Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tarwemout en tarwevlokken  (gelezen 721 keer)

Offline mr.chelsea

• Senior lid
  • Land: nl
  • "Boeckelder, het andere bier uit het Oosten!"
Tarwemout en tarwevlokken
« Gepost op: 04-07-2018 07:26 u »
Hallo brouwers,
Ik wil een witbier brouwen, heb wat recepten vergeleken en heb een recept uitgedacht met plusminus 50% pils, 30% tarwemout, 15% tarwevlokken en 5% havervlokken. De havervlokken voeg ik toe voor de smaak, maar niet teveel ivm minder schuimvorming. Mijn vraag heeft het nut om en tarwemout en tarwevlokken samen toe te voegen? En ik zag trouwens wat lange maischschema's voorbij komen, is dit ivm de aanwezigheid van ongemoute ingrediėnten? Groeten!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline mr.chelsea

• Senior lid
Re: Tarwemout en tarwevlokken
« Reactie #1 Gepost op: 04-07-2018 09:43 u »
Toch iets gevonden... ;)

Re: Tarwevlokken ipv tarwemout in summer ale en saison
« Reactie #3 Gepost op: 12-03-2015 08:11 u »
Citaat
Citaat van: Jacques op 11-03-2015  22:20 u
Tarwevlokken geeft een subtiele andere smaak dan tarwemout.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 04-07-2018 11:35 u »
Heb laatst ook tarwevlokken gebruikt in een witbier, maar ik kan aangeven of ik het kan proeven. Ik vond het relatief prijzig en denk dat ik de volgende keer gewoon tarwemout gebruik.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #3 Gepost op: 04-07-2018 21:44 u »
Er is geen, of nauwelijks, smaakverschil tussen ruw graan en mout. Mijn advies is om mout te nemen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 04-07-2018 22:20 u »
Er is geen, of nauwelijks, smaakverschil tussen ruw graan en mout. Mijn advies is om mout te nemen.

Ik raad aan om een tijdje te kauwen op tarwevlokken en tarwemout. Er is toch een verschil in smaak, hoewel dat klein is. Niet zo heel vreemd als je bedenkt dat het eesten van de mout zorgt voor Maillardproducten.
Daarnaast geeft tarwevlokken ook wat meer troebelheid.

Offline Koen S

• Senior lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #5 Gepost op: 04-07-2018 22:26 u »
Proef maar eens een klassiek Belgisch witbier (geen Hoegaarden want dat is rommel, wel bv. een  Celis White) naast een Erdinger Weissbier, dan weet je wat het verschil is tussen gemout en ongemout.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 04-07-2018 22:42 u »
Proef maar eens een klassiek Belgisch witbier (geen Hoegaarden want dat is rommel, wel bv. een  Celis White) naast een Erdinger Weissbier, dan weet je wat het verschil is tussen gemout en ongemout.

Bij Hoegaards Wit werd toen Pierre Celis dat brouwde ongemoute tarwe gebruikt. Na overname door Inbev is men tarwemout gaan gebruiken heb ik begrepen. Dat levert minder filterproblemen.

Offline mr.chelsea

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-07-2018 23:19 u »
Ik heb beide in huis, dus ga ik ze toch beide erin gooien. Voor de filterproblemen ben ik niet zo bang aangezien er behoorlijk wat pilsmout in zit. Interessant om toch verschillende reacties te horen. Zal er ook eens op kauwen om het verschil te proeven! Dank allen!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #8 Gepost op: 05-07-2018 07:58 u »

Dan weet je wat het verschil is tussen een Witbier en een Weizen. Het verschil tussen gemout en ongemout proef je zo niet.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 05-07-2018 08:02 u »
Ik raad aan om een tijdje te kauwen op tarwevlokken en tarwemout. Er is toch een verschil in smaak, hoewel dat klein is. Niet zo heel vreemd als je bedenkt dat het eesten van de mout zorgt voor Maillardproducten.
Daarnaast geeft tarwevlokken ook wat meer troebelheid.

Dat verschil is nauwelijks waarneembaar in het uiteindelijke bier. Er is wel verschil in de kwaliteit van de tarwe. Voor mout wordt kwalitatief goede tarwe gebruikt. De vlokken zijn doorgaans diervoeder kwaliteit.

Troebelheid?

Offline Koen S

• Senior lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #10 Gepost op: 05-07-2018 08:04 u »
Dan weet je wat het verschil is tussen een Witbier en een Weizen. Het verschil tussen gemout en ongemout proef je zo niet.
Het smaakverschil zit niet alleen in het gistprofiel hoor. Bij een witbier krijg je toch een ander mondgevoel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 05-07-2018 21:08 u »
Troebelheid?

Ja. Eiwitten zijn bij mout deels afgebroken door enzymen. Verder heb je bij vlokken meer gomstoffen die voor troebelheid kunnen zorgen.

Tags: