Brouwinstallatie Corné en Hans ofwel BCH001

Gestart door hansvdm, 20-01-2006 19:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansvdm

Het is inmiddels al weer twee weken geleden dat ik samen met mijn toekomstige medebrouwer Corné de gamellen in Helmond heb gehaald, alwaar we ook Johannes troffen!

In de tussentijd hebben we niet stilgezeten, want het frame is klaar. Hiervoor hebben we gebruikt gemaakt van steigermateriaal met inbus koppelingen. Lekker zwaar uitgevoerd. Dit materiaal had mijn vader nog liggen. Als onderplaat een soort multiplex, extra sterk en bestand tegen water/vocht. Ooit bedoeld als gevangenisdeur, maar daarvoor niet geschikt bevonden. Eveneens materiaal wat mijn vader voor handen had liggen. Hieronder een paar 2e hands wielen gemonteerd.

Principe brouwinstallatie:
De bedoeling is dat het warmwater d.m.v. zwaartekracht in de maischketel kan lopen. Met een pomp kan het wort na het maischen omhoog in de kookketel worden gepompt. Vanuit de kookketel kan het d.m.v. zwaartekracht door de koeler in het gistvat lopen. We hebben het frame zo gemaakt dat het gistvat met een takeltje straks omhoog kan worden getakeld zodat met hulp van de zwaartekracht naar het lagervat/fles kan worden overgebracht. Dat moet weer wat tillen schelen.

Volgende stappen
In de Maischketel komt een filterplaat (uit de RVS bak gevist bij de oud-ijzerhandel) prijs 1.50 per kg. Hij moet nog wel kleiner worden gemaakt en worden voorzien van handgrepen en pootjes. De bedoeling is dat straks het maisch onder de filterplaat wordt weggepompt en boven weer wordt teruggebracht in de ketel, zodat ook onder de filterplaat circulatie plaats vindt. Verder moet er nog een roerwerk gemaakt worden. Ik moet nog even kijken of de ruitenwissermotor ik nu heb hiervoor sterk genoeg is.

De installatie moeten worden voorzien van tapkranen en leidingen. Ik ben van plan om de messing butterfly kranen te bestellen bij Morebeer.com samen met de bestelling van de March pomp. Verder heb ik bij dezelfde oud-ijzerhandel nieuw RVS leidingen van 15 mm gekocht die mogelijk nog van pas komen (3 euro /kg). De vraag is nog even of we een en ander gaan lassen of kijken of het een deel ook met knelkoppelingen kan worden uitgevoerd (kopervernikkeld).

Daarnaast moeten er 3 ketels straks verwarmd gaan worden. Mogelijk d.m.v. elektrische verwarming. Via via kan ik voor niet al te veel aan verwarmingsfolies komen. Ik moet alleen nog even achterhalen of de capaciteit voldoende is. Een voordeel van verwamen met deze folies is dat het heel gelijkmatig over een groot oppervlak kan. Rvs is echter niet zo een goede geleider. Komende week hoop ik hier meer informatie over te krijgen.

Het geheel moet straks met regelaars en relais op een goede manier worden aangesloten. De huiselektrischien die op mijn werk o.a. de temperatuurregelingen van diverse apparatuur installeert heeft gelukkig al aangeboden te helpen met het  schema en de benodigde materialen.

Als koeler proberen we eerst een tapspiraal (zwart kunststofhuis) die Corné nog had liggen (valliant model).

Verder moet ik nog wat slang bestellen. Bij www.eriks.nl vond ik een rubberen wijn en bier slang die mogelijk geschikt is, maar heb hem nog niet besteld. Silicone slangen zijn wellicht ook nog een optie.

Ook moet de ruimte waar de installatie komt te staan nog in orde worden gemaakt. Kortom nog genoeg te doen maar het begin is er!

groet,

Hans

Adrie

Ziet er stoer uit. Waarom maken jullie geen HERMS, dan hoef je maar twee ketels te stoken?

Johannes

Hoi Hans,

Dat wordt een heftige installatie  :brouwen: maar waarom een roerwerk én rondpompen, rondpompen en indirect verwarmen is naar mijn idee juist uitgevonden om niet te hoeven roeren ???

:degroeten:

Johannes

Hopmans

CiteerZiet er stoer uit. Waarom maken jullie geen HERMS, dan hoef je maar twee ketels te stoken?

Inderdaad, ik krijg al een burnout als ik naar de foto kijk.
Wat een schoonmaakwerk gaat dat worden. Pfff...................... :ziek:


Adrie

Volgens mij gaan ze direct verwarmen, rondpompen en roeren. Daarom stel ik ook voor om een HERMS te bouwen. Dat scheelt een roerwerk én je hoeft een ketel minder te stoken.

hansvdm

Inderdaad Adrie, dat is vooralsnog het plan..
 
De voordelen van een Herms zijn via dit forum al wel aardig bekend. We hebben alle ruimte en het stoken van een extra ketel is nu ook weer niet heel erg kostbaar. Het roerwerk is inderdaad extra, maar ook een leuke uitdaging. Daarnaast willen we in de buurt blijven bij de prof. brouwerij, dus daarom geen Herms.

Schoonmaken.. ach.. volgens mij niet extra veel werk, en dan nog.. van doe werk heeft nog niemand toch een burnout gekregen  :denken: ? Daar gaat het vaak niet om lichamelijke belasting, maar om geestelijke... Je kan natuurlijk wel een burnout krijgen van het bouwen van de instaltie.. ;) Maar dat is niet het plan..

Maar goed, ik moet nog eerst gaan uittesten of die verwarmingsfolies te gebruiken zijn. Ze zijn van rubber en moeten op de pan worden gelijmd.. de lijmlaag is echter over de datum.. dus kijken of het te realiseren is. Als het werkt kosten ze nu 5 euro per struk.. nieuw zijn ze zo 100 euro/stuk.. wordt meer gebruikt in de luchtvaart en door Nasa, de vraag is of de capaciteit voldoende is.. hopelijk weet ik daar komende week meer over.. Indien dat niet mogelijk blijkt bekeken we weer andere opties.. direct verwarmen met een brander (op de maischketel zal ieder geval niet gaan gebeuren.

info over verwarmingsfolie: (staan "mijn" folies niet tussen, zijn al opgevolgd) http://www.minco.com/products/heaters.aspx

MO

Heb je de beschikking over krachtstroom? Kijk maar eens naar de installatie van Jos van Dijk, je hebt echt krachtstroom nodig om te maischen. Jos gebruikt zelfs gas om het wort te koken. Met het gevaar een eeuwige discussie weer op te zwengelen: wat heb je tegen gas?
Ik zou gaan voor siliconen slangen, die zijn zowel levensmiddelveilig (geen weekmakers) als temperatuur bestendig. Helaas hebben de brouwwinkels alleen binnenmaat 8 mm, de halve duims slangen die ik nu eindelijk gevonden heb, zijn lastig te koop voor de particulier.

Ik heb mijn kogelkranen gewoon bij de Formido gekocht, 6 euro per stuk. Wat zou daar mis mee zijn?

Ga je ook nog een betegelde ruimte inrichten?

hansvdm

Koken op gas is ook nog een optie.. Ik moet eerst weten hoeveel Wat per ketel ik maximaal tot mijn beschikking heb, en wat dan de capaciteit is. Vervolgens is het (volgens mij) mogelijk een systeem te schakelen waarbij nooit twee ketels tegelijkertijd aan staan.... Bijvoorbeeld door de maischketel voorrang te verlenen op de warmwaterketel...en de maischketel mag weer uitgeschakeld worden als de kookketel wordt ingeschakeld (alle ketels zijn n.l. ook geïsoleerd Maar goed dat is even afwachten, ik hoop daar deze week meer over te weten.. Maar gas wil ik alleen gaan gebruiken voor de kookketel.. of wanneer ik helemaal niet elektrisch ga verwarmen kan ook de maischketel indirect op gas worden gestookt.

Elektriciteit is meer een gemak.. kan veiliger zijn, maar dan moet alles wel netjes zijn aangesloten.. Immers huizenbranden kunnen wel eens vaker ontstaan door elektriciteit dan door gas..

Helaas straks geen krachtstroom tot mijn beschikking.. Wel op de plek waar we hem opbouwen..

De ruimte moeten we nog gaan bekijken.. Hij komt straks in een garage.. met asbest plafon.. Waarschijnlijk gaan we dat eerst vervangen. Dan kijken of we een stuk vloer en wand betegelen, wat natuurlijk wel de voorkeur heeft, evenals het plaatsen van een keukenblokje en werktafel. Maar daarvoor ben ik deels afhankelijk van mijn toekomstige mede brouwgenoot.

Met kogelkranen is niets mis, maar je moet ze dan wel makkelijk kunnen verwijderen of er goed bij kunnen om ze extra uit te spoelen.. althans dat heb ik begrepen... Als ik toch die pomp uit Amerika laat komen, kunnen de kraantjes er ook nog wel bij (al komt de BTW er helaas waarschijnlijk nog bij). Ik zag trouwens dat morebeer ook ½ duimsslangen heeft.... Beetje een ver adres natuurlijk om je spullen te kopen...


Celocelava

Citaat van: MO op 21-01-2006  08:37 uheb je de beschikking over krachtstroom? Kijk maar eens naar de installatie van Jos van Dijk, je hebt echt krachtstroom nodig om te maischen. Jos gebruikt zelfs gas om het wort te koken. Met het gevaar een eeuwige discussie weer op te zwengelen: wat heb je tegen gas?
Ik zou gaan voor siliconen slangen, die zijn zowel levensmiddelveilig (geen weekmakers) als temperatuur bestendig. Helaas hebben de brouwwinkels alleen binnenmaat 8 mm, de halve duims slangen die ik nu eindelijk gevonden heb, zijn lastig te koop voor de particulier.

Ik heb mijn kogelkranen gewoon bij de Formido gekocht, 6 euro per stuk. Wat zou daar mis mee zijn?

Ga je ook nog een betegelde ruimte inrichten?

Iedere zichzelf respecterende technische handelsonderneming heeft dit soort slangen in het assortiment.

Gio

CiteerIedere zichzelf respecterende technische handelsonderneming heeft dit soort slangen in het assortiment.

Celocelava, noem jij eens een handelsonderneming die 2 metertjes siliconen aan een particulier levert...

Celocelava

Akkermans Techniek Zevenbergen.
Maron Technische Handelsonderneming Steenbergen

En zo heeft iedere plaats met >15.000 inwoners zo'n handige handelsonderneming op het lokale industrieterreintje gevestigd.

hansvdm

Deze week was het tamelijk rustig op het bouwfront.. Maar heb wat meer informatie over de verwarmingsfolies. Grappige dingen van silicone rubber, en per sheet (van ongeveer 25 bij 10 cm) kan er zelfs 750 watt door heen.. Ze kunnen parallel en in serie. qua vermogen komen we er wel uit, nu nog even verder narekenen hoeveel watt we op welke ketel willen en hoe we de groep(en) niet te zwaar gaan belasten.

Ik heb gelukkig wat hulp aangeboden gekregen van een installateur op mijn werk om het stroomschema op te stellen en de benodigde materialen te selecteren.. Het ziet er naar uit dat we gaan voor een systeem wat door een computer wordt aangestuurd..

Deze week staat het maken van de gaten in ketels op het programma en eventueel het lassen. Verder hoop ik vandaag de bestelling bij Morebeer af te handelen (kan helaas alleen op mijn werk, want Casema heeft geen contact met deze website, heel raar, zelfs e-mail kan ik niet  van ze ontvangen). Op een klacht bij Casema hierover komt geen enkele respons.. Een dikke min voor Casema!

Tevens even de Valliant warmtewisselaar, die is schoongemaakt en opnieuw in elkaar is gezet met rvs boutjes, testen op lekkage en capaciteit.

Tot zover deze korte update..  :degroeten:

Johannes

Hoi Hans,

Hoe heb je de warmtewisselaar schoongemaakt?

Johannes

hansvdm

Citaat van: Johannes op 30-01-2006  09:00 uHoi Hans,

Hoe heb je de warmtewisselaar schoongemaakt?

Johannes

De wisselaar is ooit gekocht door Corne die hem destijd ook al gebruikt had.. Echt vuil was hij niet (het water was helder), maar omdat de boutjes nog al roestig waren heb ik die vervangen door rvs. Toen hij aardig uit elkaar lag heb ik met eerst 24 uur laten weken in een sopje van vaatwasmiddelen.. Daarna gepoeld, waarbij er vooral vuil water kwam uit het koelwater gedeelte (niet zo belangrijk dus). Daar de tip van citroenzuur gebruikt, waarbij de koperen spiraal er aan de buitenkant een heel stuk beter uit zag en het water lekker groen was geworden. Vervolgens goed nagespoeld met gewoon water en  de koeler weer in elkaar gezet (voor de zekerheid wel hittebestendige pakking gebruikt). Nu dus nog testen of die waterdicht is als er leidingdruk op komt te staan.


hansvdm

De magneetpomp is besteld, evenals de kleine vlinderklep kraantjes! Door het tijdsverschil gaat het heen en weer e-mailen soms wat minder snel, maar de service was verder prima.. Nu wachten, want het gaat wel even duren...

hansvdm

De vorderingen gaan langzaam. Ook de pomp, besteld bij morebeer.com in februari, is nooit aangekomen.

Maar in juli heb ik er een hele week voor vrij genomen.

Laatste aanwinst: schrootmolen! De oude van de scheldebrouwerij, is wel een beetje groot, maar goed, dan zijn we snel klaar met schroten!

Silverbullet

Betekent dat wanneer je je pomp in Amerika koopt je de kans loopt dat dat ding door de douane wordt onderschept en dat ze helemaal geen bericht richting de koper geven of is er iets anders gebeurt.
Ben daar wel benieuwd naar.

groet robert

hansvdm

Nou, het is een vreemd verhaal en ik weet nog niet precies hoe het zit. Volgens de track gegevens is het pakje in Nederland afgeleverd. Volgens de TPG is het terug naar de afzender vanwege een onjuist adres.

Het adres klopte echter wel bij morebeer.com. Ik heb gevraagd of morebeer.com een onderzoek wilde instellen bij USPS. Tot op heden heb daarover nog geen nadere informatie.

Morebeer.com heeft het pakje ook nog niet terug gehad.

Dus? "volgende keer" zal ik wel kiezen voor een duurdere verzending.

Hopelijk weet ik deze week meer, aangezien ik maar weer eens een mail richting morebeer.com heb gezonden.

hansvdm

Tja.. het gaat allemaal wat langzamer dan gehoopt.. Maar het gaat wel door.. Inmiddels is er een schrootmolen binnen en werken we zo nu en dan aan de brouwlocatie.. Deze moet in november eindelijk gereed zijn. Nieuw plafon, tegelen, keukenblad plaatsen, witten etc. etc. De morebeer pomp is uiteindelijk goed aangekomen, gelukkig heeft morebeer hun eerste zending weer retour gekregen en ik heb ze vervolgens verzocht het pakket opnieuw te verzenden met ups, dat kwam prima aan, al was het duur. Foto's van de schrootmolen zijn te vinden op http://www.mijnalbum.nl/Album=HBQAITS4

Ik laat in november ook laswerk verrichten aan de gamellen, zodat er ook kranen op gemonteerd kunnen worden..

En bij deze beloof ik dat de brouwerij in april 2007 feestelijk met eigen gebrouwen bier geopend wordt! Geïnteresseerden welkom natuurlijk!

bazje

Citaat van: hansvdm op 29-10-2006  01:15 uFoto's van de schrootmolen zijn te vinden op http://www.mijnalbum.nl/Album=HBQAITS4

Heftig "schrootmolentje".   

Bazje

Emile

Hoeveel ton mout dacht je per keer te schroten? Wat een joekel van een schrootmolen (lijkt me wel gaaf om hem in werking te zien). Waar werkt die op, op krachtstroom?  ;D

hansvdm

Citaat van: Emile op 29-10-2006  21:07 uHoeveel ton mout dacht je per keer te schroten? Wat een joekel van een schrootmolen (lijkt me wel gaaf om hem in werking te zien). Waar werkt die op, op krachtstroom?  ;D

Momenteel heeft hij inderdaad een krachtstroom aansluiting.. lang hoeven we waarschijnlijk niet te schroten met onze kleine hoeveelheid mout. Hij is afkomstig van de scheldebrouwerij, zij schroten er destijds iets meer mee. Maar goed, het is een leuk ding om te zien (oude amandel pletter waarschijnlijk) en niet veel duurder (naar verhouding) in vergelijking met die kleine schrootmolens met rvs rollen. We willen hem nog wel een beetje opknappen..

hansvdm

Leuk deze draad weer eens terug te lezen..

Het heeft uiteindelijk tot 2009 geduurd voordat het 1e brouwsel is gemaakt.. Maisschen verloopt echter vooralsnog via een 1 staps systeem. Dus uitgebouwd zijn we nog steeds niet.. Maar het werd begin dit jaar toch eens tijd om te gaan brouwen ipv te bouwen.

De 1e brouwdag verliep niet helemaal volgens plan.. een hoop ging de 1e keer mis en wat was het een lange dag.. van vroeg in de ochtend tot laat in de avond..  Wellicht dat het uittesten van de installatie met roggemout geen goed idee was.. Hoewel? We weten nu wat niet kan en dat je de kraan na het maischen niet volledig moet open zetten als er in filterplaat onder in je ketel zit.. We moesten dus de alles overbrengen in een reserve gamel en het filterbed weer opnieuw opmaken.. Ook de temperatuur ging mis.. De max. temperatuur kwam niet hoger dan 62ºC.. 

Ondanks dat waren we uiteindelijk niet ontevreden over het mislukte resultaat.. Alleen teveel bitterheid en iets te droog..


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.