SG 1020 blijft hangen

Gestart door MikeG, 02-07-2018 13:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MikeG

Ik ben bezig een blond bier te brouwen en ben begonnen op 1064 maar nu blijft de vergisting hangen op 1020. Ik heb een korrelgist gebruikt van het merk Gozdawa Pure Ale gist (1 zakje)
De gist is wel wat vlokkerig geworden
Klein slokje leert dat het bier niet te zoet smaakt en er lijkt nog wat koolzuur op te stijgen want mijn waterslot komt lichtjes omhoog. Wat te doen? Is overigens 20 liter in totaal.

Triplezzz

Meten is weten.
Het beste is om het SG te meten en als dat een aantal dagen hetzelfde blijft is de vergisting klaar.

ashaworunner

Graadje of 2 hoger zetten en na 3 dagen nog eens meten....
Die gist is mij onbekend trouwens....

Koen S

Als  de vergisting echt stokt, helpt het soms wel om 2 gram gistvoeding toe te voegen, af en toe voorzichtig te zwalpen met het gistvat en een paar dagen elke dag met 0,5 tot 1° te verhogen.
En dan vooral geduld, geduld, geduld.

jaapz

Op welke temperatuur heb je gemaischt? Als je op hogere temperatuur maischt is je eind SG geregeld ook hoger, 1.020 is niet super raar hoor.
Als je bier goed smaakt en je over een dag of twee nogsteeds 1.020 meet zou ik gewoon bottelen

MikeG

Citaat van: jaapz op 02-07-2018  15:19 uOp welke temperatuur heb je gemaischt? Als je op hogere temperatuur maischt is je eind SG geregeld ook hoger, 1.020 is niet super raar hoor.
Als je bier goed smaakt en je over een dag of twee nogsteeds 1.020 meet zou ik gewoon bottelen

Ik heb op 62 - 68 en 78 graden gemaischt. Bier smaakt goed en zeker niet te zoet. Kleur is ook goed alleen nog een beetje troebel en bij de eerste keer dat ik mijn buisje vulde zaten er wat gist vlokken in (via tapkraantje)

jaapz

Ik denk met de 62C stap dat hij nog wel een paar puntjes lager uit mag komen, maar dat ligt er aan hoe lang je daar op hebt gemaischt.

Ik kan de specificaties van de gist niet vinden, maar een rekenmachine vertelt mij dat met dat start en eind SG je vergistingsgraad op 68% valt. Dat is wel wat laag, maar het is geen vreemde waarde. Van een gemiddelde Ale gist zou ik echter een iets hogere vergistingsgraad verwachten.

Hoe lang zit het bier nu in het vat? Als het er nog maar een paar dagen tot een week in staat zou ik nog even geduld hebben en over een week nog eens meten. Probeer je vat ook iets warmer weg te zetten zodat de gist misschien nog even wat actiever wordt. Beter het zekere voor het onzekere, je wilt natuurlijk geen ploffende flesjes :)

MikeG

Citaat van: jaapz op 02-07-2018  16:24 uIk denk met de 62C stap dat hij nog wel een paar puntjes lager uit mag komen, maar dat ligt er aan hoe lang je daar op hebt gemaischt.

Ik kan de specificaties van de gist niet vinden, maar een rekenmachine vertelt mij dat met dat start en eind SG je vergistingsgraad op 68% valt. Dat is wel wat laag, maar het is geen vreemde waarde. Van een gemiddelde Ale gist zou ik echter een iets hogere vergistingsgraad verwachten.

Hoe lang zit het bier nu in het vat? Als het er nog maar een paar dagen tot een week in staat zou ik nog even geduld hebben en over een week nog eens meten. Probeer je vat ook iets warmer weg te zetten zodat de gist misschien nog even wat actiever wordt. Beter het zekere voor het onzekere, je wilt natuurlijk geen ploffende flesjes :)

10 minuten op 62 graden. Bier staat nu 9-10 dagen in het vergistingsvat op 20 graden (gecontroleerd) Heb m ondertussen op 21 graden gezet om te kijken wat het doet

Van de beschrijving van de gist heb ik het volgende gevonden:

Fermentatie temperatuur: 16 °C – 32 °C
het smaakprofiel is afhankelijk van de vergistingstemperatuur
<20 °C : Smaakneutraal
>20 °C : Esters

vergistingsgraad: hoog.

Flocculatie: gemiddeld tot hoog.

Alcohol Tolerantie: ongeveer 12%

Gist gedurende 30 minuten bij ongeveer 27 ° C hydrateren.

jaapz

10 minuten op 62 graden is inderdaad wel wat kort, dus dat zal zeker een effect hebben op je eind SG: over het algemeen betekent langer op hogere temperatuur maischen = hoger eind SG

Bij de gist staat dus dat deze een hoge vergistingsgraad heeft, dus ik zou het toch nog even afwachten. Want 68% kan je nou niet echt klassificeren als "hoog"

Even geduld nog, en met een paar dagen weer meten, als het dan nogsteed 1.020 is, bottelen die hap

SLB

Zou het kunnen zijn dat toen je je gist aan jouw wort toevoegde het wort nog niet genoeg was afgekoeld waardoor een deel van het gist het niet heeft overleefd of was het wellicht al een wat oudere gist?
Troebelheid en bubbelvorming in je waterslot zijn indicaties dat je gist nog bezig is. Het is alleen een wat trage vergisting wat mij doet denken dat er te weinig levend gist in zat. Mocht je vergisten ln in een koelkast oid dan zou het kunnen zijn dat dit te koud staat.
Mocht je reinigingsmiddelen gebruiken voor je gistvat ed die veel chloor bevatten en wat niet wordt nagespoeld kan dat ook de vergisting tegenhouden.

Jacques

Citaat van: jaapz op 02-07-2018 &nbsp;16:24 uIk kan de specificaties van de gist niet vinden, maar een rekenmachine vertelt mij dat met dat start en eind SG je vergistingsgraad op 68% valt. Dat is wel wat laag, maar het is geen vreemde waarde. Van een gemiddelde Ale gist zou ik echter een iets hogere vergistingsgraad verwachten.

Er zijn meer ale (=bovengistende) gisten die een lage vergistingsgraad geven. Bijvoorbeeld de Brewferm Top en de Fermentis S-33. Ook die zitten op 68 à 70%.

Volgens mij is er niet zo veel aan de hand en zou die Gozdawa Pure Ale wel eens familie van de Brewferm Top kunnen zijn.

MikeG

Citaat van: Jacques op 03-07-2018 &nbsp;21:43 uEr zijn meer ale (=bovengistende) gisten die een lage vergistingsgraad geven. Bijvoorbeeld de Brewferm Top en de Fermentis S-33. Ook die zitten op 68 à 70%.

Volgens mij is er niet zo veel aan de hand en zou die Gozdawa Pure Ale wel eens familie van de Brewferm Top kunnen zijn.

Dank! Ik ga denk ik morgen bottelen dan heb ik er weer een paar dagen opzitten. De flesjes staan in elk geval klaar om gevuld te worden ;)  :proost:

Jacques

Citaat van: MikeG op 04-07-2018 &nbsp;09:24 uDank! Ik ga denk ik morgen bottelen dan heb ik er weer een paar dagen opzitten. De flesjes staan in elk geval klaar om gevuld te worden ;)  :proost:

Meet voor de zekerheid het SG. Als dat lager is dan 1020 kun je beter nog even wachten. Meet in dat geval over 4 dagen nog eens en als dan het SG niet gedaald is ten opzichte van de meting die je morgen doet kun je je met een gerust hart bottelen. 

MikeG

Citaat van: Jacques op 04-07-2018 &nbsp;16:58 uMeet voor de zekerheid het SG. Als dat lager is dan 1020 kun je beter nog even wachten. Meet in dat geval over 4 dagen nog eens en als dan het SG niet gedaald is ten opzichte van de meting die je morgen doet kun je je met een gerust hart bottelen.

Zojuist gedaan en is na 2 dagen nog steeds 1020 dus ga het aandurven. Dank voor alle tips!

ashaworunner


MikeG

Citaat van: ashaworunner op 04-07-2018 &nbsp;17:44 uBottel ze

Dank! het zit erin 20 liter blond... En nu komt het wachten op de ontwikkeling in de fles en het eerste proeven. Altijd een lastige periode. :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.