIPA en een paar flesjes Amerikaanse Stijl IPA. En blind proeven maar. Enige taak is zeggen welk bier een IPA is welke een NEIPA. Als het zo'n verschillende stijl is dan moet je met 5 IPA's en 5 NEIPA's minimaal 8 keer goed zitten lijkt me :).

Biertje1985

Ik denk dat de verschillen niet heel proefbaar hoeven zijn, maar dat heeft niks met wel of geen eigen stijl te maken. Een stijl is meer dan alleen de smaak. Er zijn genoeg stijlen die erg dicht bij elkaar liggen wat betreft smaak.

breda82

Daarnaast zijn de neipas vooral gericht op aroma's van tropische fruit, mango, ananas. Specifieke waterbehandeling voor een zachter profiel en veel minder bitter, geen karamel mouten.

Er zijn stijlen die meer op elkaar lijken.

Verder moet iedereen het lekker zelf weten wat hij of zij ervan vind maar mijn mening is dat het wel degelijk een andere stijl / substijl is.

Gewoon verschrikkelijk lekker :)


pim1980

Leuke nuttige reacties allemaal. En Oscar, het megatroebele van dit bier is JUIST wat mij er zo aan trekt, mijn bieren zijn altijd heel snel kraakhelder, dus dit lijkt me te gek.

En qua gist, wat is daar nou een goede keuze? Normaal met een IPA is een neutrale gist, maar de London Ale die in dit draadje genoemd wordt is juist een fruitige gist volgens mij. En die heeft hoge flocculatie wat mij dan ook vreemd klinkt bij een NEIPA.

Graag korrelgist suggesties!

Dit lijkt mij een geschikte:

-----
LalBrew New England

Framed within the newly created LalBrew™ line of products, LalBrew™ New England, is an American East Coast style ale yeast.

LalBrew™ New England is a ready-to-use dried strain of Saccharomyces cerevisiae, specially selected for its specific ability to allow hop flavors and aromas to remain prominent while also providing the fruity notes brewers seek when brewing "East Coast" style ales.

East Coast-style ales a sister style to their West Coast counterpart – but with yeast that naturally produces fruit forward flavors and aromas.  Sometimes cloudy, sometimes not, East Coast-style ales are centered around an ideology of a mixed bouquet of fruit and hops on the nose, and a similar blend when tasted.
-----

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.