Grainfather pomp probleem

Gestart door Theos123, 06-10-2018 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theos123

Hi allemaal,

Vandaag hebben wij voor het eerst onze Grainfather in gebruik genomen. Geweldig upgrade voor het thuisbrouwen :).

Nu liepen we tegen het probleem aan dat er tijdens het koelen veel zinksel in de ketel zat, waardoor de pomp vastliep (zie pdf=foto).
Daarnaast hadden we ook dat het filteren en spoelen niet helemaal soepel verliep; we moesten de korf openen en echt flink met een lepel erdoorheen om het vocht uit het maisch te krijgen.

Iemand tips/ideeën wat we beter kunnen doen om dit te voorkomen?

Dankjewel :).

Theo

Triplezzz

In eerste instantie zou ik denken dat je te fijn geschroot hebt.

bultje76

Te fijn geschroot denk ik ook inderdaad. Daarnaast is waarschijnlijk prut blijven hangen in de veer en bal voor de automatische afsluiting bij de kraan. Wat mij betreft kun je die verwijderen, heb ik ook gedaan, maar moet je wel voorzichtig zijn met het aanzetten van de pomp.

stiaanke

Wat ligt er nog in die trub op de foto?
Iets metaal en een gele band?

Theos123

Dank voor de reacties. Wij dachten ook aan het schroten.

@stiaanke: Onderin ligt een strip waarop de korf 'staat' en het zwarte deel is de ingang van de pomp (zit een klein 'korfje' op zodat er geen troep in de pomp komt). Denk je dat er iets meer niet goed gaat :)?

bultje76

Oh, had ik niet eens gezien. Die gele strip moet eruit! Die is alleen om beschadigingen tijdens vervoer te voorkomen.
De moutkorf hangt enkel aan de metalen rand aan de bovenkant.

Theos123

@bultje76 hihi zoveel 'mout' lag er onderin ;). Nu voel ik mij echt een beginner dat ik de vervoerstrip heb laten zitten 😅

bultje76

Hmm, ik zie volgens mij inderdaad wat mout door de hop heen schijnen? Stomme vraag wellicht, maar had je wel de filterplaaten in de moutkorf gebruikt? Bij normaal gebruik komt er geen mout uit de korf, je wilt die mout niet in je kook hebben.

Theos123

Ja beide roosters zaten er goed op, maar we hebben tijdens het spoelen het bovenste rooster eraf gehaald en met een lange lepel de boel moeten door roeren. Er kwam namelijk nauwelijks iets uitgedruppeld (het was super compact geworden de mout). Ik gok dat we daardoor wat mout door het rooster hebben gedrukt.

Misschien nog een vraag; we begonnen met het maischen met 20 liter water en ik geloof 6 kilo mout. Is dat een te grote hoeveelheid  voor de grainfather of gaat het wel?

bultje76

6 kilo kan prima, grainfather geeft zelf aan dat 9 kilo het maximum is dat er in past.

De tip voor volgende keer is dus om minder fijn te schroten.

Theos123

Oke gaan we doen. We waarderen heel erg je/jullie hulp, dank!

Laatste vraag:
Klopt het dat als we correct schroten dat het water tijdens het spoelen er soepel doorheen loopt of druppelt het dan nog steeds langzaam onder de korf?

Triplezzz

Bij mij loopt het spoelwater er soepel doorheen.

lier

Wat dacht je van een whirlpool toepassen zodat alle trui zich in het midden van je ketel verzameld? en daarna accepteren dat er wat achterblijft in je ketel dan ben je al een heel eind op weg.

Als je te fijn schroot dan krijg je brandplekken op de bodem op de plekken waar de mout op de verwarmingsspiraal heeft gelegen, heb je dat niet, ligt het niet aan het schroten en zijn het uitgelokte eiwitten wat je ziet op de foto

hansHalberstadt

Wat daar op de bodem ligt lijkt toch vooral op samengeklonterde eiwitten en hop afval. Ik heb zelf geen Grainfather dus overzie niet helemaal in welk stadium van je proces de pomp vastloopt. Pomp je dan je gekookte wort rond tijdens het koelen? Ik had begrepen dat er een tegenstroomkoeler bij geleverd wordt, dus dan zou ik verwachten dat je wort door de koeler naar je gistingsvat stroomt zonder pomp. Wat me ook niet duidelijk is is hoe je dan je eiwit/hopafval kan scheiden van je wort. Normaal doe je dat toch door een filter? 

TeVeHa

Heb net mijn 80 ste brouwsel achter de rug met mijn Grainfather, de kunst is een evenwicht te vinden tussen grover schroten en minder rendement, ik schroot bewust iets te fijn, moet vaak ook roeren met de lepel om het spoelwater erdoor te krijgen zeker als ik met een deel tarwevlokken bezig ben, de pomp zelf loopt bij mij niet vast, het is het buisfiltertje dat dicht slibt, mede door de hop-bloemen die ik los in de ketel doe, bij het verpompen naar het gistvat doorheen de tegenstroom-koeler schraap ik er met de roerstok over om het geheel lopende te houden, maar de oplossing voor u om comfortabel te brouwen is zoals hiervoor gezegd grover schroten, misschien hop in hopzakje of spider doen ( misschien doe je dit al) om zo weinig mogelijk trub onderin de ketel te krijgen en zeer belangrijk, rendement opvolgen en zien of je cijfers ongeveer kloppen met deze van de brouwsoftware.
mvg

Theos123

Geweldige tips, dank.

@teveha: filter je nog voordat je het in het gistingsvat doet of laat je het in het vat gewoon bezinken?

TeVeHa

@Theos123, Sorry effe niet opgelet, ik pomp vanuit de ketel doorheen een fijnmazige keukenzeef die ik bovenop het gistvat leg, met de gedachte de trub die ik eruit kan filteren daar ben ik vanaf, tè fijnmazig hoef je ook niet te gaan want dan slibt ze gewoon dicht, nog een tip ga niet voor een volle ketel, dan overbelast je de boel, brouw twee keer een vijftiental liter, kan je twee keer iets opsteken, draait véél comfortabeler.
mvg

Theos123

Geen probleem, goede tips allemaal. Echt super geholpen door iedereen, dank.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.