Grainfather Glycol Chiller

Gestart door Gerstenat, 03-07-2018 08:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerstenat

Zijn er mensen die de Grainfather glycol chiller in hun bezit hebben?
Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb momenteel de conische fermenter van Grainfather in mijn bezit en overweeg de aanschaf van de chiller.

Op de online handleiding staat te lezen dat de vloeistof normaliter om de 6 maand dient vervangen te worden.
Gaat dit vlot? Heeft dit toestel nog ander "onderhoud" van doen?

Waar kopen jullie de glycol?

Na vergisting kan het geen kwaad om het toestel uit te schakelen, een week of 2 te laten staan, en vervolgens terug in werking te zetten?

Alvast bedankt

Cruz12

Ik heb hem in bezit met 2 fermenters ben er dik tevreden over. Uitzetten en een paar weken later weer starten geen probleem. Glycol koop ik bij een sportviswinkel foodgrade.

MaartenM

Hele andere vraag: is het in jullie ervaring nog nodig om een blow-off te hebben om te voorkomen dat bij heftige vergistingen het schuim je waterslot uit komt, of gebeurt dat niet meer door de temperatuur controle?

PaultjePils

Ik ben al twee jaar in het bezit van de glycol cooler met 4 cct's. Ik ben er erg tevreden over en ik heb er weinig onderhoud aan. Onlangs heb ik het glycol voor het eerst vervangen. Foodgrade glycol lijkt mij niet nodig. Daarnaast hoeft het ook niet elke 6 maanden. Dit is een antwoord van grainfather op FAQs:

You should not need to replace the glycol mixture in the fermenter. Generally, you should not need to replace it in the chiller either however if you notice the chiller performance having decreased over time it could be due to the mixture getting contaminated or having an incorrect glycol-water ratio. If this is the case, you should replace it with new glycol mixture. If desired, you can also simply replace it every 6 months or so.

Het gaat erom dat het glycol niet degradeert, wat waarschijnlijk heel traag gaat als het in een koelen en vooral vriesomgeving wordt gebruikt. Eventueel zou zelfs water kunnen verdampen dat het te stroperig wordt? Nja zonde van het geld om het elke 6 maanden te vervangen. Ik hou het bij mijn eens per 2 a 3 jaar.

Citaat van: MaartenM op 29-10-2020  14:53 uHele andere vraag: is het in jullie ervaring nog nodig om een blow-off te hebben om te voorkomen dat bij heftige vergistingen het schuim je waterslot uit komt, of gebeurt dat niet meer door de temperatuur controle?

In theorie zou je minder schuim kunnen krijgen als je de opwarming van de vergisting tegengaat met de koeling. Warmer vergisten gaat sneller dus geeft ook meer schuim en CO2 productie. Toch zou het maar om een paar graden gaan en zou je voor de usual suspects wel een blowoff willen hebben. Voor een blowoff heb ik een silicone slangetje die ik in de rubber stopper kan proppen. Die gebruik ik alleen bij Belgische gisten die warm vergist.

Leon058

Ik heb de glycol chiller ook. Ik kocht eerst de CCT van Grainfather met het dompelpompje om daarmee toch een koeling te hebben.
Na een paar maanden dagelijks bevroren flessen water omwisselen en algengroei tegengaan was ik er klaar mee en kocht ik de chiller.

Ben er erg blij mee, gebruik de unit nu 2 jaar. Voor het eerste gebruik even goed de handleiding doornemen is belangrijk voor het ontluchten van het systeem.
Je moet periodiek (om de 6 maand in het beste geval) de glycol vervangen en ook de glycolfilter + luchtfilter even reinigen.

Je kunt hem rustig weken (maanden) laten staan en dan weer gebruiken. Wat ik altijd wel doe is het wort nog even op de juiste vergistingstemperatuur brengen met de chiller of de heater in de tank.

Mocht je van tweaken houden, glycol temperatuur setpoint en hysterese is aan te passen. Ik heb echter geen enkele moeite met de fabrieksinstellingen, hij koelt gewoon prima (mag ook best voor de prijs)

Glycol mengsel is 1 deel glycol op 2 delen water.

Moet nodig de glycol vervangen en beide filters schoonmaken...

Citaat van: MaartenM op 29-10-2020  14:53 uHele andere vraag: is het in jullie ervaring nog nodig om een blow-off te hebben om te voorkomen dat bij heftige vergistingen het schuim je waterslot uit komt, of gebeurt dat niet meer door de temperatuur controle?

Mijn laatste bier... Ik had 50% headspace, gebruikte Westmalle gist op 19 graden. Temperatuur regeling was prima maar ik had nog steeds gist door het waterslot, snel een blowoff gerealiseerd. Maar goed die gist staat er bekend om. Ik denk niet dat je problemen gaat hebben als je 30% headspace aanhoudt bij andere gisten. Vorm van de Grainfather CCT is ook mooi recht, dat helpt ook.

Hopelijk kun je er wat mee!

PaultjePils

Citaat van: Leon058 op 29-10-2020  23:05 uJe moet periodiek (om de 6 maand in het beste geval) de glycol vervangen en ook de glycolfilter + luchtfilter even reinigen.


Zoals je in mijn eerdere reactie kunt zien ben ik niet van het regelmatig vervangen van glycol. Het reinigen van de filters is mij volledig ontgaan. Weet niet of ik dat ergens kan lezen? Of kan je mij dat even snel uitleggen hoe dat werkt?  ^-^

Leon058

Citaat van: PaultjePils op 30-10-2020  08:49 uZoals je in mijn eerdere reactie kunt zien ben ik niet van het regelmatig vervangen van glycol. Het reinigen van de filters is mij volledig ontgaan. Weet niet of ik dat ergens kan lezen? Of kan je mij dat even snel uitleggen hoe dat werkt?  ^-^

Als je met Google zoekt op "grainfather glycol chiller manual" vind je de handleiding op de eerste link. Het komt erop neer dat je een zijpaneel losmaakt en dan de filters eruit kunt nemen. Zelf nooit gedaan maar je kunt dan de luchtfilter met stofzuiger reinigen en de glycolfilter onder de kraan.

knifeman

Ik heb hem ook. Goed materiaal maar heb de fabriekssettings stevig moeten aanpassen.  Hij koelde te snel waardoor er steeds suckback optrad en mijn watersloten leeg werden gezogen.

Origineel stond hij op -4 en nu zet ik m steeds 5 graden on de gewenste vergistingstemperatuur. Rond de 17 graden dus.

Rinus

Dit is niet direct een antwoord op de vraag, maar ik gebruik een oude "Wunderbar" thuistap koeler.
Hierin heb ik water vermengd met wat alcohol gedaan, dompelpompjes (2x) erin en dit werkt voor mij perfect!
Zelfs afgelopen zomer kon deze koeler het goed bijhouden voor 2 Grainfathers tegelijkertijd.
Als je geluk hebt koop je er een tweedehands voor een paar tientjes.
Waarom Wunderbar? Deze heeft een echte compressor koeling, dus geen peltier koeling want deze trekt dat absoluut niet.

Het is maar een ervaring die ik heb, doe daar je voordeel mee indien gewenst.

TimW

Citaat van: Rinus op 30-10-2020  16:50 uDit is niet direct een antwoord op de vraag, maar ik gebruik een oude "Wunderbar" thuistap koeler.
Hierin heb ik water vermengd met wat alcohol gedaan, dompelpompjes (2x) erin en dit werkt voor mij perfect!
Zelfs afgelopen zomer kon deze koeler het goed bijhouden voor 2 Grainfathers tegelijkertijd.
Als je geluk hebt koop je er een tweedehands voor een paar tientjes.
Waarom Wunderbar? Deze heeft een echte compressor koeling, dus geen peltier koeling want deze trekt dat absoluut niet.

Het is maar een ervaring die ik heb, doe daar je voordeel mee indien gewenst.

Slimme toepassing. Ik gebruik een wunderbar om kleine kegjes in te koelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.