Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zure appeltjes reuk en vergisting die niet stopt  (gelezen 400 keer)

Online Heisenberg

• Super lid
  • Land: pr
Zure appeltjes reuk en vergisting die niet stopt
« Gepost op: 08-10-2018 09:44 u »
Ik heb gisteren gebotteld. 12 liter tarwebier. Ik las eerder ergens iets over zure appeltjes reuk. Toen ik klaar was met bottelen rook ik dat ook heel sterk in mijn bottelemmer. Reuk was niet vies of zo. Eerder aangenaam. Ga ik dat straks ook proeven?

Ik heb op 29 juli 21 liter Brewferm Christmasbeer gebrouwen. Op 7 augustus heb ik overgeheveld naar een carboy en een eetlepel suiker toegevoegd. Sindsdien blijft het maar borrelen. De vergisting gaat maar door. Eergisteren in een vergistingskast geplaatst en de temperatuur ingesteld op 21 graden. De temperatuur ga ik nu langzaam elke dag met 0,5 graad verhogen. Het waterslot laat nog steeds leven zien.

Dit stond zaterdagavond niet op het bier, een dag later wel:

Zo zag het er eruit net nadat ik het vat in de klimaatkast had gezet:

Het gistdepot dat zich gevormd heeft sinds 7 augustus:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Zure appeltjes reuk en vergisting die niet stopt
« Reactie #1 Gepost op: 08-10-2018 22:49 u »
Of je e smaak van acetaldehyde in je bier gaat proeven ligt aan de omzetting van deze stof naar alcohol. Bij de ene gist gaat dat beter dan bij de andere.

Je tweede vraag is voor mij niet duidelijk. Ik denk dat je bedoelt te vragen of dit verschijnsel meer voorkomt. Het antwoord op die vraag is ja. Het gebeurt vaker dat na het overhevelen de vergisting weer opnieuw op gang komt.
Overigens kun je het beste overhevelen als er nog vergisting plaatsvindt. Je hebt dan minder kans op oxidatie door het overhevelen.

Online Fermon

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 08-10-2018 22:54 u »
SG gemeten? Welke gist gebruikt? Sommige gisten gaan lang door, maar vanaf 7 augustus.... En nog steeds activiteit? Als het een soort van witte vliesjes zijn kan dit een kaaminfectie zijn.

Online Heisenberg

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 08-10-2018 23:14 u »
SG gemeten? Welke gist gebruikt? Sommige gisten gaan lang door, maar vanaf 7 augustus.... En nog steeds activiteit? Als het een soort van witte vliesjes zijn kan dit een kaaminfectie zijn.
Nee het zijn absoluut geen vliesjes. Lijken meer harde deeltjes. Heb al geprobeerd om er een duidelijkere foto van te maken maar lukt me niet echt...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 08-10-2018 23:17 u »
Nee het zijn absoluut geen vliesjes. Lijken meer harde deeltjes. Heb al geprobeerd om er een duidelijkere foto van te maken maar lukt me niet echt...

Beige vaste deeltjes drijvend op bier: gist... 

Online Heisenberg

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 08-10-2018 23:30 u »
Beige vaste deeltjes drijvend op bier: gist...
Inderdaad, beige vaste deeltjes. Ik heb zojuist nog eens een foto gemaakt:

Misschien is het nu beter te zien.

Het waterslot ziet er nu ook heel anders uit.

Online Heisenberg

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 08-10-2018 23:50 u »
Begin SG was 1065. Welke gist erbij zat? Geen idee. Net gemeten met een refractometer. Bx was nu 7,8, gisteren 8,3. Alleen vreemd dat het waterslot er nu heel anders bij staat. Alsof het gestopt is. Morgenavond nog maar eens meten. Ik denk dat het verhogen van de temperatuur gunstig heeft gewerkt.

Tags: